Wakker Dier Kerstrecepten wedstrijd

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Butternutkin
Leefwijze: veganist

Wakker Dier Kerstrecepten wedstrijd

Bericht door Butternutkin » wo dec 18, 2013 16:30

Tot mijn grote ergernis is van de 5 'vega' recepten er slechts 1 veganistisch :roll:
Zullen we WD laten weten dat we niet gediend zijn van kippenongesteldheid en moedermelk in onze voeding (en zeker niet voor kerst) en dit recept allemaal liken? Het gaat om het 'Dessert met rode bieten taart - van Alok van Loon uit een kookboek van Lisette kreischer. '

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 533&type=1
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Ananas

Re: Wakker Dier Kerstrecepten wedstrijd

Bericht door Ananas » wo dec 18, 2013 17:05

Ik vond het eigenlijk al heel wat dat ze überhaupt weer vegetarisch promoten... ik denk niet dat je ze overstag gaat krijgen, ze zijn zo gericht op bio vlees.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 18, 2013 18:08

Ananas schreef:Ik vond het eigenlijk al heel wat dat ze überhaupt weer vegetarisch promoten... ik denk niet dat je ze overstag gaat krijgen, ze zijn zo gericht op bio vlees.
Maar het gaat hier letterlijk om stemmen en winnen! Dus als we allemaal op dit recept stemmen wint het. Dan is het iig een vegan recept dat de extra aandacht krijgt!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Marianne

Bericht door Marianne » wo dec 18, 2013 20:31

Ik ben het van harte met jullie eens dat het vegan recept moet winnen. Maar ik wil het een beetje opnemen voor Wakker Dier: Ook zij komen op voor dierenrechten. Wij doen dat doorgaans erg principieel maar vinden minder gehoor en zij kiezen voor een andere manier: ze gaan voor kleine stapjes, maar vinden daar dan wél gehoor voor. Het is net als in de politiek: we zouden de PvdD graag een staatssecretaris van landbouw zien leveren, maar dat gaat niet snel lukken. Intussen zet Sharon Dijksma een serie kleine stapjes die toch de goede kant op gaan ( niet allemaal hoor).
Het is goed dat het naast elkaar bestaat.

Ananas

Bericht door Ananas » do dec 19, 2013 8:54

Renee1137 schreef:
Ananas schreef:Ik vond het eigenlijk al heel wat dat ze überhaupt weer vegetarisch promoten... ik denk niet dat je ze overstag gaat krijgen, ze zijn zo gericht op bio vlees.
Maar het gaat hier letterlijk om stemmen en winnen! Dus als we allemaal op dit recept stemmen wint het. Dan is het iig een vegan recept dat de extra aandacht krijgt!
Oh zo, dan begreep ik je verkeerd!
Ik ben het van harte met jullie eens dat het vegan recept moet winnen. Maar ik wil het een beetje opnemen voor Wakker Dier: Ook zij komen op voor dierenrechten.
Dat is niet wat WakkerDier doet. Ze komen op voor dierenwelzijn. Grotere kooien en speelgoed enzo. Ze promoten het eten van vlees, dan wel biologisch, maar het verandert feitelijk niet zo veel: dieren worden dan nog steeds gegeten. Het probleem hiermee is dat mensen hun geweten gaan afkopen met biologisch vlees en daarmee basta. Er wordt wezenlijk niks veranderd en je bereikt die mensen slechter met de boodschap dat ze beter plantaardig kunnen gaan eten - ze denken immers al dat ze goed bezig zijn.
Een ander probleem van transitie naar biologisch vlees is dat het een stap de verkeerde weg op is. Boeren worden dan gedwongen om flink te investeren om aan alle biologische eisen te voldoen (grotere kooien etc), no way dat ze daarna nog eens zullen investeren om plantaardige voeding te gaan produceren. Ze zitten dan al diep in de schulden.

