'Houden' van huisdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
MBVegan31
Leefwijze: veganist

Re: 'Houden' van huisdieren

Bericht door MBVegan31 » wo mei 29, 2013 9:01

Ehm als ik mijn hond vrij zou laten wordt hij binnen no time weer in het asiel gestopt. Die gaat mountainbikers aanvallen.

Ik vind het niet erg reëel. In deze maatschappij is complete vrijheid voor alle dieren nou eenmaal niet meer mogelijk (uiteraard dankzij de mens).
Maar kan er dan geen kwaad inzien dat mensen huisdieren opvangen vanuit een asiel of opvang idee o.i.d.

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 29, 2013 15:41

Nope, ik ook niet.
Ik doe gewoon voor de dieren die ik tegenkom wat ik kan, en wat op dat moment het best haalbare is.

Brent

Re:

Bericht door Brent » zo sep 22, 2013 8:47

Vegantastic schreef:Een huisdier is meestal gewoon puur egoisme. Het is niet voor het dier, maar wel voor het baasje, want die wil een dier. Het dier zelf word niets gevraagd. De dieren leven gewoon, die worden geboren, om voor de mens te dienen. Dat is onjuist als we dieren vervangen met mensen, maar wat mij betreft ook onjuist als het om dieren gaat. Dieren zijn niet van ons. Het zijn geen objecten. Het is geen product. Het zijn levende wezens. En wij zijn niet hun 'god' of 'baas' of wat dan ook.
Mensen hebben honden gehouden omdat ze hen konden helpen bij de jacht of omdat ze sleden door de sneeuw konden trekken of karren konden trekken. Je kan dit als een vorm van egoisme zien, maar dat is een beetje een onzinnige constatering omdat mensen al vanuit de verre oertijd planten en dieren gebruikten om te kunnen overleven in onbarmhartige omstandheden. Mensen onderscheiden zich daarin niet echt van dieren, er zijn zelfs mieren die andere insekten als slaaf houden in hun kolonies. Alleen is de mens er het meest geraffineerd in door zijn grotere intelligentie.

Die door mensen gehouden dieren hadden er zelf veel voordeel van, ze hoefden zelf niet meer te jagen of ander voer te zoeken maar waren verzekerd van eten dat de mens hen gaf, de strijd om het bestaan was een stuk minder risicovol geworden.
Omdat honden meestal met meerdere werden gehouden konden ze nog wel een flink deel van hun natuurlijke gedrag vertonen en bij de jacht konden ze hun jachtinstinct gebruiken.

In de moderne situatie is dat heel erg veranderd, de meeste honden zijn doorgefokt tot ziekelijke mismaakte individuen die in zeer onnatuurlijke situaties moeten leven, soms zelfs in flats waar ze maar enkele keren per dag even uit mogen. Door de gestoorde eenzijdige knuffelomgang met hun baasjes worden veel van dit soort honden ook psychisch gestoord, heel angstig of juist aggressief en onvoorspelbaar.
Of ze liggen de hele dag eenzaam aan een ketting om een boerderij of bedrijf te bewaken.

Ik denk dat de afhankelijke relatie van dieren als honden en katten niet persé slecht is, dieren en mensen radicaal scheiden vind ik te extreem. Maar je moet wel heel goed kijken naar dat doorfokken en of het wenselijk is dat honden in een stad verblijven in een flat of aan een ketting bij een boerderij.
Ook zouden allerlei andere soorten dieren zoals vogels en knaagdieren niet meer in kleine kooien gehouden mogen worden, maar minstens in flinke volieres of enorme kooien met mogelijkheden tot paarvorming.
In Nederlandse dierentuinen is de behuizing steeds beter geregeld, ik ben een groot voorstander van dierentuinen, omdat ze kinderen in aanraking kunnen brengen met de rijkdom van de natuur in de wereld.
Maar wel met nabootsing van de omgeving waarin de dieren van nature voorkomen, dus flink veel ruimte en dingen om te doen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo sep 22, 2013 11:05

Een veganist die voorstander is van dierentuinen? Die hoor ik voor het eerst :P

Zijn daar verder nog redenen voor? Ik denk niet dat het goed is om kinderen te leren dat je dieren mag opsluiten om naar hen te kijken, in wat voor kooi dan ook. Het is ook niet erg eerlijk tegenover die dieren ;) Zou een kind niet net zo veel of zelfs meer kunnen leren van een goede natuurfilm?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Brent

Bericht door Brent » zo sep 22, 2013 11:49

De dieren in West-Europese dierentuinen hebben over het algemeen een veel "beter" leven dan die in de natuur.
Het is leuk om een romantisch beeld te hebben van de wilde natuur, maar voor individuele dieren is er voortdurend de bedreiging, de stress van predatie, gevechten met soortgenoten, honger of verdrinking, het is een keihard gevecht om te overleven.
In dierentuinen met nagebootste leefomgevingen is die stress er niet of nauwelijks.
Ik maak een uitzondering voor mensapen zoals chimpansees, oran oetans en gorilla's die ik absoluut niet vind thuishoren in dierentuinen, wel eventueel in opvangcentra na misbruik.
Dolfijnen en andere walvisachtigen vind ik ook niet geschikt voor opsluiting en over olifanten heb ik zo mijn twijfels.

Zo ben ik ook niet tegen een niet-doorgefokte hond die op een grote boerderij woont en veel vrijheid heeft, maar wel tegen een al of niet doorgefokte hond in een stad.

Ik ben geen veganist in de zin van dat ik uit principe tegen het gebruik van dieren voor de mens ben.
Maar ik zou dat gebruik wel heel veel meer willen beperkt willen zien dan nu gebeurt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Ramona

Bericht door Ramona » zo sep 22, 2013 12:06

Ik heb hier heel vaak over nagedacht, in een ideale wereld zouden er geen huisdieren zijn, geen dierentuinen etc.
Maar we zijn nu wel waar we nu zijn, en zullen iets moeten bedenken op de situatie zoals hij nu is.

Sowieso stel ik voor dat er een huisdierexamen ofzo moet afgelegd worden want als ik zie wat mensen allemaal met huisdieren uitspoken dan draait daar mijn maag van om. Aangezien we de dieren zo gefokt hebben dat velen niet meer echt zelfstandig in het wild kunnen leven zullen we daar dan toch de consequenties van moeten dragen.

Dierentuinen, bepaalde fokprogramma's zou ik toch doorlaten gaan ivm uitsterven van soorten anders. Maar daarvoor hoeft het geen dierentuin verder te zijn, en ik pas idd wat betreft het kijken naar beesten in kooitjes voor ons eigen vermaak.

Wen

Bericht door Wen » zo sep 22, 2013 16:38

De dieren in West-Europese dierentuinen hebben over het algemeen een veel "beter" leven dan die in de natuur.
Het is leuk om een romantisch beeld te hebben van de wilde natuur, maar voor individuele dieren is er voortdurend de bedreiging, de stress van predatie, gevechten met soortgenoten, honger of verdrinking, het is een keihard gevecht om te overleven.
Sorry, maar dat is gewoon onzin. Dieren in dierentuinen vervelen zich rot. Zelfs de beste dierentuinen (en zo zijn er echt niet veel in Europa!) hebben niet de ruimte om die dieren een rijk en interessant leven te geven. Daarenboven zijn er veel kweekprogramma's , daarbij wordt elk jaar het surplus geëuthanaseerd. Jawel, al die lieve kleine tijgertjes, girafjes .....worden gedood! Enkel degene die in aanmerking komen voor het kweekprogramma of waar plaats voor is mogen blijven leven. Dan worden ze wel vaak op wrede manier weggenomen van hun familie om in een andere zoo te gaan deelnemen aan een kweekprogramma. Vrouwelijke olifanten bv blijven heel hun leven samen enz
Heel wreed allemaal, maar daar adverteren ze niet mee. Alleen met de schattige kleintjes om publiek te trekken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo sep 22, 2013 16:45

Ramona schreef:Dierentuinen, bepaalde fokprogramma's zou ik toch doorlaten gaan ivm uitsterven van soorten anders. Maar daarvoor hoeft het geen dierentuin verder te zijn, en ik pas idd wat betreft het kijken naar beesten in kooitjes voor ons eigen vermaak.
Minder dan 1% van de fokprogramma's is bedoelt voor in stand houding van dieren in de natuur. De rest is vooral gericht op goede populaties in dierentuinen. Die fokprogramma's die dieren uitzetten ook weer zijn vaak ook niet alleen van de dierentuinen. Dus het kan idd ook zonder de dierentuinen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Vegantastic » zo sep 22, 2013 16:50

Op rest probeer ik later in te gaan, maar veel dierentuinen komen niet door de controles en voldoen niet aan de regels van de EU. Daar is vorig jaar over aan de bel getrokken ook.

Brent schreef: ik ben een groot voorstander van dierentuinen, omdat ze kinderen in aanraking kunnen brengen met de rijkdom van de natuur in de wereld.
Child Nature Network heeft onderzocht en de ervaring op kinderboerderijen, dierentuinen e.d. is minder goed voor bewustwording van kinderen dan kinderen de natuur in te nemen en het echt te laten ervaren.

Ik herinner mij van de bezoekjes aan dierentuinen dat de speeltuinen toch het meest aantrekkelijk waren voor de meeste kinderen. Alleen de dierenparken richten zich dan ook juist op pretpark elementen, omdat ze daarmee bezoekers veelal trekken die kinderen hebben. Als je kijkt naar de dierentuinen vroeger, en die van nu, dan zie je dat er ook meer ruimte is ontstaan voor attracties.
Maar wel met nabootsing van de omgeving waarin de dieren van nature voorkomen, dus flink veel ruimte en dingen om te doen.
Dat doen ze niet, want dat zou betekenen dat je 90% van de dieren niet zal zien tijdens het bezoek. Dat is niet aantrekkelijk.

Wen

Bericht door Wen » zo sep 22, 2013 17:09

Ben ik het helemaal mee eens.

Brent

Bericht door Brent » zo sep 22, 2013 17:46

Dieren die goed gehouden worden in een ruim park zonder kooien met soortgenoten "vervelen" zich niet, dat is een al te menselijke projectie. Van apen weet ik dat ze hun eten soms moeten zoeken om ze bezig te houden, maar dat zijn de meer intelligente dieren, die ik liever niet in gevangenschap zie.
Ik blijf erbij dat veel diersoorten in het wild een veel stressvoller bestaan leiden.
Dat euthaniseren is een aparte misstand die geen onderdeel hoeft uit te maken van het houden van dieren.
Wreedheid en nonchallance in de omgang met dierentuindieren is een grote tekortkoming, net zoals in de bioindustrie, maar dat ligt aan het beleid.

Als kind en ook later heb ik altijd veel opgestoken van het waarnemen van dieren in diverse dierentuinen, ik zou dat niet hebben willen missen.
Uiteraard kun je je passie voor de natuur ook elders wel op doen, al is dat lastiger als stadsmens en ook via bijvoorbeeld films over wilde dieren leer je veel.
Dieren in kooien is wreed, veel diersoorten gaan dan heel gestoord gedrag vertonen zoals ijsberen langs de tralies.
Onbegrijpelijk dat in Europa de circusdieren nog altijd niet overal verboden zijn.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo sep 22, 2013 18:15

Brent schreef:Dieren die goed gehouden worden in een ruim park zonder kooien met soortgenoten "vervelen" zich niet, dat is een al te menselijke projectie.
Ik weet niet zo goed wat je met deze bewering wilt zeggen? Stereotype gedrag komt in gevangenschap voor en niet alleen bij de kleine krappenkooien dierentuinen. Ook bij safariparken enzo.
Ik blijf erbij dat veel diersoorten in het wild een veel stressvoller bestaan leiden.
Ik vind het een rare redenatie. Dat is hetzelfde als de legbatterijboeren die zeggen dat de vrije uitloopkippen te veel stress hebben buiten omdat ze meer ruimte hebben. Het is een beetje krom.

Als kind en ook later heb ik altijd veel opgestoken van het waarnemen van dieren in diverse dierentuinen, ik zou dat niet hebben willen missen.
Maar was het nodig?
Uiteraard kun je je passie voor de natuur ook elders wel op doen, al is dat lastiger als stadsmens en ook via bijvoorbeeld films over wilde dieren leer je veel.
Zo groot is NL niet. Vanuit de stad ben je ook niet superlang onderweg om in een natuurgebied dieren tegen te komen. Zelf woon ik naast het bos. Ik wandel daar elke dag. Ik heb regelmatig ervaringen met allerlei dieren. Reeen die langs lopen over het pad, een muisje die op een boomstam zit en mij aanstaart als ik langs loop, een vleermuis die uit een boom kruipt of een hazelworm die over het pad gaat. Dus dat lastge valt wel mee.

Dieren in kooien is wreed, veel diersoorten gaan dan heel gestoord gedrag vertonen zoals ijsberen langs de tralies.
Onbegrijpelijk dat in Europa de circusdieren nog altijd niet overal verboden zijn.[/quote]

Brent

Bericht door Brent » ma sep 23, 2013 7:53

Er is niets kroms aan de constatering dat veel dierentuindiersoorten in heel ruime verblijven en met de beste verzorging veel minder stress hebben dan in de "wrede, harde" natuurlijke omstandigheden en meestal ook een stuk ouder worden dan hun in de natuur verblijvende soortgenoten.

Ik ben niet van de dogma's over wel of geen dieren houden, net zoals ik niet van mening ben dat alle soorten dieren evenveel rechten zouden moeten hebben als mensen.

Desalniettemin vind ik dat er een einde moet komen aan dieren in kooien alsmede sociale dieren alleen opsluiten of met een inadequate verzorging zoals honden in een stadsflat met een baasje dat de hele dag weg is.
Ook vind ik dat er een radicaal einde moet komen aan de bioindustrie, áls je dan zo graag dieren wilt houden voor menselijke consumptie dan wel de verplichting die dieren zonder enige extra mest- of veevoerinvoer te voeden met de planten die op het bedrijf zélf groeien. Dan wordt vleesconsumptie voor de meeste mensen vrijwel onbetaalbaar en dat is prima.

Wen

Bericht door Wen » ma sep 23, 2013 10:53

Brent schreef:
Dieren die goed gehouden worden in een ruim park zonder kooien met soortgenoten "vervelen" zich niet, dat is een al te menselijke projectie.

Ik weet niet zo goed wat je met deze bewering wilt zeggen? Stereotype gedrag komt in gevangenschap voor en niet alleen bij de kleine krappenkooien dierentuinen. Ook bij safariparken enzo.

INDERDAAD. NEEM NU OLIFANTEN? DIE HEBBEN COMPLEXE FAMILIEBANDEN EN LEGGEN ELKE DAG LANGE AFSTANDEN AF. HOE ZIE JIJ DAT DAN GEBEUREN? DE FAMILIES MOGEN SAMENBLIJVEN? HEB JIJ MSS EEN GROOT NATUURGEBIED OP OVERSCHOT? BOVENDIEN HEBBEN ZE IN ONS KLIMAAT VEEL PROBLEMEN MET OA HUN POTEN OMDAT ZE NIET GESCHIKT ZIJN OM IN ONS KOUD KLIMAAT TE LEVEN. DE HELE WINTER WORDEN ZE DAN OOK IN ELKE DIERENTUIN BINNEN OPGESLOTEN IN EEN BEPERKTE RUIMTE. EN DAN HEB IK DUS NOG MAAR 1 DIER ALS VOORBEELD GENOMEN.

