'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Brent

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door Brent » vr nov 22, 2013 22:32

Ik snap jullie standpunt heel goed, maar het is niet veganistisch om roofdieren in een mensenhuis op te sluiten van welke soort dan ook.

Zelf sta ik er flexibel in en daarom noem ik me ook geen echte veganist, al heb ik geen huisdieren (behalve stofmijten, zilvervisjes en spinnen) en al koop ik geen wol of leer meer en eet ik puur plantaardig.
Ik vind dat mensen die in nood zijn door sociale armoede, blindheid of autisme best een dier mogen gebruiken om hun lijden te verlichten, al is het voor de hond of kat minder goed dan een leven in de natuur met veel meer soorteigen gedragsmogelijkheden.

Maar in een ideale wereld met normaal sociaal contact enz. leven roofdieren gewoon echt als roofdieren, dus in de rol van predator in de natuur en niet als levende knuffel voor mensen, voor de mensenjacht, als lastdier (sledehonden), enzovoort.
Er zijn ook mieren die andere insekten als slaven in hun kolonie houden, misschien zijn menselijke huisdieren dan zoiets en moet je dat niet perse afwijzen.
Toch zit het me niet lekker, ik zie het als een teken van een zieke samenleving.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » za nov 23, 2013 9:58

We hebben geen leeuwen in wolven in huis he :wink:

Katten en honden zijn ooit gedomesticeerd en gemiddeld "in het wild" worden ze half zo oud, als ze al niet worden overreden, vergiftigd of van de honger sterven.

Dus een konijn kan wel wat jou betreft? Of een andere herbivoor?

Luna

Bericht door Luna » za nov 23, 2013 12:03

Renee1137 schreef:
Wen schreef:+1
Ik ben tegen huisdieren. Maar zolang als de asielen vol zitten, zal ik er steeds hebben.
De beste samenvatting ooit :) +1
+1 (y)
Assie schreef:Dus een konijn kan wel wat jou betreft? Of een andere herbivoor?
Dat is wel een interessante. Passen plantenetende dieren beter als huisdier bij veganisten? Hoewel ook herbivoren gewoon in de natuur horen te leven om als prooidier te kunnen fungeren voor de rovers. Zo niet is het hele systeem uit balans. De katten die we vroeger thuis hadden brachten tenminste regelmatig muizen en konijntjes mee.

Brchj

Bericht door Brchj » za nov 23, 2013 19:55

Eens met Wen (y)

Maar je moet ook rekening houden met in welke tijd we leven. Je kan wel zeggen 'we moeten geen roofdieren in huis hebben', en ik snap je standpunt, maar we zitten nu eenmaal in een tijd waarbij dieren door mensen worden gehouden. En je kan denken daar doe ik niet aan mee, maar je kunt ook denken 'ik geef de dieren die toch een huisje nodig hebben een fijn leven'. Dat is tenminste hoe ik redeneer.
Tuurlijk komt daar een bepaald egoïsme bij kijken, dieren hebben is leuk. Maar dan vind ik het ook egoïstisch om 10 paar schoenen te hebben terwijl er genoeg mensen zijn die niet eens rondkomen. Dan krijg je met veel morele kwesties te maken :roll:
Lieve Nugget! <3
Clover

Brent

Bericht door Brent » zo nov 24, 2013 10:08

Domesticatie vind ik geen argument. Varkens zijn als je ze loslaat ook nog even veel zwijn als wilde zwijnen, ze zijn enkel voor ons gemak genetisch misvormd geraakt en dat geldt ook voor de roofdieren die we houden.
Laat je honden los, dan gedragen ze zich weer gewoon als wolven, daar heb ik al voorbeelden van gegeven en katten redden zich in het wild ook prima.

Nee, het is net als met vleeseters die met allerlei schijnargumenten aan komen zetten om hun eigen lust voor de smaak van vlees uit het beeld weg te poetsen. Mensen die huisdieren houden doen dat voor eigen gewin en het natuurlijke gedrag van het dier staat niet op de agenda, die kennen ze onvoldoende en wordt afgeknepen door de beesten te isoleren in een menselijke omgeving.

Stel je voor dat de slavenhouders van destijds speciaal doorgefokte negers waren gaan houden die er uitzagen zoals dwergen om onze riolen schoon te kunnen houden. Je moet er niet aan denken, maar dat is dus wel met honden/wolven gebeurt, die zijn tot absurde vormen doorgefokt voor menselijk gewin.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen » zo nov 24, 2013 12:32

brent, je praat gewoon over zaken waar je niets van weet. Ik heb met zwerfkatten gewerkt en ik verzeker je ze kunnen NIET in het wild overleven. Ze zijn ziekelijk, vergeven van vlooien, wormen en ziektes, graatmager en een prooi voor elke ziekte die op hun weg komt. Juist omdat ze niet meer aangepast zijn om zelf genoeg voedsel te verzamelen en ze hun natuurlijke selectie en hun weerstand tegen ongedierte en ziektes door toedoen van de mens zijn verloren.
Deze zwerfkatten kunnen enkel een dierwaardig leven leiden als ze door mensen gevoed worden!

Ananas

Bericht door Ananas » zo nov 24, 2013 13:49

Brent schreef: Je hebt mensen die zelfs met hond of poeslief het bed delen
Ik heb geluk dat m'n kat het bed wil delen met mij! :mrgreen: Het is voor hem absoluut geen optie dat ie daar niet op slaapt. Kan ik weinig aan veranderen.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » zo nov 24, 2013 13:56

Brent schreef:Domesticatie vind ik geen argument. Varkens zijn als je ze loslaat ook nog even veel zwijn als wilde zwijnen, ze zijn enkel voor ons gemak genetisch misvormd geraakt en dat geldt ook voor de roofdieren die we houden.
Laat je honden los, dan gedragen ze zich weer gewoon als wolven, daar heb ik al voorbeelden van gegeven en katten redden zich in het wild ook prima.

Nee, het is net als met vleeseters die met allerlei schijnargumenten aan komen zetten om hun eigen lust voor de smaak van vlees uit het beeld weg te poetsen. Mensen die huisdieren houden doen dat voor eigen gewin en het natuurlijke gedrag van het dier staat niet op de agenda, die kennen ze onvoldoende en wordt afgeknepen door de beesten te isoleren in een menselijke omgeving.

Stel je voor dat de slavenhouders van destijds speciaal doorgefokte negers waren gaan houden die er uitzagen zoals dwergen om onze riolen schoon te kunnen houden. Je moet er niet aan denken, maar dat is dus wel met honden/wolven gebeurt, die zijn tot absurde vormen doorgefokt voor menselijk gewin.
Dat laatste: helemaal mee eens.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 24, 2013 14:07

Wen schreef:brent, je praat gewoon over zaken waar je niets van weet. Ik heb met zwerfkatten gewerkt en ik verzeker je ze kunnen NIET in het wild overleven. Ze zijn ziekelijk, vergeven van vlooien, wormen en ziektes, graatmager en een prooi voor elke ziekte die op hun weg komt. Juist omdat ze niet meer aangepast zijn om zelf genoeg voedsel te verzamelen en ze hun natuurlijke selectie en hun weerstand tegen ongedierte en ziektes door toedoen van de mens zijn verloren.
Deze zwerfkatten kunnen enkel een dierwaardig leven leiden als ze door mensen gevoed worden!
Helemaal mee eens!

Wen

Bericht door Wen » zo nov 24, 2013 15:01

Ik heb geluk dat m'n kat het bed wil delen met mij! :mrgreen: Het is voor hem absoluut geen optie dat ie daar niet op slaapt. Kan ik weinig aan veranderen.
:lol: :lol: Mijn man en ik slapen altijd in de raarste bochten, omdat we omgeven zijn door katten :D

Luna

Bericht door Luna » zo nov 24, 2013 17:24

ARTHUR schreef:
Brent schreef:Stel je voor dat de slavenhouders van destijds speciaal doorgefokte negers waren gaan houden die er uitzagen zoals dwergen om onze riolen schoon te kunnen houden. Je moet er niet aan denken, maar dat is dus wel met honden/wolven gebeurt, die zijn tot absurde vormen doorgefokt voor menselijk gewin.
Dat laatste: helemaal mee eens.
Met dat laatste ben ik het ook helemaal eens. Ik denk dat je honden en katten niet zomaar meer los kan laten in het wild juist omdat ze zijn doorgefokt. Daarvoor zijn wij (de mens) verantwoordelijk, dus moeten we ook de consequenties accepteren en voor ze zorgen. Bovendien, zelfs als ze zelfredbaar zouden zijn in het wild, geloof ik toch dat je een aardig probleem zou krijgen als je alle huisdieren "vrij" zou laten. :shock: Daarvoor zijn er gewoonweg te veel mensen op de aardbol, die ook nog eens allemaal op dezelfde plekken willen wonen. Dat soort problemen los je niet zomaar op.

Luna

Bericht door Luna » zo nov 24, 2013 17:25

Oh... En ook onze kat slaapt wel eens op bed, maar alleen als ze daar zelf zin in heeft. Dus af en toe. :)

Brchj

Bericht door Brchj » zo nov 24, 2013 20:11

Luna schreef:Oh... En ook onze kat slaapt wel eens op bed, maar alleen als ze daar zelf zin in heeft. Dus af en toe. :)
Ja bij ons ook, and I love it. Vind het gewoon leuk dat ie bij je wil zijn. En als ie ergens anders wil slapen ook prima.
Lieve Nugget! <3
Clover

jojo

Bericht door jojo » ma nov 25, 2013 13:48

Onze dappere kater Hippie heeft vannacht voor het laatst op ons bed geslapen, tussen ons in: Vanmiddag om 17.00u komt de dierenarts om hem te laten inslapen.... genoeg is genoeg.... Hippie is helemaal op.... Hij ligt nu naast me gewikkeld in een kleed met een kruik... de schat.... nog even volhouden Hippie, straks mag je naar de poezenhemel....

Brchj

Bericht door Brchj » ma nov 25, 2013 14:09

Och nee toch :cry: Oh wat erg om te horen!

Je gaat hem vast vreselijk missen, maar je maakt vast de goeie keuze. Neem nog even goed afscheid van hem!
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma nov 25, 2013 14:22

Heel veel sterkte Jojo :(

jojo

Bericht door jojo » ma nov 25, 2013 14:26

Er is al moeilijk contact met hem te krijgen... het lijkt wel alsof hij al begonnen is met langzaam maar zeker deze wereld te gaan verlaten..... Onze geweldige kater is uitgestreden..... Wij hebben 11.5 jaar van hem mogen houden en genieten.... Bijna dood gebracht bij de dierenarts, die normaal gesproken het arme dier zou hebben laten inslapen... maar ze zei: ' Er was iets met dit dier....' Ze besloot op eigen kosten en met veel geduld de kat gaan proberen te redden........ En dat lukte! Bijna 4 maanden later kwamen met onze hond voor de jaarlijkse controle en mijn zoon, toen nog een ukkepuk, vertelde heel blij: 'We gaan eerst op vakantie en als we terug komen, gaan we naar het asiel en dan gaan we een kat opzoeken, die ons heel hard nodig heeft'.( Want onze poes was nét overleden). 'Nou', zei de dierenarts, 'zo'n kat heb ik hier toevallig ook'... Maar ja, wij gingen op vakantie, dus dat kon niet. Afgesproken dat zij verder zou zoeken en dat ik zou bellen als we weer terug waren of de kat nog bij haar zou zijn.... Aldus geschiedde.... Bij thuiskomst, rugzak in de hoek gekwakt, direkt gebeld en binnen een half uur stond ik bij de dierenarts met Hippie in mijn armen....... Zó kwamen we aan dit geweldigedier..... Wat zal ik hem gaan missen!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma nov 25, 2013 17:52

Heel verdrietig, nogmaals heel veel sterkte. Wat had Hippie?

Ik heb zelf 2 katers verloren aan nierproblemen (6 jaar) en een blaastumor (9 jaar), broers. Niet te verteren als ze zo jong sterven :cry:

Wen

Bericht door Wen » ma nov 25, 2013 18:21

HEEEl veel sterkte :!:

jojo

Bericht door jojo » ma nov 25, 2013 21:26

Zijn nieren deden het maar een beetje meer, zijn hart was niet meer goed en hij chronische niesziekte

Plaats reactie