Ik ken helaas best wat mensen die vegetariër zouden zijn als er geen biologisch vlees was :(

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 19, 2013 18:22

Marianne, ik snap je punt hoor, en het is iets waar nogal verdeeldheid over bestaat op dit forum (als ik van eerdere discussies over dit onderwerp mag uitgaan). Wakker Dier is inderdaad een dierenwelzijnsorganisatie en geen dierenrechtenorganisatie.

Ik zou gevoelsmatig de standpunten opdelen in twee groepen:
1) Wakker Dier bereikt puur praktisch bezien heel veel, want over het algemeen is het merendeel van de verminderde vleesconsumptie te danken aan vleesminderaars, en niet aan vegetariërs en veganisten. Wakker Dier heeft een heel groot bereik en doet zo praktisch bezien méér voor de dieren dan een organisatie die alleen veganisme promoot en vele malen minder gehoor vindt.
2) Het nastreven van dierenwelzijn alleen, op de manier dat Wakker Dier dat doet (voornamelijk bio-vlees en sterrenvlees aanprijzen, met een beetje flexitarisme erbij) gaat niet alleen niet ver genoeg voor de persoon in kwestie, maar houdt ook het idee in stand dat dieren er voor ons zijn om te gebruiken, en dat het niet erg is zolang je maar eens karbonaadje met een ster of twee kiest. En dat is iets fundamenteel anders als het gebruik van dieren voor eigen gewin af te keuren.

Er zit denk ik wat in allebei die perspectieven. Dit dubbele gevoel uit zich ook op bijv. de Facebookpagina van Wakker Dier waar vleeseters die wel eens een karbonaadje met een ster kopen, in de clinch geraken met vegetariërs en veganisten. Het is heel dubbel, op die manier. Wakker Dier lijkt zich wel wat verder in de richting van de éérste groep bewogen te hebben (ik zeg niet dat dat géén goede zet is, of wel) en dit vervreemdt vegetariërs. Nogmaals, vanuit optiek 1 is dat toch de beste zet, omdat er wellicht meer dierenlevens door gespaard worden. Het is lastig.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Marianne

Bericht door Marianne » do dec 19, 2013 20:44

Jullie hebben gelijk, Wakker Dier is een dierenwelzijnsorganisatie.
Maar kan het één niet naast het ander bestaan: het is toch mooi als er naast de mensen die voor veganisme kiezen ook mensen zijn die (een eerste) kleine stap zetten door over te stappen van gangbaar op biologisch vlees? Ze beginnen na te denken en zich ongemakkelijk te voelen bij hun voedselkeuze.

En Ananas, misschien is het zo dat er mensen zijn die nu kiezen voor biologisch en daarom niet vegetarisch eten, maar misschien hebben ze die tussenstap wel nodig om van vlees af te kicken.
Ik ben bang dat het allemaal veel tijd nodig heeft, en inderdaad, soms vraag je je af of bepaalde investeringen van boeren een juiste keuze zijn. Die hebben daar natuurlijk hun eigen opvattingen over.
Maar ik denk wel dat de tijd in het voordeel van de dieren werkt: vlees wordt in de toekomst onbetaalbaar, ofwel voor de vleeseter, ofwel voor de belastingbetaler.

Ik geef toe: als je zelf kiest voor plantaardig eten, wordt het steeds moeilijker om mensen te begrijpen die dat niet doen, maar ik heb zelf ook heel lang gedacht dat ik niet zonder zuivel en eieren kon.
Laatst gewijzigd door Marianne op do dec 19, 2013 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

sillygirl

Bericht door sillygirl » do dec 19, 2013 20:53

Het is jammer dat de consequenties van het biologische 'idee' (en gevoel dat erbij meespeelt) niet verder worden uitgedacht.

