Gezond eten voor €10 per week

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Gezond eten voor €10 per week

Bericht door Martine » di aug 27, 2013 14:15

Ik maak wel eens 'rauwe soep' in onze blender. Dat is eigenlijk gewoon een groente-smoothie dus, maar omdat ik het als een soep zie, is het minder raar dan wanneer je probeert een echte smoothie met groente te maken.

Denk bijvoorbeeld aan wortel-avocado-gember, komkommer-mint-amandel, tomaat-zongedroogde tomaat-paprika. Hiervoor heb je wel een krachtige blender nodig, anders wordt het niet glad.

Dit is hoogstwaarschijnlijk niet goedkoper dan brood eten, maar misschien wel 'gezonder'. Zo'n soep vult totaal niet, dus ik moet er alsnog iets van brood of een andere koolhydraat/eiwitbron bij eten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » di aug 27, 2013 20:31

Zeg Bonnie, over dat Excelbestand van jou met de goedkoopste prijzen... zou je er wat voor voelen om daar een open source bestand van te maken? In google docs bijvoorbeeld? Ik ben zelf in elk geval nieuwsgierig naar je lijst, en ik ben vast niet de enige!

'Vroeger' maakte ik dat soort lijstjes ook. :mrgreen: maar dat is lang geleden en ik heb het niet meer op deze laptop staan. Zou ook niet meer actueel zijn...

Oh en 44 cent voor je brood is echt niet duur! Ik ben wel benieuwd naar het recept... en hoeveel plakken snij je eruit?

Ik ben gezwicht voor de sojamelk van de Lidl. 0,89 per liter, wel met suiker, maar misschien is dat wel net dat beetje extra caloriën wat me de BudgetChallenge zal doen winnen :twisted: - Ik begreep van Lize (vriendin en ons aller voorzitter) namelijk dat zij gaat winnen door gratis koffie met heel veel gratis suiker bij AH te drinken! lol

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di aug 27, 2013 21:44

Oh maar mijn excelbestand is nog niet zo groot hoor! Ik heb nu een lijstje van een stuk of 50 ingrediënten, vooral dingen die ik in huis heb/op de AH-website kon vinden. Maar da's wel een leuk idee, om het uit te breiden zodat iemand anders er misschien ook nog iets aan heeft. Hmm... Misschien morgen even prijzen checken bij de AH. En uitvogelen hoe je ergens een Google Doc van maakt. :mrgreen:

Het broodje was ongeveer zo groot als een cake (gebakken in een cakeblik). Ik had het een beetje aangepast van een ander recept (uit het boek Miss Dahl's Voluptuous Delights), volgens mij was het zo:

350 gram volkorenmeel, 75 gram havermout, 2 theelepels gist, 1/2 theelepel zout, 2 theelepels suiker, 450 ml water en 1 eetlepel zonnebloemolie door elkaar roeren, 20 minuten laten rijzen, dan nog eens roeren en in een ingevette bakvorm gieten, nog eens 20 minuten laten rijzen en dan 45 minuten (zoiets?) bakken op 180°C.

Sorry, ik heb het recept hier niet dus ik kan het niet checken, maar volgens mij was dat het. Hij was nu wel minder goed gelukt dan de laatste keer dat ik hem maakte, dus misschien moet ik het nog eens proberen of misschien was ik het zout deze keer eigenlijk wel vergeten :/ Euh.
Maar het is wel snel en makkelijk brood, zonder kneden :)

Is die sojamelk van de Lidl verrijkt met vitamine B12 enzo? Die van Vivera is volgens mij het goedkoopst, maar die is ook echt alleen sojabonen+water.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo aug 28, 2013 7:40

Waar koop je die Vivera dan? Ik koop alleen maar met sojabonen + water, die andere zooi hoef ik niet.

En inderdaad, gratis dingen, dat ik daar niet aan dacht. Gewoon om 18u naar de grote markt hier op Blaak gaan en rapen maar ;) Kan je wel een of twee smoothies van maken op een goede dag.

Verder, verschillen de prijzen niet per filiaal van AH, behalve als je online kijkt natuurlijk?
Bij Jumbo wel.. ik ga regelmatig naar een van onze twee Jumbo's en het is echt verschillend.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Ananas

Bericht door Ananas » wo aug 28, 2013 7:51

De sojamelk van Lidl bevat calcium, vitamine B2, B12 en E, allemaal 15% ADH per 100 mL. En het is Oostenrijkse non GMO soja. Dat brood klinkt supermakkelijk Bonnie, thanks!

Voor zover ik weet zijn AH prijzen altijd overal hetzelfde, maar spelen ze nogal met het assortiment per wijk (ene wijk meer euroshopper, andere meer excellent).

