Wat is er mis met het houden van vissen?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Franny7

Wat is er mis met het houden van vissen?

Bericht door Franny7 » wo apr 19, 2017 1:41

Beste mede veganisten,

Misschien is dit een stomme of rare vraag, maar deze beginnende veganist is ook nog niet zo heel lang op de hoogte van het dierenleed dat schuil gaat achter zuivel, eieren, honing, wol en leer.
Wat ik al wel weet over vissen is dat:
- ze wel degelijk pijn kunnen ervaren
- ze een geheugen hebben en een stuk intelligenter zijn dan de meeste mensen denken
- sommige vissen grote(re) afstanden afleggen en het dus bij voorbaat niet oké is om deze in een aquarium te stoppen

Maar hoe zit dat met de rest? De visjes die ook in de natuur niet zo veel ruimte in beslag nemen en bij hun ''woning'' blijven? Is het verkeerd om deze in een aquarium te stoppen? En dan heb ik het natuurlijk niet over dat kleine vierkante bakje waar veel mensen een vis in stoppen, maar over grote hobby bakken en de aquariums die je ook in dierentuinen e.d. kunt vinden.
Wie kan mij helpen bij deze vraag? Alvast bedankt!

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Wat is er mis met het houden van vissen?

Bericht door @rno » do apr 20, 2017 9:04

Gewoon een overdenking (geen ultra-veganisme-wet):

Elk dier dat in gevangenschap wordt gehouden, wordt beperkt in het leiden of lijden van een eigen leven.

Ze zijn afhankelijk van de willekeur en inzichten van de mens.
Krijgen ze op tijd te eten? Is het eten wel geschikt?
Is de temperatuur van het water goed?
Is het niet te druk of te eenzaam in het aquarium?
Is het leven in een aquarium niet te eentonig en te saai (ze zijn intelligent, gaf je aan)?

Je kan ontzettend veel vraagtekens plaatsen bij het samenleven van mens en dier. Als een dier niet de mogelijkheid heeft om elders zijn geluk te beproeven, dan is er sprake van leven in een soort gevangenis.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Franny7

Bericht door Franny7 » do apr 20, 2017 12:14

Bedankt voor je reactie @rno.
Er is nog niet voldoende onderzoek gedaan om te kunnen zeggen hoe intelligent vissen precies zijn. Veel mensen denken dat vissen geen enkele vorm van intelligentie hebben en dat ze zo dom zijn dat ze, zodra ze de andere kant van het aquarium bereiken, alweer vergeten zijn waar ze zijn. Dit is ondertussen onderuit gehaald en er is in onderzoeken o.a. naar voren gekomen dat vissen in gevangenschap precies weten wanneer het voedertijd is. Daar is geheugen voor nodig en voor geheugen is intelligentie nodig.

Ik had gehoopt dat iemand hier misschien meer op de hoogte is dan ik ben, maar wellicht is er geen duidelijk ja of nee antwoord op te geven juist door gebrek aan onderzoek. En in dat opzicht kun je inderdaad vraagtekens zetten over de samenleving tussen mens en dier. Bedankt voor het meedenken @rno!

@rno
Leefwijze: veganist

Bericht door @rno » do apr 20, 2017 13:50

Ongeacht of een dier wel of niet intelligent is, er is geen reden om ze in gevangenschap te houden. Tenzij voor puur eigen genot.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Plaats reactie