Zelf maken en invriezen/lang bewaren

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
sillygirl
Leefwijze: veganist

Re: Zelf maken en invriezen/lang bewaren

Bericht door sillygirl » vr dec 20, 2013 23:36

ik wil graag droge bonen (bruine, kidney, witte) en kikkererwten zelf gaan weken&koken en dan invriezen zodat ik altijd een portie bij de hand heb. Op internet lees ik vooral dat mensen ze invriezen helemaal bedekt met water/kookvocht maar dit lijkt me zo onhandig. Vriezen jullie bonen ook weleens droog in een bakje in, en zijn ze dan ook nog bruikbaar? (voor meer dan puree :P)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 21, 2013 7:31

Ik vries mijn bonen altijd droog in en dat gaat prima. Nooit aan gedacht om er vocht bij te doen. Zelf gekookte bonen zijn fijn. :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za dec 21, 2013 8:58

Ik vries bonen ook droog in (gekookt, afgegoten dus).

We zijn de vriezer aan het leegeten, rodekool blijft lang goed :P en wat ook handig is: saus (bv tomatensaus) in ijsblokjeszakjes. Kan precies pakken hoeveel ik wil. Kan ook in ijsblokjesvorm natuurlijk, dat is nog makkelijker.

sillygirl

Bericht door sillygirl » za dec 21, 2013 9:42

mooi, dan ga ik ze ook gewoon droog invriezen. past er lekker meer in :D

Brchj

Bericht door Brchj » zo dec 22, 2013 20:55

Jep, ik vind droog invriezen prima! Ideaal, alleen ik heb maar 2 diepvries laatjes en die zitten altijd al stamp vol :(
Lieve Nugget! <3
Clover

Luna

Bericht door Luna » vr dec 27, 2013 18:42

Sinds wij een tweede vriezer erbij gekocht hebben (Liebherr tafelmodel), vries ik ongeveer alles in. Brood koop ik meestal per twee en vries ik in halfjes in. Rijst of pasta die over is gaat in zakjes en hoppa in de vriezer. En gezien ik veganist ben en mijn man omni, kook ik meestal recepten voor 4 en vries dan 2 of 3 porties in. Wij hadden eerst enkel 3 vrieslaatjes onder de koelkast, maar nu met een volledige vriezer erbij - wat een plezier! Er past zo veel in, ongelofelijk. :mrgreen: We hadden alleen in de slaapkamer nog plaats (appartement, de kleine berging die er is staat al best vol met wasmachine, voorraadkast en kattenbak). Helemaal geen punt met zo'n nieuw A+++ model, volledig geruisloos en zelfregulerend. Ik kan het iedereen aanraden.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » vr dec 27, 2013 20:29

Ik vries ook alles in, werkelijk alles. Sojamelk, pasta, rijst, brood, vegetarische vleesvervangers, stampotten, vers fruit, koek (voor visite), groente, groente uit pot/blik, etc.

Als ik een restje sojamelk heb, vries ik het in (ik houd een pak hooguit 3 dagen open, daarna hoef ik het niet meer) en maak er later een smoothie van met wat vers fruit.

Aardappels los invriezen vind ik geen succes (zwart) maar in een stampot gaat het prima.
Ik kook meestal een heel pak rijst of pasta en vries het daarna in in porties (Action heeft hier fijne bakjes voor maar ik gebruik ook vaak diepvrieszakjes). Of ik nu 1 portie rijst kook of een heel pak, gaat in 1 moeite door.

Pesto vries ik ook altijd in omdat ik zo'n potje niet binnen een week op krijg, ik gebruik dan huishoudfolie en een ijsklontjeshouder (folie zodat het bakje niet groen/oranje wordt), als het bevroren is gooi ik het over in een diepvrieszakje).

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za dec 28, 2013 10:47

Ik heb in de garage een vriezer met 6 laden, waarvan 4 voor ons. En in de keuken 3 laden in de koelvriescombi.

Ik ben een hamster en vind eten weggooien zonde, dus hup de vriezer in. Heb een oud brood trauma, dus alle brood wat niet dezelfde dag opgaat, de vriezer in. Dus de vriezers zitten standaard propvol.

