Recepten van blogs en websites

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Martine
Moderator

Re: Recepten van blogs en websites

Bericht door Martine » vr nov 21, 2014 11:19

Framboos schreef:Ik heb nog een enorme zak maanzaad liggen die wel eens op mag, dus ik wil een poging doen met dit Poppy seed pull apart bread van Seitan is my motor.
Die staat ook op mijn lijstje. Ooit in een verdwaasde bui een kilozak(!) maanzaad gekocht die sindsdien achterin de kast staat. Eens kijken of dat nog goed is.

Sowieso wil ik mijn voorraadkast een beetje leeg koken. Ik heb te veel soorten granen en meel die ik ooit eens voor een recept in huis heb gehaald en die sindsdien stof staan te verzamelen. Amaranth, gerst, gierst, twee formaten bulgur, vier soorten rijst, twee soorten tarwemeel, boekweitmeel, teffmeel, rijstmeel, sojameel, kikkererwtenmeel, kastanjemeel, tarwezemelen, haverzemelen, tarwekiemen en nog zo wat. Ik ga denk ik maar veel experimentele pannenkoeken en muffins bakken.

Deze köfte lijken me wel een goeie oplossing voor het bulgur overschot: http://mijnmixedkitchen.blogspot.nl/201 ... kofte.html

Ik wil ook eens een osawacake maken. Die zijn weer helemaal hip geloof ik. Ik zie op allerlei blogs recepten voorbij komen. Dat is een mooie bestemming voor een deel van mijn rijstcollectie (ik houd eigenlijk niet zo van rijst, dus waarom heb ik er in vredesnaam zo veel van gekocht?).

Ook maar weer eens deze flensjes maken: http://vegetus.nl/dosas-indiase-flensje ... -en-rijst/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos » vr nov 21, 2014 11:25

Ik vind dat altijd lastig: soms doe ik een poging zo veel mogelijk op te maken, en als dat dan zo is... dan denk ik hej, wat is mijn voorraadkast leeg, heb niks meer in huis! :roll: En dan merk ik ook dat ik bij bakken steeds vaker dingen moet vervangen door iets anders omdat ik dacht dat ik dat wel in huis had, maar het dan toch niet heb...

Ik moet denk ik eens een lijstje maken van wat ik standaard in huis wil hebben, en dan zorgen dat ik daar altijd wat van heb; en dan de rest opeten en niet per se aanvullen...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr nov 21, 2014 11:30

Ja, dat is bij mij ook een probleem, maar ik heb nu echt een aantal dingen in de kast staan die ik niet gebruik. Het gevaar bestaat wel dat ik tijdens het 'opgebruiken' zo veel nieuwe lekkere recepten ontdek, dat ik alsnog weer nieuwe zakken van die ingrediënten ga kopen om die recepten te maken... :oops:

Maar goed, het gaat me er nu vooral om dat de dingen die ik heb niet slecht worden zodat ik ze weg moet gooien. Wat ik daarna ga aanschaffen zien we dan wel weer.

Framboos

Bericht door Framboos » vr nov 21, 2014 12:35

Martine schreef:Ja, dat is bij mij ook een probleem, maar ik heb nu echt een aantal dingen in de kast staan die ik niet gebruik. Het gevaar bestaat wel dat ik tijdens het 'opgebruiken' zo veel nieuwe lekkere recepten ontdek, dat ik alsnog weer nieuwe zakken van die ingrediënten ga kopen om die recepten te maken... :oops:
This! This always happens! Haha, grappig dat jij dat ook hebt.

Ik heb een paar jaar geleden mezelf een koopverbod opgelegd voor een maand. Alleen maar verse groente en fruit, verder kocht ik niks. Omdat ik anders de standaarddingen bleef kopen en eten en op dat moment dus niet iets uit de kast at; en om te voorkomen dat ik zodra ik iets had opgemaakt het gelijk weer kocht omdat er ik er eindelijk allemaal lekkere dingen mee had bedacht.

