Dieren & Politieke ontwikkelingen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Dieren & Politieke ontwikkelingen

Bericht door Vegantastic » di dec 12, 2006 15:27

Hier een topic om de politieke ontwikkelingen te volgen op gebied van dieren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 12, 2006 15:31

Er zijn daarnet stemmingen geweest over de moties die ingediend waren tijdens de landbouwbegroting.

Even hier een korte samenvatting met wat punten wat aangenomen is:

- landelijk alarmnummer motie
- dierenwelzijn als hoofdvak in agrarisch onderwijs
- heffing over dieren voor dierproeven
- plan van aanpak om visstroperij een halt toe te roepen
- verbod op druk en drijfjacht

Later meer...

Een motie betekent niet perse dat het er komt.. een minister kan het ook weer naast zich neerleggen enzo.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do dec 14, 2006 13:15

Marianne Thieme zag er weer goed uit toenet!
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise » di dec 19, 2006 23:25

Kirsten schreef:Marianne Thieme zag er weer goed uit toenet!
Ja dat geloof ik graag, een knappe vrouw.. maar als ze maar datgene zegt wat menig hart zal raken dat is mooier dan mooi zijn :wink: :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo dec 20, 2006 22:02

Dierwelzijn onderwerp in formatie
Dierwelzijn wordt een onderwerp in de formatie van een nieuw kabinet. Dat hebben fractievoorzitters Wouter Bos (PvdA) en André Rouvoet (CU) dinsdagavond in de Tweede Kamer toegezegd.
"Over dierwelzijn willen we het in de onderhandelingen zeker hebben", zei Bos. Zijn collega Rouvoet van de ChristenUnie: "Dit komt zeker terug in de formatiebesprekingen’’. Hij ziet een samenhang tussen landbouw, duurzaamheid en dierwelzijn.

Ze zeiden dit in het debat dat de Tweede Kamer gisteravond voerde over het verloop van de informatie met informateur Mr. R.J. Hoekstra.

Bos en Rouvoet werden uitgedaagd tot deze uitspraken door Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren. Zij vroeg in interrupties wat beide heren met het dierwelzijn van plan zijn. Ouwehand verwacht van hen dat ze de "bio-industrie’’ afschaffen. "Die is onhoudbaar’’, zei ze.

Premier en CDA-fractievoorzitter Jan Peter Balkenende sprak in het debat de verwachting uit dat het nieuwe kabinet kan aantreden voor de provinciale verkiezingen op 7 maart aanstaande.
http://www.zibb.nl/landentuinbouw/nieuw ... /versie/1/

Joop

Bericht door Joop » do dec 21, 2006 8:02

PvdD is goed bezig, ben blij dat ze met mijn stem Den Haag een flinke schop in hun reet geven!

victor

dierenrechten en welzijn wordt item

Bericht door victor » di dec 26, 2006 11:23

De verdienste van de PvdD is dat het dierenrechten en welzijn een gezicht geven voor vele Nederlanders. En dat ze het nu parlementair op de agenda plaatsen. En je ziet gelijk de effecten. Kijk naar de discussie over het afknippen van biggenstaartjes en zo zal er nog veel volgen.

Mooi dat we ze in Nederland hebben. Uniek ook. Ik geloof niet dat er buiten Nederland een partij in het parlement is vertegenwoordigd met deze items.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 17, 2007 0:06

Morgen en overmorgen staat begroting van VWS op het programma. Hierin zal aandacht zijn voor dierproeven.

Morgen en overmorgen live te volgen op http://www.politiek24.nl

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 17, 2007 10:14

Muizenissen op het Binnenhof

DEN HAAG, woensdag - Muizen op het Haagse Binnenhof slaken dezer dagen een piep van opluchting. Nu de Partij voor de Dieren haar intrede heeft gedaan in politiek Den Haag is er een vrijplaats voor het ongediertje ontstaan.

