vegan en de feestdagen

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Ing
Leefwijze: veganist

vegan en de feestdagen

Bericht door Ing » vr dec 12, 2014 23:09

Ik heb het al ergens vluchtig gelezen, alleen weet ik niet meer waar. Dus sorry als het dubbel is.

Maar nu de vraag: Hebben jullie tips voor een lekker kerstdiner met de familie die wel vlees eten? Zodat ik niet twee verschillende diners hoef te koken, waar iedereen blij van word. Ik happy vegan en zij happy met vlees of toch niet;)
Ik ben al aan het snuffelen op www.vegatus.nl maar dat word wel lastig met een wat-de-boer-niet-kent-zus..

Bedankt alvast

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: vegan en de feestdagen

Bericht door Vegantastic » za dec 13, 2014 0:17

Benno

Bericht door Benno » za dec 13, 2014 6:44

Gewoon geen vlees.
Er zijn zat alternatieven voor vlees te bedenken.
Wanneer wij eters hebben zijn de mensen altijd verbaasd dat veganistisch eten zo lekker kan zijn :-D .
Al heb je natuurlijk altijd mensen, vooral mannen met een probleem met hun mannelijkheid, die het volslagen onzin vinden.
Veel succes met de maaltijd!
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 13, 2014 6:53

Voor wat-de-boer-niet-kent-familie vind ik deze ovenschotel een aanrader. Het vegagehakt is bijna niet van echt te onderscheiden en verder is het gewoon een lekker hartig gerecht met een toegankelijke Hollandse smaak. Mijn schoonfamilie schept altijd twee keer op. http://vegetus.nl/ovenschotel-met-gehakt-en-boerenkool/

Als voorgerechtje zou ik een lekkere soep doen met stokbroodjes en zelfgemaakte kruiden'boter'. En dan toe iets met chocola, bijv. brownies met een bolletje ijs of wat lekker fruit.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos » za dec 13, 2014 10:47

http://ohsheglows.com/docs/Oh_She_Glows ... _Party.pdf
http://ohsheglows.com/vegan-thanksgiving-recipes/
http://ohsheglows.com/2013/10/11/vegan- ... neak-peek/
En een misschien wat behapbaarder:
http://ohsheglows.com/2013/11/26/3-cour ... p-by-step/

Ik vind zelf een taart altijd wel feestelijk:

http://plantpoweredkitchen.com/healthy- ... g-recipes/ (zie festive chickpea tart)

Of http://plantpoweredkitchen.com/vegan-th ... s-recipes/ :
2) A phyllo pastry savory main course. Usually I make the Festive Chickpea Tart for Thanksgiving, and then for Christmas I make a main course with whole-wheat or spelt phyllo pastry. I choose a savory filling, some of the recipes I’ve used over the years include: Spiced Mushroom and Potato Phyllo Pie from TEV, White Bean, Walnut, and Spinach Phyllo Rolls and Moroccan Chickpea Vegetable Phyllo Rolls from ed&bv, Brocolli-Mushroom-Walnut Phyllo Pie from Vive le Vegan, and most recently I’ve used the Rawesome Nut Dip from ed&bv as a filling for phyllo rolls. While I love all these recipes, I will tell you that the rawesome nut dip is the easiest, quickest filling of them all. I’ve used it the past couple of years for that reason, and usually double the batch to yield a large enough batch for filling the phyllo rolls. This year I plan to roast some vegetables (probably some sliced red peppers, fennel, and mushrooms) and layer those with the raw dip. Phyllo is FAR easier to use than you might think, and it is forgiving. So, either layer in a casserole dish (I have instructions for doing so in both TEV and Vive), or make phyllo “rolls” (and I have instructions for doing that in ed&bv). I have posted the recipe today for my White Bean, Walnut, and Spinach Phyllo Rolls! Plus, the Moroccan Phylllo Rolls recipe and Rawesome Nut Dip recipe are also available.
Ik vind die broccoli mushroom phyllo pie erg lekker (met de lemony dressing erbij!), maar weet niet of je vive le vegan hebt.

