'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door Wen » di mei 14, 2013 11:38

Ik denk dat ECHT respect voor dieren voorkomt uit een maatschappij die zijn kinderen leert dat dieren net als ons levende wezens met gevoelens en hun eigen gedachten zijn en dat we het recht niet ze tot slavernij te dwingen of te doden voor onze noden.
In deze maatschappij hebben kinderen idd baat bij contact met dieren, zodat ze voor zichzelf hun waarde kunnen ontdekken en zich ermee kunnen identificeren. Maw om de huidige visie van onze samenleving over dieren in twijfel te trekken. In een ideale wereld zou dat niet nodig zijn en zouden er hopelijk ook meer dieren in de natuur zijn :wink:

dorus
Leefwijze: veganist

Bericht door dorus » di mei 14, 2013 11:56

vegalan schreef:De mens is als het dier dat hij of zij begeert, alles voor eigen geneugten, waardoor de geneugten van het dier wordt voorgesteld, ook al is het zo krom als een hoepel. Daar waar de mens het dier neemt, begint de slavernij of zet zich voort, ook al wordt dit gerepresenteerd gedrag van de bezitter, dat zich liever voogd noemt. Jan of kees de boer draagt zijn voogdij over op de slachter, die het dier uit zijn lijden verlost, want die voogdij is toch maar een akelig dwangbuis. Zo denk de boer en de slachter uiteindelijk ook voor het dier.

Het dier wordt zo niet langer als het slachtoffer van menselijk gedrag gezien, mits het maar binnen het kader van het mens zijn, het voor de (beleving van de) mens een waardige plaatst krijgt. Ach, waarom mag de mens niet het dier begeren dat geneugten vertoont in de beleving van de mens en daardoor hen met geneugten beloont, mits het maar binnen het hekwerk van mens eigen leven blijft? Nu omdat men graag na een mooie zonsondergang de ogen sluiten en met een mooie zonsopgang wakker wordt en tussentijds vergeet om het hek open te zetten, waarin het anderen gevangen houdt.

Voogdij is in een gezagsrelatie!

Welterusten dierenvrienden, slaap maar lekker verder! Want houden van dieren blijft hier het houden van dieren!

.
Je kan ook dieren houden op een symbiotische manier.
Een win -win voor beiden, het is niet omdat je plezier hebt aan een dier dat, dat persé een gezagsrelatie is.

Voogd is misshien niet het goede woord verzorger is beter, daar zit geen gezagsrelatie in.
verzorger van beide kanten : de mens verzorgt het dier en het dier verzorgt de mens.
Africhten heeft hier geen plaats in de relatie. Je kan je hond bv. wel bepaalde dingen leren zoals "blijf" uit veiligheidsoverwegingen, net zoals je hond jou kan leren, door piepen, dat hij dringend moet plassen en je de deur voor hem moet openen.

zo is de hond-mens relatie waarschijnlijk ontstaan vanuit symbiose.
men gaat ervanuit dat de hond beter is gaan ruiken bv. omdat het verzicht minderde en dit omdat de mens het overnam (rechtopstaand op twee benen zie je meer dan dan op vier poten met je neus tegen de grond) en is het ruiken en horen bij de mens achteruit gegaan omdat deze taken door de hond werden overgenomen.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 14, 2013 12:11

Wen schreef:Ik denk dat ECHT respect voor dieren voorkomt uit een maatschappij die zijn kinderen leert dat dieren net als ons levende wezens met gevoelens en hun eigen gedachten zijn en dat we het recht niet ze tot slavernij te dwingen of te doden voor onze noden.
In deze maatschappij hebben kinderen idd baat bij contact met dieren, zodat ze voor zichzelf hun waarde kunnen ontdekken en zich ermee kunnen identificeren. Maw om de huidige visie van onze samenleving over dieren in twijfel te trekken. In een ideale wereld zou dat niet nodig zijn en zouden er hopelijk ook meer dieren in de natuur zijn :wink:
Het is niet verkeerd om kinderen bewust te maken, dat er ook nog andere wezens bestaan met eigen behoeften en gevoelens, maar dat kan ook op een andere manier geschieden dan door het houden van huisdieren. Daarnaast is het hebben van een huisdier ook geen garantie dat men geen vlees zal eten of op een andere manier respect heeft voor dieren. Er zijn kinderen die de hond aaien, maar de kikker vermorzelen of met steentjes naar vogels schieten. Ik ken een slager die een varken als huisdier had en er zijn mensen die dieren slachten en zelf een hond hebben waarvan ze houden. Je hebt mensen die het eigen huisdier boven dat van andere dieren plaatsen. Het meest bizarre wat ik heb kunnen constateren was een kind dat varkensvlees (gebakken spek) aan een varken gaf omdat deze er dol op was.

.

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 14, 2013 12:41

dorus schreef:Je kan ook dieren houden op een symbiotische manier.
Een win -win voor beiden, het is niet omdat je plezier hebt aan een dier dat, dat persé een gezagsrelatie is.
In het ''houden'' zit nog steeds die gezagsverhouding. Symbiose verwijst meer naar wederzijdse afhankelijkheid op basis van eigen voorkeur en dat is hier niet het geval.
dorus schreef: zo is de hond-mens relatie waarschijnlijk ontstaan vanuit symbiose.
men gaat ervanuit dat de hond beter is gaan ruiken bv. omdat het verzicht minderde en dit omdat de mens het overnam (rechtopstaand op twee benen zie je meer dan dan op vier poten met je neus tegen de grond) en is het ruiken en horen bij de mens achteruit gegaan omdat deze taken door de hond werden overgenomen.
De wilde honden of wolven zijn groepsdieren, die zich op grond hiervan niet of nauwelijks afzonderen. Honden die je ziet bij natuurvolken zijn in beginsel gevangen dieren, die zich hebben aangepast aan het leven bij mensen en zijn dus meer of minder gedomesticeerde dieren. De huisdieren als hond, kat, paard, schaap, koe en varken zijn (voor het doel dat ze werden gehouden) gedomesticeerde dieren en geen wilde variëteiten.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di mei 14, 2013 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 14, 2013 14:29

Wen schreef:Ik denk dat ECHT respect voor dieren voorkomt uit een maatschappij die zijn kinderen leert dat dieren net als ons levende wezens met gevoelens en hun eigen gedachten zijn en dat we het recht niet ze tot slavernij te dwingen of te doden voor onze noden.
Onderzoek toont aan dat kinderen beter met dieren in natuur in aanraking kan komen dan op een kinderboerderij bv. Dus het is denk juist goed als kinderen op andere manier in aanraking komen met dieren.

dorus

Bericht door dorus » di mei 14, 2013 16:11

vegalan schreef: In het ''houden'' zit nog steeds die gezagsverhouding. Symbiose verwijst meer naar wederzijdse afhankelijkheid op basis van eigen voorkeur en dat is hier niet het geval.
"Samen leven" met dieren kan ook op een symbiotische manier.

gezag zal er altijd zijn, ook gezag kan een vorm van symbiose zijn :

*tussen mensen onderling
vb. de moderator tegenover de andere forumgebruikers
forumgebruikers kunnen hun ding doen maar de moderator kan tussen beide komen als er mensen zijn die zich niet aan de afspraken houden

*tussen dieren onderling
vb alfa vrouwtje tegenover de andere wolven
de alpha bepaalt wat en hoe, houd de troep bij elkaar , beslecht ruzies enz. maar stelt zich niet op als een tiran, zij zorgt voor het welzijn van haar roedel. de roedelleden zijn zeker van bescherming, voedsel, kunnen veilig hun jongen grootbrengen enz.
het is zelfs zo dat er in feite twee leiders zijn : één voor de oorlog zeg maar en één voor de sociale cohesie
de laatse haalt haar gezag op een zachte manier, de eerste op een meer harde. de harde heeft daarom niet altijd het meeste gezag
hetzelfde zie je bv. ook bij paarden, de merrie met het meeste gezag is niet diegene die ze uit 'respect' (angst voor een trap) uit de weg gaan maar diegene die wat afgezonderd staat en alles in het oog houdt.
(deze uitleg is zeer summier, er is een essay nodig om dit allemaal goed te kunnen uitleggen)

*tussen mens en dier
vb mens tegenover hond
honden kunnen niet zonder hiërarchie, heb je verschillende honden dan bepalen zij zelf een rangorde binnen hun roedel, het punt is wel dat ze de mens als roedelleider moeten kiezen
als leider zorg jij voor het welzijn van je honden terwijl zij voor jou zorgen zoals verwittigen bij gevaar bv.
het is natuurlijk zo dat in onze moderne maatschappij de taak van de hond als beschermer praktisch volledig verdwenen is alhoewel zij zelf daar een héél ander idee over hebben :)
De wilde honden of wolven zijn groepsdieren, die zich op grond hiervan niet of nauwelijks afzonderen. Honden die je ziet bij natuurvolken zijn in beginsel gevangen dieren en die zich hebben aangepast aan het leven bij mensen en zijn dus meer of minder gedomesticeerde dieren. De huisdieren als hond, kat, paard, schaap, koe en varken zijn (voor het doel dat ze werden gehouden) gedomesticeerde dieren en geen wilde variëteiten.
Ja, én ....ik zie het punt niet.
Ik zei honden hebben zich aangepast aan de mens en de mens aan de hond.
Ik zie het "slechte" daar niet van als dit op een "ethische manier", zeg maar, gebeurt. Het leven is voortdurend "aanpassen".
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 14, 2013 18:34

