Aantal dieren die een vegan 'redt'

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Re: Aantal dieren die een vegan 'redt'

Bericht door Marcello » wo feb 06, 2013 14:12

Mystique schreef:...Wie zit er nu te wachten op een broodje met poep?...
Ome Willem! :lol:
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Bericht door DeVegetarische » wo feb 06, 2013 17:41

Mystique schreef:LoL... Ik dacht dat het enkel een opmerking was voor vleeseters "Maar dan blijft al dat vlees over", maar blijkbaar zijn er ook vegetariërs die dat echt denken. Niet aanvallend bedoeld hoor, maar vond het grappig...

Natuurlijk werkt het met vraag en aanbod. Denk je dat iemand heel veel broodjes poep zou maken, in de hoop dat het goed zou verkopen? Natuurlijk niet. Wie zit er nu te wachten op een broodje met poep?

Zo ook met de bio-industrie. Als er steeds minder vlees gegeten zal worden, zal er ook steeds minder gefokt worden. Als mensen enkel nog dieren uit een asiel nemen en niet meer van fokkers, zullen die fokkers er ook mee moeten gaan stoppen en zul je steeds minder gebruikte en opgesloten diertjes krijgen. :)
Maar ik zei dan ook: Dat houdt een tijd aan, vermoed ik dan. Een prijsdaling en eventueel meer export. Omdat er volgens mij in zulke idiote hoeveelheden wordt gefokt zal de industrie het als geheel nauwelijks of niet merken als 10.000 mensen bijvoorbeeld stoppen met vlees eten. Daar gaat denk ik enige tijd overheen ;)

Bovendien, dus stel dat je een daling krijgt in de vraag naar kippenvlees van maar liefst 50% (onrealistisch hoog getal denk ik, theoretisch). Dan nog is het aantal kippen waanzinnig hoog. Het krankzinnige aantal van de situatie is dan gereduceerd, maar de situatie is nog steeds compleet waanzinnig. Dan heb je er ''maar'' 230 miljoen alleen in Nederland al.

Dat vraag werkt schijnt wel te kloppen ja, want meer boeren stappen over op een wat diervriendelijker vleesproductie :) Dat komt denk ik mede door de veranderingen in de publieke opinie. Maar qua grote veranderingen lijkt politiek me cruciaal.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique » wo feb 06, 2013 19:26

Je zou met 50% overschot kippen zitten als 50% van de mensen van de een op de andere dag geen kip meer zouden eten (natuurlijk ruwe schatting en kun je nooit helemaal goed zeggen, maar goed). En dat men van de een op de andere dag geen kip meer zou eten zou, naar mijn mening, alleen kunnen als er weer een of andere bacterie gevonden gaat worden en zelfs dan zullen er genoeg domkoppen zijn die zich er niets van aantrekken.

Ik zit natuurlijk wel stiekem te hopen op een wonder dat men van de een op de andere dag vegan wordt en dan kun je altijd de dieren gescheiden houden zodat er geen baby diertjes meer worden geboren. Daar zal vast een oplossing voor zijn, maar het is toch niet realistisch dat mensen zo'n radicale omslag maken en allemaal tegelijk vegan worden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 10, 2013 13:08

Op dit kwam ik nu uit qua aantal dieren: (mbt zuivel)

Gemiddelde melkproductie (per koe per j.) 8063 kg
Gemiddelde melkproductie (per koeienleven) 44346,5
Aantal kalfjes per koe per leven 3 a 4 (ik ga uit van 3)
Gemiddelde leeftijd melkkoe 5,5 jaar
Zuivelconsumptie per persoon per jaar 128,1 kg

Kalf per hoeveelheid melk 14782,16667 kg/kalf

Verantwoordelijkheid geboren kalf per
consumptie melk per jaar 0,008665828 ~0,009

Consument heeft verantwoordelijkheid over 0,009 kalf per kg
0,350958904 liter per dag

Per dag zal consument voor 0,0315 kalf verantwoordelijk zijn
Na 30 dagen: 0,945
Na 365 dagen: 11,4975
Na leven (70 jaar): 804,825
Na gem. levensverwachting mens 896,805

897 dieren waar zuivelconsumptie voor verantwoordelijk is per persoon in heel leven
11,5 per jaar

Voor vegetariers is het 9 die gered worden
Veganisten redden 11,5 dieren van zuivel. Plus die 9, dus 20,5 dieren per jaar.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 10, 2013 14:49

Hoor het graag als iemand een rekenfout ziet :)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo feb 10, 2013 15:49

Ik ben met een rekenprogramma bezig en daarin komt een dergelijke berekening ook voor.
Ik heb onderscheid gemaakt tussen biologische en gangbare koemelk. Ik heb de volgende berekening gemaakt.

g= gangbaar, b=biologisch
Gemiddelde hoeveelheid melk die per bedrijf wordt geleverd: g: 600090 - b: 446633 liter
Gemiddeld aantal melkkoeien: g: 75 - b: 72 aantal
Gemiddelde melkproductie per koe: g: 8001 - b: 6203 liter
Gemiddeld aantal stuks jongvee: g: 48 - b: 45 aantal
Aantal koeien per liter melk: g: 0,00012 - b: 0,00016 koeien/liter
Aantal stuks jongvee per liter melk: g: 0,00008 - b: 0,00010 jongvee/liter
Aantal dieren per liter melk: g: 0,00020 - b: 0,00026 dieren/liter

Jouw getal voor zuivelconsumptie: 128.1 liter

Aantal dieren per jaar per gemiddelde zuivelconsumptie: g: 0,026 - b: 0,034 dieren per persoon, per jaar
Aantal dieren in 70 jaar per gemiddelde zuivelconsumptie: g: 1,84 - b: 2,35 dieren per persoon, per leven

Ik ben uitgegaan van 8001 liter per koe (uit een bepaald onderzoek) en op wikipedia hebben ze het over 7875 liter per koe gemiddeld. 7875 liter is echt heel veel melk. Dat drink je niet zomaar even weg. Ik denk dan ook dat mij berekening van ca. 2 koeien + kalveren per liter melk een stuk waarschijnlijker is dan de 11,5 die jij noemt.
Het is ook de vraag of je dat verantwoordelijk helemaal juist gebruikt. De kalveren worden gegeten en niet weggegooid. De vleeseter en de melkgebruiker werken samen en hebben naar mijn idee een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het laat volgens mij wel heel goed zien dat alleen melk consumeren niet mogelijk is: je moet iets met de kalfjes. En gelukkig voor de vegetariër zijn er dan vleeseters die er voor zorgen dat hun overschot waar zij niet aan mee willen doen, toch nog opgelost wordt. Ik denk dat je de verantwoordelijkheid van de kalfjes moet verdelen over de melkgebruikers en de vleeseters. En dan is de melkgebruiker een beetje verantwoordelijk en de vleeseter ook.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 10, 2013 16:22

Waarom zo moeilijk doen? Al zou ik maar 1 dier redden per jaar, dan nog zou ik het graag gedaan hebben voor dat dier.

Ik begrijp het gedoe niet zo?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 10, 2013 16:34

Rick schreef: Ik ben uitgegaan van 8001 liter per koe (uit een bepaald onderzoek)
Ik gebruik de cijfers van productschap zuivel. Die zeggen dus 8063 kg zuivel
Dat drink je niet zomaar even weg. Ik denk dan ook dat mij berekening van ca. 2 koeien + kalveren per liter melk een stuk waarschijnlijker is dan de 11,5 die jij noemt.
Bedoel jij per liter? Die 11,5 slaat op het aantal per jaar. Waarbij gemiddeld dus 128kg ongeveer genuttigd wordt aan zuivel.
Het is ook de vraag of je dat verantwoordelijk helemaal juist gebruikt. De kalveren worden gegeten en niet weggegooid. De vleeseter en de melkgebruiker werken samen en hebben naar mijn idee een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Dat is het lastige dus. Waarom ik het topic startte. Het is denk een keuze hoe je dit wilt aanpakken. Er valt wat voor te zeggen om idd een deel te laten wegvallen omdat vleeseters er zijn, maar aan de andere kant zouden die kalfjes er niet zijn als vegetariers niet de zuivel namen. Dus je kan als je de laatste weg kiest spreken over directe ontstaan van deze dieren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 10, 2013 16:36

Mystique schreef:Waarom zo moeilijk doen? Al zou ik maar 1 dier redden per jaar, dan nog zou ik het graag gedaan hebben voor dat dier.

Ik begrijp het gedoe niet zo?
Snap ik, maar het is handig om dergelijke cijfers te hebben voor diverse doeleinden.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo feb 10, 2013 16:41

Vegantastic schreef:
Rick schreef: Dat drink je niet zomaar even weg. Ik denk dan ook dat mij berekening van ca. 2 koeien + kalveren per liter melk een stuk waarschijnlijker is dan de 11,5 die jij noemt.
Bedoel jij per liter? Die 11,5 slaat op het aantal per jaar. Waarbij gemiddeld dus 128kg ongeveer genuttigd wordt aan zuivel.
ik bedoelde eigenlijk 2 koeien+kalveren per mensenleven melk drinken.

Overigens: ik weet niet precies hoe jij aan de 128 liter per jaar komt. Voor een 1 kg kaas is al 10 liter melk nodig!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 10, 2013 18:48

Rick schreef:
Vegantastic schreef:
Rick schreef: Dat drink je niet zomaar even weg. Ik denk dan ook dat mij berekening van ca. 2 koeien + kalveren per liter melk een stuk waarschijnlijker is dan de 11,5 die jij noemt.

Overigens: ik weet niet precies hoe jij aan de 128 liter per jaar komt. Voor een 1 kg kaas is al 10 liter melk nodig!
128kg komt van rapportcijfer van de Productschap zuivel over de consumptie van zuivel in Nederland. Site is nu even offline, dus kan het niet even herchecken, maar stond hierin: http://www.prodzuivel.nl/pz/productscha ... on2011.pdf

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo feb 10, 2013 19:45

Ik vind het wel interessant hoor jongens, al is het gewoon als rekenoefening! Maar het is inderdaad ook wel mooi om te noemen in een brochure o.i.d.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 12, 2013 17:15

Vegantastic schreef:
Rick schreef:

128kg komt van rapportcijfer van de Productschap zuivel over de consumptie van zuivel in Nederland. Site is nu even offline, dus kan het niet even herchecken, maar stond hierin: http://www.prodzuivel.nl/pz/productscha ... on2011.pdf
Is de optelling, van pagina 62. Misschien is het veiliger om alleen het aantal pure melk te nemen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di feb 12, 2013 17:28

http://www.natuurenmilieu.nl/media/4343 ... ie_def.pdf

Dit is ook interessant rapport.

Ik moet ook cijfer hebben van Co2-eq besparing van zuivel per persoon per dag. Heb wel een getal voor nederland. Kan ik dat veilig opdelen door 16 miljoen?

Stein

Bericht door Stein » zo jul 21, 2013 2:08

Ik heb eens verder gerekend op een 'gemiddeld eet een Belg x koeien, x kippen' etc. cijferlijst van onder meer EVA vzw. Ik heb daar toen op verder gerekend met cijfers over bijvangsten in de visserij (rond de 90%-95%(!) bijvangst), het doden van haantjes (aantal gegeten kippen x2), tijdens het in de cel leven overleden aantal dieren (afhankelijk van welk dier tussen de 10-20%), overproductie en aandeel weggegooid voedsel door de producenten en supermarkten zelf (ben niet meer zeker hoeveel maar tikt ook aan), aantal afgemaakte haantjes en kippen voor eieren (want die kippen gaan uiteindelijk ook dood, reken maar) enz... alleen de melk had ik niet meegerekend, uiteindelijk kwam ik nochtans al uit op rond de honderd dieren.

Ik lees echter om me heen steeds veel lagere cijfers dus ik begin er steeds meer aan te twijfelen en ik ben zo stom geweest het papier weg te hebben gegooid. Wellicht dat ik het nog eens ga narekenen (morgen als ik het niet vergeet!) en op mijn blog ga gooien.

Desalniettemin, stel dat het klopt? Maakt het uit, zo op de vele miljoenen, miljarden dieren die per jaar worden afgemaakt? Valt het niet in het niet, in de ruis, weg?

Ik denk dat het wel uitmaakt. Je kan er ook op verschillende manieren naar kijken. Je kan kijken naar de grote berg geslacht vee en zeggen: 'Mijn aandeel telt toch niet mee'... ik denk dat als iedereen die dat zou denken, zou stoppen met vleeseten, dat er dan weinig vlees meer wordt gegeten...

Je kan er ook een soort meer abstracte berekening rond maken... hoeveel je aandeel nu eigenlijk is... dat is veel optimistischer en motiverender - en uiteindelijk ook, denk ik, realistischer.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di jul 23, 2013 11:57

Als ik mag, wil ik nog even hardop een stukje relativeren :)
De vegetarier in mij is blij met de dieren die niet sterven, ook al zijn de getallen lager dan sommige mensen verwachtten.
Maar ik ben veganist en het gaat mij vooral ook om het lijden dat aangedaan wordt aan onze mede-planeet-bewoners. En dat lijden, valt niet uit te drukken in een getal.
Dat vind ik wel jammer, want cijfers kunnen goed ingezet worden in discussies met voorstanders en aanhangers van andere 'dieten' (levensstijlen). Het klinkt cru, maar wellicht is de dood voor sommige dieren meer welkom in vergelijking met het leed dat zij tijdens hun leven doormaken.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Sas

Bericht door Sas » do jan 16, 2014 22:44

Een iemand zal niet veel uitrichten... maar heb je 10.000 Vegans, dan scheelt dat enorm veel dierenleed. En toch, het gaat er bij mij om dat ik de keuze heb gemaakt dat ik niet wil meewerken aan moord en doodslag van dieren. Al red ik slecht 1 kip, of 1 koe dan is het 't voor mij al waard. Vleeseters schijnen duizenden kilo's vlees te eten in heel hun leven. Dus ik ga ervan uit dat door vegan te zijn, de dieren of langer leven, of anders worden ingezet, of ze zullen nooit geboren worden, omdat mijn vraag naar het dierlijk produkt is verdwenen. Vermenigvuldig dat met 10.000 vegans, en je hebt een groot aantal megastallen vol met dieren die nooit pijn zullen lijden, dieren die nooit zullen bestaan, want er hoeven minder stallen gebouwd te worden.

Plaats reactie