dierentuin

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Cornelia
Leefwijze: vegetarier

dierentuin

Bericht door Cornelia » do dec 26, 2013 19:28

Ik ben gisteren naar dierentuin Amersfoort geweest, ik ben erg in tweestrijd hiermee.
Toen ik als eerste de sneeuwuil en Oehoe zag kon ik als vogelgek niet enthousiast zijn, maar dacht hoe zal het voor ze zijn, is deze dierentuin misschien beter als andere? meer ruimte? maar, ja, als je goed kijkt zie je ook wel dat deze vogels echt niet ver kunnen vliegen. De beren, prachtige dieren, maar ik zie beren die niet happy zijn, maar ja, misschien verzin ik het en zijn beren altijd zo? katachtigen, tijgers, die langs het hek heen en weer lopen, ik denkend dat het vreemd gedrag is van dieren die niet lekker in hun vel zitten?
maar de dierenverzorger die verteld dat het natuurlijk gedrag is en ze hun gebied afbakenen?
de grote vale gieren, die op eens stokje zitten en hun meters grote veren uitzetten, prachtig. maar weer dat stemmetje, ze kunnen geen kant op, maar misschien stel ik me aan en valt het allemaal wel mee? enz. enz. enz.
Ik zie dat deze dierentuin beter is en natuurlijker ingericht dan bijv. Emmen, ik ben er geweest, maar ik voel me er niet goed bij, dan kun je zeggen, ga dan niet, klaar, maar ik wil toch graag duidelijkheid, kunnen bijv. deze dieren zich aanpassen en toch happy zijn? Is het waar dat de verzorgers zeggen dat bijv. tijgers hun gebied afbakenen?

Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: dierentuin

Bericht door Renee1137 » do dec 26, 2013 22:19

Cornelia schreef:Ik ben gisteren naar dierentuin Amersfoort geweest, ik ben erg in tweestrijd hiermee.
Toen ik als eerste de sneeuwuil en Oehoe zag kon ik als vogelgek niet enthousiast zijn, maar dacht hoe zal het voor ze zijn, is deze dierentuin misschien beter als andere? meer ruimte?
Hee Cornelia. Dit doet me denken aan toen ik een aantal jaar geleden naar de dierentuin ging, Burgers' Zoo. Ik was toen al een beetje bezig met nadenken over dierethiek en veganisme enzo, en was ook in tweestrijd erover. Ik ben toch maar gegaan omdat het een afscheid was van een vriend die naar het buitenland ging voor lange tijd. Anyway.
Maar, ja, als je goed kijkt zie je ook wel dat deze vogels echt niet ver kunnen vliegen. De beren, prachtige dieren, maar ik zie beren die niet happy zijn, maar ja, misschien verzin ik het en zijn beren altijd zo? katachtigen, tijgers, die langs het hek heen en weer lopen, ik denkend dat het vreemd gedrag is van dieren die niet lekker in hun vel zitten?
Het is denk ik soms heel lastig om goed te kunnen 'lezen' of een dier op zijn gemak is of niet, en wat zijn welzijn op de langere termijn is. Ik denk dat je in veel gevallen veel ervaring en/of specifieke kennis over de diersoort nodig hebt om gedrag te kunnen interpreteren. Voorbeeld (niet specifiek op dierentuinen van toepassing hoor): veel prooidieren zullen ook bij zeer ernstige pijn geen kik geven en op geen enkele manier verraden dat ze lijden. Waarom? In de natuur worden de zwakke dieren getarget door de roofdieren. En dus kun je maar beter stoïcijns doen. Maar als je dit als mens zijnde niet weet, maak je een grote inschattingsfout. Zo zijn er veel meer dingen waarbij je niet intuïtief kunt zien hoe het met dieren gaat.

Het welzijn van dieren in de dierentuin hangt, vanwege de grote verschillen tussen de dieren (prooi of predator/sociaal of einzelgangers/grootte natuurlijk migratiegebied/etc.etc.etc.) heel sterk af van de soort. Ik heb wel eens gelezen dat sommige prooidieren, vooral de kleine 'nerveuze' grazers zoals gazelles, al snel heel gestresst raken van... nouja, alles. Van bezoekers en verzorgers tot kleine veranderingen op hun terrein, spiegelende ruiten... Een buffel zal daar minder last van hebben. Verschillende soorten (vooral roofdieren) kampen snel met verveling als ze niet hoeven te werken voor hun voedsel. Olifanten hebben zeer sterke vriendschaps- en familiebanden, dus overplaatsing van een maatje naar een andere dierentuin kan een dier voorgoed bijblijven.