Het is allemaal niet erg wat-de-boer-kent, en jij kent je zus natuurlijk beter, maar ik ben bang dat als je iets maakt wat ze wel kent en DUS alleen het vlees weglaat, het teleurstellend wordt. Ik zou dan toch juist iets maken dat... anders is, zodat je niet ziet: o, en hier had normaal het stuk vlees gelegen...

fieke

Bericht door fieke » za dec 13, 2014 16:31

Check zeker ook eens de feesteditie van het magazine van De Groene Keuken: https://veggiesara.wordpress.com/2014/1 ... esteditie/

dorus

Bericht door dorus » za dec 13, 2014 17:14

Nogal wat keuze en enkele recepten van Jamie Oliver

http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... le&id=1458
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Lisa

Bericht door Lisa » za dec 13, 2014 19:28

Hey ing, je kunt indd iets met gehakt maken en dan niet zeggen dat het vega gehakt is.
Hebben mijn man en ik toen ook gedaan met verjaardag van mijn dochter, pas na afloop vertelden we dat alles vegan was, mensen waren super verbaasd! Hadden het niet verwacht, zaten echt lekker te eten allemaal.
Op veggiedeli kun je ook een hoop vlees en visvervangers bestellen, ook vegan kaas wat je over een gerecht kan strooien. Zo heeft niemand door dat ze vegan zitten te eten :-D

Framboos

Bericht door Framboos » zo dec 14, 2014 12:26

fieke schreef:Check zeker ook eens de feesteditie van het magazine van De Groene Keuken: https://veggiesara.wordpress.com/2014/1 ... esteditie/
Goh, mooi magazine!

Ing

Bericht door Ing » zo dec 14, 2014 21:10

Het probleem met niet vertellen dat het vleesvervangers zijn, gaat in dit geval niet op. De familie weet dat ik vegan wil eten en zij willen dat niet, dus er moet een duidelijk stuk vlees op tafel komen.. Traditie en die verander je niet zomaar.. Maar ik mag koken, dus nu ook het menu samenstellen. Met jullie tips komt dat vast goed. Dank jullie wel!

Marieke76

Bericht door Marieke76 » ma dec 15, 2014 10:58

dorus schreef:Nogal wat keuze en enkele recepten van Jamie Oliver

http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... le&id=1458
Het recept met de bloemkool heb ik dit weekend getest.
Ik kan alvast de raad meegeven om die op voorhand even te stomen.
Je krijgt ze anders moeilijk gaar.

Mystique

Bericht door Mystique » ma dec 15, 2014 11:24

LoL... Als mensen bij mij zouden komen eten, maar gaan eisen dat ik vlees zou moeten gaan klaarmaken dan zijn ze niet meer welkom bij mij. Als ik bij anderen geconfronteerd moet worden met ongezonde dierenleedmaaltijden dan mogen zij best een keer geconfronteerd worden met gezonde diervriendelijke maaltijden.

Er zijn weinig dingen waarvan ik zeker weet dat ik het nooit zou doen, maar één daarvan is vlees klaarmaken, omdat andere mensen dat zo nodig moeten.

Waarom laat je dat eigenlijk toe? Zo lopen mensen wel heel gemakkelijk over je heen, toch? Echt, hoe vaak ik het woord 'traditie' nu heb gehoord als verantwoording voor leed... :|

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma dec 15, 2014 12:23

Ik heb net een verslagje van onze vegan kerstproeverij gepost met veel recept tips: http://vegetus.nl/vrolijke-vegan-feestdagen/

Lisa

Bericht door Lisa » ma dec 15, 2014 15:50

Helemaal mee eens mystique!
Als ze per se vlees willen dan komen ze maar lekker niet. Ik maak het ook absoluut niet meer klaar.

ouweboer
Leefwijze: vleeseter

Bericht door ouweboer » ma dec 15, 2014 16:47

Je kan altidj nog een middenweg kiezen met diervriendelijke gekozen eieren. Ik heb daar zelf geen probleem mee de kip gebruikt ze toch niet.

Ing

Bericht door Ing » ma dec 15, 2014 16:52

Mystique schreef:LoL... Als mensen bij mij zouden komen eten, maar gaan eisen dat ik vlees zou moeten gaan klaarmaken dan zijn ze niet meer welkom bij mij. Als ik bij anderen geconfronteerd moet worden met ongezonde dierenleedmaaltijden dan mogen zij best een keer geconfronteerd worden met gezonde diervriendelijke maaltijden.

Er zijn weinig dingen waarvan ik zeker weet dat ik het nooit zou doen, maar één daarvan is vlees klaarmaken, omdat andere mensen dat zo nodig moeten.

