Zelf kaas maken van sojabonen

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Kim83
Leefwijze: flexanist

Zelf kaas maken van sojabonen

Bericht door Kim83 » di sep 02, 2014 22:49

Ik heb dit dus geprobeerd samen met iemand anders... Er is een heel receptenboek van 'Artisan Vegan Cheese'.
Klonk heel goed, dus wij aan de slag. In principe moet je dan een sojaboon laten ontkiemen in water en vervolgens moet dit fermenteren... (lees: gisten of iets dergelijks).

De persoon waarmee ik dit maakte had wellicht een verstopte neus, maar die heeft dit gefermenteerde drankje dus geproefd. In het boek stond dat verschillende mensen dit een bijzonder lekker drankje vonden...
Ik denk dat al deze neuzen waren verstopt... ik heb het geroken en hing bijna meteen boven de pot. Wat een lucht! Ik zou dit wellicht mijn ergste vijand aanraden, maar daar houdt het mee op.

We hebben de kaas met knijpers op de neus gemaakt. Het ziet er goed uit, stevig en het lijkt de structuur te hebben van kaas. Toch durven wij het niet te proeven... gezien de lucht die van het gefermenteerde goedje afkwam.

Iemand die ervaring heeft met het zelf maken van kaas en het vermijden van die bijzonder onaangename lucht?

Martine
Moderator

Re: Zelf kaas maken van sojabonen

Bericht door Martine » wo sep 03, 2014 10:12

Hmm, ik heb dat boek ook en rejuvelac (de 'stinkdrank') moet gemaakt worden van granen (tarwe, quinoa o.i.d), niet van bonen...

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand het met bonen heeft gemaakt en ik weet ook niet zeker of het veilig is. Als het zo erg stinkt dat je je neus dicht moet knijpen zou ik het niet eten, want dat betekent waarschijnlijk dat het mislukt is. Als ik gefermenteerde notenkaas maak heeft het wel een beetje een geur, maar niet super sterk.

In plaats van rejuvelac kun je ook sojayoghurt gebruiken als startcultuur, dat is makkelijker. Ik maak zelf regelmatig deze cashewkaas die is gebaseerd op een recept uit Artisan Vegan Cheese. http://vegetus.nl/frans-cashewkaasje/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie