Recept chocopasta

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Recept chocopasta

Bericht door Mogenblue » do okt 08, 2015 6:20

Hier volgt mijn recept voor zelfgemaakte chocopasta.

Een tijdje geleden was ik op zoek naar andere soorten broodbeleg. Ik was een beetje uitgekeken op jam, pindakaas, sellery- en komkommersalade. Ik ging een beetje rondneuzen op internet en keek ook eens wat beter rond in de toko of daar misschien iets te vinden was wat lekker is op brood.
Bij de toko heb ik inderdaad een paar lekkere dingen gevonden: xo mushroom sauce met shii take, seasoned seaweed paste en (crispy) chilli in soybean oil. Deze sauzen zijn eigenlijk bedoeld voor noodles en rijst, maar op brood smaken ze ook erg goed. Ik hou wel van een beetje pittig. Misschien moet ik ook maar eens zelf noodles gaan maken.

In de supermarkt en op de dagmarkt hier in de buurt verkopen ze ook houmous, of humus, wordt verschillend gespeld. Dat is ook erg lekker op brood. Toen ik dat 2 keer had gekocht wist ik dat ik dat zelf ook heel gemakkelijk kon maken. Het voordeel van houmous is dat je er zelf allerlei smaken aan kunt toevoegen. Je kunt er ontzettend veel mee variëren. Basisrecept is gemakkelijk te vinden op internet. Je kan ingrediënten toevoegen, maar in plaats van de normale basis ingrediënten zoals kikkererwten, citroensap en olijfolie kun je ook met de basis variëren. Alleen heet het dan geen houmous meer omdat dat nu eenmaal met kikkererwten wordt bereid. Bonenspread zeg ik dan maar.
Je kunt net zo goed andere soorten bonen gebruiken (kidney, soja, etc), citroensap kun je vervangen door appelazijn, en de olijfolie kun je door andere soorten olie vervangen. En er zijn nogal wat soorten olie te koop. Variatie van ingrediënten is trouwens gezond.

Ik ben er dus mee aan de gang gegaan en dat bevalt me erg goed. Meestal maak ik iets dat wat aan de hartige kant is, maar het is wel bij me opgekomen dat als je de hartige kant opgaat je natuurlijk ook de zoete kant opkan. En als ik denk aan zoet denk ik het eerst aan chocola en chocopasta. Lekker!
Dus hoe pas je het recept voor houmous aan zodat je chocopasta krijgt. Het moest even inzinken en ik heb me ook een beetje laten leiden door het etiket van de reguliere chocopasta in de winkel. Zo ben ik dan op het volgende recept uitgekomen.

75g droge sojabonen
of
175 g gekookte sojabonen
3 el zonnebloemolie
75 ml water
60 g suiker
20 g kokosrasp
1 el kokosrasp
25 g cacao
snufje zout
4 tl vanille aroma

Zet de droge sojabonen onder water en laat ze een nacht weken in de koelkast. Spoel ze af onder de kraan en kook ze in 40 minuten gaar. Door het weken en koken zwellen ze op en wordt het 175 gram. Zelf gemeten.
Doe de gekookte bonen met de zonnebloemolie in de keukenmachine. Pureer tot een glad mengsel.
Meet de overige droge ingrediënten af in een schaaltje, maar bewaar de ene eetlepel kokosrasp voor het laatst.
Voeg vanille aroma en de overige ingrediënten toe en meng goed door.
Voeg als laatste de extra el kokosrasp toe om het mengsel dikker te maken.
Klaar.

Normaal gesproken laat ik zelfgemaakte houmous of bonenspread een nacht in de koelkast staan voor ik het gebruik omdat de smaak dan wat meer opkomt. Dat merk ik heel duidelijk met zelfgemaakt brood. Dat smaakt de volgende dag ook veel beter. Maar ik toen ik deze chocopasta voor het eerst maakte kon ik er dus eigenlijk niet van afblijven en ben dezelfde middag aangevallen. Je moet je zwakke punten gewoon erkennen. Dat leeft makkelijker :wink:

Als je geen keukenmachine hebt kun je de bonen ook in een kan met een staafmixer pureren maar je moet dan gedoseerd te werk gaan. Als je in een keer alle bonen in de kan kiepert zal de mixer verstopt raken en werkt hij niet meer. Je moet dan eerst de olie en het water in de kan doen en dan steeds 2 of 3 eetlepels gekookte bonen in de kan doen en die helemaal fijn pureren. Zo kun je dan stap voor stap de bonen met een staafmixer pureren. Als dat gebeurd is kun je gewoon de rest vd ingrediënten toevoegen en doormengen.

Ik vind dit zelf een erg geslaagd recept ondanks dat ik het pas één keer gemaakt heb, maar ik zal er echt nog wel aan gaan sleutelen. Ben al volop aan het fantaseren gegaan hoe ik kan variëren: een scheutje grand marnier of cointreau, een paar aardbeien, een paar amandelen of hazelnoten meemalen.
Je zou natuurlijk ook de cacao kunnen vervangen door pinda's of cashewnoten. Je krijgt dan eigenlijk een soort surrogaat pindakaas. Het voordeel daarvan is dat het veel minder caloriën heeft. En als je zelf cashew- of hazelnootpasta maakt met noten en sojabonen ben je veel goedkoper uit dan wanneer je de pasta maakt met uitsluitend de noten.

Dat is het leuke van zelf bonenspread/houmous maken. Je kunt er zoveel kanten mee uit.

Eet smakelijk.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Morality

Re: Recept chocopasta

Bericht door Morality » do okt 08, 2015 9:07

Bedankt voor het recept!

Marianne

Bericht door Marianne » do okt 08, 2015 17:06

Wat een originele en gezonde manier om chocopasta (of pindakaas) te maken. Ik ga er zeker eens mee aan de slag!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do okt 08, 2015 17:24

Dank jullie wel!

:thanks:
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Plaats reactie