Gezond eten voor €10 per week

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Gezond eten voor €10 per week

Bericht door Martine » za mei 03, 2014 7:57

En, hoe bevalt het? Wat heb ze zoal gegeten?

(ik ben niet nieuwsgierig hoor :wink: )
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sas
Leefwijze: veganist

Bericht door Sas » za mei 03, 2014 17:30

Bevalt me tot nu best prima eigenlijk. Ik heb voor de komende 4 maanden 200 euro apart gelegd. 50 euro per maand in een envelop. 12.50 per week, inclusief huishoudelijke middelen. Heb eergisteren alvast een aloo tikki batch
gemaakt, 12 stuks voor slechts 20 cent per stuk. Vanavond ga ik een vegaburger batch maken, 25 cent per stuk. enzovoorts. Wat ik nu al in de vriezer heb liggen daar kom ik al twee weken van rond. Fruit koop ik bevroren, 1,50 voor een doos bessen waar ik 5x van kan ontbijten. Een kikkererwten pizza kost me 50 cent om te maken. Brood maakte ik al zelf, dat kocht ik nooit. Enzovoorts. Ik zie het wel... maar het zal wel meevallen, Ik spendeerde hiervoor slechts 20-25 euro per week. Dus ik val niet van erg hoog. :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mei 03, 2014 18:13

Klinkt goed. Hoe maak je kikkererwten pizza?

Sas

Bericht door Sas » zo mei 04, 2014 1:13

Zelf bedacht receptje:

- Tarwebloem, zout, suiker, water, instant gist
- 50-100 gram gekookte kikkererwten
- Alpro Mild & Creamy, 3-4 eetlepels.
- Pizzakruiden, oregano e.d.

De saus maak ik van gestampte (en gepelde) kikkererwten. Als het goed is gestampt, voeg ik de Alpro Mild & Creamy toe. Hoe meer, hoe dunner de saus. Het hangt er dus maar vanaf hoe ik de textuur op dat moment wil hebben. Ik doe er geen kaas op, het kan wel, maar veel maakt het niet uit. De Erwten en Yoghurt mix is al behoorlijk hartig van zichzelf en lijkt tevens sterk op kaas, qua uiterlijk. Als ik er kaas op doe dan is het van het merk Tofutti, de cheddar plakjes. Ik gebruik zo'n 3 plakjes, maar dat maak de pizza aanzienlijk duurder: 33 cent per plakje. Ik kan er altijd nog wat edelgist op strooien. Maar meestal volstaat de pizzakruiden wel. De pizza kan ook worden belegd met verschillende groenten, maar dat doe ik meestal niet. Als ik er zo over denk, zijn champignons misschien wel lekker. Of een paar roosjes fijngesneden broccoli...

Ik heb onlangs ook kaasbroodjes gemaakt, met in principe hetzelfde recept als hierboven. Alleen dan met bladerdeeg, en een half plakje cheddar kaas per broodje. De saus versterkt namelijk de kaassmaak, waardoor je niet zoveel kaas hoeft te gebruiken. De romige textuur van de erwten/yoghurt lijkt sterk op de vele kaasbroodjes die ik voorheen heb mogen proeven, alleen dan veel gezonder en natuurlijk vegan!
:good:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo mei 04, 2014 8:22

Leuk :)

Sas

Bericht door Sas » ma mei 05, 2014 16:38

Met een tientje in de hand, heb ik zojuist boodschappen gedaan voor deze (2e) week. Had eigenlijk niks nodig voor deze week, dus ik beschouw het maar als voorraad en luxe. Ik was 8,75 kwijt bij de AH.

- Rijst
- Ontbijtkoek
- 750ml Alpro mild & creamy (duurste product: 2.29) maar, daar doe ik wel 1 week mee.
- 1 liter Alpro soja melk
- 2 grote pepers voor nieuwe burgers
- 1 Kg rietsuiker
- Chips, jawel! haha!

