'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door Wen » wo nov 20, 2013 16:15

Gek toch, die van mij zijn ook echt gek op pompoen. Ik vraag me wel af of dat niet te zoet is. Weet jij of pompoen gezond is voor katten? Ik geef er tegenwoordig bijna elke dag wat van.

Ik heb het hier al vaak gezegd. Ik vind bij kwekers kopen echt niet kunnen. Bij ons in België worden 5 op de 10 katten in asielen geëuthanaseerd wegens overbevolking. En daar worden dan nog geen gedumpte zwerfkatten (waar het grootste aantal van krepeert) bij geteld. En dat is overal zo. Wie dan nog met een zuiver geweten naar een kweker stapt, die heeft of niet goed nagedacht over wat dat inhoudt of is gewoon heel egoïstisch....

Brent

Bericht door Brent » wo nov 20, 2013 16:43

Beter als serieuze veganist doorbreek je de cultuur van het houden door mensen van roofdieren.
Ze is er ingekomen met de menselijke vlees- en visconsumptie en als je die de laars geeft, doe dan ook dat houden van roofdieren weg!
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo nov 20, 2013 18:18

Ideaal gezien volledig juist, Brent! Toevallig gisteren een gesprek over gehad met mijn man - hij is dezelfde mening toegedaan. Al zijn we erg blij met onze (gedomesticeerde - vergeet dat niet, ze kunnen niet anders dan bij ons leven) dieren. Moet ik wel bij vermelden dat onze dieren het volgens mij niet veel beter kunnen hebben dan bij ons, alle vrijheid en ruimte, binnen én buiten.

Brent

Bericht door Brent » wo nov 20, 2013 19:27

Dat hoor ik de Nederlandse megastalhouders ook steeds zeggen, 'dat de dieren het in Nederland beter hebben dan waar dan ook'.
Ze vergeten alleen dat dieren van nature in het wild thuishoren waar ze hun volle ontplooiing kunnen hebben en alle soorteigen gedragingen kunnen uitleven.
Dat kan niet als je dieren opsluit.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Luna

Bericht door Luna » wo nov 20, 2013 21:20

Ook wij "hebben" een kat (zie plaatje hiernaast). Ben er nog steeds niet uit of 't eigenlijk niet andersom is en de kat ons "heeft". :wink: Ik ben al zo lang als ik weet dol op dieren, met een grote voorliefde voor katten. Thuis bij mijn ouders hebben we ook altijd katten gehad, zo lang als ik me kan herinneren. Sinds een jaar of zes woon ik met mijn man in een appartement. Al even lang heb ik getwijfeld: wel kat, geen kat? En indien wel kat: ze altijd binnen houden of met allerlei omwegen een goede manier vinden om ze buiten te laten?

Heb heel lang gedacht dat het niet eerlijk zou zijn een kat in huis te halen voor mijn eigen plezier, en tegelijk het beestje zijn vrijheid te ontzeggen door ze binnen te houden. Tot ik goed een half jaar geleden met een vriendin mee naar een asiel ging, zij wilde graag een hond adopteren en heeft dat uiteindelijk ook gedaan. Ikke bij de katten gaan kijken natuurlijk. Vijf kattenkamers (hokken beter gezegd, echt klein!) met minimaal 10 katjes per kamer. De jongste kittens worden als het kan in gastgezinnen onder gebracht, maar als ze een paar maandjes oud zijn gaan ze terug naar de opvang tot ze geplaatst kunnen worden. Zelfde geldt voor poezen die wat meer verzorging nodig hebben (medisch probleem, sociaal probleem, noem t maar). Ze doen hartstikke hun best in het asiel, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Meerdere katten zaten al hun hele leven in de opvang wegens "moeilijk plaatsbaar". :cray:

Een weekje later heb ik mijn man meegesleurd naar het asiel en hebben we "onze" kat uitgezocht. Tot nog toe had niemand ze willen adopteren omdat ze erg mager was (darmproblemen bleek later, ze verdraagt niet elk voer). Ze was toen een half jaartje, en zat al haar hele leventje in de opvang. Heeft dus nooit van de echte vrijheid geproefd. Wij houden ze nu ook permanent binnen omdat het echt geen doen is ze naar buiten te laten (door de voordeur over de galerij, dan via het trappenhuis zes trappen naar beneden met ook nog een zgn brandsluis er tussen, dan door de hal en opnieuw een voordeur). Ergens vind ik het nog steeds wrang dat ze nooit echt "kat" zal kunnen zijn. Aan de andere kant heeft ze het 1000x beter bij ons dan in het asiel. Na de adoptie zijn we meteen met d'r naar de dierenarts gegaan. Zijn advies was om diverse soorten kattenvoer uit te proberen om te zien welke ze wel verdraagt. Zo gezegd zo gedaan, en een maandje later kwam ze zienderogen aan. Vacht werd mooi dik en glanzend, heerlijk om te zien. Sindsdien geen problemen meer met eten, gewoon het juiste voer voor haar gevonden. Zo eenvoudig kan het zijn, maar in de opvang kunnen ze gewoon niet elke kat alle aandacht geven die ze verdient. Dat gaven ze zelf overigens ook grif toe. Bij ons heeft ze bovendien 5 eigen slaapplekken, 3 krabpalen waarvan 1 ongeveer 1m70 hoog, meer speelgoed dan de meeste kinderen op deze wereld en onze onverdeelde liefde en aandacht. Elke avond wordt er minimaal een half uurtje gespeeld, even stoom aflaten. En als ze heerlijk ligt te spinnen op haar plekje in de zon dan smelt ik gewoon. Nee, ik zou niet meer zonder d'r kunnen (en ja, dat is ook egoïstisch van me, besef ik).
Brchj schreef:Wat voeding betreft ben ik overigens wel heel verantwoordelijk naar ze toe. Ze krijgen alleen harde brokjes en één keer per week natvoer, of iets anders lekkers.
Idem hier! :mrgreen: Heb afgelopen week een speelbal gekocht waar je voer of snoepjes in kan doen. Daverend succes! http://www.bol.com/nl/p/premier-funkitt ... 010746758/

Wen

Bericht door Wen » wo nov 20, 2013 21:31

Wat een gelukzak die kat van jullie :)
Ik gebruik een pipolino om eten in te doen. Ook een groot succes.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo nov 20, 2013 23:25

Brent schreef:Dat hoor ik de Nederlandse megastalhouders ook steeds zeggen, 'dat de dieren het in Nederland beter hebben dan waar dan ook'.
Ze vergeten alleen dat dieren van nature in het wild thuishoren waar ze hun volle ontplooiing kunnen hebben en alle soorteigen gedragingen kunnen uitleven.
Hm, niet mee eens. Je leest niet goed: ik sluit onze dieren juist niet op. Naast het feit dat je huisdierbezitters - in ons ideale geval 'redders' - niet kunt vergelijken met megastalhouders. En dan vergeet ik bijna te melden dat onze huisdieren, uitgaande van de mensen op dit forum, niet worden uitgebuit, mishandeld of gedood voor eigen gewin.

Vreemde vergelijking.

Brchj
Leefwijze: veganist

Bericht door Brchj » do nov 21, 2013 12:40

Wen schreef:Gek toch, die van mij zijn ook echt gek op pompoen. Ik vraag me wel af of dat niet te zoet is. Weet jij of pompoen gezond is voor katten? Ik geef er tegenwoordig bijna elke dag wat van.

Ik heb het hier al vaak gezegd. Ik vind bij kwekers kopen echt niet kunnen. Bij ons in België worden 5 op de 10 katten in asielen geëuthanaseerd wegens overbevolking. En daar worden dan nog geen gedumpte zwerfkatten (waar het grootste aantal van krepeert) bij geteld. En dat is overal zo. Wie dan nog met een zuiver geweten naar een kweker stapt, die heeft of niet goed nagedacht over wat dat inhoudt of is gewoon heel egoïstisch....
Nou ik had een keer een lijst op internet gegoogled met wat katten niet mogen hebben, en pompoen staat er niet bij. En laat het eens 1x in de week gebeuren dat ze een klein beetje krijgen..
Daarnaast maak ik ook vaak 'rauwe' taart op basis van cashewnoten en bevroren fruit en dadels, en ik heb alle ingredienten opgezocht en zit niks bij wat ze niet mogen. Mijn dikke rode kater (4 maanden oud en nu al huge) eet hem echt heel graag. En ik geef hem alleen maar brokjes, hij heeft gewoon zware botten ;)
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do nov 21, 2013 12:57

Sorry als ik onvriendelijk overkom op een vegan site, maar katten zijn carnivoren en het enige wat ze kunnen met groenten is door hun darmsysteem laten gaan en weer uitpoepen.

Ze vinden pompoen en andere groenten/fruit lekker omdat het zoete aantrekt.