Dalisa
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Dalisa » wo nov 26, 2014 15:46

hallo,
leuk al die websites en ideetjes hier, ga daar ook nog eens naar kijken en eea uitproberen. Nog niet altijd tijd of gelegenheid daarvoor, dus mijn doel om helemaal veganistisch te zijn, zal geleidelijk gaan maar dat geeft niet.
tijdens wat googelen kwam ik wel op een website terecht die mij heel erg aansprak, misschien is deze bij meerdere mensen hier ook al bekend; www.deplanteneter.nl. heb daarvan een boek besteld, en zoals zij ook aangeven eet ik geleidelijk aan steeds meer groente, fruit, noten enz.
mijn doel en goede voornemens; in januari een detox weekend te doen en vanaf dan enkel nog plantaardig te eten :wink:
gezonde groetjes! :hippy:
"Wees de verandering die je in de wereld wilt zien"
Neem eens een kijkje op de site van mijn coachpraktijk http://www.innersun.nl

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo nov 30, 2014 11:04

Martine schreef:En deze hartige taart met linzen (staat al maanden op mijn lijstje, maar het komt er steeds niet van): http://www.vegansandra.com/2012/12/lent ... e-pie.html
Hij staat nu in de oven! Ik heb wel wat aangepast, want ik had geen courgette en in plaats van kerrie had ik meer zin in ras el hanout, maar de vulling is super lekker geworden. Ik was ook te lui om een gistdeeg te maken, dus ik heb een beetje geïmproviseerd met de bodem. Ben benieuwd!

Raynak

Bericht door Raynak » di dec 09, 2014 19:36

Ik heb eindelijk weer eens vegan kaas, en nou wil ik komende week deze gaan maken:

Vegan Cheeseburger Wrap:

http://4.bp.blogspot.com/-ErXVeDbqkW4/U ... ose+WM.jpg

En ik heb deze op de planning staan: Eat To Live Recipe, Fat Free Spinach-Mushroom Pie.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 4f18ae.jpg

Raynak

Bericht door Raynak » di dec 09, 2014 20:15

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 10, 2014 8:16

Raynak schreef:En ik heb deze op de planning staan: Eat To Live Recipe, Fat Free Spinach-Mushroom Pie.
De foto vind ik er heel aantrekkelijk uitzien, maar als ik het recept lees, komt daar een heel ander soort ding uit. Een rol, zonder dat romige laagje wat je op de foto ziet. Is vast ook lekker, maar jammer dat ze gewoon een random foto erbij zetten. :?

Die ovenschotel met zoete aardappel en linzen heb ik ook een keer gemaakt. Was okay, maar niet super bijzonder. Ben benieuwd wat jij ervan vindt.

Framboos

Bericht door Framboos » wo dec 10, 2014 10:25

Martine schreef: De foto vind ik er heel aantrekkelijk uitzien, maar als ik het recept lees, komt daar een heel ander soort ding uit. Een rol, zonder dat romige laagje wat je op de foto ziet. Is vast ook lekker, maar jammer dat ze gewoon een random foto erbij zetten. :?
Dat viel mij ook al op! Zo raar.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za dec 13, 2014 12:52

Wat gek inderdaad! De foto's lijken gewoon van andere (niet altijd vegan) recepten te zijn. Best verwarrend als je het dan na probeert te maken. Het recept zelf klinkt alsnog wel lekker.

Raynak

Bericht door Raynak » za dec 13, 2014 15:32

Ach ja, de oblong shape is optional natuurlijk, niemand houdt je tegen om het gewoon in een taartvorm te drukken :P

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 18, 2014 18:41

Maar dan nóg, dan nog lijken de foto's van een ander recept als je het recept zo leest.

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 18, 2014 18:59

Framboos schreef:Deze pumpkin loaf staat nu in de oven.
Was wel aardig, niet enorm bijzonder.
Allemaal niet gemaakt, het werd wel heel veel suiker allemaal...
Framboos schreef:romige gratin van zoete aardappel van de AH.
Was lekker, maar de smaak van zoete aardappel valt helemaal weg. En aangezien ik zoete aardappel erg lekker vind en het ook niet heel goedkoop is vind ik dat zonde.
Framboos schreef:Ik heb nog een enorme zak maanzaad liggen die wel eens op mag, dus ik wil een poging doen met dit Poppy seed pull apart bread van Seitan is my motor.
Maar dan deze! O wat was dit lekker. Ik ben niet heel goed met gist, dus had in plaats van het deeg zelfmaken het deeg op de deegstand door de broodbakmachine laten maken. (Misschien is het de warmte, de hoeveelheid kneden, of de duur, maar meestal gaan gist-dingen dan wél goed.) Vriend was er ook helemaal weg van en hield niet op met ervan snoepen. :-D Ga ik zeker vaker maken!

