In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Rick » di jul 29, 2014 7:36

Marianne schreef:Rick, mijn reactie is laat, maar wat is Rani toch een prachtig hondje! Ze vertedert iedere keer als ik voorbij scroll.

Even een update over de omschakeling van vers vlees naar veganistisch hondenvoer: Marijke krijgt bij elke maaltijd nog twee eetlepels namaakvlees van Bonzo uit blik (14% vlees).
Maar ze lust haar eten nu wel. Bij de andere twee honden valt me op dat ze geen gras en geen aarde meer eten.
Ze eten nu half om half Benevo biologisch en Ami. ik ben dik tevreden.
(y) Klinkt goed!
Het Benevo, zijn dat de droge brokken of het blikvoer? Als Marijke het natvoer lekker vindt, zou je dat nog kunnen vervangen door het natvoer van benevo.

Marianne

Bericht door Marianne » di jul 29, 2014 20:57

Het natvoer van Benevo heb ik geprobeerd, maar ook dat hebben de andere hondjes uiteindelijk op moeten maken. Bovendien: ze weegt 36 kilo, dus dan heb je wel heel veel blikjes nodig. Maar ze eet met steeds meer plezier van haar brokken. Nu die bijna-pure-seitan van Bonzo nog afbouwen. Daar trekken we gewoon maanden voor uit.
Billy20 schreef:Overigens laatst getraint met quorn en dat viel goed in de smaak. Ook al eens getraint met brood en dat vinden ze hier ook lekker. Als iemand nog andere ideeen heeft voor trainingbrokjes die heeeeel lekker zijn.
Bij Vegalife hebben ze nu ook Rumble-strips van Benevo, en die kun je in kleine stukjes breken als trainingsbrokjes

Brchj

Bericht door Brchj » di aug 05, 2014 8:13

Mijn kat Nugget zit nog steeds nu aan gedeeltelijk 'vlees'brokjes en gedeeltelijk Benevo, maar verhoudingen gaan snel veranderen. Hij vindt het sowieso lekker, maar moet het wel geleidelijk aan doen anders gaat hij braken of krijgt hij diaree.
De opvang kittens vinden het ook heel erg lekker want die willen de hele tijd uit Nugget's bakje eten ipv hun eigen kitten brokjes. Enigzins problematisch, want ik moet dus elke keer Nugget's bakje weghalen als hij niet eet, want als die kleintjes zijn brokjes eten kan ik elke dag wel ergens een hoopje kots opruimen, die beestjes kunnen dat nog helemaal niet handelen.
Lieve Nugget! <3
Clover

Ananas

Bericht door Ananas » di aug 05, 2014 14:34

Het lijkt me niet zo best als katten gaan kotsen van brokjes... maar goed, ben sowieso geen aanhanger van Benevo (zit veel tarwe in). Amicat is hier altijd goed gegaan.

Wen

Bericht door Wen » di aug 05, 2014 15:00

Dat was 1 vd problemen die ik had toen ik Amicat aan mijn katten gaf. Overgeven en nog eens overgeven...

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 06, 2014 14:08

Bij één van mijn katten ook....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Brchj

Bericht door Brchj » do aug 07, 2014 8:25

Nou ja ze geven over als ze opeens abrupt ander eten krijgen. En vooral die kittens, die al helemaal kwetsbaar zijn, moeten gewoon bij hun kitten brokjes van het asiel blijven. Maar ze willen heel graag het eten van mijn eigen kat.
Nou is een keer overgeven niet erg, ze zijn dan verder niet ziek en spelen en eten daarna gewoon verder. Het opruimen is alleen wat minder! :mrgreen:
Lieve Nugget! <3
Clover

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma aug 11, 2014 19:24

Mijn poes, Alaska, kreeg Benevobrokjes en vond het heerlijk, maar ging braken en was binnen 30 uur dood.
Ali, mijn kat had nergens last van. Hij eet het nu nog steeds en mijn geadopteerde poes, Sisca van 12 jaar, eet het ook en alles gaat goed. Alaska had waarschijnlijk een zwakke maag.

Kim83
Leefwijze: flexanist

Bericht door Kim83 » ma aug 11, 2014 21:38

Ik heb zelf ook een kat. Het houden van katten lijkt mij niet on-veganistisch. Je 'gebruikt' de kat immers nergens voor. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor honden. Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen daar anders over denken. Als je heel ver terug gaat in de tijd, waren katten en honden natuurlijk helemaal geen dieren om in een huis te houden. Ze zijn gedomesticeerd. Van honden weten we dat ze afstammen van de wolven, katten stammen af van de Noord-Afrikaanse wilde kat. De Egyptenaren hebben de kat gedomesticeerd.