Geef in ieder geval nooit knoflook, dit wordt nog wel eens als tip gegeven tegen vlooien, maar ten eerste werkt dat niet en ten tweede is het giftig.

Kattenbrokjes zijn zoiets als mcDo. Er zitten vaak nauwelijks dierlijke ingrediënten in. Dat is een diervriendelijk idee, maar niet voor carnivoren.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do nov 21, 2013 13:18

Brent schreef:Dat hoor ik de Nederlandse megastalhouders ook steeds zeggen, 'dat de dieren het in Nederland beter hebben dan waar dan ook'.
Huisdieren hebben mensen uit egoïstisme, maar vergelijken met het uitbuiten en doden (en opeten) van dieren uit de vleesindustrie :shock: Huisdieren worden niet in kooitjes opgesloten en ik moet het eerste huisdier nog ontdekken wat kan overleven in het wild.

Luna

Bericht door Luna » do nov 21, 2013 18:07

Assie schreef:Huisdieren hebben mensen uit egoïstisme, maar vergelijken met het uitbuiten en doden (en opeten) van dieren uit de vleesindustrie :shock: Huisdieren worden niet in kooitjes opgesloten en ik moet het eerste huisdier nog ontdekken wat kan overleven in het wild.
Eens! Je kan het houden van huisdieren niet vergelijken met kweken van dieren in megastallen voor hun vlees, melk of eieren. Dat gaat veel te ver in mijn ogen. Aan het houden van huisdieren is een mate van egoïsme verbonden, dat is waar. Tegelijkertijd gaat het ook vaak om dieren die anders geen kans op een goed leven zouden krijgen. In een ideale wereld leven alle dieren in hun natuurlijke omgeving en ontplooien ze hun natuurlijke gedrag. We leven helaas niet in die ideale wereld... De mens heeft in de loop van de tijd dieren "tam" gemaakt om ze bij zich te kunnen houden. Ik vind dat wij nu ook de verantwoordelijkheid daarvoor moeten dragen. Als ik een ieniemienie stukje kan bijdragen door een verwaarloosd beestje in huis te nemen, dan doe ik dat. Dus ik zal ook nooit bij een fokker kopen, dat is in mijn ogen bijdragen aan het probleem.
Wen schreef:Wat een gelukzak die kat van jullie :)
Ik gebruik een pipolino om eten in te doen. Ook een groot succes.
Ik denk dat elke kat met een goed thuis een gelukzak is. Die van jou dus ook. :) Heb even gegoogled op pipolino, ziet er een leuk ding uit!
Wen schreef:Gek toch, die van mij zijn ook echt gek op pompoen.
Pompoen?? :shock: Echt? Maf. Die van ons is naast gevoelig ook enorm kieskeurig dus ze krijgt echt alleen maar kattevoer. De kat van mijn moeder is wel gek op wortelschraapsel. :-D Zelfde kleur, zelfde zoetige smaak? Maar ik dacht dat katten zoet niet echt kunnen proeven of heb ik dat fout?

Wen

Bericht door Wen » do nov 21, 2013 18:12

Ja, dat dacht ik idd ok.

Wen

Bericht door Wen » do nov 21, 2013 18:13

Tegelijkertijd gaat het ook vaak om dieren die anders geen kans op een goed leven zouden krijgen. In een ideale wereld leven alle dieren in hun natuurlijke omgeving en ontplooien ze hun natuurlijke gedrag. We leven helaas niet in die ideale wereld... De mens heeft in de loop van de tijd dieren "tam" gemaakt om ze bij zich te kunnen houden. Ik vind dat wij nu ook de verantwoordelijkheid daarvoor moeten dragen. Als ik een ieniemienie stukje kan bijdragen door een verwaarloosd beestje in huis te nemen, dan doe ik dat. Dus ik zal ook nooit bij een fokker kopen, dat is in mijn ogen bijdragen aan het probleem.
+1

Brchj

Bericht door Brchj » do nov 21, 2013 18:44

Ben ik het mee eens. Dieren hebben ons uberhaupt niet nodig, wij kiezen ervoor om bij dieren te zijn, ze kunnen makkelijk zonder ons. Nu is het idd zo dat huisdieren niet meer in t wild zitten, maar de reden dat ik kittens opvang en (laat) adopteren/adopteer is omdat je die beestjes een goed leven gunt. Tuurlijk is het leuk voor jezelf om een dier te hebben, maar mensen die 100% voor zichzelf nadenken zullen er dan ook geen bij het asiel adopteren.
Ik voel me absoluut niet schuldig over het feit dat ik een huisdier heb.
Lieve Nugget! <3
Clover

