paardrijden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

sitanda
Leefwijze: veganist

Re: paardrijden

Bericht door sitanda » zo dec 16, 2012 11:47

TonyJello schreef:De twee paarden die hier nu staan hebben een prachtige wintervacht! Echt een mooi gezicht vind ik dat.

Ik ben sportleider van beroep en in de sport hadden we atijd schoenen met dempende zolen. Maar dan zag ik wel eens paarden over straat 'rennen' met nog iemand op de rug en ik zag dan die hoefijzers en ik hoorde ze vooral op de straat kletteren. Ik vroeg me dan altijd af waarom paarden geen dempende hoefijzers hadden. Van Nike, ofzo...

Het is niet normaal voor een paard om over asfalt of stenen te rennen. Voor mensen ook niet. Een verharde weg is alleen bedoeld voor vervoer met wielen.
Nou,van nature lopen paarden Wel over allerlei bodem/rotsen ed dus dat is onzin. punt is dat de meeste paarden gehouden worden op gras/zachte ondergrond,zodat de hoeffunctie verarmd. ga je er nog ijzertjes onderslaan ben je helemaal ver weg. Wat t mooiste id ,dat je als je gaat rijden juist onbeslagen die afwisseling pakt qua ondergrond. Dan kan de zool de kans krijgen om mooi te harden en afblijven van de straal ivm de pompwerking en voila. Als je dat mooi opbouwt,gallopeerd je paard in no time over alle ondergrond. Paarden die gevoelig lopen(kan) nakijken op overgroeide steunselmateriaal en niet afdwingen. zelf laten kiezen .

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo dec 16, 2012 11:59

Ja, afwisseling zal het beste zijn. En alles in balans; rust en activiteit.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » do feb 07, 2013 14:52

Ben inmiddels gestopt met rijden en ben bezig met parelli. Ben nu nog aan het nadenken of dit misschien de manier is om iets met mijn paard te doen.

Mystique

Bericht door Mystique » do feb 07, 2013 20:33

Lol... Nike :roll: Geen dierenleed, maar wel kinderarbeid? Trouwens, Nike gebruikt toch ook echt leer?

TonyJello

Bericht door TonyJello » do feb 07, 2013 20:41

Billy20 schreef:Ben inmiddels gestopt met rijden en ben bezig met parelli. Ben nu nog aan het nadenken of dit misschien de manier is om iets met mijn paard te doen.
Leuk!

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » ma feb 25, 2013 19:22

Nu ook al paarden in het asiel... :(

http://www.ikzoekbaas.nl/zoek-weidedieren/paarden

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma feb 25, 2013 19:50

Nou ja, beter dan de slacht...
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 27, 2013 20:47

Een vriend van me postte een soortgelijk bericht van 52 paarden in Belgie waarvan de eigenaar was doodgegaan, 'gratis af te halen, anders gaan ze naar de slacht'. Hij zei erbij 'gratis vlees of lijm'. Dus ik zei, misschien moet je daar je honden voor gebruiken, hoef je niet helemaal naar Belgie te rijden :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo feb 27, 2013 20:55

Renee1137 schreef:Een vriend van me postte een soortgelijk bericht van 52 paarden in Belgie waarvan de eigenaar was doodgegaan, 'gratis af te halen, anders gaan ze naar de slacht'. Hij zei erbij 'gratis vlees of lijm'. Dus ik zei, misschien moet je daar je honden voor gebruiken, hoef je niet helemaal naar Belgie te rijden :)
is een hoax bericht

Yamcha

Het paard dat nee kon zeggen

Bericht door Yamcha » do apr 11, 2013 10:10

Hoop dat het niet erg is als ik een oud topic omhoog schop :oops:

even een reactie op de stelling dat paarden geen nee kunnen zeggen.....

ongeveer 2 jaar geleden ontmoette ik haar. Ik vond haar mooi.
Ze was bang en onzeker, en op zijn zachtst gezegd geen fan van de mensheid. Ze was te dik, véél te dik, en onbespierd, maar dat was het ergste niet. Het ergste was haar geestelijke toestand.

https://lh5.googleusercontent.com/-Z8vg ... AG0036.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-2PUu ... AG0038.jpg

Ik was nog een stuk dommer dan nu, in ieder geval een stuk onwetender.
Zij was een merrie met een persoonlijkheid, en ik had van alles geleerd uit de paardenwereld, waarvan ik veel, zo niet alles moest herzien. Ik ging naar haar toe, wilde kennis maken, en zij draaide zich weg. Ik ging weer naar haar toe, en ze legde de oren in de nek.
En zo leerde ik mijn eerste les: beleefdheid.
Ze wilde wel, maar niet dat ik in haar ruimte kwam zonder me eerst beleefd voor te stellen. Dat deed ik, en ze was een stuk toeschietelijker. Ze besloot dat ik acceptabel was...... voor een mens.

En na een tijdje wilde ik op haar rijden. Zij stond bekend als een moeilijk paard, maar ik was niet bang, ze accepteerde me als ik naast haar stond..... dus waarom niet op haar rug? How wrong I was..... Again.
Ik steeg op, en het volgende moment lag ik ernaast. Ze was snel, onvoorstelbaar snel.
Dat was les 2: vrágen voordat je zomaar iets doet.
En dus vroeg ik het haar, en het mocht. Ik steeg weer op, en deed wat ik altijd heb gedaan: ik hield mijn handen waar ze waren, en drukte mijn kuiten aan.

(dat was nog vriendelijk; de meesten pakken te teugels vrij strak, of 'zagen' hun paard naar beneden, of geven kneepjes in de teugels, waarmee ze het paard in de mond pesten, waardoor de meeste paarden hun hoofd ook wel naar beneden doen)

Grote fout. Ze stond in minder dan een seconde rechtop, en ik gleed zo over haar rug naar beneden, en weer lag ik op de grond.
Domme ik dacht dat ze het na verloop van tijd wel op zou geven, maar dat deed ze niet. Ze hield vol, en in wanhoop belde ik een instructrice die ik kende, de enige die ik kende die probeerde een paard te begrijpen. En die kwam. En ze leerde me mijn handen naar voren te doen, en ruimte te geven als ik haar vroeg om te gaan stappen. En toen wilde de merrie wél lopen.
En zo leerde de merrie mij dat ik haar niet kon dwingen. Dat was een pijnlijke les voor iemand die van de maatschappij had geleerd dat mensen heersen over dieren, en dat je dieren mocht gebruiken wanneer je maar wilde. Zij had daar heel andere ideeën over. Ik noemde haar Vienna. Naar de hoofstad van het land waar ik mijn hart aan verloren ben, met de meest woeste natuur die ik ken, even wild en ontembaar als de merrie. Ik kocht een zadel voor haar, dat paste, en wat ze zelf ook fijn vond zitten, en een mooi hoofdstel (ik was toen nog een vegan, alles is van leer, het zadel is 30 jaar oud, maar toch). Ik vond het mooi.

Ik leerde om Vienna uit te nodigen, ten dans te vragen.
En zij accepteerde, gretig, alsof ik het nóóit zou vragen, en wij dansten, en het was geweldig.
https://lh3.googleusercontent.com/-B1D_ ... G_0425.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-WSpw ... G_0474.jpg

En Vienna veranderde. Ze kroop uit haar schulp, bloeide open, ze was onvoorstelbaar vrolijk, ze danste als ik met haar wandelde, ze werd een open en blij paard. Ze was zo blíj....... geweldig was het :grin:

We hebben zóveel leuke dingen gedaan samen, zoveel beleefd..... we zijn eens over een paadje tussen een aantal weilanden door geweest, en het was een pad wat we vaak namen (ik wandelde veel met haar, vonden we allebei erg gezellig), omdat het half door het bos liep, en je kon daar appels eten, en eikels (een paar is heus niet erg) en gras onder de takken wegkrabben. Op een dag was de weg ons versperd door een afrastering voor schapen. Vienna had een oplossing: als ik nu haar losmaakte en er zelf overheen stapte.... samen springen hadden we al geprobeerd, maar dat ging niet, en het leek me haast een onoverkomenlijke hindernis. Dus ik maakte haar los, en stapte er zelf overheen, via een tak van een boom. Vienna ging tien meter achteruit, en zette een galopje in, en met een elegante sprong kwam ze er moeiteloos overheen....... het was me wel weer duidelijk..... vergeleken met haar was ik vreselijk onhandig en lomp. Ze kwam weer naar me toe, en knuffelde me, en samen gingen we verder.

We hebben vrijheidsdressuur gedaan samen, dat vond ze geweldig, en ze was er heel goed in. Slim meisje was ze, ze begreep snel wat de bedoeling was, en als ze de oefening leuk vond, deed ze hem.
Samen gingen we de dam op omdat er een grote vrachtwagen aan kwam, en die vond ze eng, want het was een transportwagen. Ik heb haar getroost toen ze vreselijk overstuur was toen een vrachtwagen van de Rendac een kalf meenam..... ze zag het gebeuren, voor ik het kon voorkomen, en ze moet het begrepen hebben. De keer daarop, toen we zo een vrachtwagen tegenkwamen, deed ze haar hoofd tegen mijn buik, en ik sloeg mijn armen om haar hoofd, en dan was ze niet bang.

Ik heb vreselijk gelachen toen ze heel bang was voor een driewielige skelter en daarna een Apache-helikopter de gewoonste zaak van de wereld vond. En ik voelde me zeer gevleid toen ze op één van onze wandelingen naast een bankje ging staan, omdat ze vond dat ik beter op haar rug kon gaan zitten, ik was zoooo lángzaam :roll: (ik stapte altijd op van een verhoging, omdat ik dat beter vond voor haar rug).

https://lh3.googleusercontent.com/-gzED ... 70/F12.jpg
prachtige Vienna, met haar mooie open blik.

https://lh5.googleusercontent.com/-bKL7 ... 40/F13.jpg
En zowel geestelijk als lichamelijk onderging ze een volledige metamorfose...... ze werd prachtig.

Geloof me, er zijn paarden die nee kunnen zeggen, en het doen ook. Er zijn paarden die rijden geweldig vinden, en waar je een diepe, intense band mee kunt opbouwen...... zo'n paard is Vienna.

Het verhaal eindigt niet zo mooi.
Ik heb afscheid van haar moeten nemen, de boer besloot dat hij geen paarden meer op het erf wilde, en ik kon geen plekje vinden voor Vienna....... álles heb ik af gezocht.......
En Vienna werd verkocht, waar ze nu is, weet ik niet. Toen ik kwam om afscheid te nemen, wilde ze dat niet. Ze keek me alleen maar aan.

Ik hoop, dat ik haar nog eens terug vind. Dan komt ze terug bij mij, als zij dat ook wil. Lynn en zij zullen een mooi span zijn. Ik mis haar, meer dan ik zeggen kan. Haar spullen heb ik nog steeds. Ik kan er geen afscheid van nemen.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do apr 11, 2013 12:51

Wat jammer!!

En hoe vraag je een paard iets?

Yamcha

Bericht door Yamcha » do apr 11, 2013 18:17

Je maakt duidelijk wat je wilt doen, althans, zo doe ik dat, en dan wacht je op de reactie van het paard. Je geeft je paard de ruimte om nee te zeggen. Doe ik met de honden ook zo :)

Bv ik heb zin om te wandelen, dan pak ik het halster met de langere lijn (2,5 meter) en ik ga richting paard. Meestal steekt ze zelf de neus erin al. En dan poets ik haar even (deed ik altijd, combinatie vachtverzorging, en ze vindt het lekker) en wandel ik richting de weg, van het erf af. En ik kijk haar aan. Ze kent ook: "ga je mee?"
Als ze vrolijk reageert, gaan we dus wandelen, en soms heeft ze geen zin, en draait ze om, en dan gaan we iets anders doen.

Je kunt paarden erg veel woorden leren.
Ze kent: "ga je mee?" en "gaan we rijden?" "zadel" "halster" "kom" en je kunt haar roepen bij haar naam, als ze zin heeft komt ze, en anders niet.
Nou klinkt het alsof het paard alles bepaalt, en dat is eigenlijk niet zo, ik heb wel de eindverantwoordelijkheid, maar ik doe dingen graag op vrijwillige basis. Al mijn dieren mogen "nee" zeggen, en dat is oké, vind ik. Ik weet namelijk niet of ze het wel leuk vinden om met mij te werken als dat niet mogen. Maar dieren blijken juist dan ongelooflijk werkwillig, ze hebben eigenlijk altijd zin, en ze vinden iets doen, leuk.

Ik heb blije honden, Vienna was een blij paard, en Lynn is ook een blij paard. Ze komen graag naar me toe.
Bij Raphi (de jongste van de 2 honden) vraag ik of hij komt door oogcontact te zoeken, en meestal zie je hem dan blij en geïnteresseerd kijken, en dan hoef ik alleen mijn hand maar uit te steken en hij vliegt in mijn armen.....
Ik gebruik ook wel commando's, maar dat is meer in noodsituaties, of als ze erg stout zijn (Raphi is bij tijd en wijle ontzéttend stout, en dan roep ik wel: "HIER!" ) maar ik beloon ze dan wel uitgebreid als ze komen, het grappige is dat Raphi dan weer heel blij komt, en dan verdwijnt mijn boosheid als sneeuw voor de zon.....
Bij Vienna hoef je met die toon niet aan te komen trouwens, dan krijg je (als ze mens was geweest) een middelvinger. Als ik bij haar boos werd, luisterde ze echt helemaal niet meer (wat ze gelijk had :grin: )

dorus

Bericht door dorus » do apr 11, 2013 21:21

Ik hoop, dat ik haar nog eens terug vind. Dan komt ze terug bij mij, als zij dat ook wil. Lynn en zij zullen een mooi span zijn. Ik mis haar, meer dan ik zeggen kan. Haar spullen heb ik nog steeds. Ik kan er geen afscheid van nemen.
Was het je eigen paard? Zo ja dan hebje misschien nog papieren en/of copies ervan?
Ken je de volgende eigenaar?
Normaal moet ze gechipt zijn en kun je haar eventueel ook zo terugvinden?

Er moet toch een manier zijn om ze terug te vinden en eventueel te kopen.

Ik hoop dat het je lukt, zo te zien werden jullie "soulmates"
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr apr 12, 2013 6:31

Nee, nog niet..... Het proces om haar over te nemen was ver, maar niet ver genoeg. Ik heb helaas geen papieren, chipnummer moet wel aan te komen zijn, trouwens..... Ga ik eens achteraan. Verder zal ik geluk moeten hebben. Wewaren idd soulmates. Ik mis haar.

TonyJello

Re: Het paard dat nee kon zeggen

Bericht door TonyJello » vr apr 12, 2013 14:30

Mooi verhaal, goed geschreven. Het raakt me.
Yamcha schreef:...En zo leerde de merrie mij dat ik haar niet kon dwingen. Dat was een pijnlijke les voor iemand die van de maatschappij had geleerd dat mensen heersen over dieren, en dat je dieren mocht gebruiken wanneer je maar wilde...
Dat is toch eigenlijk geen pijnlijke les, maar juist heel mooi.

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr apr 12, 2013 18:02

Achteraf wel. Achteraf ben ik er heel blij mee, zij heeft van mij een beter mens gemaakt. Ik moet bij haar altijd denken aan het liedje van Marco Borsato: zij.... ze is vrij om te gaan, maar ze blijft bij mij, zij heeft het beste van allebei.

Op dat moment vond ik het erg vernederend.....

Overigens is zij de reden geweest dat ik vegetariër geworden ben, later zag ik de speech van Gary Yourofsky en werd ik veganist.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr apr 12, 2013 18:02

Cool! :good:

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr apr 12, 2013 18:19

Was echt vooral dat ik erover na ging denken: wat als zij overlijdt (of op is, en er moet een eind aan gemaakt worden). Het idee om mijn soulmate te laten slachten vond ik echt te ziek voor woorden, dat deed ik met de honden tenslotte ook niet. Dus inslapen.....

En toen ben ik gaan nadenken, hoe idioot het eigenlijk is om vlees te eten, want die andere dieren zijn ook iemands soulmate, misschien wel, of zouden het willen zijn. En dat, het willen zijn, het feit dat ze daar blijkbaar besef van hebben, dat Vienna gewoon snapte wat de Rendac-vrachtwagen deed (ze was daar zó overstuur van, echt, zo sneu) en wat de transportwagen deed, zette me echt aan het nadenken, want als zij dat snapt, en de honden snappen het, dan snappen de varkens het ook, en de koeien. En de kippen misschien ook. En dat vond ik echt heel erg, de angst en de pijn van die dieren. En toen besloot ik dat ik dat niet meer wilde, daaraan meebetalen.

En dat in Oostenrijk de koeien maar 15 liter melk per dag geven, en dat we eerst de kalveren bij de moeders laten drinken (of de moeder melken en de melk aan het kalf geven) deed me besluiten dat het niet goed is als mensen melk drinken (ik ben zelf afgespeend toen ik anderhalf was, en daarna heb ik nooit meer melk gedronken, aaf en toe een beetje rauwe melk, anders niet), omdat de koe tenslotte mijn moeder niet was..... overigens dronken we in Oostenrijk het beetje melk wat over was weleens op, maar dat was nooit veel. Of Raphi krijgt het (mijn jongste hond). Dan heb je het hooguit over een halve liter.
Toen ik hoorde dat in Nederland de koeien wel 60 liter per dag geven, was ik geschokt, want dat is niet normaal, en vreselijk ongezond voor de dieren. Daarom zijn ze denk ik ook zo mager (Oostenrijkse koeien hebben dikke billen). En toen ik hoorde wat er met de kalveren gebeurde....... wat een horror.

Dan is de uiteindelijke stap naar veganisme vrij snel gemaakt.
Van de haantjes wist ik ook niet :oops: nu ik het weet, eet ik nooit een ei meer.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr apr 12, 2013 18:55

Niemand weet dat van die haantjes tot ze er zelf toevallig op stuiten... denk ik dan. Daar ligt een taak open voor Wakker Dier/eventuele andere ''grotere'' organisaties, dat is nog een te ontdekken wereld voor veel mensen. Wakker Dier ried me in een mail aan om scharreleieren te eten met Pasen, terwijl dat net zo ''slecht'' is als vlees eigenlijk!

dorus

Bericht door dorus » ma apr 15, 2013 19:12

Aan alle paardenliefhebbers en alle anderen : a.u.b. kijk even naar mijn post bij "petities tekenen" en stuur ook die mail!
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Plaats reactie