paardrijden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: paardrijden

Bericht door Renee1137 » wo aug 08, 2012 14:14

Appelmoes schreef: Qua goede behandeling, over het algemeen kun je aannemen dat paarden die 24/7 buitenstaan in een gemengde kudde, zonder dekens (m.u.v. zomerexceem - dus een helemaal ingepakt paard - en oude paarden), zonder ijzers, met hooi en water en geen fast-foodbrokjes, het gelukkigst zijn.
Hmmm interessant allemaal! Ik had aangenomen dat mondgefrutsel bitirritatie betekende omdat er in dat artikel stond, dat paarden bij bitirritatie aan het gehemelte proberen hun tong tussen gehemelte en bit te schuiven, en proberen het bit van de geirriteerde plek te schuiven. Maar het kan dus ook positief zijn. Op internet lees ik ook experts die de suggestie doen dat het verveeldheid, angst, zweren... kunnen zijn. Lastig te duiden dus als je het paard zelf niet kent :P En misschien support dit toch ook Vegantastic's gevoel dat je bij paarden niet altijd duidelijk kan zien wat ze wel/niet willen/fijn vinden...

Vraagje: Waarom zonder dekens gelukkiger?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » wo aug 08, 2012 14:22

Dekens houden je paard niet warm. Als je in de herfst met dekens begint, maakt je paard minder wintervacht aan, waardoor het in de winter helemaal niet helpt. De vacht van een paard is prima in staat om het dier zelf warm te houden, een deken drukt de haren plat. Die van mij krijgt bij -15 's nachts een deken op, dat is erg zeldzaam. Vrijwel alle paarden kunnen prima tegen kou. Bovendien kunnen dekens het contact met soortgenoten verhinderen.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Onder het knopje 'heeft mijn paard het koud?' staat alles netjes uitgelegd. :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » wo aug 08, 2012 14:36

Appelmoes schreef:Heb je wel eens gedacht aan vrijheidsdressuur/mennen? Misschien vindt ze dat leuker. Waarschijnlijk doe je dat al, maar toch ;)
Mennen is ze waarschijnlijk niet zo geschikt voor, iets te explosief.... Vrijheidsdressuur ben ik een tijdje terug mee begonnen maar dat ging niet heel goed. Had het idee dat ze gewoon niet goed snapte wat ik bedoelde waardoor ze maar niks deed. Zal vast aan mij hebben gelegen. Misschien een keer een lesje nemen maar ik ken niemand bij mij in de buurt die dat doet. Wat ik wel met haar doe is werken aan de hand. Ik heb alleen niet het idee dat ze dat leuk vindt gezien het feit dat ze met haar oren in de nek loopt en me probeert te bijten als het lastig wordt.

Billy20

Bericht door Billy20 » wo aug 08, 2012 14:39

Renee1137 schreef:
Appelmoes schreef: Qua goede behandeling, over het algemeen kun je aannemen dat paarden die 24/7 buitenstaan in een gemengde kudde, zonder dekens (m.u.v. zomerexceem - dus een helemaal ingepakt paard - en oude paarden), zonder ijzers, met hooi en water en geen fast-foodbrokjes, het gelukkigst zijn.
Hmmm interessant allemaal! Ik had aangenomen dat mondgefrutsel bitirritatie betekende omdat er in dat artikel stond, dat paarden bij bitirritatie aan het gehemelte proberen hun tong tussen gehemelte en bit te schuiven, en proberen het bit van de geirriteerde plek te schuiven. Maar het kan dus ook positief zijn. Op internet lees ik ook experts die de suggestie doen dat het verveeldheid, angst, zweren... kunnen zijn. Lastig te duiden dus als je het paard zelf niet kent :P En misschien support dit toch ook Vegantastic's gevoel dat je bij paarden niet altijd duidelijk kan zien wat ze wel/niet willen/fijn vinden...

Vraagje: Waarom zonder dekens gelukkiger?
Heb een pony gehad die als we gingen springen altijd met zn lippen ging klapperen als zenuwtrekje.

Violet

Bericht door Violet » wo aug 08, 2012 14:47

Billy20 schreef:Heb een pony gehad die als we gingen springen altijd met zn lippen ging klapperen als zenuwtrekje.
Je gaat toch zeker niet op een pony zitten, he?!

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » wo aug 08, 2012 14:51

Violet schreef:
Billy20 schreef:Heb een pony gehad die als we gingen springen altijd met zn lippen ging klapperen als zenuwtrekje.
... hoezo niet? Ik heb ook een pony.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo aug 08, 2012 17:40

Billy20 schreef:
Appelmoes schreef:Hallo lotgenoot! ;) Ik heb ook een pony die ik 3-4 keer per week rijd, bitloos, zweeploos, spoorloos, ijzerloos etc.
Wat leuk dat er meer mensen op dit forum zijn die paardrijden. Had ik eigenlijk niet verwacht omdat sommige mensen toch wel uitgesproken ideeën hebben over het houden van dieren.
Er zijn hier ex-paardrijders op het forum ;)

Billy20

Bericht door Billy20 » wo aug 08, 2012 17:55

Violet schreef:
Heb een pony gehad tot mn 17e ofzo dus zit tegenwoordig nooit meer op een pony. Hoewel qua lengte en gewicht zou ik nog prima op een grote pony (haflinger, fjord, enz) kunnen rijden want weeg nog bijna net zoveel als toen ik 16 was. 8)

TonyJello

Hekkiespringen met pony? NEE!

Bericht door TonyJello » do aug 09, 2012 8:25

http://static.nationalgeographic.nl/pic ... 160669.jpg
Ponyrijden en zéker ponyspringen vind ik fout!

Het staat niet in verhouding. Hier is de belasting voor het dier veel te groot.

Een licht mens op een groot paard vind ik geen probleem, maar ga niet op een pony zitten.
Dat ben ik met Violet eens!

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do aug 09, 2012 9:27

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2334_n.jpg

Dit ben ik op mijn pony. Vind je deze verhouding ook fout? En een pony is alles tot 1.56 hé, dus niet alleen shetlandertjes. ;)

Overigens lijkt het meisje op jouw foto me te lang, waardoor ze met haar bovenlijf haar pony uit balans zou kunnen brengen als ze niet rechtop in haar zadel zit. Te zwaar is ze zeker niet.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do aug 09, 2012 9:44

Ja, ik vind dit niet oké.

Ik ben het met Vegantastic eens dat een paard er niet voor bedoed is om op te zitten.
Heb je nou een heel groot volwassen paard en je bent een lichtgewicht, dan kan een paar keer per week een uurtje rijden naar mijn idee weinig kwaad. Maar op een pony moet je niet gaan zitten.

Als veganist moet je geen pony of paard 'aanschaffen', maar als een dier gered is uit een slechte situatie kun je er het beste van maken. Als een paard zich verveelt en energie heeft en je kunt verder niets bedenken om het zich te laten vermaken dan er een paar keer per week een uurtje op te rijden, nou het zij zo. Maar ga niet op een pony zitten en zéker geen hekkiespringen!
En als er kinderen op pony's gaan zitten is dat een recreatief doel voor de kinderen en geen doel om het paard een betere tijd te geven.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do aug 09, 2012 9:55

Ben je er ook van bewust dat pony's relatief sterker zijn dan paarden, dat paarden (en vooral hele grote paarden) vaker last hebben van blessures aan de benen en weke ruggen, en dat pony's die problemen een stuk minder hebben? Een paard kan ongeveer 10-15% van zijn eigen gewicht dragen, een pony 20%. Natuurlijk zijn paarden en pony's niet bedoeld om op te zitten, dit topic gaat er dan ook over of dat wel kan. Ik ga mijn pony niet wegdoen omdat ik nu eenmaal veganist ben geworden en ik ga haar ook niet een weiland laten decoreren omdat ik er volgens mijn eigen ideologie niet meer op mag. En noem het alsjeblieft geen hekkiespringen of ponyspringen, het heet gewoon springen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do aug 09, 2012 9:58

Nee, dat wist ik niet.

Hahahahaha! Hekkiespringen. :shock: Je springt toch over een hekkie?
Als je over een slootje springt dan is het slootjespringen.

Doe je ook wel eens tikkertje?

Als je het paard of de pony al had voordat je veganist was moet je het houden als de plek en de omstandigheden goed zijn.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do aug 09, 2012 10:03

Wat vinden jullie van blindegeleide-pony's?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do aug 09, 2012 10:04

Ik heb ooit weleens mensen gezien die op van die minipaarden gingen rijden. Naast dat het er niet uit zag lijkt mij dat al helemaal slecht voor die dieren. Sowieso.. het fokken van paarden om ze nog meer mini te maken lijkt mij al helemaal niet goed.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do aug 09, 2012 10:26

Hier is nog een topic over paardrijden.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do aug 09, 2012 12:17

Miniatuurpaardjes zijn ook gewoon paarden die zo klein mogelijk gefokt zijn. Bovendien zijn die 80cm, en geen 1.30.

Je springt niet over een hekje maar over een balk met staanders.

Blindegeleidepony's keur ik af. Ik denk niet dat vluchtdieren daar geschikt voor zijn.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do aug 09, 2012 13:25

En slootjespringen is over een gleuf met water.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr aug 10, 2012 12:28

Je mag het van mij best hekkiespringen noemen, hoor, maar zo heet het gewoon niet :)

Punt met miniatuurpaardjes is denk ik dat mensen nogal vaak vergeten dat dat ook paarden zijn die dezelfde behoeftes hebben als hun grotere soortgenoten. Ze worden gezien als schattig en speelgoed, een beetje zoals kleine hondjes denk ik.

Over het slachten van paarden, dat ligt denk ik iets genuanceerder. Het is waar dat er dagelijks jonge, gezonde paarden bij de slacht eindigen omdat er gewoon een overschot aan is. Het is echter ook zo dat als een paard oud is en veel gebreken heeft, waarbij je de keuze hebt tussen inslapen en slachten, ik er eigenlijk geen probleem mee heb als mensen voor het laatste kiezen. Nu kunnen we een discussie krijgen of je wel over de dood van je paard mag beslissen, maar als leven lijden wordt, moet dat kunnen. In het wild zouden ze dan allang gegrepen worden door een roofdier. Bij mijn eigen pony is het voorbij zodra ze niet meer pijnvrij op de weide kan lopen, maar met een beetje geluk duurt dat nog een jaar of vijftien.

Billy, sorry dat ik je topic zo vervuil ;)

Emiel

Bericht door Emiel » ma aug 13, 2012 18:24

Brent schreef:Ik zie liever iemand ontspannen op een paard rijden en het dier goed verzorgen dan iemand die katten houdt, ze vlees voert en ze buiten laat moorden.
Vind ik ook eigenlijk, maar neemt niet weg dat beide in principe onwenselijk zijn.

Paardrijden dient geen enkel nut en gaat enkel uit van het plezier van de mens, net als het houden van huisdieren. Neemt niet weg dat ze vast van hun verzorger kunnen houden, maar dat is niet het punt.

Plaats reactie