Waarom laat je dat eigenlijk toe? Zo lopen mensen wel heel gemakkelijk over je heen, toch? Echt, hoe vaak ik het woord 'traditie' nu heb gehoord als verantwoording voor leed... :|
Het zijn wel mijn ouders die dat graag willen.. Voor ieder ander die komt eten, is het eten wat de pot schaft Maar ik ben er uit en ga ze een hopelijk lekkere vleesvervanger voorschotelen. Het gaat de eerste vleesloze kerst worden;)

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 15, 2014 16:56

ouweboer schreef: de kip gebruikt ze toch niet.
Dat is ook niet het punt... Van de site waardelozehaantjes.nl, bold = mine:
Veel mensen denken dat voor het gebruik van eieren geen dieren gedood hoeven te worden. Dagelijks worden er echter wereldwijd miljoenen kuikentjes gedood voor de productie van eieren.

Van alle kuikentjes is namelijk 50 procent een haantje. Ze kunnen niet alleen geen eieren leggen, maar zij zijn ook niet ‘productief’ genoeg om te worden vetgemest als slachtkip.

Het kippenras is namelijk doorgefokt op een hoge eiproductie en dat gaat niet samen met een hoge vleesproductie. Dit betekent dat jaarlijks in Nederland 30 miljoen haantjes direct na de geboorte vergast, versnipperd of verdronken worden. Het afmaken van alle haantjes gebeurt bij de productie van alle eieren, dus ook bij biologische en biologisch-dynamische eieren.

En dat is nog afgezien van de korte levensduur van de legkippen.

Lisa

Bericht door Lisa » ma dec 15, 2014 19:04

De kip gebruikt ze toch niet?

In het wild misschien niet. Kippen zijn tegenwoordig zo doorgefokt dat ze een abnormaal aantal eieren per jaar leggen, veel meer dan ze in het wild zouden kunnen.
De eierschalen zijn van calcium, al dat calcium word onttrokken aan het lichaam van de kip.
Dit resulteert vaak in kippen die door de poten zakken of veel sneller dan normaal vleugeltjes breken.
Veel kippen zitten op elkaar gepakt in een zogenaamde 'scharrelschuur' waar ze nooit eens naar buiten kunnen en lekker een bad of 'zandbad' kunnen nemen. Iets wat heel belangrijk is voor het gemoed van de kip.
In de natuur heb je een natuurlijke pikorde, in een schuur kunnen de kippen niet aan elkaar ontsnappen waardoor sommige kippen helemaal kaal geplukt worden en geen enkel veertje meer hebben op hun lichaam.
Misschien kan ik ook nog even vertellen dat ze allemaal in hun eigen en elkaars ontlasting staan wat zorgt voor ammoniak dampen waardoor de kippen last krijgen van geirriteerde ogen en luchtwegen.

Nou goed, je snapt het idee.
Misschien is het een ander verhaal als je op een gigantische boerderij woont met een paar kippetjes die een geweldig leven hebben en niet in een klein hokje op elkaar gepropt zitten en dat je dan af en toe een eitje pakt.
Maar de realitiet is helaas anders.
Je hebt gelijk, de kippen hebben de eieren niet nodig, maar wij als mensen hebben ze ook zeker niet nodig!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma dec 15, 2014 19:56

Dit topic gaat over vegan eten tijdens de feestdagen. Als jullie willen discussiëren over het al dan niet bestaan van 'diervriendelijke' eieren, doe dat dan alsjeblieft in een apart topic op het discussie deel van het forum.

Martine als moderator.

Mystique

Bericht door Mystique » ma dec 15, 2014 23:17

Is dit al een discussie te noemen ja? Er wordt een voorstel gedaan (on-topic) en er wordt uitgelegd waarom dat toch niet zo diervriendelijk is als beweerd wordt. Dat moet toch nog wel kunnen?

Als een topic al niet eens zo'n kant op mag gaan en er gelijk verwezen moet worden naar een ander topic dan ben ik snel weg hier. Een "Ik zou graag op jouw reactie willen reageren, maar aangezien dat niet meteen met dit topic te maken heeft, dus wil je even met mij verhuizen naar een ander topic, want anders wordt er ingegrepen door een moderator." 'gezeur' heb ik in ieder geval geen zin in. :wink:

Plaats reactie