vegan en de feestdagen

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Framboos

Re: vegan en de feestdagen

Bericht door Framboos » di dec 16, 2014 11:03

Mystique schreef:Is dit al een discussie te noemen ja? Er wordt een voorstel gedaan (on-topic) en er wordt uitgelegd waarom dat toch niet zo diervriendelijk is als beweerd wordt. Dat moet toch nog wel kunnen?

Als een topic al niet eens zo'n kant op mag gaan en er gelijk verwezen moet worden naar een ander topic dan ben ik snel weg hier. Een "Ik zou graag op jouw reactie willen reageren, maar aangezien dat niet meteen met dit topic te maken heeft, dus wil je even met mij verhuizen naar een ander topic, want anders wordt er ingegrepen door een moderator." 'gezeur' heb ik in ieder geval geen zin in. :wink:
Joh, het is toch ook niet zo dat mijn en Lisa's post gedeletet zijn? Er is uitgelegd waarom minstens twee mensen het er niet mee eens zijn dat eieren diervriendelijk zijn / kunnen zijn, en nu verwijst Martine ons naar een andere draad als we er verder over willen discussiëren.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di dec 16, 2014 11:35

In het verleden hebben we gezien dat dit soort off topic terzijdes soms uit de hand lopen en dat probeerde ik hier voor te zijn. Als je erover wilt discussiëren of de moderators dat wel of niet moeten doen, graag ook in een ander topic :wink:

On topic: net (via een linkje van Ananas op FB) nog weer een nieuwe site met kerstrecepten ontdekt: http://kerst.edev.nl/new-page-4.htm
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » di dec 16, 2014 13:48

Ik heb vroeger geprobeerd iedereen tevreden te houden door vlees of vis op tafel te zetten tijdens dit soort feestdagen.

Er is een knop om ofzo, als je bij mij eet is het plantaardig en als je dat niet wil is het jammer.
Dankzij al die lekkere recepten overal kan iedereen het :P

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 18, 2014 17:52

http://www.jamieoliver.com/christmas/#!vegan

Jamie Oliver heeft ook op de kerstpagina nu een label vegan - staat veel lekkers tussen...!

(Moet deze draad trouwens niet naar recepten & kookhoek?)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 18, 2014 18:57

Framboos schreef:(Moet deze draad trouwens niet naar recepten & kookhoek?)
Done! :carro:

Die vegan recepten van Jamie Oliver zien er super lekker en mooi uit. Ik vind ze vaak wel wat bewerkelijk met veel verschillende ingrediënten. Net als dat boek van hem Jamie in 15 minuten, waar dan recepten in staan waar een normaal mens een uur mee bezig is :huh:

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 18, 2014 19:03

:-D

Ja, dat viel me ook al op, dat de ingredientenlijsten wel erg lang waren. En sommige met ook wel heel erg Britse ingrediënten, zoals chestnutpuree.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do dec 18, 2014 20:48

Als ik afga op de 2 recepten die ik van Jamie gemaakt heb (best veggie burger en vegan brownies) valt het erg mee.
Ik vond ze makkelijk te maken. Maar goed, ik hou van koken/bakken (meestal :wink: )

Ik denk dat ik toch nog een paar lekkere dingen ga maken rond Kerst. Was het niet van plan vanwege niet in de stemming en verhuizing, maar heb er toch een beetje zin in gekregen.

Framboos

Bericht door Framboos » do dec 18, 2014 21:43

Hoe was de veggieburger?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 19, 2014 10:56

Lekker, maar niet wow.
Simpel te maken, zo klaar. Recept klopte.

Dat de wow miste kan aan mij liggen, ik ben verwend :P

Ik heb er nog een keer een variatie op gemaakt, de mais gehalveerd en doperwtjes en blokjes paprika toegevoegd. Havermout ipv brood. Die vond ik lekkerder.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 19, 2014 10:58

Framboos

Bericht door Framboos » vr dec 19, 2014 11:12

Hij ziet er zo mooi uit!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 19, 2014 11:52

Dank je :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo dec 28, 2014 9:48

Hebben jullie een fijne kerst gehad?

Wij waren bij mijn ouders en we hebben het kerstdiner simpel gehouden met een klein hapjesbuffet. Zelfgemaakte spanakopita en linzenflapjes, aangevuld met hapjes en smeerseltjes van een leuke nieuwe Afgaanse toko in Middelburg. Ik had ook nog een cashew roomkaasje gemaakt. Het was erg lekker en mijn ouders waren ook enthousiast. Zelfs mijn vader die meestal vlees wil eten met kerst.