De Fractie van de nieuwe partij heft de schoonmaakdienst van de Tweede Kamer verboden nog langer gif te strooien in de keldervleugel waar zij is gehuisvest. Alleen diervriendelijke vallen zijn een optie, vindt de Partij voor de Dieren.

Muizen zijn een harnekkig probleem in het enorme Binnenhof-complex. CDA'ers, die voorheen de burelen bevolkten waar nu de PvdD zit, lachen zich rot.
"Ik heb flink met broodkruimels gestrooid voor ik de deur achter me dichttrok", grapt een Kamerlid.
bron: Telegraaf

Joop

Bericht door Joop » wo jan 17, 2007 10:21

Alex schreef:

DEN HAAG, woensdag - Muizen op het Haagse Binnenhof slaken dezer dagen een piep van opluchting. Nu de Partij voor de Dieren haar intrede heeft gedaan in politiek Den Haag is er een vrijplaats voor het ongediertje ontstaan.

De Fractie van de nieuwe partij heft de schoonmaakdienst van de Tweede Kamer verboden nog langer gif te strooien in de keldervleugel waar zij is gehuisvest. Alleen diervriendelijke vallen zijn een optie, vindt de Partij voor de Dieren.

Muizen zijn een harnekkig probleem in het enorme Binnenhof-complex. CDA'ers, die voorheen de burelen bevolkten waar nu de PvdD zit, lachen zich rot.
"Ik heb flink met broodkruimels gestrooid voor ik de deur achter me dichttrok", grapt een Kamerlid.
Mijn haat tegen CDA en andere gristenhonden wordt weer eens extra gevoed.

Sen

Bericht door Sen » wo jan 17, 2007 15:32

I agree!

Hoop echt dat de PvdD een groot verschil kan maken, er valt zoveel te verbeteren. Partijen als de CDA en de VVD kunnen dierenwelzijn en de natuur echt maar bar weinig schelen...
Beter een half ei dan een lege dop ;)

Nel

Bericht door Nel » wo jan 17, 2007 15:40

Alex schreef:

Dat "lachen" en er grappen over maken is zwakte volgens mij.
Dat ga je doen als je in het nauw zit. En die willen regeren!

fief
Contacteer:

Bericht door fief » wo jan 17, 2007 15:59

Gif strooien is sowieso niet de beste oplossing, omdat steeds meer muizen resistent worden (veel muizen zullen ook inmiddels wel resistent zijn voor het meest gebruikte gif).
Op een bepaald moment lijkt het alsof de muizenplaag is afgelopen, als alle niet resistente muizen dood zijn, maar de overgebleven resistente muizen kunnen dan gewoon weer verder gaan met voortplanten.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 19, 2007 16:14

Partij voor de Dieren zet in op doorbraak proefdierbeleid
7 moties om proefdieren een beter leven te bezorgen

Tijdens de behandeling van de Rijksbegroting voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de Partij voor de Dieren een groot aantal moties ingediend om proefdieren een beter leven te bezorgen. Esther Ouwehand wees er in haar bijdrage op dat Nederland de afgelopen jaren belangrijke kansen heeft laten liggen om het gebruik van proefdieren terug te dringen. Nu het Europees Parlement een resolutie heeft aangenomen waarin gesteld wordt dat ontwikkeling, validatie en aanvaarding van testmethodes zonder dierproeven versneld moeten worden, is het niet langer de vraag of, maar wanneer de EU Nederland via een nieuwe Richtlijn zal dwingen haar alternatievenbeleid meer prioriteit te geven. De PvdD pleit ervoor het niet zover te laten komen en nu te investeren in innovatief alternatievenonderzoek en een brede verspreiding van opgedane kennis.

Samen met Krista van Velzen (SP) en Kees Vendrik (GroenLinks) heeft Ouwehand 5 moties ingediend die tot doel hebben een structureel en substantieel budget voor de ontwikkeling en implementatie van alternatieven te garanderen, een einde te maken aan dierproeven voor schoonmaakmiddelen en inzage te krijgen in de adviezen en jaarverslagen van Dierexperimentencommissies, de commissies die belast zijn met het beoordelen van aanvragen voor proefdieronderzoek. Verder diende ze moties in om een inventarisatie van het gebruik van primaten voor dierproeven te bewerkstelligen, evenals een inventarisatie van ongewervelde dieren die gebruikt worden in experimenten.