Mijn kat heeft ooit een muis onderaan de trap gelegd. Niet opgegeten, gewoon er letterlijk op gejaagd en blijkbaar is ze na het spelen de interesse verloren aangezien de muis dood was. Moet ik dat dan erg vinden? Buiten dat het bloed op de vloer bijzonder onaangenaam was om op te ruimen, kon ik het haar niet kwalijk nemen. Dat is hoe katten zijn... Als het beweegt dan gaan ze er achteraan. Het is een natuurlijk instinct. Op de eerste paar pagina's van deze discussie heb ik gezien dat sommigen dat niet vinden kunnen. Kan je een roofdier verbieden om achter een prooi aan te gaan? Dat betwijfel ik.

Kan je honden en katten veganistisch voer geven? Dat vind ik een hele moeilijke vraag. Als je het gebit van honden en katten met dat van een mens vergelijkt dan zijn er nogal wat verschillen. Honden en katten hebben een gebit dat voornamelijk gericht is op het eten van vlees. Mensen daarentegen hebben een gebit dat gericht is op beide. Honden en katten hebben ook nog het instinct om te jagen op andere dieren.

Als je goed naar het reguliere droog- en nat-voer (van deze tijd) van katten en honden kijkt, dan valt op dat het overgrote deel vocht of graan is. Ik lees even voor van een blikje natvoer dat ik dat ik toevallig nog had staan: Samenstelling; vlees en dierlijke producten (4% rund), mineralen, suiker. Analytische bestanddelen; Vocht 82%, Ruw eiwit 8%, Ruwe celstof 0,4%, Ruw vet 5,5%, Ruwe as 2,0%. En daarnaast zijn er ook nog een hoop toevoegingen zoals zink, mangaan, taurine, enz.
Bij droogvoer ligt het iets anders, daar zit (in het supermarkt voer) namelijk voornamelijk graan in weet ik mij te herinneren. Helaas heb ik daar geen zak meer van liggen. Ik heb wel een zak van het dieetvoer (superduur) en daar staat 'gevogelte als eerst genoemd en vervolgens graan'.

In eerste instantie zou je van nat voer kunnen denken, dat wordt als eerste genoemd, dus dat zal wel heel veel zijn. 'Vocht 82%' is dan een beetje een domper. Vocht kan bestaan uit water.

Bij al deze soorten voer is er natuurlijk goed nagedacht over een gebalanceerde samenstelling van een dieet die het voor de kat verdraagzaam maakt... en het voor de fabrikant zo winstgevend mogelijk maakt. Niet dat het slecht is om je kat dat te voeren, ze doen het er schijnbaar goed op. Ook bij de duurdere merken mensen! It's all about the money.

Mijn kat is een beetje een ander verhaal aangezien ze blijkbaar gestrest is en daardoor kale plekken krijgt. Ik geef haar nu een speciaal soort voer dat de stress zou moeten weghalen. Ik ben benieuwd of het werkt.

Ik ken mensen die hun hond rauw vlees geven. Zij moeten wel steeds een soort kruiden-extract toevoegen om ook de plantaardige vitamines, die normaal gesproken in de maag van een prooi zouden zitten en af en toe een tomaatje of een komkommer toevoegen.

Waar het volgens mij om gaat, is dat je je huisdier geeft waar het behoefte aan heeft en waar ze graag van eten. Of dat nou Veganistische voeding is of gewoon de huis-tuin-en-keuken-brokken... Het gaat er meer om dat je hond of kat het graag eet.
Laatst gewijzigd door Kim83 op di aug 12, 2014 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di aug 12, 2014 9:19

Ik denk niet dat je moet geven wat hij/zij graag wil (want ook in RC, Hills e.d. zitten smaakversterkers dus dat zal altijd verkozen worden voor iets anders), maar wat hij nodig heeft.

Ik heb vijf katers, waarvan er vier muizen vangen. Twee eten die op. Twee geven me wel eens een muis kado.
Ik heb liever dat dode muis opgegeten wordt, dan heeft het nog zin gehad. Ik ben een tijdje van het vers (vlees) voeren afgestapt omdat ik het teveel gedoe vond (steeds porties maken en ontdooien), maar de katten die dat aten hadden vervolgens de hele dag honger. Ik gaf ze goed nat voer zonder rotzooi als graan of suiker erin. Nu eten ze weer vers.

In anti-stress brokken geloof ik helemaal niet, de oorzaak van de stress moet weggenomen worden. Bovendien zorgt het ontbreken van de dorstprikkel bij katten heel vaak voor ziektes als ze alleen brokken eten. Een kale vacht kan trouwens ook bv. allergie zijn. Ik zou een eliminatie dieet proberen.

Maar hoe denken jullie over bv. kippen? Onze kip eet ook wel eens een worm of insect. Ze is een enorme scharrelkip, scharrelt de hele dag in tuin en bos. Zou ik haar moeten opsluiten, zodat ze alleen nog graan eet? Ik vind van niet.

Wen

Bericht door Wen » di aug 12, 2014 11:51

Ten eerste vind ik insekten toch nog anders dan zoogdieren. We weten bv niet of ze pijn voelen enz...
Ten tweede vind ik niet zozeer dat we dieren moeten (of beter gezegd kunnen) beletten om te jagen. Maar eerder dat het concept huisdier totaal onaanvaardbaar is.
Zoals hier al vaak uitvoerig besproken is er niets mis met een dier adopteren. Alleen kweken is onaanvaardbaar en in een vegan wereld zouden er geen huisdieren zijn.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di aug 12, 2014 14:22

Ik denk dat er genoeg veganisten zijn die wel graag het plezier van een huisdier willen.
Ik heb zelf ook alleen maar herplaatsers: 3x afgedankte, gekrenkte, onder/overvoede "mooierds" en 2 katers die hier gewoon achterbleven ("als je ze niet wil, ga je maar naar het asiel". En een kip die zichzelf mocht redden. Dus daar sta ik wel achter, ik zou ook nooit een kitten/jong beest nemen.

Je kat niet castreren en op straat schoppen, met als gevolg allemaal ongewenste katten (maar geen "bewust" gefokte katten). Dat probleem mag ook wel eens ophouden. Ik stem voor castratieplicht voor honden, katten, konijnen etc.

Kim83

Bericht door Kim83 » di aug 12, 2014 20:32

Aan die smaakversterkers had ik nog niet gedacht Assie. Het lijkt mij dan inderdaad dat ze liever dat voer willen hebben.
De dierenarts was ervan overtuigd dat het toch echt stress was. Ik persoonlijk denk van niet, aangezien er niets veranderd is. De kale plekken zijn gekomen nadat ik was overgestapt op ander voer. Meteen weer terug gegaan naar het oude voer natuurlijk. Helaas gingen de plekken niet weg. Ik denk eerder aan een gewoonte die door haar is opgebouwd. Maar ik ga het gewoon proberen en als het na 6 weken nog steeds hetzelfde is, dan gaan we weer terug of ik laat haar twee weken met zo'n kap lopen om de gewoonte te doorbreken. Ik heb wel erg positieve verhalen gelezen op het internet over het voer. En meestal zijn het eerder negatieve verhalen die verteld worden.

Toen ik mijn kat uit het asiel haalde moest ik later terug komen voor de sterilisatie (gratis). Er werd mij op het hart gedrukt om toch alsjeblieft terug te komen. Vlak voor de afgesproken datum hebben ze ook nog een keer gebeld. Het asiel is daar gelukkig dus al goed mee bezig! Maar ja, die weten natuurlijk ook niet waar ze al die afgedankte dieren moeten laten. Die begrijpen het wel.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo aug 13, 2014 9:08

Dat is waar, de hardste brullers brullen negatief.

Onze oudste kat likte zich ook kaal bij de staartaanzet/rug toen we hem kregen.
Dit had hij in zijn oude huis aangeleerd. Wij hebben hem gewoon met rust gelaten en na een tijdje groeide er weer haar (het is een langhaar). Maar dat is iets anders natuurlijk, ik zou bij jouw kat echt denken aan voedselallergie omdat je ook het verandering van voer noemt. Of eventueel een vlooienallergie.

Ben je je ervan bewust, dat dierenartsen gesponsord worden door o.a. Hills en Royal Canin en zeer weinig over voeding leren tijdens de opleiding? Ik ga ook naar de dierenarts als er een beest ziek is maar zodra ze over speciaal voer beginnen (bij hun verkrijgbaar) neem ik het met een korreltje zout.

Wen

Bericht door Wen » wo aug 13, 2014 9:35

Ga eens naar een dermatoloog voor katten. Dat heb ik ook gedaan en die vindt wel wat er mis is. Ons Leia likte zichzelf ook kaal. zij had allergiën. Maar het kan zoveel verschillende zaken zijn...

Kim83

Bericht door Kim83 » wo aug 13, 2014 10:20

Ja ik weet dat ze gesponsord worden. Heel slecht trouwens, maar goed. Ik ga gewoon kijken of het helpt. Zo niet dan ga ik iets anders proberen. De dermatoloog zou een goede optie kunnen zijn. Het is echt alleen likken, geen jeuk o.i.d. Haar huid is helemaal goed, geen irritaties. Echt heel vreemd.

Wen

Bericht door Wen » wo aug 13, 2014 10:28

Bij ons Leia was het ook alleen likken en toch een allergie.
Het kan idd ook van stress zijn.
Hopelijk voelt ze zich snel beter!

Kim83

Bericht door Kim83 » wo aug 13, 2014 23:59

Ik hoop dat het helpt. Die achterpootjes zien er in het zonlicht echt niet uit. Je kijkt er dwars doorheen :cry:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do aug 14, 2014 11:23

Zit jij toevallig ook op een kattenforum Kim?

Kim83

Bericht door Kim83 » do aug 14, 2014 11:39

Nee daar zit ik niet op.

Plaats reactie