Welke kruiden zou ik in huis moeten hebben?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Lissy
Leefwijze: veganist

Welke kruiden zou ik in huis moeten hebben?

Bericht door Lissy » ma mar 16, 2015 15:18

Welke kruiden gebruiken jullie regelmatig om lekkere veganistische gerechten mee te maken?
Nu heb ik de standaard kruiden in huis maar heb het idee dat ik het een en ander mis als ik zo eens naar de recepten kijk.
Hier en daar zie ik al kruiden/zout bij recepten dat ik niet ken zoals gerookt paprikapoeder en kala namak zout. Super interessant! Ik wil graag meer weten :-D En ook wil graag weten of en welke verse kruiden jullie in de vensterbank hebben staan.
Als het niet zomaar bij de supermarkt te krijgen is zou ik heel graag willen weten waar ik het wel kan krijgen en waar het voor te gebruiken is. Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
Lissy

Framboos

Re: Welke kruiden zou ik in huis moeten hebben?

Bericht door Framboos » ma mar 16, 2015 15:34

Wat ik veel gebruik:

Kruiden: Basilicum, rozemarijn, thijm, salie, oregano

Specerijen: Cayenne, chilipoeder, kaneel, komijn (gemalen), zoete (normale) en gerookt paprikapoeder (ik koop dat op de markt in Groningen), kurkuma (ook wel geelwortel genoemd), mosterdzaad.

Als je van winterse havermoutpap of speculaas houdt: piment (all spice), kruidnagel, gember.

En... kipkruiden. Ja, dat kun je ook zelf maken, maar daar zitten meerdere specerijen in die ik niet vaker gebruik, dus vind ik het makkelijker om gewoon een zakje ipv allemaal losse potjes te kopen. Heerlijk om tofu mee te kruiden vind ik.

Kala namak kocht ik bij de Whole foods in Londen, weet niet of je daar echt wat aan hebt...
Laatst gewijzigd door Framboos op ma mar 16, 2015 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 16, 2015 20:01

Mijn favo kruiden en specerijen: tijm, oregano, kerriepoeder, gember, komijn, chili en kaneel. Ik heb er nog veel meer, maar die gebruik ik minder vaak. Gerookte paprikapoeder koop ik bij de toko, maar ik weet dat het onder andere ook bij Dille&Kamille te koop is.

En pesto: https://gewoonvegan.nl/ah-biologische-groene-pesto/

Kala namak zout is leuk als je veel van ei-smaak houdt. Zelf gebruik ik het niet zo vaak. Je kunt het kopen bij sommige toko's, bij vegan winkels (Vegabond, Veggie4U) of bij zoutwinkels zoals Salsamentum in Amstdam.

Edelgist is wel een typisch vegan ingrediënt dat ik vaak gebruik. Het heeft een hartige kaas-achtige smaak. Te koop bij biowinkels https://gewoonvegan.nl/edelgist/

Verder gebruik ik ook vaak een beetje sojasaus op dingen een hartige smaak te geven, o.a. om vleesbouillon te imiteren.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marianne

Bericht door Marianne » ma mar 16, 2015 20:48

Lissy, eigenlijk kan je misschien beter pas kruiden en specerijen kopen als je ze nodig hebt voor een recept. Ik gebruik bijvoorbeeld nog al eens het mengsel za'atar, maar als de keuken uit het midden-oosten jou niet aanspreekt, dan heb je er misschien niets aan.
Bijzondere en inspirerende kruidenmengsels kun je altijd kopen op www.kruidenkaravaan.com
Kala namak koop ik in een Indiase (eigenlijk Sri lankese) winkel en is lekker door "eiergerechten" op basis van tofu, zoals scrambled tofu, een quiche (zie de website van Martine) of omelet, zie
http://deplantaardigekeuken.blogspot.nl ... elets.html Voor de kleur wat kurkuma of kerrie erbij. Als je toevallig in de regio Eindhoven woont kan ik je verder helpen met winkels.
Laatst gewijzigd door Marianne op ma mar 16, 2015 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Brent

Bericht door Brent » ma mar 16, 2015 20:50

Ik kan persoonlijk niet zonder mijn potjes asafoetida (heng of hung).
Ik bak het mee of ik strooi het er na het koken door.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos » ma mar 16, 2015 21:30

Brent schreef:Ik kan persoonlijk niet zonder mijn potjes asafoetida (heng of hung).
Waar smaakt dat naar?

Lissy

Bericht door Lissy » ma mar 16, 2015 22:19

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik hou zelf enorm van eigenlijk alle eten behalve hollandse kost, dus ben heel blij met tips voor "vreemde" kruiden.

Marianne, ik werk dichtbij Eindhoven dus zou heel blij zijn met adressen waar ik kruiden en vega eten kan kopen!

Kala manak wil ik in ieder geval want het enige dat ik eigenlijk mis is ei.
Voor edelgist ga ik ook kijken en de vegan pesto van de AH.

Ik ga een lijstje maken met kruiden om in de winkel aan te snuffelen :)

Asafoutida wordt trouwens vertaald met duivelsdrek haha

Brent

Bericht door Brent » ma mar 16, 2015 22:25

Framboos schreef:
Brent schreef:Ik kan persoonlijk niet zonder mijn potjes asafoetida (heng of hung).
Waar smaakt dat naar?
Beetje uiachtig, stinkt ongeveer netzo, maar geeft niet het roeseffect van de looksoorten.
In de potjes is het vermengd met onder andere tarwemeel.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Marianne

Bericht door Marianne » wo mar 18, 2015 8:08

Marianne, ik werk dichtbij Eindhoven dus zou heel blij zijn met adressen waar ik kruiden en vega eten kan kopen!
Er is, naast losse winkels elders in de stad, één straat waar je eigenlijk alles kunt vinden, en dat is de Kruisstraat. Daar zitten aan het begin en aan het eind (bij de Woenselse Markt) links Turkse winkels ( gerookt paprikapoeder), een Somalische winkel, en aan de andere kant een sri Lankese winkel (waar kala namak -de eigenaar noemt het black salt- én asafoetida te koop is), Ekoplaza, verschillende Aziatische toko's. De grootste is Sang Lee ( voorin kun je eten, achterin is de winkel) en die zit bij de Woenselse Markt.
Ik stuur je nog een persoonlijk berichtje.

Justme35
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Justme35 » vr mar 20, 2015 15:42

Ik ben een grote fan van Ras el Hanout kruiden.

Tegenwoordig ook gewoon te koop in de supermarkt. :-D

Lissy

Bericht door Lissy » wo mar 25, 2015 17:11

Ik ben maandag op pad geweest naar de natuurwinkel, de turkse winkel en de toko en heb t een en ander aan kruiden meegenomen waaronder gerookt paprikapoeder, couscouskruiden en edelgist.
Verder moet ik maar even kijken wat ik nodig heb in recepten want er is zo veel te krijgen!

Marianne, bedankt voor de tips! Ik ga zeker binnenkort even in eindhoven kijken :)

Plaats reactie