Afgaande op de verkiezingsbeloften van een groot aantal politieke partijen met betrekking tot proefdieren in onder meer verkiezingsprogamma's en het Grote Politieke Dierendebat van 15 oktober jl. zou er ruime steun moeten zijn voor de ingediende moties. In een reactie op de bijdrage van de Partij voor de Dieren heeft de minister van VWS aangegeven dat hij een verdere invulling van het alternatievenbeleid voor dierproeven aan een volgend kabinet wil overlaten. De Kamer kan aanstaande dinsdag, bij de stemmingen over de moties op de VWS- begroting, alvast de bakens verzetten voor de koers die het nieuwe kabinet moet gaan varen.

De Partij voor de Dieren zal nauwgezet volgen hoe het stemgedrag van de overige partijen zal zijn in relatie tot de beloften die gedaan zijn ten aanzien van het proefdierendossier.

bron: PvdD

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 19, 2007 19:15

Kamervragen over een verbod op circussen met wilde dieren
De Partij voor de Dieren heeft kamervragen gesteld aan de minister van LNV over wilde dieren in circussen. De Europese Unie heeft de klacht die zij eerder had ingediend tegen een Oostenrijks verbod op circussen met wilde dieren , weer ingetrokken. De Partij voor de Dieren heeft kamervragen gesteld aan de minister van LNV en wil van hem weten of hij bereid is in navolging van Oostenrijk te komen tot een algeheel Nederlands verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen.

Per 1 januari 2005 geldt in Oostenrijk een verbod op het houden en gebruiken van wilde dieren in het circus. Dit verbod is ingesteld omdat onafhankelijke deskundigen hadden vastgesteld dat het welzijn van wilde dieren in een circus nooit gewaarborgd kan worden. Wilde dieren lijden volgens deze deskundigen in het circus onder andere onder de onmogelijkheid om natuurlijk gedrag te vertonen, de continue transporten en de dwang om tegennatuurlijke kunstjes te vertonen.

De Europese Commissie begon eind 2005 een zogenaamde ?infringement procedure? omdat zij van mening was dat het Oostenrijks verbod in strijd is met de regels voor vrij verkeer van goederen en diensten in de EU. Volgens deze regels moet het minst zware middel worden ingezet om het gewenste doel, in deze het waarborgen van het dierenwelzijn, te bereiken. Met het intrekken van haar klacht tegen Oostenrijk heeft ingetrokken, erkent de EU dat het verbieden van wilde dieren in het circus de enige methode is om het welzijn van deze dieren te beschermen.

1. Kent u het bericht ?EU akkoord met verbod op wilde dieren in circussen? van 12-01-2007 op http://www.wildedierendetentuit.nl ?

2. Is het waar dat de Europese Commissie haar klacht tegen een Oostenrijks verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen heeft ingetrokken?

3. Hoe verhoudt het EU besluit zich tot uw stellingname zoals weergegeven in het Algemeen Dagblad van 17 oktober 2006 waarin u aangaf Winschoten niet toe te willen staan een gemeentelijk besluit te nemen om wilde dieren te weren uit circusvoorstellingen binnen haar gemeentegrenzen?

4. Bent u bereid in navolging van Oostenrijk te komen tot een algeheel Nederlands verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen? Zo nee, waarom niet?

G.naam

Proefdiergebruik

Bericht door G.naam » vr jan 19, 2007 23:02

Alex schreef:Partij voor de Dieren zet in op doorbraak proefdierbeleid
en inzage te krijgen in de adviezen en jaarverslagen van Dierexperimentencommissies, de commissies die belast zijn met het beoordelen van aanvragen voor proefdieronderzoek.
Ach "inzage".
In h o n d e r d e n aanvragen & adviezen?!
Wie gaat dat doen?!

