Keuze en ervaring kattenvoer? POLL!

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie

Hoe voer jij je kat?

Ik heb geen kat
13
38%
Regulier, niet-vegan voer (geen vegan voer geprobeerd)
10
29%
Regulier, niet-vegan voer (vegan voer geprobeerd, maar de kat lust het niet)
0
Geen stemmen
Regulier, niet-vegan voer (vegan voer geprobeerd, gestopt wegens gezondheidsproblemen)
3
9%
Deels regulier, deels vegan voer (geheel vegan voeren niet geprobeerd)
1
3%
Deels regulier, deels vegan voer (geheel vegan voeren geprobeerd, maar gestopt wegens gezondheid)
2
6%
Geheel vegan voer (sinds een jaar of korter)
2
6%
Geheel vegan voer (al meer dan een jaar)
3
9%

Totaal aantal stemmen: 34

Renee1137
Leefwijze: veganist

Keuze en ervaring kattenvoer? POLL!

Bericht door Renee1137 » za aug 03, 2013 19:35

Ik weet dat er al een topic is waar kattenvoer uitgebreid wordt besproken, maar ik wilde even een poll over het onderwerp opzetten erover. Ik hoor namelijk gemixte verhalen over vegan kattenvoer (het succes ervan) en ik wil het wat meer gekwantificeerd hebben. Want als ik in de toekomst ook een kat adopteer dan heb ik een wat beter beeld van de success-rate van vegan voer! :P

ALS JE MEERDERE KATTEN HEBT MET VERSCHILLENDE EETGEWOONTES, SVP MEERDERE KEUZES AANVINKEN!

Laten we hier ajb niet bediscussiëren over de ethische kanten van deze vraag, dat kunnen we beter op het al bestaande topic over katten doen!

Wel mag je toelichten welk merk bij jou wel/niet werkte!
Laatst gewijzigd door Renee1137 op zo aug 04, 2013 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Re: Keuze en ervaring kattenvoer?

Bericht door Martine » za aug 03, 2013 19:54

Onze Mindl krijgt al een poosje half om half Amicat en vleesvoer. Daar doet ze het prima op. Ze vind het vegan voer nog lekkerder dan de vleesbrokjes. Uiteindelijk willen we wel proberen om haar 100% of in ieder geval 70%/80% veganvoer te geven, maar dan wil ik eerst overleggen met de dierenarts en haar urine ph laten testen etc. Ik hoop dat de dierenarts daar open voor staat, maar ik ben bang dat ze er tegenin zal gaan.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Eef

Bericht door Eef » zo aug 04, 2013 8:42

Misschien handig om in de titel te zetten dat het om een poll gaat? :D

ps ik heb geen kat, wel honden en die krijgen vegan voer.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo aug 04, 2013 10:33

Ik heb 2 katten en inmiddels zijn er ook 2 overleden.

Snoopy: Nu ca. 10 jaar, kwam bij ons wonen toen ze 3 jaar oud was. Ze heeft van het begin af aan vegan voer gekregen. Bij het asiel kreeg je 1 zak kattenvoer mee en die heb ik gebruikt om over te schakelen op veganvoer.

Dicky Dik: Was ca. 7 jaar toen hij bij ons kwam wonen. Ca. 5 jaar geleden is hij overleden na een aanrijding. Ook hij heeft van het begin af aan veganvoer gehad.

Hannah: was ca. half jaar toen ze bij ons kwam wonen. Ze is inmiddels een jaar 6/7. Door de stress had zij problemen met haar darmpjes en dat was met het veganvoer lastig te verhelpen. We hebben toen een aantal weken speciaal voer bij de dierenarts gehaald om haar darmpjes weer op orde te krijgen. Dat is gelukt, maar haar darmpjes blijven gevoelig. Als ze alleen amicat eet dan geeft ze vaker over. Amicat vindt ze lekkerder dan Benevo. Ik meng het daarom en dat werkt: ze geeft nu vrijwel nooit over. Ik weet niet of het aan de samenstelling van amicat ligt, of dat het komt doordat ze schrokt en daardoor de boel niet altijd binnenhoudt. Met de combinatie gaat het prima.

Johan: Een ontzettend bange, wat oudere kat. Hij is inmiddels ook overleden. Na een half jaar weggestopt te hebben zitten in een kattenholletje heeft hij uiteindelijk toch het vertrouwen gekregen om bij ons op schoot te komen liggen. Daarna hebben we hem naar buiten gelaten en daar genoot hij intens van. Helaas heeft hij ook een ongeluk gehad. We weten iet precies wat er is gebeurd. Wij waren op vakantie en dagen later na het ongeluk hebben buren hem gevonden. De dierenarts heeft besloten hem in te laten slapen omdat er maden in zijn wond zaten en de vraag was of hij het zou overleven.