We zijn ook nog even bij mijn opa en oma op visite geweest met een zelf gebakken vegan cake die erg in de smaak viel. Mijn familie heeft een boeren achtergrond (één oom heeft nog een melkveebedrijf), dus het is altijd een beetje spannend, maar gelukkig hebben ze gewoon lekker zitten smikkelen.

:clap:

Mystique

Bericht door Mystique » zo dec 28, 2014 10:38

Mijn Kerst was vooral leuk vanwege de 'cadeautjes' die ik heb gekregen.
Zo heb ik van mijn moeder weer (doet ze ieder jaar) een Kerstpakket gekregen met allerlei spulletjes, waarvan vooral veel noten, maar ook kaarsen, een scheurkalender en een amaryllis mét wortels, zoals ik het het liefste heb :) . Maar ook mijn zus heeft een pakketje voor mij gemaakt met o.a. komkommer, pinda's, avocado en zelfs kikkererwten. Dat deed mij echt ontzettend veel. Vooral mijn zus die mij normaal het gevoel geeft dat ze mij maar raar en lastig vindt die nu zo'n totaal vegan pakketje voor me heeft gemaakt en ook nog een zelfgemaakt uiltje erin met daarop geschreven "Ik denk aan je, Frannie". Nou, dan is ze op dat moment echt de liefste zus die ik me kan wensen. :D

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma dec 29, 2014 10:24

Hier toch niets aan kerst gedaan, cakejes een dag van te voren waren mislukt en het was een gewone werkdag/inpakdag voor de verhuizing.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma dec 29, 2014 12:35

Wat fijn Mystique! Hopelijk zet je familie dit door in het nieuwe jaar :-D

Succes met de verhuizing Assie!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma dec 29, 2014 18:31

Dank je! Ik ben een beetje zenuwachtig omdat het hier nu net gaat sneeuwen. Ik ben bang voor sneeuw (als in, bang om uit te glijden) maar zag dat het vrijdag, de verhuisdag, 9 graden gaat worden dus moet goed komen.

Zo'n zin in mijn nieuwe oude fijne grote keuken :-D

Ananas

Bericht door Ananas » wo dec 31, 2014 19:10

Mijn kerst was... maf

Op kerstavond had ik met 2 vrienden een 3-gangenmenu gemaakt en vooral ook veel gejamd op het drumstel van 1 van hen :) we aten als voorgerecht carpaccio van Vantastic Foods met sla en balsamicodressing, als hoofdgerecht de seitan roast van m'n blog met cranberrysaus, aardappelkroketjes, komkommerrolls met avocadovulling en groene salade, en als toetje citroenijs met basilicumsaus en bosvruchten (van de VeganChallenge).

Op 1e kerstdag ging ik met een vriendin koken voor een gezin dat afhankelijk is van de voedselbank. We maakten het VC-menu en dat viel erg in de smaak :) alleen daarna gebeurde er iets heel naars, toen we bij de organistor aan het koken waren voor alle vrijwilligers. Eén van de koks, tevens moeder van een vriendin van me, struikelde over de openstaande oven en binnen 15 seconden zag ik naast me een waar drama gebeuren, waarbij 3 gangen voor 12 mensen omvielen, de oven omviel, lichtflits, de stroom viel uit etc...

Dat was echt heel erg schrikken :( gelukkig is ze er goed vanaf gekomen, met slechts een hersenschudding en gekneusde duim. Echt een wonder hoe dat goed is gegaan, er is wel hete soep over haar broek heengegaan maar geen brandwonden.

Zo'n avondje in het ziekenhuis hakt er toch wel in :( gelukkig had ik 2e kerstdag geen grootse plannen, een potluck bij een vriendin van me met als dresscode pyjama. Dat was superfijn, met heel mooie open gesprekken. Precies het tegenovergestelde als hoe kerst vaak is met uitgedoste familie ;-)

Na kerst was ik echt heeeel moe, ook van andere heftige gebeurtenissen afgelopen tijd, en heb ik me een paar dagen teruggetrokken in het vakantiehuisje van m'n ouders in de bossen bij Maarn. Dat was superfijn. Vanmiddag hernieuwd en opgeladen thuisgekomen, klaar voor oud & nieuwparty in Tivoli vanavond :D en morgen een wafel/pyjama/Disneyfeestje hier thuis om het nieuwe jaar met lekker eten en fellow vegans in te luiden!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jan 01, 2015 10:41

Echt heftig met zo'n keukenongeluk! Wel heel tof dat je voor die mensen gekookt hebt. Zoiets zou ik hier ook wel eens willen doen.

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 02, 2015 18:34

Ja is echt tof! Ze wil het wel vaker organiseren, ook met Pasen. Anders even de facebookpagina van Kleine Moeite, Groot Gebaar in de gaten houden :)

Plaats reactie