De kohlrabi uit het groentepakket moest eens een keer op. Deze kohlrabi pancakes (ik vond het meer kohlrabi rosti) waren een prima manier om dat voor elkaar te krijgen!

Deze chocolate chip cookies for two van chocolate-covered katie waren... niet lekker. Ontzettende baksoda-metaalsmaak.

Deze cranberry-ginger smootie vond ik ook niet fantastisch - maar ik vind vega one natural gewoon niet zo lekker en dat overheerste nogal (wat ik niet verwacht had met gember en cranberry's). Ik ga nog aan de slag met cranberry's en gember om een lekkere smoothie te maken...

En ik maakte eindelijk een lekkere chai latte, met dank aan dit recept voor een vegan chai hot chocolate. Ik probeerde altijd thee te maken en er dan opgeschuimde melk bij te doen. Nu doe ik amandelmelk in een pan, hang er een theezakje in en doe er specerijen bij, laat het koken, dan opschuimen. Erg lekker!

**

Op mijn lijstje om te proberen staan the best vegan burger* en de vegan mushroom rolls, beide van Jamie Oliver.

* Waarom heten bijna alle recepten voor vegan burgers 'the best'?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 18, 2014 19:05

Toch opvallend hoe vaak internetrecepten niet lekker zijn hè, zelfs van 'grote' blogs zoals Chocolate Covered Katie.

Dat maanzaad brood moet ik ook echt een keer gaan maken nu! :hungry2:

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 18, 2014 19:42

Martine schreef:Toch opvallend hoe vaak internetrecepten niet lekker zijn hè, zelfs van 'grote' blogs zoals Chocolate Covered Katie.

Dat maanzaad brood moet ik ook echt een keer gaan maken nu! :hungry2:
Nou, mijn vriend merkte pas juist op hoe vaak de recepten die ik uitprobeer juist wel lekker zijn. En ik moet zeggen, ik heb vaker hit dan miss... Alleen deze keer niet haha. En recepten uit kookboeken worden natuurlijk veel vaker getest dan recepten die op een blog komen, dus op zich is het niet onlogisch dat er vaker een misser tussenzit.

Ik heb weinig successen gehad met de recepten van chocolate covered katie, weet niet waarom ik het toch steeds blijf proberen haha.

En ja, dat maanzaadbrood moet je echt maken!!

Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dani » vr dec 19, 2014 7:27

Mijn ervaringen met internetrecepten zijn eigenlijk ook overwegend positief.
Maar dat kan ook liggen aan dat ik er toch vaak mijn eigen draai aangeef of het durf aan te passen wanneer ik denk dat het anders kan. Chocolate Covered Katie ken ik niet, maar is niet nodig ook begrijp ik :)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Framboos

Bericht door Framboos » vr dec 19, 2014 9:43

Dani schreef:Mijn ervaringen met internetrecepten zijn eigenlijk ook overwegend positief.
Maar dat kan ook liggen aan dat ik er toch vaak mijn eigen draai aangeef of het durf aan te passen wanneer ik denk dat het anders kan. Chocolate Covered Katie ken ik niet, maar is niet nodig ook begrijp ik :)
Denk je ook niet dat het er mee te maken heeft dat je recepten wel een beetje kunt... lezen ondertussen? Soms zie ik een recept en dan zie je gewoon: dat kan niet veel soeps zijn. En soms denk je juist: dit heeft potentie.

En inderdaad, als het dan toch niet lekker is dan kun je er meestal nog wel wat van maken.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 19, 2014 10:53

:-D Ik heb bij dat maanzaadbrood iets van "mwah"

Maar ik ga het een keer maken, door je enthousiaste reactie.

Ik vind het behoorlijk pretentieus om iets "the best" te noemen. Kennelijk durft bv Jamie het niet aan om het te noemen wat het is: een kikkererwtenburger.

Ananas

Bericht door Ananas » di dec 23, 2014 12:49

Martine schreef:Toch opvallend hoe vaak internetrecepten niet lekker zijn hè, zelfs van 'grote' blogs zoals Chocolate Covered Katie.
Dat is voor mij ook de reden waarom ik zelden van blogs kook... ik kijk er heel soms wel eens voor inspiratie. Maar ik ga toch liever voor kookboeken van tried and true chefs. Of anders van hun blog (zoals the PPK).

Plaats reactie