EN KWEKEN EN EUTHANASEREN GEBEURT IN ELKE DIERENTUIN! IK HEB EEN BEETJE DE INDRUK ? DAT JE DOOR JE EIGEN MOOIE HERINNERINGEN EEN VERTEKEND BEELD HEBT OVER ZOO'S.

Ik vind het een rare redenatie. Dat is hetzelfde als de legbatterijboeren die zeggen dat de vrije uitloopkippen te veel stress hebben buiten omdat ze meer ruimte hebben. Het is een beetje krom

INDERDAAD. ZE ZULLEN BEST SOMS VEEL OUDER KUNNEN WORDEN , MAAR DAT GELDT VOOR JOU OOK. ALS IK JOU MET EEN AANGEPAST DIEET OPSLUIT IN EEN STUDIO MET WAT ENTERTAINMENT WORD JIJ MSS OOK HEEL OUD. MAAR IK ZOU TOCH EEN VRIJ LEVEN VERKIEZEN VOL ERVARINGEN EN RELATIES :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma sep 23, 2013 17:13

Uhm... geen geschreeuw (caps lock) graag.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma sep 23, 2013 17:19

Brent schreef:Er is niets kroms aan de constatering dat veel dierentuindiersoorten in heel ruime verblijven en met de beste verzorging veel minder stress hebben dan in de "wrede, harde" natuurlijke omstandigheden en meestal ook een stuk ouder worden dan hun in de natuur verblijvende soortgenoten.
Mijn punt was vooral dat het leek alsof je zei dat het daar niet voortkwam, terwijl dat niet het geval is.

Mbt de natuur en hoe oud ze worden, dat is echt per diersoort verschillend. In dierentuinen worden dolfijnachtigen, tijgers, leeuwen en olifanten minder oud. Bv. Olifanten lopen heel weinig in dierentuinen en safariparken, omdat ze daar gewoonweg niet zoveel ruimte hebben. Niet genoeg. Nummer 1 doodsoorzaak zit hem dan ook in ontstekingen in de benen. Dolfijnachtigen hebben ook enorm veel ruimte nodig. Daar veel depressie, zwak immuunsysteem daardoor etc. en die sterven ook vroeg. Gemiddeld een fractie vaak van hun life span in het wild.

Ook veel dieren (ongeacht de ruimte) planten zich niet of nauwelijks voor. KI is dan ook erg gewoon in dierentuinen.

Er zijn ook wel dieren die langer leven in dierentuinen, maar dat is meer omdat ze daar niet aangevallen worden door grote roofdieren. Dat zegt niets over de kwaliteit van het leven ansich.

Wen

Bericht door Wen » ma sep 23, 2013 20:12

:D Ik wist niet dat dat schreeuwen was?
Ik deed dat om aan te geven dat dat mijn tekst was. Anders moest ik weer alles ts quotes gaan zetten enzo..
t Is duidelijk dat ik voor de rest niet veel op PC zit zeker :oops:
Zal het ni meer doen :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di sep 24, 2013 17:27

Wen schreef::D Ik wist niet dat dat schreeuwen was?
Ik deed dat om aan te geven dat dat mijn tekst was. Anders moest ik weer alles ts quotes gaan zetten enzo..
t Is duidelijk dat ik voor de rest niet veel op PC zit zeker :oops:
Zal het ni meer doen :wink:
:) Ja, capslock betekent op internet in principe gewoon schreeuwen :) Snapte wel dat je het anders bedoelde hoor :)

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo okt 02, 2013 14:38

Ik vind dierentuinen ook gewoon vreselijk, omdat ze in kleine hokjes gehouden worden en helaas vaak afgemaakt worden. Verder ben ik wel voor huisdieren, maar dan alleen als je geen gefokte dieren hebt, maar je huisdieren uit het asiel haalt, om ze zo een mooier en beter leven te kunnen geven.
Treat others how you would like to be treated.

Wen

Bericht door Wen » wo okt 02, 2013 14:47

Ja, adoptie is superpositief :D
Een leven redden is echt het mooiste wat je kan doen (y)

Plaats reactie