Ben benieuwd hoeveel geld ik zal besparen na 4 maanden. Als het me dan nog steeds bevalt, dan ga ik er mee door.

Sas

Bericht door Sas » do mei 15, 2014 14:56

Ondertussen 3 weken verder, bijna 4e week.

Op zich gaat het prima. Ik merk wel dat ik af en toe vaker en sneller moe ben. Ik denk door een gebrek aan calorieën. Of misschien moet mijn lichaam weer wennen. Het is minder eenzijdig dan ik dacht, maar dat ligt natuurlijk aan het feit of je wel of niet kunt koken. Ik zal denk ik wel meer calorieën moeten gaan eten. Let wel, ik doe al 5 jaar geen suiker meer in drankjes, dus ik kreeg al weinig binnen.

Toch denk ik dat 10 euro haalbaar is, maar het is echt wel het minimum hoor! Het is makkelijker met 15 euro, want ik kom steeds net iets te kort. Voor 20, 25 euro zou ik erg goed kunnen eten, wat ik immers voorheen al deed. Maar dat je kunt overleven op 10 euro per week is gewoon een waarheid.

Maar goed, nog 3 maanden te gaan. :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 15, 2014 22:30

Ja dat is mijn ervaring ook. Met 15 of 20 euro is het prima te doen, maar met 10 moet je echt goed opletten en als je nog een beetje gevarieerd wilt eten moet je veel in de keuken staan.

Ik had juist een beetje moeite om niet te veel calorieën te eten. Ik heb een kantoorbaan en eet normaal gesproken relatief veel groente. Als de groente door budgetredenen op rantsoen zijn ga ik makkelijk meer koolhydraatrijke producten eten waar veel calorieën inzitten die ik op een gemiddelde dag niet nodig heb.

Brent

Bericht door Brent » za mei 17, 2014 15:25

Allemaal heel inventief en leuk om te lezen.
Maar met gezond eten heeft het zeer weinig te maken.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » za mei 17, 2014 16:53

Okay, ik heb dit dus geprobeerd. heb werkelijk waar met calculator in de supermarkt gestaan. Een week volgehouden. Voelde mij beperkt. Niet omdat het goedkoop is, wel omdat je veel minder kan. En dan is in batches koken nog het beste. Ik denk dat het anders werkt als het ook echt móet.

Maar mijn gezondheid is het belangrijkste en daar moet ik geld voor over hebben. En dus heb ik deze week iets meer dan €250 uitgegeven aan boodschappen bij de natuurwinkel en Albert Heijn/Jumbo. Ook gerust iets voor langere termijn, zoals een paar kilo mini-romatomaten en rijstmelk, edelgist, gedroogd sojagehakt, pasta et cetera.

Dat tientjeswerk is niets voor mij - maar ik ben wel bewuster boodschappen aan het doen. Nee, niet door die loze week van mij, maar door jullie ervaringen in deze thread te lezen. Posh pover, zeg maar. :grin:

ouweboer
Leefwijze: vleeseter

Bericht door ouweboer » wo dec 10, 2014 17:48

mijn cheapass ontbijt is 250 gram havermout met 100 gram bosvruchten bevroren, stuk groente of fruit erbij.

Dit allemaal in de blender en dan ENJOY.

p.s
als je niet aan je kcal komt 100 gram kokosschaafsel:)

ouweboer
Leefwijze: vleeseter

Bericht door ouweboer » zo dec 14, 2014 19:00

Brent schreef:Allemaal heel inventief en leuk om te lezen.
Maar met gezond eten heeft het zeer weinig te maken.
Ik dacht dit ook eigenlijk, maar niet elk lichaam is hetzelfde als jij je er fit op voelt... :P

Brent

Bericht door Brent » zo dec 14, 2014 19:52

De meeste onderzoeken tonen aan dat groenten, fruit, noten en zaden het beste helpen voor een optimale gezondheid.
Het lukt me nu niet meer om voor minder dan 50 euro per week te eten.
En dan lukt het me nauwelijks om biologisch te eten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie