In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
blackblossom
Leefwijze: veganist
Contacteer:

In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door blackblossom » zo jun 14, 2009 18:14

blackblossom schreef:Ik weet dat er veganisten zijn die hun katten veganistisch opvoeden maar dat vind ik ook dierenmishandeling.

Er is veganistisch kattenvoer waar taurine aan toegevoegd is.
Ik vind het zelf geen dierenmishandeling.
Ik vind het juist gek om als veganist te kiezen welke dieren je belangrijker vind. Dat ene poesje, of al die dieren die dood in die blikjes zitten. Ze lijken natuurlijk niet meer op levende wezens, maar dat waren ze wel.

Wanda

Berichtdoor Vegantastic op vr jun 12, 2009 22:57
Er is geen dierenmishandeling idd aan het vegan voeren van katten. Zolang je maar richt op dat het dier gezond blijft lijkt me. Dat is in principe geen probleem. Alleen bij sommige katten met nieraandoeningen een probleem. Maar goed.. er is een topic over vegan kattenvoer. Te vinden op het forum. Lees gerust eens door ;)

A

Berichtdoor Wen op za jun 13, 2009 10:50
Ja, voor je een mening vormt zou ik die topic eens lezen. Gewoon zo maar iets zeggen zonder er info over op te zoeken vind ik niet OK. En dat doe je, want vegan katten worden helemaal niet blind als je hun vegan KATTENvoeding geeft. En zeker ook niet zo tof wat je schrijft voor de dierenvrienden en verantwoorde katteneigenaars hier op het forum, die perfect gezonde vegan katten hebben.

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Berichtdoor blackblossom op zo jun 14, 2009 17:42

Wen schreef:Ja, voor je een mening vormt zou ik die topic eens lezen. Gewoon zo maar iets zeggen zonder er info over op te zoeken vind ik niet OK. En dat doe je, want vegan katten worden helemaal niet blind als je hun vegan KATTENvoeding geeft. En zeker ook niet zo tof wat je schrijft voor de dierenvrienden en verantwoorde katteneigenaars hier op het forum, die perfect gezonde vegan katten hebben.

Ik heb me er juist in verdiept en ben daardoor tot die mening gekomen. Het is namelijk de vraag of die toegevoegde taurine wel goed wordt opgenomen. Net zoals toegevoegde vitaminen in mensenvoer lang niet altijd wordt opgenomen. Dat het wordt toegevoegd zegt dus niet altijd iets.
Ik blijf erbij dat katten roofdieren zijn en vlees horen te eten.
Wat doen jullie dan als de kat met een vogel of muis thuis komt, pakken jullie dat af?
Katten zijn jagers dus die zijn juist helemaal in hun element als ze een vogel of muis te pakken hebben. Dat is gewoon de natuur en ik wil voor mij katten doen wat het dichtst bij de natuur staat, ookal weet ik dat kattenbrokjes ook niet natuurlijk zijn het komt nog het meeste in de buurt.
Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je biologsch kattenvoer met veganistisch voer mengt zodat je daarmee voor iets minder in dierenleed investeerd. Maar puur vegan zou ik nooit doen. In het wild zouden katten ook geen gistvlokken eten. Als veganist heb je gewoon te accepteren dat je kat een roofdier is.
Daarom ben ik ook gestopt met het voeren van biofood, omdat dat deels uit graan bestaat en deels uit vlees. terwijl katten van nature geen graan eten. Tenminste niet in die hoeveelheden.

Wanda schreef:

blackblossom schreef:Ik weet dat er veganisten zijn die hun katten veganistisch opvoeden maar dat vind ik ook dierenmishandeling.

Er is veganistisch kattenvoer waar taurine aan toegevoegd is.
Ik vind het zelf geen dierenmishandeling.
Ik vind het juist gek om als veganist te kiezen welke dieren je belangrijker vind. Dat ene poesje, of al die dieren die dood in die blikjes zitten. Ze lijken natuurlijk niet meer op levende wezens, maar dat waren ze wel.

Tuurlijk zit ik ermee dat ik gemalen dooie dieren voor mij katten moet kopen. Maar als mijn katten in het wild zouden leven zouden ze net zoveel vlees of vis binnen krijgen als ze nu krijgen. Dus net zoveel dierenleed, maar van andere diersoorten en van kortere duur. In dat geval zou dat op een natuurlijke en dus acceptabele manier zijn, maar omdat het gedomesticeerde katten zijn zouden ze nou eenmaal niet "wild" kunnen leven en dus niet zelf in hun etensbehoefte kunnen voorzien, dus kies ik ervoor om het op deze manier te doen.

Als je echt een principiële veganist wilt zijn, neem je geen huisdieren, in plaats van dat je ervoor kiest om roofdieren in huis te nemen en ze voer op basis van soja en tarwe te geven wat een kat helemaal niet hoort te eten.

Ik ben dan zo egoïstisch om wel katten te willen, maar ik red ze daarmee wel uit de handen van mensen die veel slechter voor ze zouden zorgen dan ik doe. Ik ben liever een imperfecte veganist met drie katten waar ik ontzettend veel van hou dan een perfecte veganist zonder mijn levende teddyberen.

Ik zou trouwens nooit van mijn leven een gefokt dier in huis halen. Als ik een poes zou hebben zou ik die ook absoluut nooit een nestje laten werpen.

Wen

Re: Kattenvoer

Bericht door Wen » zo jun 14, 2009 18:38

http://www.vegancats.com/" target="_blank
http://www.veganoutreach.org/enewsletter/obligate.html" target="_blank
http://vegforlife.org/dogscats.htm" target="_blank
http://www.vegandognutritionassociation" target="_blank ... links.html

En je vind echt nog veel meer info op het internet hoor. Dat jij jouw katten geen vegan voeding wil geven, moet jij weten hé. Maar dat je zegt dat het dierenmishandeling is, vind ik schanddalig. Er bestaat goed vegan voedsel voor katten. Soms wordt zelfs geopperd dat vegan katten ouder kunnen worden, dan vleesgevoede katten. Er zijn in elk geval al katten heel oud mee geworden. De toekomst zal het uitwijzen.
Er zullen waarschijnlijk wel mensen zijn die katten slecht vegan voeden en die dus ongezond zijn, net zoals er veel slechtgevoede vleesetende katten zijn.
Maar als ik jou was zou ik wat meer openstaan...

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jun 14, 2009 19:00

Ik ben het deels met blackblossom eens, en deels ook niet.
Een kat is inderdaad een roofdier en die zou in het ideale geval dus zelf beestjes moeten doden en oppeuzelen. De huidige katten zijn daar niet altijd toe in staat, en daarbij komt dat de meeste mensen hun katten dat ook niet (kunnen) laten doen.
Vrijwel iedereen voert zijn of haar kat met harde brokjes en/of blikvoer. Dat voer heeft in de verste verte niets meer te maken met rauw vlees en/of het jagen op een dier.
Omdat het lastig is je kat te laten jagen (tenzij je op een plek woont waar dat kan) is het dus verstandig om te zorgen dat het beestje niet omkomt van de honger. Dat betekent automatisch blikvoer of harde brokjes.
Wat in blikjes en brokjes zit is minder dan 50% vlees, maar het vlees dat er dan wel in zit is op een niet al te fijne manier daar gekomen.
Het is dus heel goed voor te stellen dat je als veganist niet zit te wachten op zulk onethisch blikvoer of brokjes. Natuurlijk is het zo dat sommige voedingsstoffen moeilijker zijn op te nemen uit een plantje dan uit vlees, maar dat probleem ervaren wij zelf immers ook (zie her en der op dit forum de discussie over welke voedingsstoffen nodig zijn, en hoe je die binnen kunt krijgen, denk aan calcium, b12, etc)?
Het is bovendien echt niet zo dat het blikvoer of de brokjes waar wel vlees in zit beter 'gebalanceerd' zijn, of dat daar geen enkele 'rotzooi' in zit (sterker nog, die 50% of meer aan niet-vlees die erin zit is over het algemeen vulstof, dus granen, rijst, groenten, vettigheid, as, en noem maar op).
Aan het hebben en (onder-)houden van een kat (of hond of noem maar op) kleven een heleboel bezwaren, maar zoals een heleboel mensen aangeven zitten er ook goede dingen aan.
Voor jezelf moet je dus afwegen wat jij zelf zwaarder vindt wegen.