dorus schreef:
vegalan schreef: In het ''houden'' zit nog steeds die gezagsverhouding. Symbiose verwijst meer naar wederzijdse afhankelijkheid op basis van eigen voorkeur en dat is hier niet het geval.
"Samen leven" met dieren kan ook op een symbiotische manier.
Dat kan, maar is hier niet het geval.
dorus schreef: gezag zal er altijd zijn, ook gezag kan een vorm van symbiose zijn :

*tussen mensen onderling
vb. de moderator tegenover de andere forumgebruikers
forumgebruikers kunnen hun ding doen maar de moderator kan tussen beide komen als er mensen zijn die zich niet aan de afspraken houden..
De moderator behartigd een bepaling welk niet door samenwerking van betrokkenen tot stand is gekomen. Als bemiddelaar (zover dit hun taak is ) geen partij trekt, dus geen bijdrage levert aan het standpunt van anderen daarin. Daar hoeven ze het ook niet mee eens te zijn, m.a.w. het hoeft de onderlinge verstandhouding ook niet te veranderen. Macht is zo wie zo geen goede basis voor een symbiose. Het resulteert in verdeeldheid.

dorus schreef: *tussen dieren onderling
vb alfa vrouwtje tegenover de andere wolven
de alpha bepaalt wat en hoe, houd de troep bij elkaar , beslecht ruzies enz. maar stelt zich niet op als een tiran, zij zorgt voor het welzijn van haar roedel. de roedelleden zijn zeker van bescherming, voedsel, kunnen veilig hun jongen grootbrengen enz.
het is zelfs zo dat er in feite twee leiders zijn : één voor de oorlog zeg maar en één voor de sociale cohesie
de laatse haalt haar gezag op een zachte manier, de eerste op een meer harde. de harde heeft daarom niet altijd het meeste gezag
hetzelfde zie je bv. ook bij paarden, de merrie met het meeste gezag is niet diegene die ze uit 'respect' (angst voor een trap) uit de weg gaan maar diegene die wat afgezonderd staat en alles in het oog houdt.
(deze uitleg is zeer summier, er is een essay nodig om dit allemaal goed te kunnen uitleggen)..

Dit is geen symbiose, maar een machtsverhouding binnen een samenlevingsstructuur op grond van de aard van het dier. Symbiose is het samenleven van twee levensvormen

dorus schreef: *tussen mens en dier
vb mens tegenover hond
honden kunnen niet zonder hiërarchie, heb je verschillende honden dan bepalen zij zelf een rangorde binnen hun roedel, het punt is wel dat ze de mens als roedelleider moeten kiezen
als leider zorg jij voor het welzijn van je honden terwijl zij voor jou zorgen zoals verwittigen bij gevaar bv.
het is natuurlijk zo dat in onze moderne maatschappij de taak van de hond als beschermer praktisch volledig verdwenen is alhoewel zij zelf daar een héél ander idee over hebben :)
Deze verhouding is niet het gevolg van symbiose, maar van onderdrukking en manipulatie ten behoeve van de mens. De mens en de hond zijn t.a.v. elkaar ook geen natuurlijke symbionten. De voorouders van de hond hadden de mens helemaal niet nodig en nu wordt deze geknutselde hond ten behoeven van de mens afhankelijk gemaakt en in een kunstmatige wereld geperst waarin het (gezien zijn behoefte en vermogen) niet in past.
Is dit de basis van symbiose? Wat jij symbiose noemt is eigenlijk dictatuur en op deze grond is elke voortzetting (hoe dat je het ook wil laten lijken) eerder een onderstreping dan een opheffing.