Brent

Bericht door Brent » do nov 21, 2013 20:58

Assie schreef:
Huisdieren hebben mensen uit egoïstisme, maar vergelijken met het uitbuiten en doden (en opeten) van dieren uit de vleesindustrie :shock: Huisdieren worden niet in kooitjes opgesloten en ik moet het eerste huisdier nog ontdekken wat kan overleven in het wild.
De vergelijking met dieren in de bioindustrie is helemaal zo gek niet.
Huisdieren zitten netzozeer opgesloten als dieren in de dierentuin en die hebben dan vaak nog het voordeel van een hoop soortgenoten en geen al te intensief contact met "knuffelende" mensen.
Huisdieren zoals honden en katten kunnen heel goed overleven in het wild, in Australie heb je de dingo's, in Spanje en Roemenie heb je ook roedels wilde honden en wilde katten heb je in Nederland ook overal.

Natuurlijk kun je al die opgesloten honden en katten niet ineens in de natuur "loslaten", maar je kunt wel voorzichtig sturen naar het niet langer opsluiten van huisdieren in woonhuizen en flats die geen erf hebben.
Het vraagt een omslag in het denken. Het is geen liefdadigheid om honden en katten in huis te nemen, het is knuffelegoisme. Ik stel het heel scherp en zal wel op zere tenen staan, maar door heersende paradigma's zijn mensen blind voor wat er werkelijk aan de hand is.

Waarom vind je in niet-westerse samenleving nauwelijks honden of katten in huis?
Omdat die mensen nog normale onderlinge menselijke relaties onderhouden.
Ze hebben geen substituutliefde nodig van andere soorten.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do nov 21, 2013 22:23

Mijn katten zitten helemaal niet opgesloten, ze hebben 130 m2 huis en kunnen iedere dag de tuin in.

Vanaf het nieuwe jaar hebben ze 7,5 hectare tuin waar ze in mogen spelen, waarvan de helft bos.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr nov 22, 2013 1:46

Ah, hoef mij niet aangesproken te voelen. Hier 210m2 woonoppervlakte (zonder bovenverdieping, mogen ze niet komen) en 10 are erf voor drie katers en één hond (binnenkort twee).

Ik begrijp je punt, dieren hebben ruimte en vrijheid nodig. Al is een dier op drie-hoog-achter gezegend met liefde wanneer het nergens anders terecht kan. En geloof mij als ik je vertel dat het knuffelegoïsme van onze dieren is, niet van ons. :grin:
Laatst gewijzigd door ARTHUR op vr nov 22, 2013 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Luna

Bericht door Luna » vr nov 22, 2013 14:04

Ook ik begrijp je standpunt Brent, ik ben het er alleen niet mee eens (maar dat wist je al). Net als Arthur zo mooi stelt geloof ik dat het knuffelegoïsme niet alleen van ons (de mens) afkomt. Het werkt van twee kanten. Ik ben ervan overtuigd dat dieren er wel degelijk bij gebaat zijn. Kijk bv. naar de voldoening die een hond kan halen uit het feit dat hij mag werken voor z'n baasje. Of een kat die genoeglijk ligt te spinnen als ie geaaid wordt. Van nature uit het verleden waren ze wild, maar ze zijn getemd en aanhankelijk gemaakt. Dat draai je niet zomaar terug.

Dieren hebben inderdaad ruimte en vrijheid nodig. In de dierenopvang hebben ze die echter ook niet. En als ze daar te lang blijven zitten worden ze vaak afgemaakt. Dat gebeurt ook vaak met de wilde honden en katten omdat ze overlast veroorzaken. :roll: Niet mijn idee bij een ideale wereld... Dan zie ik ze liever "opgesloten" bij liefhebbende mensen in huis. Ook niet ideaal, dat ben ik met je eens, maar vaak wel de beste optie. Maar dat is mijn mening. :wink:

Wen

Bericht door Wen » vr nov 22, 2013 14:35

+1
Ik ben tegen huisdieren. Maar zolang als de asielen vol zitten, zal ik er steeds hebben.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr nov 22, 2013 19:20

Wen schreef:+1
Ik ben tegen huisdieren. Maar zolang als de asielen vol zitten, zal ik er steeds hebben.
De beste samenvatting ooit :) +1
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie