Bezwaar tegen vergunning bouw veestal

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
whtspc

Bezwaar tegen vergunning bouw veestal

Bericht door whtspc » do mei 19, 2016 13:00

Beste lezer,

omdat ik eens ben geconfronteerd met een vervelende situatie met verbouw-/nieuwbouw in mijn woonomgeving hou ik de officiële mededelingen van het gemeentebestuur scherp in de gaten. Door de genoemde situatie heb ik tevens kennis kunnen nemen van de manier waarop je als burger in Nederland bezwaar kan maken tegen een beslissing die de overheid neemt.

Nu werd ik onlangs in de officiële mededelingen voor de gemeente waar ik woonachtig ben geconfronteerd met een verleende vergunning voor de bouw van een veestal en heb ik het plan opgevat om hier principieel bezwaar tegen te gaan maken. Los van de manier hoe je ons politieke systeem en de manier waarop democratie is ingevuld kan zien, is dit één van die spaarzame kansen dat je volgens het systeem je stem mag laten horen, en ik meen dat ik het niet kan verkopen aan de dieren die daar straks staan dat ik die kans niet heb benut. Ondanks het feit dat de ethische argumenten die ik zal aanhalen niet ontvankelijk verklaard zullen worden, omdat de bouw van deze stal niet mijn directe woonomgeving zal aantasten, heb ik dus de intentie bezwaar te maken tegen de overheidsbeslissing om de bouw van deze stal te vergunnen.

Zijn er leden van dit forum die hier ervaring mee of ideëen over hebben? Is dit de juiste plek om hier over te spreken of zijn er betere kanalen online waar ik terecht zou kunnen? Wat is jullie persoonlijke mening? Is mijn gedachte te emotioneel en weinig constructief misschien?

Alvast bedankt voor de input!

Wouter

Brent

Re: Bezwaar tegen vergunning bouw veestal

Bericht door Brent » do mei 19, 2016 17:18

Gezien de steeds verdere uitholling van onze toch al magere democratrie, kun je beter alle mogelijkheden aangrijpen om je invloed te maximaliseren. Goed dus dat je er werk van wilt maken! :)
Als je echt serieus zulke nare ontwikkelingen wilt tegenwerken is juridische ervaring nodig.
Nog steeds wordt het economisme almaar sterker en brutaler, het keerpunt is nog niet bereikt helaas.
Alles ten koste van de volksgezondheid, de biodiversiteit en het klimaat.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do mei 19, 2016 19:54

Misschien kun je het bij de Partij voor de Dieren proberen. Misschien hebben die wel informatie voor je waar je verder mee kunt.

Het zal best wel emotioneel kunnen zijn, maar wat is er mis met emotie? Als je maar geen domme dingen doet waar je later spijt van krijgt.

Ik ben veganist geworden vanwege mijn gezondheid. Maar nu ik een plantaardig dieet volg ben ik niet meer zo huichelachtig als ik zeg dat koeien in de wei moeten lopen. Het is dus makkelijker voor mij geworden om daarover mijn mond open te doen, als ik dat zou willen.
En ik vind dat de bio industrie hier in NL veel te ver is doorgeschoten. En dat er teveel belang wordt gehecht aan vlees en zuivel in je dieet. Maar je hebt andermans keus natuurlijk ook te respecteren.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Marianne
Leefwijze: veganist

Bericht door Marianne » za mei 21, 2016 12:01

Ik weet niet waar je woont, maar de meest effectieve manier om iets tegen nieuwe veestallen te doen is om je te organiseren met burgers in het buitengebied. je kunt samen eerst bij de gemeente aan te kloppen om kenbaar te maken dat je overlast vreest ( stank, milieuvervuiling, gezondheidsschade, natuurschade, overtreding milieunormen in combinatie met een slechte, moeizame of geen handhaving).
Die burgergroepen kunnen het gemeenten en boeren ook moeilijk maken met klachten over overlast, trainerende zienswijzen en bezwaar- en beroepsprocedures. Daarom willen gemeenten de dialoog vaak wel aangaan, en wijzen ze soms ook gebieden aan waar geen ruimte, lees draagvlak, is voor uitbreiding. In Brabant moet ook een boer die uit wil breiden in gesprek met omwonenden, hij moet aantonen dat hij dat heeft gedaan. Of je dan veel gehoor vindt voor je veganistische punt denk ik niet, maar misschien komt er een kleinere of geen stal bij. Je kunt samen kijken hoe je je bij dat soort akties laat bijstaan door bijvoorbeeld dierenbelangenorganisaties, maar ook regionale, provinciale organisaties die namens burgers de dialoog op gang houden met gemeenten en boeren. Hier in Brabant doet de Brabantse Milieufederatie dat.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.brabantsemilieufederatie.nl/tag/veehouderij/

Plaats reactie