Aantal dieren die een vegan 'redt'

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Aantal dieren die een vegan 'redt'

Bericht door Vegantastic » do jan 31, 2013 12:22

http://www.vegetariers.nl/waarom-vegeta ... ten-dieren

Dit gaat alleen over directe consumptie van dieren. Dit is eigenlijk een vrij simpele aanpak, maar het word lastiger als je levens koppelt aan zuivel of eieren. Hoe zouden we dat het beste kunnen berekenen? Ben wat aan het uitrekenen, maar je kan meerdere kanten op met berekeningen.

Bij eieren zal je de haantjes moeten meerekenen. Maar kan je de kip die geslacht word na productie wel meerekenen als extra bovenop die directe consumptie? Vanuit een vleeseters perspectief niet, maar voor een vegetarier weer wel, omdat een vegetarier niet het dier eet, maar wel de product en daardoor verantwoordelijk is voor het leven.

Zelfde bij zuivel.. hoe is aantal koeien per jaar te verdelen over de gemiddelde melkconsumptie?

Vissen zijn ook lastig, omdat er alleen een getal is voor aantal kg vis, maar vissoorten verschillen per grootte, dus het is lastig om te bepalen hoeveel vissen het zijn.

En hoeveel kg karmijn wordt er geproduceerd en geconsumeerd en hoeveel dieren zijn dat?

etc.

TonyJello

Re: Aantal dieren die een vegan 'red'

Bericht door TonyJello » do jan 31, 2013 12:27

Daar moet een t achter... :D

Hoor maar: Aantal dieren die een vegan smurft.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Aantal dieren die een vegan 'redt'

Bericht door Vegantastic » do jan 31, 2013 12:47

:offtopic:

(ik ben gezakt op NL ooit, dus don't blame me... )

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do jan 31, 2013 12:54

Ik denk dat je die kip wel mee moet rekenen. Als vleeseter of als vegetariër maakt niet uit, je bent er sowieso schuldig aan. Met zuivel denk ik dat je het beste uit kunt gaan van het gemiddelde dat een koe aan melk geeft en de gemiddelde levensverwachting plus voor ieder jaar een kalfje. Dat er daarvan een enkeling blijft leven kun je meetellen, maar ik weet niet hoe dat moet. Vis is inderdaad lastiger, ik denk dat je denk moet gaan rekenen met gemiddelde grootte van een vis en de meest geconsumeerde vissoort.

Ik heb wiskunde laten vallen met een 3, dus van mij hoef je verder geen hulp te verwachten :D
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » do jan 31, 2013 13:05

Niet helemaal on-topic, maar ik herinner me nog een Rondom 10 uitzending van een aantal jaren geleden waar vertegenwoordigers van de ALF-support groep stonden tegenover een aantal pluimveehouders.

Op herhaalde vragen van de presentator aan de pluimveehouder "hoeveel dieren" er om gingen in het bedrijf kon deze alleen antwoorden met hoeveel KILO. "Ja maar hoeveel DIEREN zijn dat dan?!". Geen antwoord! (als ik het me goed herinner). Hij wist het echt niet; het ging hem alleen om kilo's productie.

Treffender kon het contrast tussen de vee-industrie en hun tegenstanders niet in beeld worden gebracht. Soms is één vraag voldoende om zaken aan de kaak te stellen.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 31, 2013 13:18

Marcello schreef:...in het bedrijf kon deze alleen antwoorden met hoeveel KILO. "Ja maar hoeveel DIEREN zijn dat dan?!". Geen antwoord! (als ik het me goed herinner). Hij wist het echt niet; het ging hem alleen om kilo's productie.
Tja!

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 31, 2013 13:19

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jan 31, 2013 13:27

Ik vind wel dat je de melkkoeien en legkippen mee kunt/moet tellen. Ze moeten veel langer lijden dan een dier dat voor het vlees wordt gehouden, dus als je zo'n dier 'redt' door geen eieren of melk te gebruiken voorkom je veel extra leed. Bovendien zijn veel potentiële vegans waarschijnlijk al vegetariër of vleesminderaar, dus voor die mensen telt ook het doden van het dier mee.

Als een koe vijf jaar leeft krijgt ze in die tijd waarschijnlijk ongeveer 4 keer een kalfje. De helft van die kalfjes zijn vrouwtjes die zelf ook melkkoe kunnen worden, de mannetjes worden vetgemest en geslacht. Als dat klopt dan sterven er voor de totale melkproductie van een koe dus gemiddeld 3 dieren, de koe zelf, en twee stierkalfjes. Maar het vlees van die dieren wordt ook weer gegeten, dus je loopt dan inderdaad wel het risico dat je ze dubbel telt.

