Dieren & Politieke ontwikkelingen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sascha
Leefwijze: flexanist

Re: Dieren & Politieke ontwikkelingen

Bericht door Sascha » do jun 23, 2011 13:49

Thieme heeft toch wel ergens gezegd dat ze kaas en melk uit haar dieet probeert te schrappen...

http://www.youtube.com/watch?v=n4Ek-S1Q ... re=related

Het is dan wel een tijdje geleden, maar toch.

Emiel
Leefwijze: veganist

Bericht door Emiel » do jun 23, 2011 13:59

Sascha schreef:Thieme heeft toch wel ergens gezegd dat ze kaas en melk uit haar dieet probeert te schrappen...
Ik besef me ik hiermee misschien mensen tegen me in het harnas zal jagen, maar ga het toch zeggen :P

Het is heel goed dat mensen erover nadenken om minder dierlijke producten te gebruiken, echt. Alleen en dan kijk ik even heel specifiek naar mezelf, als je het ECHT wilt, dan kun je per direct stoppen met melk en kaas te nuttigen. Zo moeilijk is dat niet, gewoon nu meteen mee stoppen en niet meer terugkijken. Ik heb persoonlijk nog geen moment terugverlangd naar die tijd dat ik melk, kaas, eieren, etc. at.

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » do jun 23, 2011 14:20

Emiel schreef:
Sascha schreef:Thieme heeft toch wel ergens gezegd dat ze kaas en melk uit haar dieet probeert te schrappen...
Ik besef me ik hiermee misschien mensen tegen me in het harnas zal jagen, maar ga het toch zeggen :P

Het is heel goed dat mensen erover nadenken om minder dierlijke producten te gebruiken, echt. Alleen en dan kijk ik even heel specifiek naar mezelf, als je het ECHT wilt, dan kun je per direct stoppen met melk en kaas te nuttigen. Zo moeilijk is dat niet, gewoon nu meteen mee stoppen en niet meer terugkijken. Ik heb persoonlijk nog geen moment terugverlangd naar die tijd dat ik melk, kaas, eieren, etc. at.

Ik weet wel dat dit niet de plek is om hier uitgebreid over de discussiëren, maar dat is in mijn ogen niet waar. Ik kan natuurlijk alleen maar echt naar mezelf kijken maar ik kán momenteel gewoon niet 100% vegan leven/eten. Dan kun je je inderdaad afvragen in hoeverre ik het echt wil. Natuurlijk. Maar ik ben echt enorm bang voor de gevolgen, en daarnaast heb ik een vrij overbezorgde omgeving. Als je nog niet heel lang hersteld bent van een eetstoornis kan het heel lastig zijn om jezelf en anderen te overtuigen dat het niet meer de ziekte is die je anders laat eten, maar een ethische overtuiging. En daarnaast kan het ook fijn zijn om een soort van normaal en sociaal te eten, iets wat ik heel lang heel moeilijk heb gevonden. Lichamelijk gezien zou het wellicht kunnen. Maar geestelijk ben ik er persoonlijk nog niet klaar voor. Ik kan nog steeds in paniek raken als dingen niet zo gaan zoals ik wil qua eten, enzovoorts. Soms liggen zaken wel wat gecompliceerder en genuanceerder dan alleen maar willen.

Emiel

Bericht door Emiel » do jun 23, 2011 14:33

Sacha, dat snap ik volkomen, bedankt voor je uitleg :)

De meeste mensen echter, of liever gezegd, de gemiddelde mens, zal echter zonder problemen kunnen stoppen met zuivel lijkt me.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do jun 23, 2011 14:49

Ik snap dat de PvdD geen veganistenpartij kan zijn, want daar zijn te weinig veganisten voor, maar ik vind het toch ontzettend tegenvallen dat het actieve kader die de partij-idealen uitdragen zelf niet veganist zijn. Hoe kan je nou vrolijk reclame maken voor kaas en tegelijkertijd het gezicht in NL zijn die opkomt voor de dieren? Tellen deze dieren dan niet mee? Partij voor de Dieren, behalve de dieren uit de zuivelindustrie?
Het heeft er bij mij in ieder geval voor gezorgd dat ik me als veganist niet thuis voel bij de PvdD.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Zen

