Granen

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Lissy
Leefwijze: veganist

Granen

Bericht door Lissy » ma mar 16, 2015 23:58

Ik zit net naar een amerikaans programma te kijken over vegan food waarbij een kok allerlei verschillende granen in een ontbijt stopt en dat lijkt me ook wel wat. Ik heb wel muesli gekocht waar geen suiker in zit en wel noten en zaden en van die gezonde bessen (kan er even niet opkomen welke) maar welke ontbijtgranen gebruiken jullie?
In de serie kwamen de volgende dingen voor:
shredded weats
taosted weatflakes
oldfashoined oats
grape nuts

Geen idee wat het allemaal is, ik ben eigenlijk echt een heel eenzijdige broodeter maar wil meer variatie. Dus ik laat me graag informeren :)

:thanks:

Framboos

Re: Granen

Bericht door Framboos » di mar 17, 2015 9:10

Grape nuts heb ik alleen nog maar in Amerikaanse en Britse supermarkten gezien en... ik vind het heel vies. Een van de weinige ontbijtgranen waar ik dat van zeg, want verder ben ik dol op bijna alle.

Shredded wheat heb ik hier ook nog nooit gezien.

Old fashioned oats = havermout. Maar dan de versie die je bij de Natuurwinkel koopt, die in de supermarkt lijken meer op quick oats.

Ik eet veel havermout (de supermarktvariant, supersnel klaar). Soms met een schep griesmeel erdoor, en bevroren fruit meegekookt of vers fruit toegevoegd, en walnoten / amandelboter / cashewboter).

Bij de Natuurwinkel kun je van heel veel granen vlokken kopen die je zo kunt eten of vlokken die je moet koken. Kwestie van uitproberen denk ik?

Marieke76

Bericht door Marieke76 » di mar 17, 2015 11:33

Ik ben absoluut een havermoutfan maar probeer zoveel mogelijk af te wisselen met andere vlokken:
spelt, rogge, rijst, gerst, boekweit... Keuze genoeg! :wink:

Lissy
Leefwijze: veganist

Bericht door Lissy » di mar 17, 2015 16:19

Maar kan je die granen allemaal warm én koud gebruiken? Ik lust namelijk niet graag warme pap maar wel heel graag koude soya yoghurt. Hoewel ik van mezelf vind dat ik het warme spul ook weer eens moet proberen.

Framboos

Bericht door Framboos » di mar 17, 2015 19:50

Gewone havermout en brinta kun je ook koud eten. Google maar eens op overnight oats. (Hoewel je ook gewoon havermout en melk in een schaal kunt gooien en eten.)

Die van de natuurwinkel vind ik niet zo lekker koud. Je kunt trouwens ook eerst pap maken en het dan af laten koelen. Kun je zelfs de avond ervoor doen, het een nacht in de koelkast zetten en dan als ontbijt eten.

Marieke76

Bericht door Marieke76 » wo mar 18, 2015 7:42

Enkel havermout heb ik al koud gegeten (overnight versie)
Ik neem aan dat dat met andere granen ook wel zal lukken.
Es uittesten zou ik zeggen :wink:

Plaats reactie