In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Wen » do sep 25, 2014 19:29

+1

Brent

Bericht door Brent » ma sep 29, 2014 14:10

Net zo zou je kunnen beweren dat gedomesticeerde schapen, koeien en ander door mensen gehouden vee "er nu eenmaal zijn". Honden waren er eeuwenlang om mee te jagen, om karren te trekken, om het erf mee te bewaken. Gezelschapshonden waren er alleen voor de rijken vanaf de zeventiende eeuw denk ik en zijn net als de massale vleesconsumptie pas recentelijk wijdverbrijd geraakt.
Dat waren eerder de doorgefokte bizarre poedels en pekinezen ed. Daarna werden ook steeds meer jachthonden doorgefokt als gezelschapsdier. Het is een perverse ontwikkeling die heel veel dierenleed veroorzaakt en allerminst onder de veganistische levensstijl te rekenen valt.
Met de katten ongeveer hetzelfde verhaal, alleen waren er die er eerst voor de muizen en ratten op het erf en in huis.

Let wel, ik heb er niets op tegen dat mensen dieren ondergeschikt maken, maar ik ben dan ook geen veganist, slechts een doorgeschoten plantenetert.
Het verbaast me wel een beetje dat mensen strijden voor de rechten van dieren en dan toch zo'n dier in huis opsluiten als knuffeldier.
Maar ik verval in herhaling, mijn punt is helder, huisdieren in huis is geen veganisme.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Bericht door Rick » ma sep 29, 2014 15:50

Vind je dat je argumenten ook op gaan voor mensen die een dier uit het asiel halen?

Brent

Bericht door Brent » di okt 07, 2014 14:45

Een dier uit een asiel opvangen is net als een ontsnapte melkkoe een oude dag geven op een zorgboerderij.
Honden en katten zijn niet bedoeld als knuffeldieren:

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINN ... hond.dhtml
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Moniek

Bericht door Moniek » ma okt 13, 2014 15:59

Mensen die dieren uit asiels adopteren hebben toch niet zelf dat dier uit het wild geplukt en gedomesticeerd? Ik ben het eens dat dieren nooit gedomesticeerd hadden mogen worden, maar dat is toch echt geen argument om dan maar dieren aan hun lot over laten.

Maar het is inderdaad niet ideaal is zoals veel honden en katten bij mensen in huis wonen (te weinig ruimte, niet genoeg aandacht, niet frequent genoeg uitgelaten, te weinig stimulatie etc.). Ik vind dat hier veel strenger op gecontroleerd & gehandhaafd moet worden. Verder moet het fokken van honden, katten, konijnen etc. aan banden gelegd worden.

Ik heb hier drie poezen, geadopteerd vanuit het asiel / opvang en ik doe mijn best om ze een goed leven te geven. Wellicht dat iemand anders ze een beter huis aan had kunnen bieden, maar op straat hadden ze het nooit gered. Veganisme betekent in mijn ogen dat je je bekommert om het welzijn van dieren, en die is hoger bij mij thuis dan in het asiel.

Wen

Bericht door Wen » ma okt 13, 2014 16:04

Ben ik het helemaal mee eens. Het is 1 van de mooiste dingen die je kan doen. Een dierenleven redden, doordat het dankzij jou geen spuitje krijgt in het asiel of sterft op de straat.
(y)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma okt 13, 2014 16:18

Eens! En een ontsnapte koe verzorgen lijkt mij juist ook een goed iets, of begrijp ik je niet goed Brent?

Brent

Bericht door Brent » wo okt 22, 2014 17:57

Ik heb er niets op tegen, ik ben niet veganist, ik omarm niet de filosofie dat je als mens de dieren niet moet gebruiken voor je eigen genoegens.

Eerlijk gezegd ben ik er enerzijds zelfs wel voor, want een dier dat intensief in contact komt met mensen, vooral ook honden denk ik, die maken een grotere kans om later direct als mens te reincarneren omdat ze hun hond zijn niet meer onbeperkt kunnen botvieren en steeds in aanraking zijn gekomen met mensen en hun sfeer.

Maar toch zie ik ook veel fysieke ellende (plas op moeten houden bijvoorbeeld, afwijkingen door doorfokken), eenzaamheid bij honden en vogels en vooral de pijn dat ze hun dier zijn te weinig kunnen beleven.
Het heeft meerdere kanten.
Maar volgens de veganistische zienswijze is het denk ik niet vegan om ze in huis te houden, ook niet als je ze opvangt vanuit ergere ellende. Je houdt ook het beeld in stand dat het normaal zou zijn.
Die boer die zijn koeien meestal op stal heeft staan en ze goed verzorgt denkt ook vanuit zijn hart dat hij goed bezig is, hij ziet die beesten niet zoals runderen die in de Oostvaarderse plassen een volkomen ander en veel rijker leven leiden.

Wen

Bericht door Wen » wo okt 22, 2014 18:12

Die vgl slaat toch nergens op

ouweboer
Leefwijze: vleeseter

Bericht door ouweboer » do dec 11, 2014 18:10

Een kat veganistisch voeren en niet buiten laten (zonder ketting uiteraard) vind ik erg dicht tegen dierenmishandeling.
Een kat is een vleeseter en heeft vrijheid nodig. Dat wij mensen de keuze hebben om veganistisch te leven wilt niet zeggen dat wij deze keuze moeten opleggen aan een diersoort wat overduidelijk 100% vleeseter is. :)

Dus nee een kat kan je nooit vegan houden. :-D

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do dec 11, 2014 19:23

Daar ben ik het mee eens, kat blijft een carnivoor. Maar wat bedoel je zonder ketting? Die van mij gaan naar buiten omdat dat veilig kan, maar in sommige delen van Nederland kan dat niet (in de buurt van een drukke weg, duivenmelker, etc) en dan is een afgeschermde tuin/balkon of wandelen aan een tuigje toch prima?

Wen

Bericht door Wen » do dec 11, 2014 19:32

Ik ga met die van mij wandelen aan de leiband. Een hond laat je toch ook niet los lopen. En een kat mag dan onder de wagen lopen, vergiftigd worden, gestolen worden...
Er zijn katten die het goed doen op vegan voer en het belangrijkste is dat de kat gezond is.
Waarom kom je op een vegan forum denigrerende dingen zeggen, niets beter te doen zeker...

Lisa

Bericht door Lisa » vr dec 12, 2014 17:46

Ik heb ook gehoord dat het vlees dat voor honden en kattenvoer gebruikt word 'afvalvlees' is. Het vlees van het dier dat voor ons niet lekker of goed genoeg word bevonden of zelfs vlees dat op de grond heeft gelegen.
Weet niet of je dat nou wel moet geven aan je huisdier.
Al weet ik natuurlijk niet het fijne hiervan, heb het ook maar ergens gelezen

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 12, 2014 17:49

In goedkoop en slecht kattenvoer zitten inderdaad resten, zelfs volle darmen :shock:
Dit was laatst bij de Keuringsdienst van waarde.

Zelf geef ik natvoer zonder dierlijke "bijproducten" (dat zijn die afvalresten) en 2 katten die dat eten geef ik B.A.R.F. (spiervlees, bot- en orgaan).

ouweboer
Leefwijze: vleeseter

Bericht door ouweboer » za dec 13, 2014 15:51

Wen schreef:Ik ga met die van mij wandelen aan de leiband. Een hond laat je toch ook niet los lopen. En een kat mag dan onder de wagen lopen, vergiftigd worden, gestolen worden...
Er zijn katten die het goed doen op vegan voer en het belangrijkste is dat de kat gezond is.
Waarom kom je op een vegan forum denigrerende dingen zeggen, niets beter te doen zeker...
ik zeg niks denigrerends. Katten zijn een stuk minder afgericht dan honden en hebben hun vrijheid nodig, aan een tuigje is uiteraard beter dan het asiel! Ik heb liever dat mijn kat complete vrijheid kent ook al is de kans dan aanwezig dat hij mischien ooit iets niet overleeft.

daarnaast een hond is ook een stuk blijer zonder ketting, veel huisdieren zijn gewoon minder gelukkig in de stad/grotere dorpen. Zij hebben ruimte nodig.

Brent

Bericht door Brent » wo dec 17, 2014 0:05

ouweboer schreef:Katten zijn een stuk minder afgericht dan honden en hebben hun vrijheid nodig, aan een tuigje is uiteraard beter dan het asiel! Ik heb liever dat mijn kat complete vrijheid kent ook al is de kans dan aanwezig dat hij mischien ooit iets niet overleeft.
Dat lijkt mij ook het beste voor zo'n beest, breng hem/haar naar de Oostvaardeseplassen en laat het daar los tussen de vossen en andere wilde dieren.
Maar neem een roofdier niet in huis en geef het niet te eten, ze horen niet in een mensenwoning thuis.

Wen

Bericht door Wen » wo dec 17, 2014 11:44

Dat bewijst maar dat je niets van katten kent. Zij kunnen niet overleven zonder de mens. De meeste zwerfkatten hebben een kort miserabel leven. Ze hebben geen natuurlijke weerstand meer tegen vlooien, wormen, ziektes en zijn door ons gemaakt om aan 1 stuk door te kweken.

AUB voor degene onder ons die weten wat een verschrikkelijke ellende voortkomt uit het dumpen van katten, zet zoiets niet online! Een kat die gedumpt wordt zal waarschijnlijk van de honger omkomen en veel lijden.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 17, 2014 12:01

Dit is een voorbeeld dat een zwerfkat niet zonder de mens kan

http://i5.photobucket.com/albums/y162/s ... d7f245.jpg

Helemaal vervilt.

Wen

Bericht door Wen » wo dec 17, 2014 12:58

Ocharmkes.
Het doet me eigenlijk echt pijn dat er mensen op een veganforum aanraden van je kat gewoon in het wild te dumpen. Ik kan niet begrijpen dat je zo wreed kan zijn :(

dorus

Bericht door dorus » wo dec 17, 2014 21:38

Dat lijkt mij ook het beste voor zo'n beest, breng hem/haar naar de Oostvaardeseplassen en laat het daar los tussen de vossen en andere wilde dieren.
Maar neem een roofdier niet in huis en geef het niet te eten, ze horen niet in een mensenwoning thuis.

ook op dit forum zijn er mensen die zich vooral niet laten tegenhouden door enige kennis van zaken :roll:

hun redenering (die op een hoop verkeerde veronderstellingen gebaseerd is):
kat=carnivoor
carnivoor=roofdier
roofdier=leeuw
leeuw=wild
dus : kat=wild

dat een kat een gedomesticeerde carnivoor is ontgaat hen volledig

gedomesticeerd =
o.a. zéér lage resistentie tegen parasieten waar een wilde carnivoor mee in contact komt en weinig hinder van ondervindt zoals daar zijn : vlooien, ringwormen,spoelwormen, lintwormen,teken,mijten enz….
o.a. een zéér lage resistentie tegen allerhande infectieziekten zoals infectie van luchtwegen,ogen,oren enz.
enz.enz.enz…..
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Plaats reactie