Bonen weken met zout

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Martine
Moderator

Bonen weken met zout

Bericht door Martine » ma nov 03, 2014 8:12

Ik heb al heel wat kilo's droge bonen geweekt en gekookt, en ik was er altijd van overtuigd dat je pas aan het eind van de kooktijd zout moet toevoegen, omdat de bonen anders minder goed zacht worden. Toch heb ik nog regelmatig een batch bonen die niet lekker zacht worden, of uit elkaar vallen voor ze zacht zijn. Dit probleem heb ik met bij name witte bonen en kidneybonen die vrij harde schilletjes hebben.

Dus heb ik het nog eens gegoogled en sommige blogs zeggen dat je juist zout in het weekwater moet doen, omdat er dan een mysterieus proces plaatsvindt waarbij het zout de schilletjes van de bonen zacht maakt, zodat ze makkelijker gelijkmatig gaar koken. Dat heb ik nu een keertje geprobeerd met een zakje kidneybonen, en het werkt! Ik heb nog nooit zulke mooie zachte kidneybonen gehad, behalve dan uit blik. Ik denk dat ze het in de fabriek misschien ook zo doen.

Voor 500 gram bonen heb je ongeveer 2 liter weekwater en anderhalve eetlepel(!) zout nodig. Je weekt de bonen 12-24 uur en dan giet je het weekwater af en doet er nieuw kookwater bij. Je kookt de bonen zoals je gewend bent, iets langer dan een uur, tot ze gaar zijn. Ze zijn al een beetje zoutig van het weken, maar ik heb nog een theelepeltje zout in het kookwater gedaan, plus een in stukken gesneden ui en een beetje knoflook. Ze waren zoooo lekker! Ik stond steeds bij het fornuis bonen snoepen. :hungry2:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sandra
Leefwijze: flexanist

Re: Bonen weken met zout

Bericht door Sandra » ma nov 03, 2014 10:55

Wat een goede tip Martine, dankjewel! Ik vind het zo bizar dat bonen die uit elkaar vallen niet gaar zijn, snap daar niets van. Ik ga het deze week uitproberen.

Stipp

Bericht door Stipp » ma nov 03, 2014 18:51

Ik ga het ook proberen al gaat het koken bij mij tegenwoordig super makkelijk in de instantpot op de snelkookstand. Mmmmmm vers gekookte kidneybonen.
Groetjes Suzanne

Framboos

Bericht door Framboos » ma nov 03, 2014 19:19

Hm, dank voor de tip. Moet eerlijk bekennen dat ik niet vaak bonen zelf week. Mede omdat ze altijd beetje hard blijven haha.

Marianne
Leefwijze: veganist

Bericht door Marianne » ma nov 03, 2014 20:13

Ik ga het zeker proberen!

Luna

Bericht door Luna » di nov 04, 2014 19:04

Oeh dit ga ik zeker proberen. Ik heb meestal van die "geëxplodeerde" bonen, zoals mijn man het fraai weet te zeggen. :hehe: Van 't weekend adukibonen koken, kijken hoe dat gaat (en smaakt, ze zijn nieuw voor mij).

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo nov 05, 2014 17:01

Wat grappig, dat gaat tegen alles in wat ik overal gelezen heb :P
Ik heb zelf eerder het probleem van te zachte bonen, vooral witte. Dan kook ik ze (in de snelkookpan) nét iets te lang.

Ik zal het eens proberen met een lading oude bonen die ik nog van mijn ouders heb, bedankt voor de tip.

Raynak

Bericht door Raynak » wo nov 05, 2014 17:47

Ik heb nog flink wat zakjes bonen liggen (kikkererwten, sojabonen en black eyed bonen), en ik zit het steeds voor me uit te schuiven om eindelijk weer eens een batch te koken om precies díe reden, dat ze niet lekker zacht worden.
Ga jouw tip snel eens proberen :chef:

Sandra

Bericht door Sandra » wo nov 05, 2014 18:33

Mijn kikkererwten staan te weken, ik ben erg benieuwd morgen :hungry2: :hungry2:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo nov 05, 2014 20:57

Ik ben benieuwd of het bij jullie ook zo goed werkt!

Sandra

Bericht door Sandra » do nov 06, 2014 18:46

Nou ja Martine je hebt echt gelijk, mijn kikkererwten zijn boterzacht, geen harde schilletjes, heerlijk, dank voor deze tip!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do nov 06, 2014 19:18

:broco: :carro: :dansbanana: :bloemie:

Sandra

Bericht door Sandra » do nov 06, 2014 19:42

Hahahahaha, ik vind de brocolli smiley zoooo schattig!

Ik ga morgen voor het eerst sinds lange tijd weer hummus maken van de kikkererwten, ben benieuwd. Ik heb ze vanavond in een veggie bowl gegeten, nomnomnom

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do nov 06, 2014 22:03

Oh, interessant, ga ik ook uitproberen. Ik doe er nu soms al baking soda doorheen, maar zout lijkt me qua smaak veel beter, dus als dat een vergelijkbaar effect heeft... Dankje voor het posten!

Luna

Bericht door Luna » zo nov 09, 2014 10:19

Bij mijn adukibonen heeft 't ook goed gewerkt. (y) Ik doe 't voortaan altijd zo. Toch ook weer eens gedroogde kikkererwten kopen, de laatste keer dat ik die zelf kookte had ik van die harde velletjes. Mag nu dus niet meer voorkomen.

Supertip Martine, dank voor 't delen! :dansbanana:

Marianne

Bericht door Marianne » zo nov 09, 2014 11:29

Bij mijn vijf jaar oude adukiboontjes (!) is het niet gelukt. Ze waren wel gaar, maar de velletjes zijn geknapt. Maar op de gewone manier was dat ook vast mislukt :wink: Vanavond dus maar adukibonensoep.
Wat kikkererwten betreft twijfel ik ook heel erg: die lukken op de gewone manier altijd perfect.
Misschien zit het verschil ook wel in het feit dat ik bonen in de snelkookpan kook.
Mijn volgende poging in zout weekwater wordt waarschijnlijk gewone bruine, witte of nierbonen.

Marianne

Bericht door Marianne » di nov 11, 2014 21:29

Vandaag zwartoogboontjes gemaakt van normale "versheid".
18 minuten in de snelkookpan en PERFECT!!!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di nov 11, 2014 21:49

Yay! Met ogenboontjes heb ik sowieso eigenlijk nooit problemen. Ik week ze niet eens voor. Gewoon een half uurtje koken en dan zijn ze goed.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di nov 11, 2014 22:52

Ik had gele spliterwten geweekt (groene week ik nooit, dus waarom? stond op de verpakking) met zout, 10 minuten in de snelkookpan en ze waren overgaar. Dus ik had ze niet moeten weken, kan je zout-tip niet de schuld geven.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo nov 12, 2014 7:15

Spliterwten hebben geen schilletje, dus die hoef je denk ik sowieso niet met zout te weken. Kan me wel voorstellen dat ze inderdaad supersnel gaar zijn als je ze weekt. Als ik linzen week (zonder zout) hoef ik ze maar 10 minuutjes te koken in een gewone pan.

Plaats reactie