Oostvaardersplassen

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
ennea
Leefwijze: part-time veganist

Oostvaardersplassen

Bericht door ennea » za mar 13, 2010 20:00

Hallo allemaal,

Hieronder een e-mail van een vriendin van mij over de wantoestanden in de Oostvaardersplassen: in het goede forum hoop ik

Hallo allen,

Ik ben geen enthousiast massa-mailer, maar maak hiervoor graag een uitzondering.
Vlak onder onze neus vind een uit de hand gelopen afschuwelijk ecologisch experiment plaats.
'Postzegel Nederland' wil aan natuur doen en heeft grote grazers (paarden, herten en koeien) in de Oostvaardersplassen 'gedumpt' om de boel op te leuken.
Deze dieren hebben zich massaal voortgeplant en men wilde eens kijken of op basis van natuurlijke selectie (natuurlijke sterfte van de zwakkere soort) de aantallen zich zouden verkleinen. Dat is zeker gelukt, maar vraag niet hoe. Alhoewel er nog steeds teveel dieren zijn t.o.v. het voedselaanbod, zijn veel anderen op zeer pijnlijke wijze gestorven. Vaak in de buurt van hekken, waar zich aan de andere kant van het hek (schrijnend) wel voedsel bevind waar ze niet bij kunnen. Er zijn TEVEEL dieren, en TE WEINIG voedsel. Vele dieren zijn dus een tergens langzame en zeer pijnlijke dood gestorven...
Bekijkhttp://www.oostvaardersplassen-sterfte.nlals het filmfragment http://www.youtube.com/watch?v=xi85x1VuNhI en probeer dit naar zoveel mogelijk media instanties en bekenden te sturen als mogelijk.
Dit zodat Nederland het ware gezicht te zien krijgt van dit belachelijke ecologische experiment.

Ook zouden mensen in deze omgeving foto's en/of videomateriaal te maken, zodat zij de internetsite up to date kunnen houden met nieuw materiaal (dit verzoek staat op de bovengenoemde site.
Dit ook omdat wij van verschillende bronnen te horen krijgen dat het beheer in de OVP enorm aan het ruimen is gegaan na aanleiding van de uitzending van 1 vandaag. Het is van evident belang dat dit 'correct' gebeurt en het publiek kan daarop toezien.
Deze uitzending is gemaakt met onze hulp en is te zien op: http://www.eenvandaag.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank (uitzending van donderdag 11 maart 2010)

Materiaal is op te sturen naar:

dierenleed.ovp@gmail.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank of oostvaardersplassen-sterfte@live.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Thanks allemaal! Deze week wordt er een spoeddebat gevoerd over dit onderwerp, en hopelijk doet de massale afschuw van NL ertoe besluiten
te stoppen met deze 'lugubere hobby.'
Groetjes Nienke

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Oostvaardersplassen

Bericht door Vegantastic » za mar 13, 2010 20:50

Het schijnt dat het in Eenvandaag wat overdreven werd, in de zin van selectief beelden tonen. Er was begreep ik ook minder sterfte dan vorige jaren.

Ik heb nog niet 100% mijn mening hierover, omdat ik niet alle feiten waarschijnlijk heb, maar ben wel in principe voor de natuur het lekker laten regelen. Ik zie het niet zitten dat het gebied weer een gebied wordt waar er steeds bijgevoerd wordt en dat je net zulke aantallen dieren krijgt, maar dan actief afgeschoten wordt.

Deze dieren zijn er ook 20 a 30 jaar, dus al erg geintegreerd in de natuur. En waar leg je verder de grens met bijvoeren? Moeten de dieren op de veluwe ook in zo een strenge winter bijgevoerd worden?

Brent

Bericht door Brent » za mar 13, 2010 20:57

Er moet veel meer politieke druk komen voor het onteigenen van boeren zodat er met spoed een corridor voor die beesten naar de Veluwe gemaakt kan worden, dit vind ik ook een zieke manier.

Kunnen we misschien politici daartoe oproepen via e-mails of met een groepje naar Den Haag gaan om te lobbyen?

ennea
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ennea » za mar 13, 2010 23:02

Onteigenen van boeren?? Daar ben ik principieel tegen.
Ik vind je idee om een corridor naar de veluwe te maken daarentegen erg goed. Ik ben niet goed op de hoogte van de mogelijkheden hiertoe. Kan dit niet gerealiseerd worden zonder onteigening?

rik23

Bericht door rik23 » za mar 13, 2010 23:33

Van dat laat de natuur haar loop gaan, het "survival of the fittest" idee krijg ik het werkelijk ijs en ijskoud.
Op het idee "laten we het overschot afknallen en aan restaurants verkopen" ben ik geneigd nee, knal eerst maar eens het mensenoverschot af"" te antwoorden.

Ik ben voor geen of bewuste voortplanting bij mens en dier, maar ik heb helaas nog geen goed plan hoe ik dit in de komende 10 jaar effectief en vredelievend moet invoeren :| .

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za mar 13, 2010 23:39

*U krijgt een gratis welkomstkado nadat u zich heeft aangemeld bij de Vereniging voor Actieve Zelfbeeindiging'*

Lees onze voorwaarden

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za mar 13, 2010 23:50

Bijvoeren lijkt mij ook geen optie, want zo vergroot je de populatie, waardoor er nog meer dieren op een (te) klein oppervlakte moeten leven, wat uiteindelijk zal leiden tot doodschieten.
De hoeveelheid grond die de dieren tot hun beschikking hebben zou ernstig moeten worden uitgebreid, wat ook goed zal zijn voor de biodiversiteit etc. Verbindingen leggen, infrastructuur grotendeels ontmantelen, overal wildmogelijkheden.
Niet dat er op die manier geen dieren de hongerdood of vrieskou zullen sterven, maar dat soort dingen horen er wel bij :? . Eventueel kan je misschien met een paar mensjes door de bossen struinen om ernstig lijdende dieren zo pijnloos mogelijk te doden.

Brent

Bericht door Brent » zo mar 14, 2010 9:08

Jasmijn schreef:Bijvoeren lijkt mij ook geen optie, want zo vergroot je de populatie, waardoor er nog meer dieren op een (te) klein oppervlakte moeten leven, wat uiteindelijk zal leiden tot doodschieten.
De hoeveelheid grond die de dieren tot hun beschikking hebben zou ernstig moeten worden uitgebreid, wat ook goed zal zijn voor de biodiversiteit etc. Verbindingen leggen, infrastructuur grotendeels ontmantelen, overal wildmogelijkheden.
Als de verbindingen er zijn kun je gaan nadenken over wolven en lynxen.
Lijden zullen dieren toch wel, het zijn immers geen huisdieren, maar zonder roofdieren is eigenlijk een heel onnatuurlijke situatie waardoor dieren te lang moeten blijven lijden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 14, 2010 13:07

Zijn er perse roofdieren nodig voor een natuurlijke balans? Er zijn wel meer dieren die amper last hebben van roofdieren door hun grootte (olifanten, giraffen). En die vinden toch ook een natuurlijke balans in gebied waarin ze leven niet waar?

Ziekte, strenge winters en tekort aan eten kan uiteindelijk ook zorgen voor een balans. Ik weet niet meer waar, maar ergens in NL waar geen jacht op bepaalde herten waren bleek dat er uiteindelijk meer sterfte kwam bij geboorte waardoor de populatie ook redelijk stabiel bleef. Ik geloof wel dat natuur daarin een balans kan vinden. Maar niet als tussendoor de mens steeds die balans of het streven naar die balans gaat verstoren.

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis » zo mar 14, 2010 13:41

Vegantastic schreef:Zijn er perse roofdieren nodig voor een natuurlijke balans? Er zijn wel meer dieren die amper last hebben van roofdieren door hun grootte (olifanten, giraffen). En die vinden toch ook een natuurlijke balans in gebied waarin ze leven niet waar?

Ziekte, strenge winters en tekort aan eten kan uiteindelijk ook zorgen voor een balans. Ik weet niet meer waar, maar ergens in NL waar geen jacht op bepaalde herten waren bleek dat er uiteindelijk meer sterfte kwam bij geboorte waardoor de populatie ook redelijk stabiel bleef. Ik geloof wel dat natuur daarin een balans kan vinden. Maar niet als tussendoor de mens steeds die balans of het streven naar die balans gaat verstoren.
Dieren zoals olifanten en giraffes hebben natuurlijk wel te maken met roofdieren in hun jongste jaren.

Er stond gisteren in de krant een mooi stuk over vossen en jagen. Als de vossen in een bepaald gebied weer bejaagd worden verdubbelen ze van het ene op het andere jaar hun worpgrootte.

Wat betreft de Oostvaardersplassen, dat gebied moeten ze gewoon met rust laten. Geen rare dieren in uitzetten die je later moet bijvoeren of afschieten. De zeearend is er ook zonder hulp gekomen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 14, 2010 15:19

Anatis schreef:Dieren zoals olifanten en giraffes hebben natuurlijk wel te maken met roofdieren in hun jongste jaren.
Ja, daarom zeg ik ook 'amper', want ze beschermen de jongen nogal. Hoewel roofdieren vaak chaos creeeren om toch zo een jong te kunnen vangen. Zag dat eens in een docu.
Wat betreft de Oostvaardersplassen, dat gebied moeten ze gewoon met rust laten. Geen rare dieren in uitzetten die je later moet bijvoeren of afschieten. De zeearend is er ook zonder hulp gekomen.
Ja, maar wat met de dieren die daar nu zitten? (die oorspronkelijk uitgezet zijn)

JesseL

Bericht door JesseL » ma mar 15, 2010 9:28

Wij reden er dus vorige week met de trein langs op weg naar Yuan in Lelystad. Het zag er verschrikkelijk mooi uit, maar mijn moeder vroeg zich wel terecht af wat die dieren konden eten. Er waren duizende dieren en geen eetbare dingen te zien.
Er is inderdaad weinig natuurlijks aan als de dieren in een afgesloten gebied zitten en bij voedselschaarste niet naar voedselrijkere gebieden kunnen trekken, zoals in een echte natuur wel zou gebeuren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 15, 2010 10:40

JesseL schreef:Er is inderdaad weinig natuurlijks aan als de dieren in een afgesloten gebied zitten en bij voedselschaarste niet naar voedselrijkere gebieden kunnen trekken, zoals in een echte natuur wel zou gebeuren.
Op een eiland lukt dat neem ik aan ook niet.

Ik zit te denken om zelf eens te gaan kijken daarbij Oostvaardersplassen. Is daar met de trein makkelijk te komen trouwens? Het rijdt er wel langs, maar of die ook stopt bij een ingang?

taeka

Bericht door taeka » ma mar 15, 2010 10:44

De PvdD is er van weekend geweest en Marianne Thieme vertelt heel goed in haar weblog, hoe het zou moeten zijn en waarom je niet voor bijvoeren en preventief afschot moet zijn.
Door allemaal vreselijke beelden en verhalen probeert de jachtlobby om heerlijk te kunnen jagen in de oostvaarders plassen en de boel net zo te verzieken als op de veluwe.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma mar 15, 2010 11:29

Vegantastic schreef:
JesseL schreef:Er is inderdaad weinig natuurlijks aan als de dieren in een afgesloten gebied zitten en bij voedselschaarste niet naar voedselrijkere gebieden kunnen trekken, zoals in een echte natuur wel zou gebeuren.
Op een eiland lukt dat neem ik aan ook niet.

Ik zit te denken om zelf eens te gaan kijken daarbij Oostvaardersplassen. Is daar met de trein makkelijk te komen trouwens? Het rijdt er wel langs, maar of die ook stopt bij een ingang?
Je kan naar station Almere Oostvaarders gaan. Hiervan is het ongeveer een kwartier lopen naar de Oostvaardersplassen (de Almere kant). Er is een route aangegeven met borden vanaf het station naar het bezoekerscentrum.

Je hebt niet echt een ingang, want de Oostvaardersplassen is afgesloten voor bezoekers. Je kan eromheen lopen/fietsen, maar niet er echt in gaan.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 15, 2010 11:48

JudithK schreef:Je kan naar station Almere Oostvaarders gaan. Hiervan is het ongeveer een kwartier lopen naar de Oostvaardersplassen (de Almere kant). Er is een route aangegeven met borden vanaf het station naar het bezoekerscentrum.

Je hebt niet echt een ingang, want de Oostvaardersplassen is afgesloten voor bezoekers. Je kan eromheen lopen/fietsen, maar niet er echt in gaan.
Ok dank.

Brent

Bericht door Brent » ma mar 15, 2010 13:44

JudithK schreef:Je hebt niet echt een ingang, want de Oostvaardersplassen is afgesloten voor bezoekers. Je kan eromheen lopen/fietsen, maar niet er echt in gaan.
Dat klopt niet, je kunt er wel inlopen vanaf de Knardijk ten zuiden van het Hollandse Hout niet zo ver van Lelystad.
Daar is ook een parkeerplaats voor auto's.
Er is een hele wandelroute met paden door het gebied en er is een grote uitkijkpost [met gratis kijkers] over de vlakte en plassen waar je meestal wel grote grazers, herten [soms vossen] en watervogels kunt zien.
Op 1 januari kwam er een rondstruinende vos naar me toe die ongeveer een minuut lang op 1 meter afstand bleef staan.
Af en toe kom je paarden tegen of hooglanders [runderen].

VEGATORNADO
Contacteer:

Bericht door VEGATORNADO » vr mei 07, 2010 23:56

Hallo All,

Hier een stukje van Dion Graus over de oostvaarders plassen.

Is een vos een kat ? Een hond ? Dat laatste natuurlijk !
Hier het onvervalste PVV geluid, voor de liefhebbers van het eigenzinnig optreden van onze grote dierenvriend Dion Graus.

Dion is zo warm..

Kijk naar het filmpje op de url die ik hieronder geef. Het filmpje bevat geen schokkende beelden.
De voorzitter is knap irritant en Tofik Dibi walgelijk..

http://www.youtube.com/watch?v=R5vdKCADcHo

Liefs,

Danielle

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za mei 08, 2010 0:38

Hoi Danielle,

Als jij zo'n voorstander bent van Dion Graus, waarom haal je dan dit filmpje erbij? Mijns inziens toont dit filmpje juist de incapabelheid van de man aan...
En ik vind dat Tofik Dibi goede vragen stelt. Menselijk handelen hééft invloed op klimaat en op de voedselcrisis en Dion Graus ontkent/negeert dit.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za mei 08, 2010 1:41

Danielle, ik hoop dat je naar dat filmpje (en naar Dion Graus) kritisch kijkt. Dion Graus roept bij veel debatten dat Thieme/PvdD niet tegen 'ritueel slachten' is, maar de PvdD heeft natuurlijk een wetsvoorstel ingediend. Lijkt Graus steeds te vergeten. Klimaatcrisis ontkennen is natuurlijk stom. Kritiek hebben over fouten in het IPCC rapport lijkt me prima, maar de algehele conclusie is nog steeds niet ontkracht.

Plaats reactie