Ik denk dat het fundamenteel andere uitgangspunten zijn idd of je tegen alle gebruik van dieren bent, of dat je vindt dat het wel mag 'maar niet onnodig wreed'. Biovlees speelt in op mensen die de laatste opvatting aanhangen (of eigenlijk zouden willen aanhangen), maar er wordt vaak ook niet ver genoeg doorgedacth om dan ook toe te geven dat er geen capaciteit is om voor alle mensen biologisch vlees te produceren voor elke dag v.d. week, en over milieubelasting etc. Als mensen terug willen naar een ideaalbeeld van dieren wel gebruiken, maar zo vriendelijk mogelijk, dan moeten ze ook (net als vroeger in feite normaal was) vlees weer gaan zien als een luxe voor eens per maand (of alleen met kerst) en niet als een dagelijks stukje opvulling waar iedereen 'recht op heeft'... Wakker Dier verkoopt voor mijn gevoel best wel de illusie dat als we nou maar allemaal de bio hamburgers en de bio eieren gaan kopen, de biomarkt wel zal groeien waardoor we straks allemaal dagelijks decadent vlees kunnen eten dat toch heel diervriendelijk is. Een onmogelijk iets. :roll:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 20, 2013 21:05

Marianne schreef:Jullie hebben gelijk, Wakker Dier is een dierenwelzijnsorganisatie.
Maar kan het één niet naast het ander bestaan: het is toch mooi als er naast de mensen die voor veganisme kiezen ook mensen zijn die (een eerste) kleine stap zetten door over te stappen van gangbaar op biologisch vlees? Ze beginnen na te denken en zich ongemakkelijk te voelen bij hun voedselkeuze.
Het beleid van Wakker Dier zorgt dat mensen weer vlees gaan eten die eerst vegetarier waren... dat zegt toch iets he... ook zorgen campagnes van WD mogelijk voor meer verkoop van plofkip.

Prima als mensen eerste stapjes zetten (en volgens mij juicht iedereen dat toe), maar vlees vervangen met vlees is niet echt en stap vooruit. Het is vooral een marktverandering binnen die sector die nu - met de toenemende vraag van biologisch - zorgt dat deze sector intensiveert. Dus je krijgt straks een biologische 'bio-industrie' daardoor.

Kortom is het veel geld en energie die niet naar een oplossing gaat. Een stapje zou vermindering van vleesconsumptie zijn bv. Dat scheelt nl. op alle vlakken en heeft wel impact.

Marianne

Bericht door Marianne » za dec 21, 2013 20:26

Het beleid van Wakker Dier zorgt dat mensen weer vlees gaan eten die eerst vegetarier waren... dat zegt toch iets he... ook zorgen campagnes van WD mogelijk voor meer verkoop van plofkip.
Dat zei Ananas ook al, waar baseren jullie dat op?
Ze zetten in ieder geval wel vegetarische recepten op hun website.
Prima als mensen eerste stapjes zetten (en volgens mij juicht iedereen dat toe), maar vlees vervangen met vlees is niet echt en stap vooruit. Het is vooral een marktverandering binnen die sector die nu - met de toenemende vraag van biologisch - zorgt dat deze sector intensiveert. Dus je krijgt straks een biologische 'bio-industrie' daardoor. Kortom is het veel geld en energie die niet naar een oplossing gaat.
Oké Vegantastic, je overtuigt me op dit punt.
Ik wist niet dat Wakker Dier biologisch vlees als het enige alternatief ziet. Dat blijkt, nu ik hun missie nalees op de website, wel de hoofdmoot.
Ik waardeerde hun bozige reclames( Kip, het meest mishandelde stukje vlees! En de kolen die meer ruimte en frisse lucht hebben dan kippen), en dacht en denk nog steeds, dat ze daarmee mensen confronteren met een ongemakkelijke waarheid die tot nadenken en wellicht minder vlees eten aanzet.
Een stapje zou vermindering van vleesconsumptie zijn bv. Dat scheelt nl. op alle vlakken en heeft wel impact.
Vleesvermindering staat wel in hun missie. En ik denk dat hun reclames dat ook bewerkstelligen.

Plaats reactie