groetjes
jet

en even jet als moderator:
We leven in een vrij land, en op het forum staat het je vrij je mening te verkondigen, maar dat geldt uiteraard voor iedereen.... Meningen mag je hier er op na houden :wink:, maar je wordt wel geacht dan ook te 'luisteren' naar de mening van een ander. Ongenuanceerd 'hakken' is in elk geval niet de bedoeling :). Mocht je toch nog willen discussieren, dan kan dat op de discussiefora (het bovensten blokje van het forum). Die subfora zijn daar speciaal voor bedoeld in tegenstelling tot dit subforum wat vooral bedoeld is voor vragen (en antwoord daarop)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jun 14, 2009 19:03

blackblossom schreef:Het is namelijk de vraag of die toegevoegde taurine wel goed wordt opgenomen.
Daar is niet over te twijfelen. Wordt gewoon goed opgenomen.

Het schijnt dat diverse vleesvoer producenten taurine ook toevoegen.
Ik blijf erbij dat katten roofdieren zijn en vlees horen te eten.
Ja, het zijn van nature roofdieren. Maar er bestaat geen natuurlijk voer voor ze. Dus wat je ook geeft heeft dus niets te maken met de kat zijn natuur...
Wat doen jullie dan als de kat met een vogel of muis thuis komt, pakken jullie dat af?
Mijn mening blijft nog dat je katten binnen moet houden of onder begeleiding buiten. De impact van kat op het leven buiten huis vind ik niet acceptabel.
Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je biologsch kattenvoer met veganistisch voer mengt zodat je daarmee voor iets minder in dierenleed investeerd.
Doen sommige idd ook.
Als veganist heb je gewoon te accepteren dat je kat een roofdier is.
Ik denk dat veganisten dat ook niet ontkennen of niet accepteren. Maar als dat inhoudt dat je ze natuurlijk moet laten leven of zo dicht bij mogelijk, dan zou je dus levend voer moeten geven of het dier verder eigenlijk niet voeden en zelf in de natuur dieren moet laten vangen (zonder bijvoeren).

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » ma jun 15, 2009 12:14

Mijn mening blijft nog dat je katten binnen moet houden of onder begeleiding buiten. De impact van kat op het leven buiten huis vind ik niet acceptabel.
Ik schrik erg van deze uitspraak, ik vind het niet erg "vegan" om je kat binnen te houden. Katten vinden het heerlijk om buiten te zijn. Daar kunnen ze pas echt kat zijn en jagen op muisjes en vliegjes en geurvlaggen achterlaten en met andere katten in contact komen. Ik ben werkzaam als kattengedragstherapeute en weet behoorlijk veel over ze vooral vanuit ervaring en ik ben er echt op tegen om een kat een levenlang in huis te laten zitten. Mijn katten zitten nu wegens omstandigheden ook tijdelijk binnen en ze vermaken zich prima met elkaar en met hun speeltjes. Toch zie ik ze liever buiten door de aarde rollen, vergaderen met andere katten en bovendien als een hondje achter me aan wandelen en stokjes met veren aporteren. Ook kwamen ze als ze buiten waren ook altijd hard miauwend op me afrennen als ik ze 's avonds kwam halen om naar binnen te gaan.
Ik heb nu ook ontzettend veel plezier met mijn katten maar de mooiste herinneringen zijn toch de dingen die ik buiten met ze heb meegemaakt.

vegalan

Bericht door vegalan » ma jun 15, 2009 21:50

Therapeutisch gezien wordt er gebruik gemaakt van schoktherapie om het dier naar wens te modelleren en configureren. Op het moment de kat een muis of vogel tracht te vangen krijgt het een flinke klap met een krant op de kop en om een gevangen vogel of muis te bevrijden wordt de kaak ontwricht zodat deze een tijd lang niet meer kan worden gebruik. Het is daarbij belangrijk om hem daarna bij de staart te pakken en hem flink rond te draaien zodat de inwendige delen zich naar de kop begeven en het dier doordrongen is van zijn slechte daad. Hiermee kan men doorgaan tot het dier begint te miauwen en men weet dat het genoeg buitenlucht heeft gehad. Dit is ook te zien aan de slingerende beweging die het dier maakt in de richting van de mand waar het een aantal uren geniet van zijn avontuur in de buiten lucht. Tijdens deze periode wordt het veganvoer gemalen en tot pasta verwerkt. Op het moment dat het dier verlangd naar een lekkere hap wordt dit voer onder hoge druk via een slang de bek in geperst. Het is daarna belangrijk om het dier uitvoerig te kammen of te borstelen zodat de indruk wordt gewekt dat veganvoer gezond is. Mocht het voorgaande niet werken dan wordt de kat een bel aan gebonden van 50 kg en deze wordt pas losgemaakt als het instaat is om veganvoer binnen te houden.

Wie nog gelooft dat een vegan-dierenvriend dit soort zaken in praktijk brengt moet niet te veel in het glaasje kijken en die fles laten staan. Men neemt een kat uit het asiel ook voor het geluk van de kat en deze wordt echt niet minder door wat veganvoer en wat zorg zodat het dier geen andere dieren beschadigt.

.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door taeka » di jun 16, 2009 10:08

Een kat vrij in de natuur laten rondlopen is een ramp.
De kat vertoond geen natuurlijk gedrag, want hij blijft moorden ook al heeft hij geen honger.
Dan wordt er nog uren lang met een muis of vogel gespeeld voordat het dood is.
Een muis of vogel afpakken heeft alleen zin als het dier geen wondje heeft, want is het een beetje gewond dat gaat het beestje alsnog dood aan bloedvergiftiging en dat kan dagen duren.
Dit is ook de reden waarom ik geen kat meer wil hebben, want ik wil ze hun vrijheid geven, maar ik wil ook graag vogels en muizen bij huis en niet dat alle jonge vogels worden afgeslacht, want er zijn helaas al heel veel katten.
Vegan katten en hondenvoer heb ik geen problemen mee, maar het hondevoer is wel erg duur helaas.

blackblossom
Contacteer:

Belangrijke info over veganistisch Kattenvoer!!!!

Bericht door blackblossom » di jun 16, 2009 11:40

Op wikipedia vond ik deze informatie

Vegetarian or vegan food http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_food

Vegetarian or vegan cat food has been available for many years, and is targeted primarily at vegan and vegetarian pet owners. While a small percentage of owners choose such a diet based on its perceived health benefits, the majority do so due to ethical concerns.[15] Cats are obligate carnivores and require nutrients (including arginine, taurine, arachidonic acid, vitamin A, vitamin B12 and niacin) found in meat sources that cannot be obtained in sufficient amount in plant sources. According to the National Research Council, "unsupplemented vegetarian diets can result in harmful deficiencies of certain essential amino acids, fatty acids, and vitamins." [16] Vegetarian pet food companies attempt to correct these deficiencies by supplementing their products with synthetically produced nutrients.

Organizations that advocate vegan or vegetarian diets for people have split opinions regarding vegetarian or vegan cat food. The International Vegetarian Union[17], the Vegan Society[18] and Peta[19] are some of the organizations that support a vegan or vegetarian diet for cats. On the other hand, the Vegetarian Society suggests people "consider carefully" and that many cats will not adjust to a vegetarian diet. They provide a list of necessary nutrients that will need to be supplemented with a recommendation to consult a veterinarian or animal nutritionist for those who want to try.[20] The Animal Protection Institute also does not recommend a vegetarian diet for cats and cautions that dietary deficiencies may take months or years to develop and may be untreatable. They do not recommend relying on supplements because they may not contain necessary co-factors and enzymes and have not been studied for long term implications.[21] The animal welfare organization American Society for the Prevention of Cruelty to Animals, although suggesting a supplemented vegetarian diet for dogs,[22] recommends against a vegetarian and vegan diets for cats.[23]

One study evaluated cats whose owners were knowledgeable about vegetarian cat diets and had self-selected to feed commercial and/or homemade vegetarian diets.[15] Cobalamin (vitamin B12) and taurine, two nutrients lacking in vegetarian food, was tested for. The study found that all the cats had serum cobalamin levels within the reference range but 3 of 17 cats had serum taurine values below the reference range. While low blood taurine level is indicative of long-term deficiency, the values were described as "marginal, but... not clinically deficient".

Even when adequately supplemented, vegetarian diets may present other risks, such as urine acidity problems. While there are anecdotal reports linking a vegetarian diet with urinary tract problems, no documented case report or study exist.[15] One vegan cat food manufacturer has stated that "because of the relative acidity of meat to vegetable protein, many vegan cats suffer from [Urinary tract problems]."[24] A survey done during the above study showed that a quarter of respondents perceive feline lower urinary tract disease as a health risk of feeding a vegetarian diet.[15]

A few vegetarian cat food brands are labeled by their manufacturers as meeting AAFCO's Cat Food Nutrient Profile while other manufacturers recommend their products to be supplemented and not used as a standalone. A 2004 study evaluated two commercial pet foods for nutritional adequacy;Vegecat KibbleMix supplement and Evolution canned diet for adult cats. The study concluded that these two foods, counter to labeling claims, had multiple nutritional inadequacies when compared against the AAFCO minimal nutrient profile for cat diets. The authors recommended that these vegan diets should not be used as a sole source of nutrition for cats.[25]

In response, Evolution Diet denied that their product is nutritionally inadequate, citing the "ten to twenty thousand healthy and long living dogs, cats and ferrets living on the Evolution Diet" as an example. They attribute the discrepancy as a likely formulation error. In an apologetic reply, the manufacturer of Vegecat attributed the test results to a manufacturing error during the mixing process and an inaccurate nutrient profile of a food yeast, and asserted they were taking steps to correct the problems.[26]

Het is dus absoluut geen goed idee om je kat veganistisch eten te geven.
Het veganistische voer (evenals goedkoop regulier voer uit de supermarkt) is vaak gemaakt op basis van tarwe, soja en/of maismeel, wat alledrie hoofdoorzaken zijn van allergie, maagdarmproblemen, blaasgruis en meer.

Ik weet niet zeker of deze bron objectief is, maar wat er staat uit gelegd over graan klinkt voor mij erg logisch http://www.pictures-of-cats.org/grain-f ... -food.html

Katten zijn carnivoren. Kies dus voor voer wat voor minimaal 75% uit biologisch vlees of vis bestaat.

Barfen (raw voeren) zou nog het meest in de buurt komen van wat een kat van nature eet, maar daarmee loop je weer het risico dat je kat salmonella en andere ziektes binnenkrijgt.
Toch zijn er een hoop redenen waarom droge brokjes enorm slecht zouden zijn.
Zie vb. http://www.blakkatz.com/dryfood.html
In dit artikel staat uitgebreid uitgelegd waarom bepaalde ingrediënten zijn toegevoegd, en dat is bijna nooit voor de gezondheid van de kat gedaan.

Net als met veganistisch voer zijn de brokjes op zo'n manier samengesteld dat het tegemoet komt in de behoefte van de "eigenaar" , in plaats van die van de kat.
Veganistisch kattenvoer is dus gemaakt om veganisten tevreden te stellen en niet voor de gezondheid van een kat.
Evenals de Whiskas en dergelijke die zijn zo gemaakt dat het qua uiterlijk, geur en prijs aantrekkelijk is voor "t baasje" in plaats van voor de kat. Uiteindelijk draait alles helaas om het verdienen van geld in plaats van de gezondheid van de dieren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 16, 2009 12:00

Die tekst zegt niet dat vegvoer voor katten direct slecht is. In een onderzoek hebben ze 2 producenten bekeken.. en die bleken dus te weinig stoffen erin toe te voegen.

In feite is het gewoon dus geen probleem zolang maar genoeg voedingsstoffen in het voer gestopt worden.

En verder is het idd voor katten met bepaalde problemen niet verstandig.

lena

Bericht door lena » di jun 16, 2009 12:21

Die tekst zegt niet dat vegvoer voor katten direct slecht is. In een onderzoek hebben ze 2 producenten bekeken.. en die bleken dus te weinig stoffen erin toe te voegen.
En dit was vijf jaar geleden en volgens de fabrikant(en?) een productiefout die ze meteen zouden rechtzetten.
Vegantastic schreef:En verder is het idd voor katten met bepaalde problemen niet verstandig.
Net zoals veganistisch eten voor mensen met bepaalde problemen niet verstandig is (maar het voor het overgrote deel van de mensen prima kan).

Ik zie in het wikipedia stuk juist dat er geen problemen zijn:
While there are anecdotal reports linking a vegetarian diet with urinary tract problems, no documented case report or study exist.
The study found that all the cats had serum cobalamin levels within the reference range but 3 of 17 cats had serum taurine values below the reference range. While low blood taurine level is indicative of long-term deficiency, the values were described as "marginal, but... not clinically deficient".

Niks aan de hand dus: genoeg B12, genoeg taurine, geen blaasontstekingen.

Niemand hier zegt dat je katten kunt voeden met groente, fruit en granen, dus bronnen die zeggen dat dat niet kan zijn nutteloos en voegen niets toe. Dat een kat niet gedijt op aardappelschillen en linzensoep weten we echt wel. Mensen die zeggen dat het goed mogelijk is om een kad vegan te voeden doelen allemaal op speciale uitgebalanceerde vegan kattenvoeding.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo jun 17, 2009 21:00

Jullie hebben duidelijk het artikel van blackkatz niet gelezen. "speciale uitgebalanceerde vegan kattenvoeding die echt tegemoet komt aan de behoefte en het stelsel van een kat bestaat niet en zal waarschijnlijk ook nooit bestaan

Hier nog een bron

Cats and Non-Meat Diets

Cats, of course, were designed by nature to be exclusively carnivorous. The cat's body has many specific evolutionary adaptations to its expected diet of prey consisting mostly of protein, fat and moisture. While cats have managed, in general, to adapt to grain-based commercial foods, it is clear from many scientific studies that carbohydrate-based diets are in no way optimal for the feline.

Cats have an absolute requirement for the nutrients taurine and arachadonic acid that are found naturally only in animal products, with one exception: a type of seaweed that contains arachadonate. Taurine can be chemically synthesized (although the process is so environmentally harsh that all synthetic taurine used in the U.S. is imported from China). These additives can be used to make a diet that is chemically complete. However, natural sources of taurine and arachadonic acid contain many other amino acids, enzymes, co-factors, and other complex nutrients that may also be important for the cat's overall health. Science has shown us that whole-food derived nutrients are, in almost all cases, far superior and healthy than synthetic versions. For instance, ascorbic acid is the active ingredient in Vitamin C. However, natural Vitamin C contains many other components, including rutin, bioflavonoids, and other co-factors.

These diets all rely on chemical analysis to assess their nutritional adequacy. They follow the feline Nutrient Profiles established by the Association of American Feed Control Officials (AAFCO) in 1990. However, these standards are out of date and will most likely be substantially revised based on the forthcoming National Research Council report on canine and feline nutritional requirements. Pet nutrition experts also agree that feeding tests are far superior to the Nutrient Profiles for assessing nutritional adequacy. Many pet foods that met these Profiles have proven to be dangerously inadequate when fed long term.

Cats consuming meat have a naturally low urinary pH; vegetables and grains cause the urine pH to be alkaline. While the food producers skim over this problem, the website Vegan Cats is at least honest about the risk. They recommend frequent testing of the cat's urine pH to make sure it is remaining in the normal range (6.5 or less).

High carbohydrate diets (which vegetarian and vegan foods are by definition) are also considered to be the primary risk factor for feline diabetes.

The truth is that science just doesn't know enough about the cat's nutritional needs to ensure the long-term safety of vegetarian and vegan diets for cats. While there are many anecdotal tales of cats thriving on vegetarian and vegan foods, it is a path that requires great commitment and a willingness to be flexible on the part of the guardian.

The ethical dilemma

I was a vegetarian/vegan for nearly 20 years, and I worked as a full-time animal rights activist for two years. So I understand the ethical reasons that lead people to avoid consuming many or all animal products. There's no doubt that the intensive "factory" raising and slaughtering of cows, pigs, chickens, turkeys and fish is truly a hideous industry that causes a great deal of animal suffering.

If you are considering a vegetarian rather than vegan diet, a lacto-ovo vegetarian diet has more flexibility by allowing dairy products and eggs as protein sources. However, you should know that in terms of suffering, animals raised to be food themselves are actually much better off than dairy cattle and egg-laying chickens, who live far longer and surely crueler lives as production machines, and still face death at the slaughterhouse when they are too worn out to be worth keeping.

The ethical dilemma comes home when we share our lives with pets who are by nature carnivorous, such as dogs, cats, ferrets, and reptiles. Of these, dogs are the most evolutionarily flexible. Dogs' nutritional requirements are quite similar to ours, so it is not at all difficult to include them in our animal-friendly lifestyle.

http://www.littlebigcat.com/index.php?a ... tariancats" target="_blank" target="_blank
There is also the moral question of whether we should slaughter one animal (chicken or cow) to feed another animal (cat or dog). As one veterinarian asked, "Can we justify using parts of many other severely deprived and prematurely killed nonhuman animals to maintain each individual cat's well-being?"

Speaking strictly from a veterinary viewpoint, vegetarian and vegan diets for cats make me nervous. I have seen some very sick cats as a result of these diets.

Personally, I believe that when we voluntarily adopt cats into our homes, that we are ethically obligated to honor the feline spirit and feed it according to its basic nature. But everyone needs to answer that question from their own heart.

Misschien spreekt dit verhaal, van iemand die haar kat veganistisch heeft gevoerd meer tot de verbeelding

http://lagusta.wordpress.com/2007/07/28 ... some-meat/" target="_blank

Een van the comments die eronder staat

Your cats should be eating meat for the same reasons people shouldn’t – it’s the way their bodies are designed, it’s natural, and it’s healthy. My cats always get a healthy amount of raw vegetable matter in their food – as much as 50% – because in the wild they get vegetables in their diets in the stomach of their prey. Sounds gross, but it’s true. Keeping your cats from eating meat is like running an old 1970s car on unleaded gas – it’s going to cause problems.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 17, 2009 21:57

blackblossom schreef:Jullie hebben duidelijk het artikel van blackkatz niet gelezen. "speciale uitgebalanceerde vegan kattenvoeding die echt tegemoet komt aan de behoefte en het stelsel van een kat bestaat niet en zal waarschijnlijk ook nooit bestaan
Dierenartsen die bepaalde vega-voer voor katten hebben ontwikkeld zijn daar niet zo mee eens.

Men weet wat voor katten essentieel is. En zolang dat allemaal in kattenvoer zit is er in principe geen probleem. Dat er nooit een meest ideale voeding voor katten beschikbaar zal zijn is natuurlijk zo. Dat betekent niet dat het kattenvoer wat er is niet goed genoeg is. Natuurlijk zal de kat beter dieren kunnen vangen e.d. Maar dat kunnen we ook niet toelaten. Dus dan heb je keuze in voer wat je het dier kan geven.
Zolang dat alle voedingsstoffen bevat lijkt me er geen probleem.

Op de site van AMI staat: According to various scientific sources, such as a recent report of the National Research Council of the United States, cats may be vegetarian, if all necessary precautions are taken.

Zoals ook in Wikipedia stuk wordt aangehaald naar dat rapport. (referentie 16, http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_food" target="_blank)

In dat rapport vind je: "Strict vegetarian diets are not appropriate for cats unless supplemented with nutrients essential for cats that are not found in plants."

Kortom komt deze wetenschappelijke raad tot de conclusie dat het kan, zolang dus deze voeding gesupplementeerd wordt. Dus met arachidezuur en taurine.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do jun 18, 2009 21:30

Ik heb momenteel 2 katten. 1 is ongeveer 6 jaar oud en leeft nu 3 jaar vega-kattenvoer.
De ander is 3 en heeft vanaf dat ze een half jaar was vrijwel alleen maar vega-kattenvoer gegeten.
Niet zo lang geleden ben ik naar de dierenarts geweest en hij zei dat ze gezond zijn.

Wen

Bericht door Wen » zo jun 21, 2009 12:51

Ik denk dat er genoeg voorbeelden te vinden zijn van katten die door een vegan dieet ongezond waren. En er zijn ook genoeg verhalen over katten die er zich beter mee voelden of gewoon gezond bleven.
Wat mij stoort aan je manier van posten Blackblossem, is dat je zo enggeestig overkomt. Je hebt een idee: "een kat moet vlees eten". En dat IDEE lijkt belangrijker dan feiten of openstaan voor andere opties.
Hoe kan je nu door een IDEE fixe tegen vegan voeding zijn? Als de kat gezond en gelukkig is, doet het er dan toe of het natuurlijk is?
Ik hoop dat er in de toekomst veel meer en veel betere vegan kattenvoeding op de markt komt. Ook aangepaste dieten.

Ik stoor me ook aan de beschuldigende toon tegen mensen die hun kat vegan voeden. De meeste zetten het welzijn van hun kat echt wel bovenaan hoor en zullen direct met vegan voer stoppen, als de kat niet gezond is. Ik zeg niet dat er geen kwibussen rondlopen die hun IDEE van een vegan levensstijl belangrijker vinden dan het feit of hun kat zich wel optimaal voelt en gezond is. Maar de mensen hier op het forum en op andere fora die ik tegenkwam zetten, zouden nooit iets doen wat hun kat schaadt en monitoren hun kat goed.
Je bent niet de enige grote dierenvriend, zeker niet op dit forum.
En dat is wat jij zegt, degenen die hun katten vegan voeden zorgen minder goed voor hun katten dan jij.

Het moest me gewoon van het hart !

Daarbij kan ik je zeggen, dat ik mijn katten vlees geef. Ik zeg dit alles niet om mijn vegan katten te verdedigen hoor.
Maar als er een gezond vegan voer voor mijn katten (nierdieet, hypoallerergeen dieet en diabetesdieet) voorhanden was, zou ik het zeker doen. En ik zou echt wel door hebben of mijn katten er goed op gedijden of niet hoor. Ik heb een maand of 2 AMI vegan catfood aan mijn katten gegeven (jaren terug, voor er iets medisch scheelde) en ik ben er toen mee gestopt, omdat ik mijn katten er met Hill's beter vond uitzien, niet dat ze niet gezond waren ofzo.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat het zeker mogelijk moet zijn om gezonde vegan kattevoeding te ontwikkelen ( er is natuurlijk al gezonde vegan kattevoeding, maar ik bedoel meer, beter, gevarieerder en aangepaste dieten voor zieke katten)

Ik val je ook niet persoonlijk aan hoor, Blackblossem, want ik denk dat jij heel veel van dieren houdt en dat wij samen leuk zouden kunnen keuvelen over onze poezekinderen;
Ik vind het alleen spijtig dat je mensen ,die hun kat vegan voeden en even grote dierenvrienden zijn als wij, aanvalt. Ik hoop dat je wat meer open minded over dit onderwerp wil zijn.

Wen

Bericht door Wen » wo sep 09, 2009 16:15

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo apr 11, 2010 19:38

Ik vraag me af hoeveel zo'n test kost om de zuurtegraad van de urine te meten...

Marla

Bericht door Marla » zo apr 11, 2010 20:38

forisma schreef:Ik vraag me af hoeveel zo'n test kost om de zuurtegraad van de urine te meten...
Hmm, ik denk dat het op zich niet heel duur zal zijn, maar wel lastig om urine van je kat op te vangen.

In dit topic staat trouwens ook nog een boel over katten vegan voer geven: http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... f=3&t=3432" target="_blank

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo apr 11, 2010 21:22

Hmmmm dat is zeker een probleem, met dat opvangen..
Dank je wel voor de link!

lena

Bericht door lena » zo apr 11, 2010 21:27

forisma schreef:Ik vraag me af hoeveel zo'n test kost om de zuurtegraad van de urine te meten...
Heel goedkoop op eBay:
http://shop.ebay.nl/?_from=R40&_trksid= ... Categories" target="_blank

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo apr 11, 2010 22:10

Thnx! Nog ideeen hoe ik mijn kat zou kunnen laten plassen in iets anders dan grind? :P

Plaats reactie