Je hond veganistisch opvoeden.

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Wegan
Leefwijze: vegetarier

Je hond veganistisch opvoeden.

Bericht door Wegan » wo aug 10, 2016 18:04

Hoi ik ben Thirza een vegetariër die graag veganist zou willen worden. Ik ben dierenartsassistente en ben er vorig jaar achter gekomen dat er vegetarische/veganistische voeding is voor honden die je kan kopen via zooplus. Honden schijnen namelijk net als mensen gemakkelijk op vervangende eiwitten kunnen leven zoals die in vleesvervangers, katten niet want die hebben taurine nodig in hun voeding. Maar goed.. ik ben dus benieuwd of er mensen op dit forum hun hond vega of vegan voeren? Ik wil namelijk in de toekomst een hondje en zou die dan heel graag op die voeding willen zetten.

Martine
Moderator

Re: Je hond veganistisch opvoeden.

Bericht door Martine » wo aug 10, 2016 18:42

:welcome: Wegan

Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt kun je hier heel veel informatie over vinden. Kijk ook eens in de webwinkel van Vegavriend, waar ze uitsluitend vegan diervoeding verkopen. http://www.vegavriend.nl/

Ook voor (sommige) katten is het trouwens mogelijk om veganistisch te eten. Er zijn plantaardige brokjes waar synthetische taurine en andere essentiële voedingsstoffen aan toe zijn gevoegd (bij de meeste reguliere vleesvoeders wordt dat trouwens ook gedaan, omdat die van zichzelf ook vaak niet voldoende voedingsstoffen bevatten). Onze poes eet als bijna drie jaar vegan Amicat brokjes en ze is volgens onze dierenarts in goeie conditie.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » zo aug 28, 2016 19:03

Wij hebben 2 honden uit het asiel. De ene heeft gevoelige maag/darmen als gevolg van een infectie en kan alleen tegen speciaal dierenartsvoer (helaas) met de andere heb ik verschillende merken vegan voer geprobeerd maar ze gaat er van overgeven (helaas). Oftewel ligt dus ook een beetje aan de hond die je treft. In het begin deed onze hond het overigens goed op vegan voer. Vooral Ami gevoerd en weinig ontlasting en werd goed gegeten.
Weet iemand ook hoe het komt dat onze hond gaat overgeven van veganvoer?

Pim
Leefwijze: veganist

Bericht door Pim » ma aug 29, 2016 10:25

Onze hond komt ook uit het asiel we hebben haar nu inmiddels meer dan 10 jaar.

Onze hond ik dol op (droog) brood. Als we haar niet iedere ochtend een snee geven voor de dag begint dan weet je ook zeker dat ze gaat overgeven. Er is in de overgeef dan ook goed te zien dat er gal bij zit. Onze oplossing is dus om iedere morgen een snee droog brood te geven. Onze hond krijgt van ons al meer dan 10 jaar alleen vegan voer (en warm eten).

Dit zal erg per hond verschillen en ik denk niet dat er veel honden zijn die droog brood lekker vinden :-D

Brent

Bericht door Brent » wo aug 31, 2016 15:40

De hond van mijn zus, een labrador, is dol op groenten, met name winterpeen.
En dus niet alleen om als troffee mee te tronen, maar om echt op te eten.
Ook allerlei andere groenten eet ze rauw graag.
Ik vind het best vreemd voor een carnivoor.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Pim

Bericht door Pim » wo aug 31, 2016 17:14

Mijn moeder vertelde dat ze vroeger een hond had die ze van het konijn deed stelen. In het begin kon je de wortel nog zien in de poep. Later leek het helemaal te worden verteerd. Dus ik verwacht dat veel dieren er aan kunnen wennen maar dat het niet iets is van de een op de andere dag.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo aug 31, 2016 22:15

Honden worden meestal beschouwd als carnivoren, maar zijn net als wolven eigenlijk omnivoren. De heersende opvatting heeft vooral te maken met hun gebit en hun jagersinstinct en ook zal je een wolf niet snel betrappen op het plukken van besjes. Voor de wolf is de maaginhoud van hun prooi een erg belangrijk deel van het dieet en die bestaat meestal uit gedeeltelijk verteerde planten, ze jagen immers zoals veel jagers graag op planteneters.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Marianne

Bericht door Marianne » za sep 03, 2016 9:36

Toch heb ik daar wel eens mijn twijfels over. Ik denk dat de hoeveelheid groente die ze met de maaginhoud binnenkrijgen beperkt is. Bovendien gebruiken veganisten vaak het argument dat we als mensen oorspronkelijk eigenlijk planteneters zijn, wat te zien is aan de lengte van onze darmen en aan ons gebit. Als je dan naar de hond kijkt, is het toch echt een carnivoor. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat brood of tarwe goed is voor een hond, ook al zijn sommigen eraan gewend.
Wij hebben in het verleden echt geprobeerd onze honden veganistisch te laten eten, maar ze vonden het allemaal maar matig smaken, en één hond weigerde het op een gegeven moment definitief. Dat heeft ze net zo lang volgehouden tot we wel weer vlees moesten gaan geven. Ik vind het vreselijk, maar die honden hebben we nu eenmaal, en ik kan ze moeilijk wegdoen omdat het tegen onze principes is dat ze vlees eten. Mijn man geeft ze het eten, hij kan het nog opbrengen; ik walg ervan.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za sep 03, 2016 20:46

Dat geloof ik meteen, maar er is een groot verschil tussen plantaardig voedsel en half verteerd plantaardig voedsel vermengd met dierlijk voedsel.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie