paardrijden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

TonyJello
Leefwijze: veganist

Schoon drinkwater...

Bericht door TonyJello » di aug 21, 2012 11:31

@Appelmoes:

Bij mij thuis in de wei staan twee paarden. Ze zijn van een dame die de wei huurt. Er staat een hele grote ton vol met water en dat water is helemaal groen. Je kunt bij lange na de bodem van die ton niet zien. Omgooien om daarna schoon te maken gaat bijna niet, want hij staat vast in een grote band van een trekker. Er zwemmen allemaal kleine beestjes in. Het krioelt er van. De zon staat op die donkergroene ton, dus het water wordt heel erg warm op sommige dagen. Die dame gebruikt dat als drinkbak. (Nee, niet voor zichzelf, voor de paarden).
:shock:
Ik heb haar er al over aangesproken. Ze zegt dat het geen kwaad kan, maar naar mijn idee krijgen de paarden daar parasieten of wormen van. Er is volop schoon drinkwater te gebruiken en er zijn ook meerdere bakken die ze kan vullen en schoonmaken.

Kan jij (of iemand anders) mij vertellen of het goed of slecht is voor de paarden om daarvan te drinken?

Appelmoes
Contacteer:

Re: paardrijden

Bericht door Appelmoes » di aug 21, 2012 17:40

Ik snap niet zo goed of je bedoelt dat de paarden dus ergens anders vrije toegang hebben tot schoon drinkwater? Als dat zo is, gaan ze heus niet uit een smerige bak drinken, dat weten ze.

Als ze geen toegang hebben tot schoon drinkwater is dat héél ernstig! Stilstaand water is echt niet gezond voor ze.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

TonyJello

schoon drinkwater

Bericht door TonyJello » di aug 21, 2012 19:06

Ik kan het niet aanzien en ik snap niet dat de eigenaresse de paarden uit die bak laat drinken. Ze komt iedere dag en ik geloof zelfs twee keer per dag, dus ze kan makkelijk een kleinere bak schoonmaken en vullen.
Ik heb al een paar keer een schone bak gevuld met vers water (vandaag ook weer) en ernaast gezet en een tuinstoel half in die vieze bak gezet zodat de paarden niet konden drinken, maar zij haalt die stoel er dan weer uit. Ik heb haar er dus al over aangesproken, maar ze zegt dat het prima is dat de paarden uit die bak drinken!

Naar aanleiding van jouw reactie ga ik morgen die bak met een emmer leeg scheppen en dan weghalen.
Volgens mij is dat mens niet wijs!

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » wo aug 22, 2012 16:19

En anders de dierenpolitie bellen?

TonyJello

Drinkwater...

Bericht door TonyJello » wo aug 22, 2012 19:14

Hahaha! Nou, deze keer maar niet. Nee, niet nodig. Ik heb de bak geleegd en zorg wel dat er elke dag vers water staat. Ik ben er inmiddels aan gewend om altijd zorg op me te nemen voor allerlei dieren van andere mensen in mijn omgeving. Het zal mijn roeping en talent wel zijn.
:grin:
Ik kan haar natuurlijk ook wel een keer uitnodigen wat te drinken bij mij en dan schenk ik van dat groene water voor haar in. Ben benieuwd hoe ze dat vindt. :mrgreen:

Emiel

Re: Drinkwater...

Bericht door Emiel » wo aug 22, 2012 23:03

TonyJello schreef:Ik kan haar natuurlijk ook wel een keer uitnodigen wat te drinken bij mij en dan schenk ik van dat groene water voor haar in. Ben benieuwd hoe ze dat vindt. :mrgreen:
Goed idee, stom mens!

(briljant dat laatste filmpje trouwens in je onderschrift)

TonyJello

Schoon drinkwater

Bericht door TonyJello » vr aug 24, 2012 13:43

Ja, briljant inderdaad. Zo zie je maar hoe mensen reageren als ze met de neus erop mogen staan.

Vanmorgen heeft ze de bak schoongemaakt en opnieuw tot de rand gevuld. Lang blijft dat natuurlijk niet fris.
Ik zal zien hoe lang het duurt voordat ze hem zelf weer leegt en opnieuw schoonmaakt...
De bak die ik ernaast gezet heb heeft ze ook bijgevuld.

dorus

Bericht door dorus » di nov 20, 2012 22:02

onderstaand een documentaire op youtube : "the path of the horse"
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... MAJCh1fA#!

ivm met de discussie of paardrijden al dan niet belastend is voor een paard is het gedeelte met Nezorov zeer interessant.
Fysiologisch gezien worden de rugspieren van een paard na 20 min. voos door een stoornis in de doorbloeding.
Dat het paard naar het bit luistert heeft te maken met het feit dat een bit nog meer pijn doet dan zijn rug.

Een paard moet goed voorbereid worden op het dragen van een mens en dat kan jaren duren.
Zijn houding (verzamelen en dan echt verzamelen niet zoals nu in de meeste dressuur hoofd naar beneden dwingen zoals in de afgrijselijke rollkur) en spieren moeten er op afgestemd worden.De kracht en zwaarte van een paard hebben hier in feite niets mee te maken, ook een lichtgewicht belast de rugspieren verkeerd.

Bekijk in dit verband de video's van Hempfling eens o.a.
http://www.youtube.com/watch?v=xjVSDpP0_HQ

zijn website :
http://www.hempfling.com
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

TonyJello

Paardrijden

Bericht door TonyJello » wo nov 21, 2012 0:10

The path of the horse heb ik gekeken. Mooie docu. Wat een duidelijke beelden! Wat een ellende, dat ongevoelige rijden met een bit! Nee, mensen moeten niet op een paard gaan zitten.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » wo nov 21, 2012 10:00

Ik sluit me helemaal bij Dorus aan. :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

sitanda

Bericht door sitanda » zo dec 09, 2012 18:45

Appelmoes schreef:
Renee1137 schreef: Ik las overigens een interessant onderzoek waaruit bleek, door dit te testen bij letterlijk honderden ervaren paarden-trainers, dat bitloos rijden bij de verreweg meeste paarden zelfs een verbetering geeft van de rijprestatie. De onderzoekers concludeerden dat de dieren minder afgeleid werden door de irritatie/pijn dat het bit aan het gehemelte geeft, en door de verstoorde ademhaling die ontstaat doordat de mond niet goed sluit. Daardoor konden de paarden zich meer concentreren op de oefening en de sturing van de rijder.
Wauw, nooit gedacht dat ik op dit forum nog eens een bitloos-discussie zou hebben! :D Ik ben het absoluut met je eens. Als ik kijk naar het verschil bij mijn eigen pony is de persoonlijke voorkeur duidelijk. Veel paarden geven een voorkeur aan voor bitloos, sommigen hebben echt liever een bit. Met een bit kun je rijden en ook dat hoeft geen kwelling te zijn, maar dan moet je héél goed weten wat voor kracht je in je handen hebt. Nou moet je dat sowieso, maar iets te hard inkomen op de neus voelt irriterend aan versus iets te hard inkomen op de lagen (stukje tussen de tanden waar geen tanden zitten, alleen maar een scherp bot met een heel dun laagje vlees) doet echt gruwelijk veel pijn. Plus dat er vaker dingen misgaan met bitten, en... ben ik tegen het koor aan het preken? ;)
ik rijd al 40 jaar bitloos/zweeploos en spoorloos. Wat hierboven staat over de "'voorkeur,die paarden hebben vind ik wel grappig. T op de neus ryden ,word ook nogal eens fout gedaan ,als de neusriem te laag zit. Mijn hoofdstel heeft ook een hele zachte inlay,om ervoor te zorgen,dat t nooit pijn veroorzaakt en!! ivm veganism! heb mn zadel zelf gemaakt en mn hoofdstel is ook absoluut gemaakt ,zonder dierlijk materiaal. Nu weet ik ook,dat er ook gezegd word,dat een veganist niet op een paard mag zitten,maar als ik mn ijslandse merrie de hele dag alleen maar buiten laat staan met 24/7 toegang tot eten? Ik ry wel,maar zonder narigheid in mn hart. Dwz:;geen dwingelanddy/wedstrijden etc. Zo blijven mn merrie en ik samen mooi in conditie. paarden horen eigenlijk helemaal niet hier en de condities,waarin de meeste dieren ook gehouden worden(opstallen ed zijn eigenlijk totaal niet wenselijk. paard is een loopdier,en wat ik al beschreef? Als ik niet met mijn dier uit ryden ga of veel wandelen(doe ik ook! ,dan word er niet veel gelopen. :lol:

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma dec 10, 2012 11:28

Je bitloze neusriem moet idd niet te laag hangen, nee.
en wauw, je hebt je zadel zelf gemaakt? :D ik ben heel benieuwd! Hoe heb je dat gedaan en hoe ziet het eruit? Mag eventueel via pb. :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma dec 10, 2012 11:45

Nee, niet via pb, ik wil het ook weten. :D

Ik ben altijd benieuwd naar hoe mensen dingen doen en maken.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 12, 2012 21:55

Ik ook!

Hee ik las vandaag iets over ''barefoot paarden" (kwam ik toevallig op vanwege mijn interesse in barefoot running voor mensen), dat sommige mensen zweren bij het niet beslaan van paarden en dat daar in zekere mate ook discussie over is.

Nog paardenmensen met ideeën hierover?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » wo dec 12, 2012 23:09

Absoluut mee eens. Ik ben tegenstander van hoefijzers.

Vroegâh zetten de ridders hun paarden op de binnenplaats, omdat ze dan niet gestolen konden worden. Van al dat stilstaan werden de hoeven natuurlijk heel zwak, dus sloeg men er ijzers onder. Dat was in die tijd veel geld waard, zo kon je ook nog eens laten zien dat je status had.

De meeste hoefsmeden zijn trouwens ook van mening dat blootsvoets het beste beslag is. Helaas worden ijzers aangedragen als oplossing voor slechte voeten, die vaak veroorzaakt zijn door verkeerde huisvesting. De ondergrond in Nederland is ook eigenlijk te zacht voor paarden, dus zelfs met 24/7 buiten kunnen er problemen optreden, laat staan als je je paard ook nog eens stilzet in een stal. Helaas verpesten ijzers het natuurlijk hoefmechanisme, met als gevolg dat de hoeven nog zwakker worden en dat uit zich pas als de ijzers eronderuit gehaald worden.

Ook wordt ijzerloos bij wedstrijdpaarden nog steeds als onprofessioneel beschouwd, net als het niet scheren van de wintervacht.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do dec 13, 2012 9:56

De twee paarden die hier nu staan hebben een prachtige wintervacht! Echt een mooi gezicht vind ik dat.

Ik ben sportleider van beroep en in de sport hadden we atijd schoenen met dempende zolen. Maar dan zag ik wel eens paarden over straat 'rennen' met nog iemand op de rug en ik zag dan die hoefijzers en ik hoorde ze vooral op de straat kletteren. Ik vroeg me dan altijd af waarom paarden geen dempende hoefijzers hadden. Van Nike, ofzo...

Het is niet normaal voor een paard om over asfalt of stenen te rennen. Voor mensen ook niet. Een verharde weg is alleen bedoeld voor vervoer met wielen.

lena

Bericht door lena » do dec 13, 2012 12:47

TonyJello schreef: Het is niet normaal voor een paard om over asfalt of stenen te rennen. Voor mensen ook niet. Een verharde weg is alleen bedoeld voor vervoer met wielen.
Kortom: rijd skateboard, geen paard :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 13, 2012 16:04

TonyJello schreef: Het is niet normaal voor een paard om over asfalt of stenen te rennen. Voor mensen ook niet. Een verharde weg is alleen bedoeld voor vervoer met wielen.
Als barefoot runner kan ik je zeggen dat de meningen daar toch over verschillen :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » do dec 13, 2012 21:45

Ja, ik zat aan jou te denken toen ik dat schreef. Maar barefootrunning lijkt mij toch het meest geschikt in een bos of op het strand, dus met wisselende ondergrond. Een marathon op straat lijkt mij minder gezond, al zie je soms wel een Keniaan op blote voeten de marathon lopen. Maar ik denk dat die zijn leven lang op blote voeten heeft gelopen op wisselende ondergrond en hij alleen tijdens een marathon dan op een verharde weg loopt. Hij zal helemaal niet gewend zijn zijn voeten in schoenen te proppen. En paarden worden normaal gesproken niet geboren in een grote stad.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do dec 13, 2012 22:45

Vegantastic schreef:[Voor paarden is dat niet het geval.
Die kan niet reageren op het gewicht, die weet niet over houding en kan niet nee zeggen.
Reken maar van yes dat die nee zeggen als ze er geen trek in hebben en daar geen sancties op staan (zoals bij zielige manegepaarden) :blackeye:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Plaats reactie