In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
ARTHUR

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door ARTHUR » ma jun 16, 2014 13:05

Brchj schreef:Afgelopen weekend bij dierenzaak bij ons in het dorp geweest maar ze verkopen geen Ami-cat of Benevo. Hoe komen jullie daar aan?
Vegavriend.nl. Snel en goede service!

Marianne
Leefwijze: veganist

Bericht door Marianne » ma jun 16, 2014 16:35

Ha Brchj, wij hebben het besteld bij Vega-Life.nl. Kwam ook redelijk snel, en die bezorgen op de postbus, wat handiger is voor ons. Ik heb nog wel een vraag uit staan bij het dierenwarenhuis in Eindhoven, of ze het kunnen bestellen. Groetjes, Marianne

Marianne

Bericht door Marianne » di jun 17, 2014 13:08

Ekoplaza in Eindhoven (Kruisstraat) heeft alleen Yarrah. kan ook niet bestellen.

Brchj

Bericht door Brchj » do jun 19, 2014 9:11

Thanks allebei!! :thanks:
Lieve Nugget! <3
Clover

Marianne

Bericht door Marianne » di jun 24, 2014 21:48

Helaas, onze ca-r-ne corso (Marijke) is in hongerstaking gegaan. Ze wilde niet langer veganistisch eten. Omdat ze het nogal goed volhield mengen we nu een heel klein beetje blikvoer van Bonzo (met slechts 14% vlees, maar ook gelatine) bij haar Ami Dog-brokken. Het verschil met vers vlees was kennelijk te groot, ondanks een ruimere gewenningsperiode dan werd aanbevolen.
Wat zijn jullie ervaringen met Ami Dog? En met Benevo?
We overwegen nu om de volgende keer Benevo te bestellen, en ook te kijken of het bijmengen van hun blikvoer helpt. Ik denk dat het vooral om de geur van vleesvoer gaat, en misschien zit die ook wel in het blikvoer van Benevo.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jun 25, 2014 7:22

Ik meng zelf Benevo biologische brokken met het benevo blikvoer. Dat krijgt ze 's avonds. 's Ochtends krijgt ze alleen benevo brokken.
Er is ook nog een vegetarisch (=vegan) variant van Yarrah. Ze smaken volgens mij allemaal behoorlijk verschillend, dus grote kans dat een ander merk wel lekker gevonden wordt.
Er zijn ook nog diner-achtige voedingen, maar die zijn niet in Nederland te krijgen voor zover ik weet. Bij Vega-life heb ik daar laatst een proefpakketje van meegenomen. Een keer eerder al heb ik dat op de vorige hond getest en die vond dat erg lekker toen.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » vr jun 27, 2014 11:57

Ik heb mn hond nu 2 weken aan de Ami en (voor zover je nu al een conclusie kan trekken) het is me erg meegevallen. Dezelfde hoeveelheid poep (ze stond op Wolfsblut Lam) geen stinkende mond (had ik wel op een ander merk brok). Wel af en toe een scheetje en dat had ze niet op de Wolfsblut. Alleen jammer dat het alleen verkrijgbaar is via webwinkel.
Reden voor mij om voor Ami te gaan is omdat er geen soya (wel in Benevo, schijnt minder goed te zijn voor de hond) en geen tarwe (wel in Yarrah, zorgt voor veel ontlasting zegt men) in zit. Denk dat ik straks Jarco vegetarisch ga proberen omdat ik dat via de winkel kan krijgen.
Overigens laatst getraint met quorn en dat viel goed in de smaak. Ook al eens getraint met brood en dat vinden ze hier ook lekker. Als iemand nog andere ideeen heeft voor trainingbrokjes die heeeeel lekker zijn.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jun 27, 2014 22:49

Billy20 schreef: Overigens laatst getraint met quorn en dat viel goed in de smaak. Ook al eens getraint met brood en dat vinden ze hier ook lekker. Als iemand nog andere ideeen heeft voor trainingbrokjes die heeeeel lekker zijn.
Ik ben ook nog geen trainingsbrokjes tegengekomen. Ik red me nu met Yarrah hondenkoekjes die ik in zo klein mogelijke stukjes breek. Ik heb in het begin ook wel deze worst gebruikt:
http://www.frysvegetarian.co.uk/wp-cont ... cklen1.jpg

En alles van deze pagina http://www.veggiedeli.nl/webshop-overzicht/worst daar moet toch ook wel iets bij zitten lijkt me ;)

Ik vind het niet heel fijn, omdat het toch een beetje een smeerboel kan worden. Ik deed het in een plastic zakje. Gelukkig krijg ik Rani zover om het ook gewoon voor droge koekjes te doen.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8927_n.jpg

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » za jun 28, 2014 14:23

Ik gebruik dit recept voor (trainings)koekjes, vinden ze hier héérlijk!

Pindakaas koekjes

250 gram speltmeel
90 gram havermout
85 gram pindakaas
300 ml heet water

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Meng het meel met de havermout.

Voeg de pindakaas en het water hier aan toe, kneed het geheel goed door.

Rol dunne reepjes en leg deze op een bakplaat, als deze vol ligt met reepjes met een mes insnijden op gewenste grootte en bak voor 40 minuten.

Doe de oven uit en laat op een rek laten afkoelen.

Marianne

Bericht door Marianne » zo jun 29, 2014 12:24

Wat leuk, koekjes bakken voor je hond. Ga ik zeker uitproberen!

Wij geven nu ook wel eens de gewone Ami-brokjes als beloning.
We gaan nog Benevo bestellen, misschien wordt het ene merk uiteindelijk het eten en het andere merk het koekje.

Marianne

Bericht door Marianne » di jul 08, 2014 15:44

Update (nadat onze honden gewend waren aan rauw vers vlees met wat gekookte groente (worteltjes, boontjes) gingen we vegan voer proberen):
We hebben nu zowel Ami Dog als biologische Benevo voor de honden.
De schnauzers lusten alles, maar onze Marijke lust het alleen met ECHT vlees, nog steeds. Vandaag voor het eerst puur Benevo geprobeerd en ze eet NIETS. Vanochtend niet en zojuist niet. Ook niet met bouillon met stukjes seitan erbij :banghead: . Ze kijkt me alleen maar aan van: wat maak je me nou? Het enige wat ik nog kan proberen is blikvoer van Benevo erdoor. Maar dat vind ik best prijzig, want dan lusten die andere twee het ook.
Hebben jullie nog creatieve plantaardige suggesties voor honden?

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di jul 08, 2014 18:36

Stoere hond! Steeds een theelepel minder vlees erbij? Ik doe er overigens altijd water bij, ’s avonds met een schep edelgistvlokken en een pinch knoflookpoeder.

Wen

Bericht door Wen » wo jul 09, 2014 9:33

Leuk om jullie ervaringen te lezen.
Het moet voor een hond idd wel een hele aanpassing zijn. Rauw vlees proeft toch helemaal anders. Mss idd eens proberen met telkens per theelepel te verminderen. Neem je tijd. Duurt het een jaar dan duurt het een jaar...

Brchj

Bericht door Brchj » wo jul 09, 2014 12:04

Ik heb gister een 2 kg zak Benevo kattenbrokken binnen gekregen, en mn kat had meteen door dat het voor hem was. Hij stond al te schooien voor de zak open was. Paar gegeven om te proeven en daarna wilde hij meteen de zak induiken voor meer.
Ik meng het nu met mijn gewone brokken, om de overgang soepel te maken, maar eerste indruk is erg positief!

Laatst vertelde ik trouwens aan mam dat ik dit voer wilde gaan proberen en ze was het er zó niet mee eens, dat ik meteen spijt had dat ik het haar uberhaupt verteld heb..
Lieve Nugget! <3
Clover

Wen

Bericht door Wen » wo jul 09, 2014 19:19

Ik ben benieuwd hoe ze het erop doen. Houd me op de hoogte aub.

Marianne

Bericht door Marianne » wo jul 09, 2014 20:08

Bedankt voor de reacties! Edelgist blijkt inderdaad het eten al interessanter te maken, maar het is nog niet genoeg. Hetzelfde geldt voor Benevo blikvoer. Ze is nu eenmaal een moeilijke eter. Ze moest ook al zo lang wennen aan vlees. Terwijl de andere honden daar juist dolblij mee waren.
We zullen jullie advies opvolgen en er de tijd voor uittrekken.

Brchj: Ik heb net als jouw moeder ook lang gedacht dat je een hond of vooral, een kat, tekort doet als je geen vlees geeft.Dus ik begrijp het wel. De argumenten op deze draad hebben mij pas onlangs overtuigd. Achteraf vraag ik mezelf af waarom het zo lang moest duren. Dus als die knop eenmaal om is, heb je snel de neiging om te vergeten dat je er zelf ook zo over hebt gedacht.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » zo jul 13, 2014 14:22

Brchj, die discussie moet ik ook eindeloos voeren. Ze kunnen hier echter nooit omheen:

Het gaat niet om wát je de kat of hond voert, het gaat erom dat ze álle vitaminen en mineralen binnen krijgen die ze nodig hebben. En dus is er tegenwoordig de luxe om voor een plantaardige variant te kiezen die géén bijwerkingen kent door ingespoten hormonen, chemische supplementen en antibiotica.

Dus je zou mogen stellen dat niet nadenkende mensen die wél vlees (of goedkope baggerbrokken uit de supermarkt) eerder de onvrede van je moeder zouden moeten genieten dan iemand die júist voor het beste gaat dat huis(!)dieren nodig hebben.

Brchj

Bericht door Brchj » di jul 15, 2014 11:00

Precies! Ik zei ook dat het gaat om dat ze de juiste voedingsstoffen binnen krijgen, en dat dat ook uit vegetarische voeding kan komen. Haar 2e argument was dat het zo duur was. Maar ik zei dat ik liever geld uitgeef aan goede producten dan aan het zoveelste product dat vee-industrie stimuleert.
Ze vindt dat ik te ver ga, en dat ik mijn kat te kort doe, maar ik zei dat ik nooit iets zou doen om hem te kort te doen. Ik houd zoveel van mijn beessies, ik zou ze nooit te kort doen.

Maar sowieso is het nu nog vermengd met niet-vega brokjes, en dat is nog veel, dus het duurt nog wel even voordat hij over gaat op helemaal vega. Tegen de tijd dat het voer-blik leger wordt maak ik de verhouding vega-vlees gewoon zo dat er steeds meer vega in zit.

Maar aangezien ik kittens van het asiel heb, die verplicht royal canin krijgen, eet hij dat ook nog wel als hij zin heeft.. hij weet dat het niet mag, maar toevallig zijn dan 's ochtends als ik beneden kom opeens de bakjes kitten voer leeg :roll: En dat terwijl hij zelf zowel boven als beneden zijn eigen etensbakjes heeft staan..

Zou je voor katten ook zelf koekjes kunnen bakken? Hij vindt af en toe pindakaas wel lekker..
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di jul 15, 2014 14:52

Royaal Konijn zit boordevol geur- en smaakstoffen, vandaar dat dat altijd verkozen wordt boven de eigen bak. Apart voeren is de enige oplossing.

Ik voer mijn katten "slechts" 2 keer per dag, op is op. Went snel en werkt prima. Geen vegavoer (wel 3 aparte voeren :roll: ) trouwens maar het 2 keer per dag regime is omdat ik een veelvraat heb die zich anders doodeet terwijl de anderen zouden vermageren.

Marianne

Bericht door Marianne » zo jul 27, 2014 16:48

Rick, mijn reactie is laat, maar wat is Rani toch een prachtig hondje! Ze vertedert iedere keer als ik voorbij scroll.

Even een update over de omschakeling van vers vlees naar veganistisch hondenvoer: Marijke krijgt bij elke maaltijd nog twee eetlepels namaakvlees van Bonzo uit blik (14% vlees).
Maar ze lust haar eten nu wel. Bij de andere twee honden valt me op dat ze geen gras en geen aarde meer eten.
Ze eten nu half om half Benevo biologisch en Ami. ik ben dik tevreden.

Plaats reactie