Pudding maken met sojamelk

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Skyline
Leefwijze: veganist

Pudding maken met sojamelk

Bericht door Skyline » do dec 19, 2013 19:50

Beste,

vroeger maakte ik altijd pudding met melk, (vanille)suiker, vanille en maizena.
Zonder ei, zonder gelatine.
MAAR, nu wil ik graag weer deze pudding maken voor kerst (met zelfgemaakte bosbessensaus), maar mijn vraag is, kan ik de MELK in het recept vervangen door (vanille)sojamelk?

Omdat het gekookt word en ik het ga binden met maizena, is het belangrijk om te weten of sojamelk ongeveer hetzelfde werkt als ''normale'' melk? Ik heb namelijk geen idee, nooit geprobeerd.

Hartstikke bedankt voor de hulp en iedereen alvast hele fijne feestdagen :)

Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Pudding maken met sojamelk

Bericht door Renee1137 » do dec 19, 2013 20:34

Hee Skyline,

Ik heb nog niet specifiek pudding-from-scratch gemaakt, maar wel pudding-uit-een-zakje waarbij je alleen melk moest toevoegen (lukte met sojamelk ook) en ook diverse andere toepassingen met sojamelk zoals sausjes, cappuccinoschuim, mayonaisse...

Lang verhaal kort, ik ben nog nooit een toepassing tegengekomen waar sojamelk niet precies hetzelfde werkte als koemelk. Met andere plantaardige melk ligt het ietsje anders omdat daar veel minder eiwit in zit, dat kan uitmaken. Maar sojamelk is geen probleem.

Waar ik wel rekening mee zou houden is de zoetheid van sojamelk. De meeste gezoete sojamelk smaakt flink wat zoeter als koemelk; ongezoete sojamelk juist veel minder (er zitten natuurlijke suikers in koemelk). Als ik iets maak wat zoet moet zijn zoals pudding, kies ik wel altijd zoete sojamelk en pas ik verder het recept niet aan, het maakt niet echt uit dat het dan ietsjes zoeter is, het scheelt niet veel. Maar ik zou geen ongezoete sojamelk nemen voor dat doel!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Raynak

Bericht door Raynak » do dec 19, 2013 20:40

Mijn ervaringen zijn exact hetzelfde als die van Renee1137.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr dec 20, 2013 14:39

Toen ik tiener was maakte mijn moeder vaak zulke pudding voor ons, met sojamelk, en dat smaakte altijd heerlijk. Ik weet niet zeker of ze het gewoon precies hetzelfde maakte als ze voorheen met gewone melk deed, maar ik heb het idee van wel.
Wel gezoete sojamelk gebruiken inderdaad, of extra suiker/zoetmiddel toevoegen.

Plaats reactie