Erg handig, maar als je vrij plotseling gaat verhuizen een crime :mrgreen:
Ik moet deze week bv. nog een paar keer aan de rode kool (4 bakken ingevroren laatste maanden), en heb een piepschuimdoos van een diepvriesbestelling bewaard, omdat ik weet dat het niet lukt alles op te eten.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » za dec 28, 2013 17:49

Assie schreef:Ik ben een hamster en vind eten weggooien zonde, dus hup de vriezer in.
Dus de vriezers zitten standaard propvol.
Haha, hier nog eentje inderdaad!! Ik probeer nu al 2 maanden mijn vriezer leeg te eten zodat ik het een keer kan ontdooien maar voor dat ik er erg in heb gooi ik er al weer iets in *zucht* :grin: :grin:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za dec 28, 2013 18:35

Hihi ja herkenbaar. Als ik op vakantie ga probeer ik 'm leeg te eten omdat de hele koelkast dan uit kan. Het is niet zo'n groot vakje dus dat lukt altijd aardig. Maar als je 'm daarna eenmaal weer ontdekt hebt, zit hij zo weer vol. Maar ik bewaar er bijv. ook gemalen koffie in omdat ik het niet vaak drinkt en het dan verser blijft, dus dan zit zo'n vakje al snel vol.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Brchj

Bericht door Brchj » za dec 28, 2013 19:18

Ik heb maar 2 diepvries laatjes :( En die zitten helemaal vol met vega, zelfgemaakte taart, bonen, brood en fruit. Ik heb standaard wat diepvries boerenkool in deelblokjes (al heb ik de laatste tijd veel vers), en soep vries ik vaak in.

Als je sojamelk invriest, wat voor resultaat krijg je dan als je het weer ontdooit?
Lieve Nugget! <3
Clover

Framboos

Bericht door Framboos » zo dec 29, 2013 11:50

Renee1137 schreef:Hihi ja herkenbaar. Als ik op vakantie ga probeer ik 'm leeg te eten omdat de hele koelkast dan uit kan. Het is niet zo'n groot vakje dus dat lukt altijd aardig.
Dat probeer ik ook altijd maar heb te veel dingen in mijn koelkast staan die gekoeld bewaard moeten worden en die ik niet zo maar opmaak, zoals maple syrup, mayonaise etc. :(

Edit: ik denk overigens over een koelkast-vriezerleegeetchallenge...

Ananas

Bericht door Ananas » zo dec 29, 2013 15:55

Bewaar je maple syrup gekoeld?

Framboos

Bericht door Framboos » zo dec 29, 2013 16:11

Ja!

Ik heb ooit een fles weggegooid die... ik weet niet meer wat er mee was, maar goed was het niet meer. toen heb ik maar eens uitgezocht hoe je maple syrup bewaarde en las overal dat het in de koelkast moest. Sindsdien nooit meer een gehad dat 'ie ranzig werd!

Sas

Bericht door Sas » di jan 28, 2014 15:49

Voornamelijk vruchten, zoals bosbessen, aardbeien e.d. vries ik in. Lekker voor bij het ontbijt, in de alpro yoghurt met wat havermout. En zelfgemaakte vega groente burgers, die maak ik om de twee weken in batches met wat er die week in de aanbieding is qua groenten, bonen, kikkererwten, lente-uitjes, pepers, wortel e.d. ...Krijg daar geen genoeg van. De burgers kosten mij 0.20 cent per stuk om te maken. 10-20 keer zo goedkoop als vega burgers uit de supermarkt... en de mijne smaken vele malen beter natuurlijk! dus lekker veel maken en invriezen maar... daarnaast vries ik ook zelfgemaakt spring-rolls in. Soort van vega loempia's. Die maak ik ook in batches. Zelfde (wisselende) inhoud als de burgers alleen dan wel met gestampte aardappel erin. Meestal is mijn zondagochtend/middag dus besteed aan het maken van nieuwe voorraad...

Plaats reactie