Alle katten krijgen droge brokjes van benevo en amicat. In het begin heb ik nog een keer vegecat gekocht en zelf kattenbrokjes gebakken. Dat vond ik geen succes: dat katten vonden het niet echt lekker, ik vond het veel gedoe en de keuken stonk behoorlijk als je het gebakken had en ik heb mijn twijfels bij de samenstelling.
Van benevo heb je ook nog een natvoer variant. Het geluid van het openen van het blikje is voor Snoopy ontzettend interessant, maar na een paar hapjes/likjes laat ze het meestal voor wat het is. Hannah wil soms er nog wel wat van eten. Tegenwoordig krijgt de hond benevo natvoer gemengd met amidog en als Hannah de kans krijgt eet ze de restjes uit zijn bak.

Het hangt een beetje af van of je kat kieskeurig is. Tot nu toe heb ik er weinig problemen mee gehad. Dicky Dik was uiteindelijk de moeilijkste denk ik. Die liet zijn voer soms even staan om er later toch van te eten. Dat kwam toen ook door de soms wat wisselende smaak van het voer. Ik heb de indruk dat de smaak nu wat constanter is en dat de katten het lekker vinden. Ze eten vrijwel nooit buiten de deur. Ze zitten in ieder geval iedere ochtend en iedere avond te wachten (mekkeren) op hun eten. Eerder konden ze in principe ook bij de buren eten, als ze dat zouden willen, maar dat hebben ze eigenlijk nooit gedaan.

Als je de kans wat groter wilt laten zijn dat je een kat in huis haalt die amicat/benevo lekker vindt, neem dan wat brokjes mee als je naar het asiel gaat en kijk of ze het willen eten.

Breng je dierenarts op de hoogte van het vegavoer. Zoek een dierenarts die er voor open staat.
Als je in de buurt van Hilversum woont: Dierendokters Hilversum, 2 minuten lopen vanaf het station.

Renee1137

Re: Keuze en ervaring kattenvoer? POLL!

Bericht door Renee1137 » zo aug 04, 2013 20:33

Dank voor de tip over de titel, en Rick voor je uitgebreide uitleg!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

JesseL

Bericht door JesseL » zo aug 04, 2013 20:40

Onze kat Loedertje van inmiddels 20 krijgt nu ook ruim een jaar vegan voer. Eerst Amicat en Benevo om en om en later gemengd, ook om te kijken wat beter (be)viel. Maar inmiddels al een tijd alleen amicat. Dat beviel haar het beste. Ze doet het er gezien haar leeftijd prima op.
In het begin vonden we het eng om ook de kat direct vegan te maken, zeker gezien haar leeftijd, maar na gerustelende berichten en artikelen hebben we het toch aangedurfd en geen spijt van gekregen.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 06, 2013 11:01

Ik heb het nog niet aangedurfd.. om het eerlijk en schoorvoetend toe te geven.
Een van mijn katten is gehandicapt, en de ander is op een blaasgruis dieet. Die andere dus vanzelf ook, want ze doen alles samen. Ze hebben wel erg haaruitval met dit voedsel, maar hoe vega voedsel zou gaan met een nierdieet... geen idee.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

@rno

Bericht door @rno » di aug 06, 2013 11:18

AnAnAN schreef:Ik heb het nog niet aangedurfd.. om het eerlijk en schoorvoetend toe te geven.
Een van mijn katten is gehandicapt, en de ander is op een blaasgruis dieet. Die andere dus vanzelf ook, want ze doen alles samen. Ze hebben wel erg haaruitval met dit voedsel, maar hoe vega voedsel zou gaan met een nierdieet... geen idee.

Mogen ze wel gistvlokken? Volgens mij is dat goed voor de huid/haren.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 06, 2013 11:21

Geen idee, het ging er bij die ene vooral om dat zijn urine te basisch was, dus niet zuur genoeg, om de kristallen in z'n blaas op te lossen. Het voer wat ik toen kreeg zorgt voor een hogere zuurtegraad in de blaas. Dat was eigenlijk de hoofdzaak geloof ik. Gistvlokken mag wel tenzij het de zuurtgraad terugdringt maar dat weet ik niet..
De reden dat ik verder terughoudend ben met experimenteren is dat mijn kat Takkie is overleden aan blaas/nierproblemen en dat is bij vaak gewoon niet te merken tot het te laat is :( Ik merkte het bij toeval ook bij deze kat, ik zag 1 klein mini rood stipje in z'n hoopje plas in de kattenbak en heb een urintest laten doen.
Dus ik ben erg bang, maar eventueel 50/50 vega zou ik sowieso wel erg graag willen.. maar vega niervoer is er geloof ik niet..
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

KL8

Bericht door KL8 » wo aug 07, 2013 16:59

Wat zielig, AnAnAn!

Mijn kat is volgens mij hartstikke gezond en volgt dus geen speciaal dieet, dus ik ga vrijdag wanneer ik in Amsterdam ben even langs bij Vegalife om een zak vegavoer te kopen. Ben er na veel googlen inmiddels wel van overtuigd dat het de moeite waard is om te proberen en dat het niet schadelijk is voor het dier. (En andere dieren natuurlijk!) Bovendien vind ik het idee dat ik haar vlees geef smerig en komt het niet overeen met mijn overtuiging.

Ik kan helaas geen veganistische snoepjes voor katten vinden. Weet iemand of ze bestaan?

@rno

Bericht door @rno » wo aug 07, 2013 17:16

Als er nou gestampte muisjes in het kattenvoer zitten, kan je je er nog wat bij voorstellen. Maar rundvlees is geen natuurlijke voeding.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

KL8

Bericht door KL8 » do aug 15, 2013 8:41

Gisteren voor de eerste keer Benevo (vegetarisch, niet vegan) gegeven en de kat was er dol op. Zegt niets over de kwaliteit e.d. natuurlijk, maar de smaak lijkt heel goed te zijn. (Ik vond het zelf voor kattenvoer ook best lekker ruiken maar heb het maar gelaten ervan te proeven)

Ananas

Bericht door Ananas » wo sep 04, 2013 6:16

Mijn kater kreeg blaasgruis van Yarrah en toen hebben ze hier een half jaar speciaalvoer gekregen. Daarna ben ik dat gaan mengen met amicat (50/50) en uiteindelijk helemaal overgegaan op amicat. Ze vinden het heerlijk en het gaat goed met de kater. Ik hou hem wel extra in de gaten en als ik op vakantie ga koop ik toch nog blaasgruisvoer omdat ik er niet aan moet denken dat het weer terugkomt als ik van huis ben.

Na de blaasgruisperikelen ben ik ook begonnen met natvoer: worst van vegourmet, natvoer van vegusto en benevo blikvoer, alles gemegd met edelgist. In het begin vonden ze alles heel lekker maar dat werd minder. Nu geef ik dat nog af en toe. Edelgist eten ze wel uit de pot als ik niet oplet...

Veganistische kattensnoepjes bestaan helaas nog niet, maar ik kan mijn katten blij maken met sojamelk, banaan en meloen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo sep 04, 2013 15:35

Ali vindt Benevo droogvoer heerlijk en dat is zijn belangrijkste voedsel. Vegan natvoer lust hij niet.
Zelf vangt hij muizen en vogels die hij op eet, maar hier in Noord-Holland vangt veel minder dan in Zuid-Limburg in het heuvellandschap. Daarnaast krijgt Ali regulier natvoer als hij daarom vraagt. Nu is dat eens in de drie á vier dagen. Ik wil dat zoveel mogelijk beperken.

Pas was ik bij vrienden en zij geven hun kat van acht jaar al enkele jaren uitsluitend Benevo droogvoer en de kat is gezonder dan daarvoor. Ook hebben zij een hond van elf jaar die Vegan droogvoer eet. Als snack eet deze hond met veel plezier een wortel en hij krijgt ook andere groente. Met smaak likt hij borden en lepels af waaraan nog wat Vegan voedsel van de mensen zit.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr okt 04, 2013 5:32

Onze katers (en hond) krijgen vlees. Niet uit blik van de supermarkt, maar slachtafval. Ik heb ze ooit vegan geprobeerd te voeren, maar twee katers aten het niet en de andere kater viel schrikbarend af. Onze windhond Olivier is er ziek van geworden: diarree en overgeven.

Voorheen gaf ik biologische brokken met minstens 80% vlees, nu enkel vers. Ik vind het verschrikkelijk maar mijn dieren zijn vleeseters die het daar dus ook het best op doen. Overigens een bizar grote verbetering ten opzichte van de brokken: ze zijn gezonder, niet ziek (katers wilden nog wel eens flink niezen) en wonden genezen sneller, meer energie, beter gewicht, geen winden (erg fijn!) en ze zijn stabieler.
Zodra een vegan variant dat kan bewerkstelligen zal ik het kopen. Tot die tijd moet ik even met de tanden op elkaar, hoofd afgewend en gevoel uitschakelen. Pfff.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr okt 04, 2013 8:31

Een kat rauw (vlees) voeren vergt wel wat nadenken. Een hond is makkelijker. Ik neem aan dat je dat weet Arthur. Het leest voor mij nu zo alsof ieder slachtafval gezond is.

Twee van mijn katten eten ook rauw, alleen de kater met blaasgruis is heel moeilijk met eten, die eet Urinary brokken :roll:

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr okt 04, 2013 8:44

Nee, dat vul je in. Ik meld enkel wat ik ervaar.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr okt 04, 2013 8:50

Prima, gelezen tekst kan anders overkomen.
Off topic: waar haal jij dat slachtafval?

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr okt 04, 2013 9:09

Nee, gelezen tekst kan enken anders geïnterpreteerd worden. Getypte tekst is enkel datgene wat er staat. En dat is dus niet dat al het slachtafval gezond is. Een dier voeren vergt hoe dan ook nadenken. Daarom krijgen de pauw en kippen geen vlees. :grin:

Het komt in ons geval van Tamro.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr okt 04, 2013 9:37

Bedankt. Ik zie de waar de verwarring vandaan komt, jij hebt het over KVV (rolletjes in diepvries, Kompleet Vers Voer) en ik over Barf (stukken spier-, bot- en orgaanvlees).

Allebei erg gezond voor een kat met blaasgruis.

Plaats reactie