dorus schreef:
vegalan schreef:De wilde honden of wolven zijn groepsdieren, die zich op grond hiervan niet of nauwelijks afzonderen. Honden die je ziet bij natuurvolken zijn in beginsel gevangen dieren en die zich hebben aangepast aan het leven bij mensen en zijn dus meer of minder gedomesticeerde dieren. De huisdieren als hond, kat, paard, schaap, koe en varken zijn (voor het doel dat ze werden gehouden) gedomesticeerde dieren en geen wilde variëteiten.
Ja, én ....ik zie het punt niet.
Ik zei honden hebben zich aangepast aan de mens en de mens aan de hond.
Ik zie het "slechte" daar niet van als dit op een "ethische manier", zeg maar, gebeurt. Het leven is voortdurend "aanpassen".
Het is moreel verwerpelijk. Misschien vindt jij dat de mens (voor het eigen genot) het recht heeft of moet hebben om andere dieren door middel van modificatie en conditionering aan zich te onderwerpen en het correct vinden dat het dier moet voldoen aan het verblijf bij mensen waar het expressioneel (gezien zijn aard) niet geheel tot zijn recht kan komen? Mocht je dit vinden dan verwerpt dit ook je idee van symbiose.

Ik kan het goed begrijpen, dat de mens behoefte heeft aan een dier om te aaien en te knuffel, zoals een hond of een ander dier, maar het is gewoon onjuist om te veronderstellen dat dit berust op de keuze van het dier.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di mei 14, 2013 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

dorus

Bericht door dorus » di mei 14, 2013 18:51

@vegalan
vraagje : heb jij dieren?
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 14, 2013 19:07

Ik heb zelf geen dieren, maar zorg wel voor de dieren van anderen.

.

dorus

Bericht door dorus » di mei 14, 2013 19:27

je hebt zelf geen dieren maar zorgt wel voor de dieren van anderen.
Wat bedoel je ? je hebt dieren van anderen geadopteerd (net zoals diegenen die hier rondlopen) of werk je in een asiel of ietd s dgl.?

ik heb het niet over "macht" maar over "gezag", het ene kan samengaan met het andere maar hoeft niet.
Ik heb het dus wel over "gezag".

Ik heb het ook over "honden" en niet over "wolven".
Per jaar worden er wereldwijd meer dan 10 miljoen doodgespoten, ik zie dus het probleem niet om met enkelen daarvan samen te leven.
Ik heb ook niet gezegd dat ik akkoord ben met al die soms hemeltergende manipulaties, die vreselijke manipulaties zijn nog maar een modern fenomeen, vroeger moesten honden net als mensen hun kost verdienen en met een platte snuit, misgroeide heupen enz. gaat dat niet.

Of je daar nu mee akkoord bent of niet er zijn mensen die ontzettend goed dierengedrag kunnen lezen en met hen kunnen omgaan in hùn leefwereld. Met hen kunnen samenleven zonder dat dit dier in één of ander keurslijf gedwongen word en toch door hen geaccepteerd worden. Zij zien dit dier als een unieke persoonlijkheid, of dat nu een hond is, een kat, een schaap, een geit, een leeuw, een wolf een olifant is, maakt niet uit, ze worden door die dieren als zijnde gelijk aan hen beschouwd (iets waar mensen nog wat van kunnen leren).
En ja er zijn dieren die voor de mens kiezen en kunnen kiezen, ik heb er hier zo'n paar rondlopen.

Er zijn zelfs dieren die niet alleen voor de mens als niet-soortgenoot kiezen maar voor nog een andere soort zoals een aantal hennen die hier rondlopen. Als ze belaagd worden door een haan die niet hun keuze is (hennen kiezen de haan en niet omgekeerd) en hun eigen haan is niet in de buurt dan lopen ze voor bescherming naar de mechelaar (die niets van andere honden moet hebben behalve de tweede die hier rondloopt) tot hun eigen haan arriveert. Soorten zijn dus echt niet door een onzichtbare barriëre van elkaar gescheiden.

De mens zien als gevaar is aangeleerd door jacht.
In streken waar de mens voor het eerst komt wordt die niet als predator beschouwd, iets wat we in feite ook niet zijn. Van nature zijn we prooidieren alleen is er ver in de geschiedenis een klik geweest waardoor we ipv weg te lopen ons omdraaiden en zagen dat we ons konden verdedigen. Ik hou mijn hart vast voor het moment dat er bij andere dieren diezelfde klik komt. Want draai of keer het zoals je wil ze zijn sterker.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

vegalan

Bericht door vegalan » di mei 14, 2013 20:19

@dorus. Het zijn allemaal door de mens gecreëerde toestanden waarin het dier zijn bestaan probeert realiseren.
Een bestaan waarin zowel de dieren vriend als tegenpool in roert, voor het eigen genoegen. Het is natuurlijk niet verkeerd om een dier dat het slachtoffer is van menselijk gedrag een beter leven te geven, maar aan zijn bestaanssituatie, evenals zijn vorm ligt juist die bemoeienis ten grondslag. Dat is de oorzaak van het probleem.

Ik denk ook dat je bijv honden (uitzonderingen daar gelaten) beter in groepen kunt huisvesten, dan alleen bij mensen. Mensen kunnen deze dieren niet alles bieden, ze willen snuffelen en besnuffeld worden, pis likken en overal tegen aan piesen, lekker blaffen en gezamenlijk optrekken...... Een hond die niet in groep past is meestal een gestoorde hond.

Ik ben geen mens van gezag en evenmin bepaal ik de keuze's van anderen. Dat wil ik ook helemaal niet. Ze kennen mijn standpunt t.a.v. mens en dier. Ik geef hen (fam en bekende etc) mijn mening, maar als ze hieraan geen gehoor geven, ben ik niet beroerd om voor hun dieren te zorgen als dat nodig is. Dus loop ik met de hond of geef het konijn wat voer. Het is dan nodig, maar ik vindt het triest.

.

dorus

Bericht door dorus » wo mei 15, 2013 0:02

wat honden betreft :
er zijn 2 stromingen : 1. die stelt dat honden in roedels leven en daardoor die hierarchie nodig hebben en 2. die stelt dat dit helemaal niet zo is omdat op plaatsen met veel straathonden geen roedels zijn

ik denk dat ze allebei gelijk hebben :
ze hebben een roedel nodig, ze hebben die leiding nodig maar het zit niet meer in hun genen om zelfstandig roedels te vormen.
Ze kennen wel vriendschappen en dominantie en onderdanigheid maar kunnen geen langdurige hiërarchische relaties opzetten. Weinigen van die straathonden kunnen groepen vormen om te jagen. Bij grote honger slagen ze er soms in om zulke tijdelijke groepen te vormen maar daar zit geen echte structuur in, het zijn ook losse groepen van individuen die al dan niet kort of lang in de groep blijven. Vriendschappen van twee honden komen wel voor. Het is ook redelijk gemakkelijk om de meeste van die honden "te vangen" (indien ze geen slechte ervaringen met mensen hebben gehad)

dus... wil je een hond een gelukkig leven geven dan moet die bij mensen zijn die hem die veiligheid van de groep aanbied en zoals bij elk dier liefst min. twee omdat de communicatie tussen soortgenoten nu eenmaal prettiger verloopt dan tussen soorten onderling en laat ze niet alleen in een kennel, kamer enz. want dat is pure dierenmishandeling ze moeten hun groep steeds bij zich weten

nog een fenomeen bij honden (en ook bij andere dieren) : diegene die ze red uit een voor hen niet leefbare situatie (moet geen mishandeling of asiel zijn - ze zijn niet gelukkig in hun situatie) blijft hun leven lang hun favoriet ook als ze daarna naar een permanente goede thuis verhuizen.
ik heb dit nu al met drie honden meegemaakt
*de rotweiller die we hebben gehad is "gered" door mijn broer en daarna bij ons komen wonen maar elke keer dat hij op visite kwam was het huis te klein alhoewel ze daar maar een kleine 2 maanden geweest is (ze is op 8 jaar aan kanker gestorven en heeft 7 jaar bij ons gewoond)
*van de mechelaar (13jaar en al 12jaar bij ons) die bij ons woont ben ik de redder en de favoriet
*de kleine mix die bij ons woont (al 9 jaar) werd gered door mijn schoonzus en ook hier... steeds die op bezoek komt weet ze met zichzelf geen blijf
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

dorus

Bericht door dorus » wo mei 15, 2013 1:24

vegalan, ik begrijp je standpunt en ik ben ook niet voor fokken enz. maar omdat wij ook deel uitmaken van de "schepping" (zal ik het maar noemen) is de relatie tussen mens en dier niet zo zwart-wit.
Er bestaan connecties tussen alle soorten dieren ook de menselijke en er zijn dieren, ook menselijke, die in staat zijn om goede relaties met dieren van een andere soort aan te knopen (al dan niet gedomesticeerd)

Het grote probleem naast het onverantwoorde fokken is het feit dat men geen respect heeft voor de sociale entiteit dat een dier is. Families uit elkaar trekken, partners opdringen, vriendschappen stuk maken, kinderen afnemen enz..... en dit ook door goed menende mensen.
Dieren hebben vrienden, voorkeuren, vinden anderen degoutant, hebben famliebanden enz. enz. Indien men met al deze dingen rekening houd is er geen probleem in het samenleven van dier en mens.

vb. *nestjes van honden en katten zouden steeds samen moeten blijven, indien ze de mogelijkheid krijgen blijven dit vrienden voor het leven
* geiten, schapen, een groot deel van alle kuddedieren : moeders en dochters moeten samen blijven

Dieren kunnen ook kiezen : sinds 1,5 jaar woont hier een kalkoen
op een dag zat er op onze oprit een kalkoen, bleek dat ze 's nachts bij de buren ergens op een hoge vensterbank sliep en overdag zat ze bij ons op een vensterbank te dutten, zij gaven haar eten in de hoop ze te kunnen vangen en als kerstkalkoen op te dienen.
Op een dag waren we ze kwijt, ook de buren wisten niet waar ze was, na een paar dagen bleek ze al die tijd al in onze tuin te zitten. Op een avond deed ik de deur van het hanenkot open en hop-hop ze zat binnen, ze zit daar nu nog tot grote tevredenheid van zichzelf en de hanen.

Hier wonen en woonden verschillende dieren die vanuit het niets ons gekozen hebben o.a. een duif , katten, konijn, kalkoen... Blijkbaar waren ze op zoek, hadden het gevonden en toen de deur open ging viel de last van hen af, ze waren thuis.

Al wat ik hier schrijf, ook in vorige posts, zijn dingen die wij hier dagelijks meemaken.
ik heb tig vben van het vreedzaam samenleven van verschillende soorten, van vriendschappen tussen de soorten,
van hoe dieren met elkaar en met de mens omgaan op een respectvolle manier en hoe de mens met dieren kan omgaan op een respectvolle manier en zo ook in communicatie kan treden met hen.
Ik spreek wel geen "diers en zij geen "mensch" maar met "dier-mensch" komen we samen een heel eind.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

dorus

Bericht door dorus » wo mei 15, 2013 16:14

www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Wen

Bericht door Wen » wo mei 15, 2013 18:30

Samenleven is op zich geen probleem. Als de dieren vrij blijven.
Wij hebben buiten ook 2 tortelduifjes en twee houtduiven die elke dag komen eten :)

dorus

Bericht door dorus » wo mei 15, 2013 19:37

enkel jaren terug heb ik een zeer jonge kauw gered.
Hij kon gelukkig zeer snel zelfstandig eten en hij heeft hier leren vliegen.

Heeft na het loslaten nog steeds eten gekregen (net zoals mama en papa dat doen met hun jongen als ze het nest verlaten) tot hij na een paar maanden verdwenen was.

Surprise... de volgend lente was hij er weer ... hij kwam goededag zeggen en zijn vrouwtje tonen.
Sindsdien doet hij dit elk jaar, hij zit ergens in een boom te wachten tot ik de kippen ga voeren en roept, ik roep terug, hij roept nog eens en weg is hij tot het volgende jaar. :D

ps .Je kan hen herkennen aan hun roep.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Wen

Bericht door Wen » do mei 16, 2013 14:05

wat een mooi verhaal zeg :D

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mei 16, 2013 14:18

dorus schreef:
...mens en dier :

http://www.youtube.com/watch?v=xIv9TnY8IyY
Mooi, zeg! Zo intelligent en zachtaardig.

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr mei 17, 2013 20:30

Schitterend.

The world as it should be.

Ik wilde er verder op ingaan, maar Dorus verwoordt het zo ik het zou willen.

vegalan

Bericht door vegalan » za mei 18, 2013 11:50

Hier zijn ''houden'' van dieren en ''het houden'' van dieren (waar dit topic overgaat) niet inherent en daarnaast is en blijft de mens de bepalende factor, waardoor deze situaties (verhoudingen) tot stand zijn gekomen. Het samenleven met wilde dieren is niet het probleem, mits ze maar vrij zijn en niet door de mens (bewust of onder bewust) worden verleid tot een leven van afhankelijkheid. Hierdoor kunnen ze niet geheel vrij zijn. Het geven van voer en het bieden van huisvesting is niet het juiste antwoord op een door de mens verstoord evenwicht, want dit is de continuïteit in een andere vorm. Dus zover toegestaan zolang hun wezenlijkheid correspondeert met hun vrijheid.

.

Plaats reactie