Bericht door Zen » do jun 23, 2011 15:15

JudithK schreef:Ik snap dat de PvdD geen veganistenpartij kan zijn, want daar zijn te weinig veganisten voor, maar ik vind het toch ontzettend tegenvallen dat het actieve kader die de partij-idealen uitdragen zelf niet veganist zijn. Hoe kan je nou vrolijk reclame maken voor kaas en tegelijkertijd het gezicht in NL zijn die opkomt voor de dieren? Tellen deze dieren dan niet mee? Partij voor de Dieren, behalve de dieren uit de zuivelindustrie?
Zo denk ik er ook over, temeer er op verschillende essentiële punten niet of nauwelijks verschil is tussen 'biologische' bedrijven waar dieren 'weidegang' krijgen en de reguliere bio-industrie zuivelbedrijven (intensieve veeteelt). Trouwens, als je naar de foto's kijkt in de link die ik gaf dan vind ik het al behoorlijk 'intensief' ogen eerlijk gezegd... om naar van te worden.
JudithK schreef: Het heeft er bij mij in ieder geval voor gezorgd dat ik me als veganist niet thuis voel bij de PvdD.
Maar wel bij de PvdA? ;)
Cut cold stone with a warm heart

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 23, 2011 15:19

Emiel schreef:Veel mensen die voor dierenwelzijnsorganisaties (of de PVDD in dit geval) werken zijn denk ik ook geen veganist, misschien niet eens vegetarisch... Ik vind het ook vreemd, maar heb daar geen hele stellige mening over. Iedereen moet met zijn of haar eigen geweten leven :wink:
Bij de PvdD vind ik meer veganisten, dan bij andere dierenorganisaties. Binnen de PvdD ook veel vaker gedacht aan veganisten, terwijl je bij anderen dierenorganisaties geluk moet hebben als ze daar aan veganisten denken.

Emiel

Bericht door Emiel » do jun 23, 2011 15:22

Vegantastic schreef:
Emiel schreef:Veel mensen die voor dierenwelzijnsorganisaties (of de PVDD in dit geval) werken zijn denk ik ook geen veganist, misschien niet eens vegetarisch... Ik vind het ook vreemd, maar heb daar geen hele stellige mening over. Iedereen moet met zijn of haar eigen geweten leven :wink:
Bij de PvdD vind ik meer veganisten, dan bij andere dierenorganisaties. Binnen de PvdD ook veel vaker gedacht aan veganisten, terwijl je bij anderen dierenorganisaties geluk moet hebben als ze daar aan veganisten denken.
Ik moet dan ook toegeven dat dat een aanname van me was. Blijkbaar heb jij daar direct ervaring mee. In dat geval een goede zaak dan voor de PvdD. Verder blijven ze de beste optie qua partij voor veganisten geloof ik.
Laatst gewijzigd door Emiel op do jun 23, 2011 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 23, 2011 15:23

Emiel schreef:Teleurstellend is het zeker en ik vraag me ook af wat haar heeft bezield om dit te doen. Misschien kunnen we het haar vragen?
Beetje onhandig dat, maar er is ook in dat filmpje wel wat geknipt.

Zover ik weet houdt ze het tot minimum en drinkt ze wel vooral sojamelk.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 23, 2011 15:23

Emiel schreef:
Vegantastic schreef:
Ik moet dan ook toegeven dat dat een aanname van me was. Blijkbaar heb jij daar direct ervaring mee. In dat geval een goede zaak dan voor de PvdD.
Ik werk voor/bij de PvdD. Ik ben er vanaf het begin bij. Ik probeer binnenin het meer en meer te veganiseren ;)

Emiel

Bericht door Emiel » do jun 23, 2011 15:26

Vegantastic schreef:Ik werk voor/bij de PvdD. Ik ben er vanaf het begin bij. Ik probeer binnenin het meer en meer te veganiseren ;)
Ah, dat wist ik niet. Ga zo door 8)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 23, 2011 15:27

Sascha schreef:Ik snap nu ook beter waarom thieme zo ´verrast´ kon reageren in die documentaire ´meat the truth´ dat ze bij die veganistische ex-boer was en hij haar een veganistische maaltijd voorschotelde. En natuurlijk moet uiteindelijk iedereen zelf zijn eigen beslissingen maken (ik ben zelf nog niet eens 100% vegan) maar ik vind persoonlijk wel dat er een verschil zit in jan met de pet, en een lijsttrekker van de partij vd dieren. Ze zal overigens waarschijnlijk niet veel zuivel en eieren nuttigen, aangezien ze in bovenstaande docu ook behoorlijke kritiek had op de reclame voor zuivel e.d.
Klopt. PvdD is bij uitstek de meest vegan-vriendelijke partij in de kamer, omdat ze leed van kalfjes en waardeloze haantjes erbij betrekken, de impact van vlees én zuivel en ze hameren op een plantaardige eiwittransitie. In tegenstelling tot veel vegetariers zie ik de vegetariers binnen de PvdD wel vooral niet zo overmatig zuivel consumeren zoals veel anderen passieve vegetariers dat doen.

Echter er is altijd meer te verbeteren. Zo had ik een motie ingediend om de catering vegan te maken, maar helaas is dat op partijcongres verworpen. Bestuur heeft echter aangegeven wel die kant op te gaan.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do jun 23, 2011 15:42

Zen schreef:
JudithK schreef: Het heeft er bij mij in ieder geval voor gezorgd dat ik me als veganist niet thuis voel bij de PvdD.
Maar wel bij de PvdA? ;)
Haha, nou bij de PvdA voel ik me ook niet thuis, maar bij de provincie kon ik tenminste wel op een veganist stemmen ;) En ik denk dat 1 veganist binnen de PvdA meer voor elkaar krijgt dan een vegetariër bij de PvdD.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Zen

Bericht door Zen » do jun 23, 2011 21:55

Vegantastic schreef:Beetje onhandig dat, maar er is ook in dat filmpje wel wat geknipt.
In dat filmpje met Cono Kaasmakers bedoel je? In het kader waarvan was ze daar in the first place, weet je dat? Kan ik ergens het gehele filmpje zien toevallig?
Vegantastic schreef: Zover ik weet houdt ze het tot minimum
Het punt was ook meer waarom ze actief haar 'goedkeuren' gaf aan zo'n (melk)veehouderij in haar rol als partijleider v/d PvdD. Je kunt erop wachten dat dit soort lui haar naam gaan gebruiken om hun diergebruik (misbruik) recht te praten. Dat neigt naar de Dierenbescherming en hun 'beter leven' keurmerk. Natuurlijk is dat filmpje geen idee van de Partij maar Marianne had kunnen weten dat haar medewerking tot zoiets zou leiden.

Zonde, want ze doet enorm veel goede dingen.
JudithK schreef:
Zen schreef:
Maar wel bij de PvdA? ;)
Haha, nou bij de PvdA voel ik me ook niet thuis, maar bij de provincie kon ik tenminste wel op een veganist stemmen ;)
Touche! :)

Zen

Bericht door Zen » do jun 23, 2011 21:58

Vegantastic schreef:terwijl je bij anderen dierenorganisaties geluk moet hebben als ze daar aan veganisten denken.
Of zelfs maar aan vegetariërs (die ook geen vis eten, duh), for that matter.

Overigens heb ik dat zelfs meegemaakt bij organisaties die zich neerzetten als 'dierenrechten' (wat betreft zuivel & eieren dan tenminste)

Zen

Bericht door Zen » do jun 23, 2011 22:25

Sascha schreef:maar ik kán momenteel gewoon niet 100% vegan leven/eten.
Die 100% mag je gerust uit je hoofd zetten hoor. ;) Het blijft sowieso een streven... :)
Sascha schreef: Dan kun je je inderdaad afvragen in hoeverre ik het echt wil. Natuurlijk. Maar ik ben echt enorm bang voor de gevolgen, en daarnaast heb ik een vrij overbezorgde omgeving. Als je nog niet heel lang hersteld bent van een eetstoornis kan het heel lastig zijn om jezelf en anderen te overtuigen dat het niet meer de ziekte is die je anders laat eten, maar een ethische overtuiging. En daarnaast kan het ook fijn zijn om een soort van normaal en sociaal te eten, iets wat ik heel lang heel moeilijk heb gevonden. Lichamelijk gezien zou het wellicht kunnen. Maar geestelijk ben ik er persoonlijk nog niet klaar voor. Ik kan nog steeds in paniek raken als dingen niet zo gaan zoals ik wil qua eten, enzovoorts. Soms liggen zaken wel wat gecompliceerder en genuanceerder dan alleen maar willen.
Uiteindelijk denk ik dat het een kwestie is van welk 'geluid' het hardst doorklinkt in je. Je hebt niet gekozen voor eetstoornis maar zoiets laat wel sporen achter en ook in de nasleep zal het nog veel invloed houden op je doen en laten, niet in de laatste plaats zoals je schrijft vanwege je omgeving. Ik denk eerlijk gezegd wel dat wanneer je in je directe omgeving meer steun krijgt als aspiring vegan het al een stuk makkelijker zou zijn voor je om direct(er) over te schakelen, maar dat is een what if scenario natuurlijk...

Ik denk verder dat we sowieso niet moeten onderschatten dat voor velen de sociale implicaties van het veganisme het lastigste aspect is (naast natuurlijk het gevoel dat je probeert je uiterste best te doen maar in vele opzichten totaal machteloos blijft staan om bijv. dierenleed te voorkomen). Natuurlijk niet voor iedereen in dezelfde mate maar ik denk dat het onmiskenbaar een rol speelt bij (vrijwel) iedereen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 23, 2011 22:46

Zen schreef:
Vegantastic schreef:Beetje onhandig dat, maar er is ook in dat filmpje wel wat geknipt.
In dat filmpje met Cono Kaasmakers bedoel je? In het kader waarvan was ze daar in the first place, weet je dat? Kan ik ergens het gehele filmpje zien toevallig?
Zie: http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/k ... en_thieme/
Natuurlijk is dat filmpje geen idee van de Partij maar Marianne had kunnen weten dat haar medewerking tot zoiets zou leiden.
Denk ook dat het tactisch niet handig was. Raar dat ze die oude beelden nu opeens ergens uploaden. Maar is het een echt reclamefilmpje van dat bedrijf eigenlijk.. of iets onofficieels... wordt me niet duidelijk

Zen

Bericht door Zen » za jul 02, 2011 11:38

Agenten gedwongen tot dierenpolitie.
Agenten van de hondenbrigade zouden naar de 'cavia-politie' worden gestuurd, omdat zij iets met dieren zouden hebben. Volgens politiebond ANPV zien ze hun hond echter vooral als wapen.

"Natuurlijk geven ze om die dieren, maar het zijn niet ineens mensen met een sterke drang om katjes uit de boom te redden", zegt een woordvoerder in de krant.
Het verbaast natuurlijk niet, maar wat een armoe weer...

Typisch weer verder die laatste opmerking. Ten eerste is dat werk voor de brandweer, die hebben daar materieel voor en die rukken daar nu ook al geregeld voor uit. En daarnaast kan men het werk van de 'dierenpolitie' zo serieus maken als men wil; er zitten meen ik nog miljoenen dieren onder erbarmelijke omstandigheden opgesloten en er wordt ongetwijfeld op heel veel plekken wetgeving overtreden.

Brent

Bericht door Brent » do aug 04, 2011 18:19

De politieke discussie over de brandgevaarlijke dierenstallen blijft doorgaan en ook de gruwelijke Nederlandse realiteit duurt voort:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... stal.dhtml
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 04, 2011 19:40

En dan ben ik toch zo blij dat ik 100% plantaardig eet en niet verantwoordelijk ben voor dat soort trauma's.

Plaats reactie