Ik begreep dat bij Hema tahin nu is afgeprijsd voor 1 euro per pot... hebben ze over van de ramadan o.i.d. Maar bij sommigen is het al uitverkocht. Misschien fiets ik er vandaag nog even langs.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 28, 2013 20:41

350 gram volkorenmeel, 75 gram havermout, 2 theelepels gist, 1/2 theelepel zout, 2 theelepels suiker, 450 ml water en 1 eetlepel zonnebloemolie door elkaar roeren, 20 minuten laten rijzen, dan nog eens roeren en in een ingevette bakvorm gieten, nog eens 20 minuten laten rijzen en dan 45 minuten (zoiets?) bakken op 180°C.
Doen jullie altijd suiker (of andere zoetstof) door je brood?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo aug 28, 2013 21:22

jet schreef:
Doen jullie altijd suiker (of andere zoetstof) door je brood?
Nope, lang niet altijd. Amerikaanse broodrecepten vind ik vaak veel te zoet. Dan laat ik bij voorbaat al veel van de suiker weg. Maar als ik een recept voor het eerst maak dan volg ik het meestal wel zoveel mogelijk, en daarna pas ik het steeds een beetje aan. Zo had ik hier de suiker, het zout en de gist ook al verminderd.
Volgens mij is de suiker hier vooral voeding voor de gist, waardoor die sneller werkt en het brood dus sneller rijst (dacht ik?) Dat vond ik nu belangrijk, want ik wilde een snel recept :) Als ik geen haast heb maak ik ook liever brood dat langer de tijd krijgt.

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 29, 2013 6:47

Ik dacht dat er altijd een eetlepel suiker door moest als voedingsbodem voor de gist... but it makes sense dat als je het deeg lang genoeg staat, dat je het kunt weglaten, omdat de gist die suiker dan uit de zetmeel haalt wellicht?

In de recepten die bij mijn broodbakmachine zijn geleverd gaat ook 1 eetlepel suiker, en die machine doet er toch 3 uur over met meerdere rijsmomenten...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do aug 29, 2013 7:01

Ik doe eigenlijk nooit suiker door mijn deeg en het rijst altijd prima. Volgens mij ligt het meer aan de temperatuur dan aan hoevel suiker je toevoegt.

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 29, 2013 8:09

Dus als het koud is in huis moet je wel suiker toevoegen? Of trek ik nu een rare conclusie.
(het wordt hier over een maand namelijk weer ijspaleis...)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do aug 29, 2013 8:14

Ananas schreef:Dus als het koud is in huis moet je wel suiker toevoegen? Of trek ik nu een rare conclusie.
(het wordt hier over een maand namelijk weer ijspaleis...)
Weet ik niet :| Maar inerdaad, als de gist het toch al wat moeilijker heeft helpt het misschien als ie makkelijk aan z'n eten kan komen.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do aug 29, 2013 11:25

Ligt volgens mij ook aan de staat van het gist. Ik heb van die kleine zakjes dus heb je altijd een verse portie dus dan hoeft het volgens mij niet.

Ik kwam trouwens op het idee om ook een Excel te gaan maken van allerlei producten die ik vaak eet. Maar dan wel gebaseerd op supermarkten in mijn buurt.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do aug 29, 2013 15:51

Ik ben het met jullie eens, suiker in brood is zeker niet nodig. Maar soms misschien wel handig om de gist een beetje te helpen of voor de smaak of om andere redenen (ik las dat het ook kan bijdragen aan karamellisatie, kleur etc).
AnAnAN schreef:Ik kwam trouwens op het idee om ook een Excel te gaan maken van allerlei producten die ik vaak eet. Maar dan wel gebaseerd op supermarkten in mijn buurt.
Ja, dat verschilt ook heel erg per winkel natuurlijk! Ik ben wel benieuwd naar het lijstje van iemand met andere supermarkten in de buurt (ik ga vooral naar de AH, Aldi, Lidl, soms Jumbo, zoveel mogelijk naar de markt). Hier is mijn voorlopige lijstje:
https://docs.google.com/file/d/0B31LJCf ... sp=sharing
Er staan wat dingen op die ik vaak in huis heb en wat andere dingen die ik tegenkwam en die me voor een budget challenge misschien wel handig leken. Ik ga het nog wel aanvullen denk ik. Ik wil bijvoorbeeld nog uitzoeken hoeveel gekookte bonen je uit een zak gedroogde haalt, dat lijkt me een stuk makkelijker om mee te rekenen. :)

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 29, 2013 17:35

Oh wat goed zeg!! Zo netjes geordend :)

Wat die peulvruchten betreft, dat heb ik wel eens uitgerekend. Het bleek dat ze 3x in gewicht toenamen. Dus de prijs van 900 gram gedroogde peulvruchten is dan per 2700 gram gekookte.

