In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: In hoeverre is katten houden en voeren veganistisch?

Bericht door Assie » wo dec 17, 2014 21:55

Een kat is wel degelijk een carnivoor. Een gedomesticeerde.

Brent

Bericht door Brent » za dec 20, 2014 9:26

Inderdaad, en een koe is een gedomesticeerd rund.
Moeten we die runderen daarom massaal opsluiten vanwege onze eigen genoegens?
Moeten we ze constant onder genetische druk zetten om "beter" te passen bij wat wij leuk en nuttig vinden?

Gisteren weer eventjes een stukje van de Dog Whisperer gezien met de zoveelste fysiek mismaakte gedragsgestoorde hond die door die Mexicaan moest worden behandeld. In walging ben ik weggezapt, de mensen hebben totaal niet door dat doorgefokte wilde dieren een misdaad zijn tegen het bestaansrecht van een dier als soort dat thuishoort in de natuurlijke omgeving inclusief diereigen gedrag samen met normale soortgenoten.

http://www.hpdetijd.nl/2014-12-18/terug ... azendsnel/

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

dorus

Bericht door dorus » za dec 20, 2014 19:45

absoluut allemaal waar maar zullen we dan maar eventjes al die gedomesticeerde dieren die nu eenmaal geboren zijn en door hun kwekers, al dan niet in asielen, gedumpt worden maar gelijk een kogel door het hoofd schieten of gaan we ze een goed en aangenaam leven (wat volgens mij een geboorterecht is) geven aangepast aan hun genetische noden of ze nu genetische mankementen hebben of niet

@brent ...ter herinnering : dit is een veganforum, je weet wel mensen die tegen het kweken van dieren zijn..ik denk dat je vragen daarmee beantwoord zijn, niet? :wink:
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Brent

Bericht door Brent » ma dec 22, 2014 16:18

Of een gevangen roofdier zich gelukkig voelt kan ik als mens niet inschatten.
Geef ze een omgeving waarin ze met soortgenoten kunnen leven en jagen, dan weet je zeker dat ze normaal gedrag kunnen vertonen.
Ik zie mensen die honden of katten in huis houden niet als veganisten, daarom druk ik me hier zo uit, hier komen niet alleen veganisten, kijk maar naar de avatars! :wink:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Violet

Bericht door Violet » wo dec 31, 2014 8:25

Ook voor katten (en honden) worden testen op dieren gedaan.

Hoeveel kalmeringspilletjes worden er vandaag (en de afgelopen weken) wel niet aan huisdieren gegeven tegen de angst voor het vuurwerk. De testen zijn walgelijk.

Hoe krom is dat allemaal: Mensen hebben (fokken) huisdieren, steken vuurwerk af en er wordt getest op andere huisdieren om hun eigen dieren kalmeringspilletjes te kunnen geven...

Wen

Bericht door Wen » wo dec 31, 2014 10:49

Idd heel krom. In een vegan wereld zullen er geen huisdieren zijn. Maar zolang ze er zijn , vind ik het onze plicht om er zoveel mogelijk te redden uit asielen. Mits je de tijd , het geld en de ruimte, enz ervoor hebt

Moniek

Bericht door Moniek » vr jan 02, 2015 16:31

Brent schreef:Of een gevangen roofdier zich gelukkig voelt kan ik als mens niet inschatten. Geef ze een omgeving waarin ze met soortgenoten kunnen leven en jagen, dan weet je zeker dat ze normaal gedrag kunnen vertonen.
Brent, ik ben het met je eens dat dieren niet gedomesticeerd en gefokt (hadden) moeten worden, maar zoals velen hier al zeggen: er zijn nou eenmaal op dit moment veel gedomesticeerde dieren en die willen wij een fijn leven geven.
Wat je hierboven zegt, getuigt ervan hoe weinig je snapt van gedomesticeerde dieren. 1) Gedomesticeerde dieren zijn allang geen roofdieren meer, dat is inherent aan domesticatie! 2) Ik denk dat slechts 2 op de 10 huiskatten zich buiten zouden kunnen redden. Van honden weet ik het niet, daar weet ik te weinig van af. Dus ze buiten zetten waar ze hun eigen kostje bij elkaar moeten vangen, is hetzelfde als ze ter dood veroordelen. Dan zijn ze m.i. beter af bij mensen die er alles voor doen om hen zo een goed mogelijk leven te geven.

En ondertussen kunnen we ons inzetten om het aantal gedomesticeerde dieren drastisch af te laten nemen ;)

jackiehhh

Bericht door jackiehhh » za jan 03, 2015 13:08

Ik steun het fokken van dieren absoluut niet, zolang er gedomesticeerde dieren zijn, vind ik dat deze zoveel mogelijk uit een asiel gehouden moeten worden door ze in huis een mooi leven te geven. Adopteren van een dier zie ik hetzelfde als adopteren van een kind -- je zou dezelfde beweegredenen moeten hebben. (Aka je neemt geen kind omdat ie zo schattig is, maar omdat je ervoor wil zorgen, right?)
Persoonlijk vind ik een plantaardig dieet voor katten belachelijk. Als je je er niet goed bij voelt om vlees te voeren en je kat is gezond - suit yourself. Maar katten zijn carnivoren en anatomisch gewoon niet geschikt om plantaardig te eten. Commercieel kattenvoer is rotzooi, dat weet ik. Zelf geef ik het liefst natvoer en zo nu en dan vers vlees. Maar goed, vaak merk je waar jouw kat zich het beste bij voelt.
I'm limitless

Wen

Bericht door Wen » za jan 03, 2015 14:30

Allebei goed gezegd :-D

Brent

Bericht door Brent » ma sep 14, 2015 17:12

De gallerij voor grote katten met te krappe kooien in Artis in Amsterdam uit 1859 gaat definitief verdwijnen.
De olifanten krijgen meer ruimte:

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... tijd.dhtml

Wel een beetje jammer dat de inheemse lynx er nu niet meer te bekijken is.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » do apr 07, 2016 7:52

Kwam een vega-hondenvoer tegen wat ik nog niet kende: Green Petfood Veggie Dog 100 hondenvoer. Te koop bij Zooplus http://t.zooplus.nl/shop/honden/hondenv ... ood/538579 en qua ingredienten niet verkeerd. Binnenkort maar eens uitproberen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do apr 07, 2016 13:42

Daar zit helaas vit. D3 in.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do apr 07, 2016 14:53

Wel cool dat ze daar überhaupt een vleesvrij en bijna helemaal vegan voer hebben! The times they are a changin :-D
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do apr 07, 2016 16:31

Zeker! Het begint de goede kant op te gaan!

Billy20

Bericht door Billy20 » ma apr 11, 2016 18:46

In Ami Dog zit ook D3? Is die dan ook niet vegan?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di apr 12, 2016 13:38

Die is wel vegan. Er is 1 manier om vegan D3 te krijgen. Die is daar toegepast, voor zover ik weet.
In hondenvoedingen van merken die niet expliciet vermelden dat ze vegan zijn, zou ik er maar vanuit gaan dat het van wolvet afkomstig is. Dat wordt wel als vegetarisch beschouwd.

Billy20

Bericht door Billy20 » zo apr 17, 2016 17:51

Bedankt voor de info. Best ingewikkeld om vegan te zijn. 8)
Mijn hond staat nu op een reguliere brok omdat ze het niet goed op Ami en Benevo (overgeven). Dan is deze brok toch weer beter dan een reguliere brok.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo apr 17, 2016 19:09

Billy20 schreef:Bedankt voor de info. Best ingewikkeld om vegan te zijn. 8)
Mijn hond staat nu op een reguliere brok omdat ze het niet goed op Ami en Benevo (overgeven). Dan is deze brok toch weer beter dan een reguliere brok.
Ja, lijkt me ook.
Je kunt ook nog V-dog proberen. Die is er in een flakes variant (diner voer) en een brok (Cruchny nuggets).
Daarnaast heeft Yarrah nog twee soorten vegan brokken.

Plaats reactie