paardrijden

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Re: paardrijden

Bericht door Billy20 » ma okt 13, 2014 11:46

vraagje aan andere paardenliefhebbers. Mijn jodphurlaarsjes zijn versleten en ik moet nieuwe hebben. Ik had niet-lederen Kieffers maar die zijn er niet meer. Het enige wat ik kan vinden zijn van die goedkope jodphurs van slechte kwaliteit.

Bart
Leefwijze: flexanist

Bericht door Bart » do okt 30, 2014 15:23

Naar je paard luisteren is niet alleen kijken of er niet megaveel opstand komt.

Paarden zijn totaal afhankelijk van ons in bijna ieder aspect. Ze worden door ons gevoerd en ze zijn van ons afhankelijk voor het krijgen van sociaal contact en beweging (jij bent namelijk degene die beslist of je je paard namelijk opsluiten in een stal; je paard heeft hier geen controle over). Je paard weet dit en ze zullen daarom je al snel het gevoel geven dat je geliefd bent.

Naar mijn mening is het ontzettend naief om te denken dat er paarden zijn die houden van een bit (ken je iemand die houdt van een stalen stang in zijn mond? zelfs in het beste scenario waarin niemand eraan trekt is het onprettig; daarbij zorgt het ervoor dat je meer speeksel produceert en moeilijker kunt slikken vanwege het feit dat het strottenklepje zo is gemaakt dat niet kunt slikken en ademen tegelijkertijd; bij paarden werkt dit precies zo).
Paarden houden van vrijheid om te doen en laten wat ze willen. Eerlijk gezegd denk ik dat de enige goede manier om paarden te houden is in vrijheid. Dan test je ook echt je "band". Met een bit in of zelfs met een halster om zul je nooit weten of je paard je echt vertrouwt en echt graag bij je wil zijn. Sommige situaties zorgen ervoor dat het weglaten van een halster onverstandig is (bijvoorbeeld bij het oversteken van een drukke weg), maar ik denk wel dat het belangrijk is om daar naartoe te werken.

NewMoon
Leefwijze: vegetarier

Bericht door NewMoon » do okt 30, 2014 20:14

Ben het er absoluut mee eens dat het meer is dan naar je paard kijken. Het is inderdaad zo dat ze van ons afhankelijk zijn.

Wat veel mensen vergeten is dat wij veel aan het paard te danken hebben. Als hun er niet waren geweest had grootschalige landbouw nooit ontstaan, dan hadden we geen auto's gehad (of pas veel later), dan had de mens nooit ver kunnen reizen voor dat er machines waren en zo zijn er nog meer dingen die mogelijk werden gemaakt door paarden. Paarden zijn dus erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de mensen. En dus vind ik dat je ze met alle respect moet behandelen.

Zelf heb ik ook een paard. Deze staat altijd in de wei met minstens 5 soortgenoten. Beschikt altijd over schoon water en onbeperkt hooi. De band die ik heb met mijn paard is sterk. Hij loopt vaak los met mij mee en als hij angstig wordt zoekt hij steun bij mij. Ik dwing hem niet, ik overleg. Gaan we niet via de kortste weg nou ja dan nemen we een omweg als we daar dan wel het doel mee bereiken vind ik het goed. Soms rij ik weken lang niet en doen we allerlei andere dingen zo als wandelen of verschillende soorten grond werk of alleen maar even poetsen. Ik laat de druk van het moeten weg en dat heeft onze band zeker versterkt. Alles is bespreekbaar en niets moet is nu ons motto.

Dus paarden houden vind ik geen probleem mist je ze goed verzorgd, ze ruimte geeft ook om vrij te bewegen en ze als leefend schepsel ziet en niet als machine.

Ik moet altijd denken aan een woord afkomstig van de oorspronkelijke indianen: Hunkapi (hoon-KAH-pee). Dat betekent: ik ben aan iedereen verwant.
De indianen zeiden niets meer dan dat alles wat leeft broer of zus van je is en ze dus ook met gelijke recht moet behandelen. Zij bedankten hun paarden altijd voor wat ze voor hun deden.

Luna

Bericht door Luna » do okt 30, 2014 20:22

NewMoon schreef:Ik moet altijd denken aan een woord afkomstig van de oorspronkelijke indianen: Hunkapi (hoon-KAH-pee). Dat betekent: ik ben aan iedereen verwant.
De indianen zeiden niets meer dan dat alles wat leeft broer of zus van je is en ze dus ook met gelijke recht moet behandelen. Zij bedankten hun paarden altijd voor wat ze voor hun deden.
Mooi! (y) Wat dat betreft is de wereld er op achteruitgegaan, die dankbaarheid is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. Terwijl het eigenlijk toch niet meer dan logisch is...

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr okt 31, 2014 0:39

NewMoon schreef:Wat veel mensen vergeten is dat wij veel aan het paard te danken hebben. Als hun er niet waren geweest had grootschalige landbouw nooit ontstaan, dan hadden we geen auto's gehad (of pas veel later), dan had de mens nooit ver kunnen reizen voor dat er machines waren en zo zijn er nog meer dingen die mogelijk werden gemaakt door paarden. Paarden zijn dus erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de mensen. En dus vind ik dat je ze met alle respect moet behandelen.
Of het heeft snellere ontwikkeling tegen gehouden omdat men een paard had en dus niet verder nadacht over andere oplossingen....

Veganilla

Bericht door Veganilla » vr mar 27, 2015 11:12

Vegantastic schreef:Als we de vegan definitie volgen is paardrijden idd niet vegan.

Los van de dierenrechtendiscussie.. paardrijden is voor een paard per definitie een onnatuurlijke balast dragen. Dit zal net als mensen die vaak zwaar gewicht moeten tillen ook werken op de botten. Dus als je paardrijd, dan belast je de gewrichten van de dieren onnodig en dat zal op termijn problemen kunnen opleveren.

Voor een paard is het idealer natuurlijk om gewoon zelf te kunnen bepalen om te lopen en te rennen in een weide.
Dat belasten is niet per definitie waar. Zadels, en zeker bepaalde drukdekjes (ik weet even niet de naam, dekjes die als zadel worden gebruik zodat je meer op gevoel kunt rijden) zijn er op ontworpen de rug juist te ontlasten. Rijden zonder dekje of zadel is zelfs schadelijker voor het paard! De bilbotjes drukken dan op de spieren wat zeer kan doen. Natuurlijk is het onnatuurlijk om paard te rijden, en is het veganistisch gezien denk ik inderdaad ook beter niet te rijden. Maar dat paardrijden op termijn problemen kunnen opleveren is waar, maar niet omdat door het rijden altijd gewrichten belast. Als je een goed passend zadel hebt of beter een drukdekje hebt, kan je paard prima probleemloos leven.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za apr 11, 2015 18:37

Bedoel je met drukdekje een barebackpad? Daar kun je prima mee rijden, maar het biedt geen ruggengraatvrijheid :) Een barebackpad is er zodat jouw botten net ff wat minder in paardlief z'n rug drukken en zodat jij niet steeds tegen zo'n gladde vacht hoeft te vechten, terwijl je wel het close contact en betere gevoel van zonder zadel rijden hebt. Niks mis met een barebackpad, maar intensief rijden zou ik er niet mee doen. Bedenk je ook dat barebackpads met beugels heel gevaarlijk kunnen zijn. De pads zijn niet gemaakt voor dat soort belasting.

Natuurlijk valt paardrijden en paarden houden niet onder het veganisme. Toch is het mogelijk om paard te rijden zonder dat het een helse kwelling is :) Bedenk je ook dat een paard in het wild flink wat meer afstand aflegt dan bij ons, ook als ze altijd de ruimte hebben en soortgenoten om mee te spelen. Rijden is niet meteen verkeerde belasting dan. Paarden zijn sterk genoeg om ons te dragen, menslief moet even doorkrijgen hoe je voor comfortabele rugzak moet spelen (dus netjes meezitten in de beweging, niet op de rug bonken etc.) en dan kun je imo best samen op pad. Zie het als een hond uitlaten, alleen gaat je hond veel sneller dan jij, dus klim je er maar op ipv aan de riem. Dan moeten ze inderdaad wel ongeveer doen wat jij zegt, paard of hond. Dat ik geen 400 kilo paard als ongeleid projectiel over de weg laat rennen 'omdat ik in dierenrechten geloof' lijkt me niet meer dan logisch.

Nou is niet sporten natuurlijk ook niet dodelijk. Ik twijfel zelf nog steeds aan wel of niet rijden en ik moet heel eerlijk bekennen dat het een deel indoctrinatie vanuit de paardenwereld is. Ik heb een gezond, braaf paard waar ik prima op zou kunnen rijden en dan wil ik het niet doen omdat ik tegen paardrijden ben. Serieus, leg dat maar eens uit aan andere paardenmensen :P Verder vind ik het ook gewoon gezellig om buiten aan de hand te gaan wandelen, dus echt paard uitlaten, maar als we verder weg gaan, stap ik op. Ik denk dat mijn pony - vergeleken bij de meeste paarden in Nederland en België - echt meer dan redelijk af is, maar ik kom steeds meer tot het inzicht dat het hele dieren houden gewoon fout is. Of ik nou wel of niet die ene keer ga rijden maakt voor paardlief niet eens veel uit...

Martelpraktijken komen meer dan genoeg voor in de paardenwereld. Ik mag hopen dat jullie al doorhadden dat ik daar in ieder geval niet aan meedoe :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za apr 11, 2015 18:39

NewMoon schreef:Zelf heb ik ook een paard. Deze staat altijd in de wei met minstens 5 soortgenoten. Beschikt altijd over schoon water en onbeperkt hooi. De band die ik heb met mijn paard is sterk. Hij loopt vaak los met mij mee en als hij angstig wordt zoekt hij steun bij mij. Ik dwing hem niet, ik overleg. Gaan we niet via de kortste weg nou ja dan nemen we een omweg als we daar dan wel het doel mee bereiken vind ik het goed. Soms rij ik weken lang niet en doen we allerlei andere dingen zo als wandelen of verschillende soorten grond werk of alleen maar even poetsen. Ik laat de druk van het moeten weg en dat heeft onze band zeker versterkt. Alles is bespreekbaar en niets moet is nu ons motto.
Hier idem. :mrgreen:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Plaats reactie