Oostvaardersplassen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Brent

Re: Oostvaardersplassen

Bericht door Brent » do dec 26, 2013 15:34

De wisent was bijna uitgstorven, het is de Europese bison, iets kleiner dan de Amerikaanse bison:

http://www.natur-5seenland.de/wald/bild ... isent3.jpg

Ik vind ze een stuk mooier dan bijvoorbeeld hekrunderen die toch door de mens zo zijn gefokt vanuit het oerrund.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Brent

Bericht door Brent » di jan 07, 2014 19:53

Als de wolf zich in Nederland vestigt:

http://www.parool.nl/parool/nl/1024/GRO ... tigt.dhtml
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Moniek
Leefwijze: veganist

Bericht door Moniek » zo feb 02, 2014 17:56

Ik ben het met vele hier eens dat er geen natuurlijk balans kan komen in de Oostvaardersplassen vanwege de hekken die wij eromheen hebben gezet en dat we dus ook onze verantwoordelijkheid moeten nemen met betrekking tot de dieren. Hoewel afschot misschien de meest humane manier is om een dier uit zijn lijden te verlossen -je brengt m.i. meer stress teweeg als je hem vangt om met een injectie in te laten slapen- ben ik eigenlijk tegen alles wat mensen een kans bied om een levend wezen neer te knallen. Lastig dus :?

Maar dit probleem zou zich niet voordoen wanneer de Oostvaardersplassen met andere natuurgebieden in verbinding werd gebracht (maar dat kost geld en boerenland, dus vergeet dat maar in deze 'crisisjaren'. Als je populaties genoeg ruimte geeft dan kunnen ze zelf hun populatiegrootte reguleren. Weinig voedsel in het ene jaar uit zich in weinig jonge dieren in de lente en veel voedsel lijdt tot veel jonge dieren in de lente (bijvoorbeeld veel wilde zwijnenbiggetjes na een mastjaar). Populatiegroottes zullen altijd fluctueren, maar wel rond een evenwicht. Maar als je teveel dieren in een te klein gebied introduceert, dan krijg je dus problemen.

Over dat artikel: ik weet niet welke parameters zij in hun model hebben gestopt, maar ik vind dat nogal een hoog getal (40-50 wolven). Ten eerste: zo groot is Nederland echt niet, en dat ze zeggen dat er in het noordoosten van NL genoeg ruimte is vind ik dus raar. Of ze overschatten het grondoppervlak, of ze onderschatten de ruimte die nodig is voor een roedel :| Maar ten tweede gaan ze nogal voorbij aan het feit dat NL geen goed habitat kan bieden (en al helemaal niet in het noordoosten): het is allemaal te versnipperd, verkeerd landgebruik en we hebben veel te veel asfalt (= doodgereden dieren). De EHS ligt voorlopig stil dankzij bezuinigingen, waardoor belangrijke corridors niet worden aangelegd. Er zouden corridors komen van de Veluwe naar de uiterwaarden, wat een meer natuurlijke leefomgeving is voor edelherten. Maar dat gebeurd niet, waardoor zij hun eigen populaties niet kunnen reguleren en er ingegrepen moeten worden (bijvoeren/afschieten).

Zelf ben ik geen voorstander voor het actief introduceren van predatoren en ik verwacht ook niet dat we hier in NL wolven krijgen, op zo nu en dan een zwerver vanuit Duitsland na. Bovendien denk ik dat de boeren en jagers met hun geweer klaar zullen staan om deze 'bedreiging' af te knallen.

Populatieregulatie van bottom-up (voedsel) en top-down (predatoren) is het meest natuurlijk en ideaal, maar dat kan je hier in NL niet verwachten.

Plaats reactie