Er is nu al geen belangstelling voor. Te moeilijk. Dat heeft de openbaarheid van de procedure voor genetische manipulatie wel heel erg duidelijk gemaakt.
Wie leest een onderzoeksaanvraag?!
Nog geen tien dierenbeschermers in Nederland.
Niet ??n organisatie die daar wat mee doet!

Proefdiervrij heeft reductie door centralisatie van DEC's voorgesteld: ??n landelijke DEC. Dat zou iets van een verbetering kunnen zijn. Blijkbaar is dit de kamerleden ontgaan.

Maar hoe je het ook wendt of keert - zolang Proefdiervrij en Dierenbescherming zich er niet werkelijk mee bezig w i l l e n houden, omdat dierproeven buiten hun gezichtsveld vallen - zolang zijn proefdieren vogelvrij. Daar helpt geen moedertjelief aan.

Je zult eerst Dierenbescherming en Proefdiervrij moeten veranderen. Ga daar maar aan staan...

Proefdiergebruik, dat maken ge?nteresseerde onderzoekers onder mekaar wel uit.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 19, 2007 23:22

Het gaat erom dat die mogelijkheid bestaat. Grote kans dat Proefdiervrij e.d. er hun voordeel mee gaan doen en deze dingen gaan inzien en bezwaren gaat maken.

Maar eerst dus zorgen dat er meer openbaarheid komt.

G.naam

Proefdiergebruik

Bericht door G.naam » vr jan 19, 2007 23:39

Alex schreef:Het gaat erom dat die mogelijkheid bestaat. Grote kans dat Proefdiervrij e.d. er hun voordeel mee gaan doen en deze dingen gaan inzien en bezwaren gaat maken.Maar eerst dus zorgen dat er meer openbaarheid komt.
Sorry, Alex, je kent dit veld niet. (Esther en Marianne ook niet, hoor. Het is ook wel erg veel voor 2 mensen. Ze hadden direct bij hun aantreden een adviesteam moeten formeren. Daarvan had bijv. in het kerstreces goed gebruik kunnen worden gemaakt.)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Proefdiergebruik

Bericht door Vegantastic » za jan 20, 2007 0:30

G.naam schreef:Sorry, Alex, je kent dit veld niet. (Esther en Marianne ook niet, hoor. Het is ook wel erg veel voor 2 mensen. Ze hadden direct bij hun aantreden een adviesteam moeten formeren. Daarvan had bijv. in het kerstreces goed gebruik kunnen worden gemaakt.)
Ik blijf bij mijn antwoord. Je moet op openheid af gaan en niet zozeer op wijzigingen in centralisatie oid.

Een gecentraliseerde DEC zal een dec worden uit meerdere commissies.. 1tje kan niet alles afhandelen. Dus krijg je toch een meerdere dec structuur..

Als er geen openheid is dan kan je niet duidelijkheid krijgen.

En wie denk je dat dat advies team dan zou moeten bemannen? Allemaal vrijwilligers? Kennis zal nog meer gevormd worden.. o.a. door het wetenschappelijk bureau. Maar er is al veel kennis en mensen die zich aangeboden hebben om kennis te delen.

Daarnaast.. denk je dat er tijdens het kerstreces niets is gebeurd? Bij de PvdD was er niet echt een reces. Werk ging door. Hoewel er ook wel een beloonde pauze in zat, maar er is zeker niet constant stilgezeten.

G.naam

Re: Proefdiergebruik

Bericht door G.naam » za jan 20, 2007 1:32

Alex schreef:Ik blijf bij mijn antwoord. Je moet op openheid af gaan en niet zozeer op wijzigingen in centralisatie oid.

Als er geen openheid is dan kan je niet duidelijkheid krijgen.
Het wil maar niet doordringen - hoeveel heb ik er al over geschreven? - dat die openheid al 10 jaar bestaat.

Ik heb er bijna 20 ordners mee gevuld. Wil je ze lezen?!

Openheid is helemaal het probleem niet.

Plaats reactie