In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Assie » do aug 14, 2014 11:42

Ah, ik las een dergelijk probleem daar. Hoop dat er snel weer haar groeit.

Brent

Bericht door Brent » zo aug 24, 2014 16:02

Zijn we het er nou over eens dat katten- en/of hondenhouders evenzomin veganisten zijn als circushouders met wilde dieren in hun acts?
Of is een grote tent minder dan erg dan een woonhuis?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jet
Moderator

Bericht door jet » zo aug 24, 2014 20:38

Ik ben dat niet met je eens Brent
Dus als ik onder de 'we' val, dan is het antwoord 'nee'.... :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » zo aug 24, 2014 22:00

hier ook 'nee'

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » ma aug 25, 2014 0:15

Opvangen en verzorgen of bewust laten fokken voor eigen plezier is een groot verschil.

Een veganist doet niet mee aan de (door)fokkerij van dieren.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma aug 25, 2014 7:16

Misschien nog een ander belangrijk aspect: dieren in het circus zijn een bron van inkomsten, terwijl mijn honden en katten onmogelijk gezien kunnen worden als een bron van inkomsten. Integendeel ik betaal me scheel. Misschien zou je wel kunnen zeggen dat ik meer overeenkomsten met de dieren in het circus vertoon dan met de dompteur en dat voor de katten en honden het omgekeerde geldt ;)

Wen

Bericht door Wen » ma aug 25, 2014 12:37

Helemaal mee eens Rick en Arthur!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 25, 2014 16:16

Misschien zou je wel kunnen zeggen dat ik meer overeenkomsten met de dieren in het circus vertoon dan met de dompteur en dat voor de katten en honden het omgekeerde geldt ;)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma aug 25, 2014 18:46

Rick schreef: Integendeel ik betaal me scheel. Misschien zou je wel kunnen zeggen dat ik meer overeenkomsten met de dieren in het circus vertoon dan met de dompteur en dat voor de katten en honden het omgekeerde geldt ;)
Hahaha precies. De katten hun wil hier in huis is wet :) Ik dans naar hun fluwelen pootjes, als zij het maar naar hun zin hebben. En ik zou echt geld over hebben wanneer ik de katten niet had :shock:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Marianne

Bericht door Marianne » ma aug 25, 2014 20:15

Op het forum lees ik ook wel eens reacties van veganisten die vinden dat we onze huisdieren tot afhankelijke en onderdanige medebewoners maken. Dat dieren gewoon met rust gelaten moeten worden.
Wij (manlief en ik) hebben onze honden niet alleen omdat ze ooit onder erbarmelijke omstandigheden leefden en opvang nodig hadden, maar ook omdat wij graag honden om ons heen hebben. Omdat mensen en honden er beiden garen bij spinnen om samen te leven (al heel lang), mensen met honden schijnen langer te leven. honden met mensen lijkt me ook.
De mens geeft inderdaad eten en verzorging, maar mens en hond geven elkaar aandacht, troost, vriendschap, we spelen met elkaar, laten elkaar uit, en vormen een soort gezin, of roedel, zo je wilt. En zo is het ook bij ons. Voor mij betekent veganisme dat je ernaar streeft geen dierlijke producten te eten of te gebruiken. Een vorm van samenleven die voor beide partijen prettig is sluit ik niet uit. En ik heb de indruk dat onze honden het prettig vinden hier.
Zo lopen er ook kippen op ons erf. Voor de gezelligheid, niet voor eieren of vlees. Ze hebben 3600 m2 scharrelruimte, een nachthok, en hoewel er kippenvoer is, laten ze dat staan voor de andere vogels want ze scharrelen zelf hun kostje bij elkaar. En als we buiten eten komen ze erbij zitten, om te schooien. Uit vrije wil, niet uit onderdanigheid. Gewoon gezellig dus.
Voor mensen die poezen houden zal het wel ongeveer hetzelfde zijn.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di aug 26, 2014 3:51

Exact, Marianne! En nee, Marianne en ik wonen niet in hetzelfde huis. :grin:

Brent

Bericht door Brent » do aug 28, 2014 8:12

Zo zullen er ook dieren zijn die het heel tof vinden om samen met soortgenoten in een dierentuin of zelfs een circus te verblijven.
De vraag dient zich dan ook aan of het niet verschrikkelijk dogmatisch is om dieren perse in hun natuurlijke habitat te willen laten leven.
Uiteindelijk zijn wij ook onze grotten uitgekomen om in huizen te gaan wonen, waarom zou een dier minder moeten zijn daarin?

Ook een veganist kan het beste flexibel denken in plaats van als iemand van een zwarte kousenkerk, toch? :)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen » do aug 28, 2014 8:43

Onzin, een wild dier moet vrij zijn. Die zijn echt niet gelukkig met in een klein hok zitten en kunstjes vertonen. Wat een rare discussie voor op een veganistenforum zeg.
Wilde dieren kan je ten eerste niet vergelijken met gedomesticeerde dieren. En bovendien zijn er maar weinig gedomesticeerde dieren aan wier behoeften wordt voldaan. In een ideale wereld waren die er trouwens niet. Maar ja, daar wonen we helaas niet in.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do aug 28, 2014 18:57

Brent, dit is wel een slechte vergelijking. Wilde dieren moeten getemd worden om in gevangenschap te opereren. Huisdieren zijn doorgefokt om in huis te kunnen leven.

Ben het wel eens met het feit dat veel mensen hun dieren letterlijk opsluiten en geen vrijheid geven. Maar in principe denk ik dat een huisdier meer dan redelijk af is bij veganisten.

En je slaat tevens een stap over als je over de mensheid en diens beschaving spreekt: de grotten zijn steeds meer aangepast en men is zich tevens meer gaan verspreiden. Uiteindelijk wist men te bedenken dat 'een grot in steen' ook 'van steen een grot' kan zijn. In principe doen we dat nu nog.

Brent

Bericht door Brent » vr aug 29, 2014 14:58

Je kunt altijd wel een redenering bedenken die het een beetje goedpraat, dat doen intelligente mensen heel makkelijk.
2 door mensen in een woning gevangen gehouden honden losgebroken:

http://www.parool.nl/parool/nl/4055/AMS ... nden.dhtml

Marianne

Bericht door Marianne » vr aug 29, 2014 16:09

Brent,

Lijkt het je niet verstandiger om dan maar per situatie je oordeel te geven in plaats van te generaliseren? En mensen een beetje ruimte te gunnen om hun eigen afwegingen te maken? Je kunt toch niet alles in het leven dichttimmeren met algemene regels.

Brent

Bericht door Brent » zo aug 31, 2014 12:15

Er zijn ook mensen die principieel veganistische uitspraken doen over bijvoorbeeld kaasetende mensen.
Zo heb je een heel spectrum van invalshoeken en standpunten.
Ik ben niet principieel tegen huisdieren of ze nu in een stal staan of binnen de muren van een mensenwoning.
Maar ik heb een hekel aan mensen met een blinde vlek en een starre houding die wel anderen de maat denken te kunnen nemen op een principe.
Honden en katten werden vroeger vooral gehouden om economisch gewin.
Nu zijn ze er vooral als levende knuffels voor mensen.
Ik vind dat daar best wat dieper over nagedacht mag worden, zeker ook door mensen met een veganistisch streven als ideaal.
Maar iedereen weet hier dat ik er niet 1 ben van de dogma's en eenzijdige uitspraken, ik bekijk meerdere kanten van zoiets.

Boeren geloven ook heilig dat hun dieren in die megastallen en kooien een goed leven hebben.

Brent

Bericht door Brent » wo sep 24, 2014 10:07

Bij het houden en knuffelen van mensapen begint nu al wel door te dringen dat je huisgehouden dieren hun wezenlijke gedrag voorgoed onmogelijk maakt. Feitelijk is het mishandeling, terwijl de knuffelende mens het toch zo goed bedoelde:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... -war.dhtml

Marianne

Bericht door Marianne » wo sep 24, 2014 20:12

Maar er blijft een groot verschil tussen individuele apen die enkele jaren, en de honden als soort die al tientallen millennia lang met mensen samenleven. Voor die honden is er geen weg terug.
Maar voor de rest ben ik het grotendeels met je eens.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do sep 25, 2014 14:34

Ik vind dit inderdaad wel een heel rare discussie voor op een veganistenforum. Een dier uit het wild plukken en in een tent/tuin/huis bij knuffelende mensen plaatsen is onacceptabel. Het feit dat gedomesticeerde dieren bestaan is ook onacceptabel, maar ze zijn er nu eenmaal. Het lijkt mij inderdaad dogmatisch om ze dan vanuit je veganistische principes niet op te vangen. Een wild dier dat compleet verknipt is door menselijk handelen moet imo ook zo goed mogelijk opgevangen worden.

Toch denk ik dat wilde diersoorten het beste af zijn in hun natuurlijke habitat. Ze kunnen misschien best tevreden zijn in gevangenschap en ze worden ongetwijfeld ouder, maar een vrij en vol leven lijkt me nog steeds preferabel en bovendien is het niet aan ons om voor die dieren te beslissen dat het beter is om maar lekker bij ons te komen wonen.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Plaats reactie