Gek eigenlijk dat gele spliterwten goedkoper zijn dan groene.. dat wordt massaal gele erwtensoep eten ;-)

Ohja, die witte afbakbroodjes van euroshopper, ik dacht dat die niet vegan waren? Ik heb ze om die reden nooit meer gekocht en vind dat wel eens jammer. Pindakaas en appelstroop zijn van euroshopper trouwens goedkoper (1,29 voor beide dacht ik, ene a 600 gram, andere a 850)

Ik heb brood gescoord bij Lidl, polderbrood, vegan, 1,19 voor 20 sneden (excl kapjes). Het is alleen niet volkoren, hoofdingrediënt is bloem en later pas meel. Ook witte bonen in tomatensaus zijn daar goedkoper dan bij AH, 65 cent voor 700 gram. Vind ik altijd heel lekker en zo is het ook BudgetChallenge-proof ^^

Sesamzaad is t goedkoopst bij EkoPlaza: https://webshop.ekoplaza.nl/nl/voorraad ... 46211.html 3,59 voor 750 gram, of 1,45 voor 250 gram.

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 29, 2013 17:57

Ohja, ik scoorde ook wortels bij Lidl voor 85 cent per kilo. Handig voor de bruine bonenburgers en voor Martine's Muffins!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do aug 29, 2013 22:03

Hmm, over die afbakbroodjes twijfelde ik ook, maar volgens mij was het enige mogelijk niet-vegan ingrediënt e471 en ik las in een ander topic van iemand een mail van AH waarin stond dat alle e-nummers in hun afbakbrood plantaardig waren. Dus als we er vanuit kunnen gaan dat dat klopt dan zijn het wel handige snelle budgetvriendelijke broodjes...

Appelstroop van ES had ik niet gezien, zal nog eens kijken! Die pindakaas had ik vroeger ook maar omdat daar transvet in zit ga ik nu toch maar voor die van AH... en die koop ik dan in de aanbieding. Maar wel duurder ja :(

Goed om te weten van de Lidl, dankje voor de tips! En goh, had niet gedacht dat Ekoplaza iets goedkoper zou hebben dan de toko. Ik was al van plan de biowinkel compleet te mijden voor de budget challenge :p

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » vr aug 30, 2013 9:08

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing

Dat is mijn hele schrale lijstje! More to come, en inderdaad maar eens beter sorteren, net als Bonnie. Echt een goed idee zo'n lijst!

Jumbo 5 wereld - dat is de Jumbo hier, Vijf werelddelen heet-ie. Voor de duidelijkheid ;)
Gimsel is van de Groene Passage hier, een grote bio winkel in R'dam.

Ananas

Bericht door Ananas » ma sep 02, 2013 17:29

Hoe bevalt de BudgetChallenge so far voor jullie?

Ik vind het tegenvallen... Ik had vandaag van 9 - 17 college en geen koffie :( Had een rammelende maag om 11 uur (op zich niet gek, 6:30 yofu ontbijt gegeten) en na een perzik had ik om 12 uur weer een knorrende maag :O nou vind ik dat zelf niet zo erg maar het geluid was nogal.. Hard :p

Tot nu toe heb ik zeker al 1,50 weggegeten vandaag (gaat hard!) en ik ben moeee en vind het niet leuk. Maar het is ook gewoon weer wennen aan studieritme enzo. Morgen meer roggebrood met pindakaas eten! Het lijkt me heel lastig als je altijd maar 60 euro per maand te besteden hebt...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma sep 02, 2013 17:39

Ik ben nog niet zo streng deze week :oops: Ik probeer nu onder de 3 euro per dag (20-25 euro per week) te blijven. Dat is al veel minder dan we meestal gebruiken en lukt gelukkig goed. Later in de challenge schroef ik het omlaag naar €10 per week, en ik verwacht dat dat inderdaad heel pittig zal zijn.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma sep 02, 2013 17:47

Vervelend dat het tot nu toe zo tegenvalt! Misschien wordt het beter als je met havermout ontbijt? En roggebrood inderdaad. Ik at dat eigenlijk nooit maar ik ben er nu achter dat dat behoorlijk goed vult :mrgreen:

Ik vind vooral het bijhouden van alles lastig! Ik heb nu een pizza in de oven staan met van alles uit de koelkast erop en dan vind ik het moeilijk uit te rekenen hoeveel het kost. Ik denk niet dat ik het volhoud om echt ál m'n eten op die manier bij te houden...

Plaats reactie