Met die vissen is het heel lastig, er zit nogal wat verschil in gewicht tussen een haring en een kabeljauw. Misschien kun je dat het beste gewoon in bespaarde kilo's laten staan, en zeggen hoeveel individuen van een bepaalde gemiddeld grote soort (bijvoorbeeld zalm) dat dan zouden zijn. Maar dan heb je nog niet meegerekend dat er ook heel veel vissen en andere zeedieren als bijvangst aan hun einde komen en dat kweekvissen vaak vismeel te eten krijgen, waardoor het aantal dode vissen per kilo door mensen gegeten vis aanzienlijk toeneemt.

Dingen als karmijn en honing lijkt me bijna onmogelijk om uit te rekenen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 31, 2013 13:41

Moet je nagaan als je niet eens kunt berekenen hoeveel leed een veganist redt, hoeveel leed een carnist veroorzaakt. Of delen carnisten onderling weer leed, omdat ze niet in één keer een hele koe opeten, maar dat met meerdere mensen doen?

http://img518.imageshack.us/img518/5914 ... allvw6.jpg

Mystique

Bericht door Mystique » do jan 31, 2013 13:42

Het gaat niet om het 'hoeveel' leed je iemand aan doet, het gaat om het leed zelf...

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 31, 2013 13:52

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 31, 2013 14:21

Martine schreef:Ik vind wel dat je de melkkoeien en legkippen mee kunt/moet tellen. Ze moeten veel langer lijden dan een dier dat voor het vlees wordt gehouden, dus als je zo'n dier 'redt' door geen eieren of melk te gebruiken voorkom je veel extra leed. Bovendien zijn veel potentiële vegans waarschijnlijk al vegetariër of vleesminderaar, dus voor die mensen telt ook het doden van het dier mee.
Het gaat even niet om het lijden in dit topic. Het gaat om getallen. En ging me vooral over eventuele dubbeltelling voorkomen, omdat de soepkip (legkip) waarschijnlijk zit bij het aantal kg vleesconsumptie.
Als een koe vijf jaar leeft krijgt ze in die tijd waarschijnlijk ongeveer 4 keer een kalfje. De helft van die kalfjes zijn vrouwtjes die zelf ook melkkoe kunnen worden, de mannetjes worden vetgemest en geslacht. Als dat klopt dan sterven er voor de totale melkproductie van een koe dus gemiddeld 3 dieren, de koe zelf, en twee stierkalfjes. Maar het vlees van die dieren wordt ook weer gegeten, dus je loopt dan inderdaad wel het risico dat je ze dubbel telt.
Daarom, zit ik te zoeken naar beste manier van tellen om recht te doen aan feiten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 31, 2013 14:54

Er zijn toch al tellingen van wat mensen consumeren? Draai dat dan om...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 31, 2013 14:56

TonyJello schreef:Er zijn toch al tellingen van wat mensen consumeren? Draai dat dan om...
Ja, maar dat is de discussie niet.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 31, 2013 14:57

Ohw, ik dacht dat het een doel was...

-Edit-

Oja, nu ik je artikel lees zie ik het. Ja, ik verdeel tegenwoordig mijn aandacht tussen facebook en dit forum, dus ik heb hier wat te snel gelezen... :oops:

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello » do jan 31, 2013 17:23

Alex, ik kan me niet voorstellen dat jij de eerste bent die dit wil uitrekenen. Is dat niet al ooit ergens gedaan in bijvoorbeeld de U.K. of USA? Of wil je persé Nederlandse cijfers?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 31, 2013 23:23

Marcello schreef:Alex, ik kan me niet voorstellen dat jij de eerste bent die dit wil uitrekenen. Is dat niet al ooit ergens gedaan in bijvoorbeeld de U.K. of USA? Of wil je persé Nederlandse cijfers?
NL cijfers en moeten ook zeer goed kloppen. Alleen mijn punt was vooral hoe te berekenen. Voor directe dierconsumptie is het makkelijker dan indirecte.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr feb 01, 2013 5:14

Ik denk dat als je wil berekenen hoeveel dieren een veganist redt, je moet rekenen vanuit vleeseters en niet vegetariërs. Dan moet je dus de eendagskuikens wel tellen maar de legkippen gewoon bij het vlees. Ongeveer dan. Vegetariërs kun je wel apart berekenen tov veganisten.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello » vr feb 01, 2013 10:06

Vegantastic schreef:...Alleen mijn punt was vooral hoe te berekenen...
En zijn daar, internationaal, geen berekeningsvoorbeelden van?

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 01, 2013 19:20

Barbera schreef:De dieren die niet geboren zijn, zijn niet gered. Je kunt niet iets redden wat niet is. Het is meer het vermijden van het creeren van lijden.
Dat dacht ik ook!

Maar goed, het gaat tóch om een berekening.

Plaats reactie