Wat betreft het ijsberen van tijgers, ik kan geen antwoord op je vraag geven. Het enige dat ik weet uit een boek van Temple Grandin is dat incidenteel ijsberen niet wijst op problemen, maar dat regelmatig ijsberen een zogenaamde 'stereotypering' is (in ieder geval voor tijgers, wolven, ijsberen, leeuwen en dat soort dieren). En stereotyperingen wijzen eigenlijk altijd op een welzijnsprobleem.

Ik kom soms informatie over dierenwelzijn in dierentuinen tegen, hier en daar, maar kan je bij deze jammer genoeg even niet verwijzen naar een (objectief, feitelijk) website of boek dat er uitgebreid op ingaat (ik hoop iemand anders wel?). Op basis van wat ik heb gelezen, zou ik zeggen dat sommige dieren goed met hun gemiddelde dierentuinverblijf omgaan, anderen ronduit slecht, en anderen ergens er tussenin.

Verder is mijn filosofie dezelfde als ik bij je vraag over melkkoeien al even had uitgetikt. Het is een hele verantwoordelijkheid die we nemen als mens, over al die dieren. En ik denk dat je zou kunnen beweren dat entertainment voor de mens in dierentuinen de prioriteit krijgt boven het welzijn van de dieren, want zonder entreegelden kunnen dierentuinen gewoonweg niet bestaan. En dus worden er concessies gedaan op het gebied van dierenwelzijn. Je hebt gelijk dat het geweldig is om dieren in het echt te zien, maar ik denk dat een goede wilddocumentaire dichtbij komt - en ons waarschijnlijk meer leert over het dier (vooral over zijn natuurlijke gedrag) dan een dierentuin.

Nog een interessant artikeltje van eerder dit jaar: Een Britse dierentuin-tycoon vindt dat we (hij dus) moeten toewerken naar een sluiting van alle dierentuinen. Hij noemt een paar interessante argumenten.
http://www.express.co.uk/news/uk/416277 ... n-Aspinall
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do dec 26, 2013 23:21

Dat het niet goed is voor het welzijn van dieren om opgesloten te zijn is voor mij duidelijk. Toch zal het voor veel dieren niet mogelijk zijn terug te keren naar hun natuurlijke habitat, omdat deze niet meer (voldoende) aanwezig is. Ook worden in sommige landen dieren doodgeschoten door jagers, stropers, of mensen die menen hun erf te moeten verdedigen. De mens (op enkele individuen na) heeft de neiging dieren die met uitsterven worden bedreigd in leven te willen houden. Of dit voor het welzijn van het dier ook het beste is valt te betwijfelen. Wat heeft een dier nu voor leven in een wereld waarin het geen passende leefomgeving kan vinden?
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 26, 2013 23:42

Rorrim schreef:Dat het niet goed is voor het welzijn van dieren om opgesloten te zijn is voor mij duidelijk.
Ik weet niet, ik vind het nog niet zo duidelijk. Het volgende is natuurlijk een heel standaard tegenargument, maar het welzijn van dieren in het wild is vaak nou ook niet top. Als we díe afweging gaan maken, en iemand heeft argumenten om te denken dat voor een bepaald dier het gemiddelde verwachte welzijn hoger is in een dierentuin (is theoretisch gezien absoluut mogelijk, ligt aan de omstandigheden in het wild en de welzijnseisen van het specifieke dier) dan kan diegene concluderen dat we die dieren beter allemaal kunnen opsluiten.

Ik kan ook beargumenteren dat als ik een kind weg-kidnap van een moeder midden in een oorlogsgebied waar een hongersnood heerst, ik het welzijn van dat kind daarmee verhoog. Ik zou deze hele welzijns-afweging liever willen omzeilen door te zeggen, spelen er niet meer argumenten mee dan 'waar krijg je het hoogste welzijn'?

Toch zal het voor veel dieren niet mogelijk zijn terug te keren naar hun natuurlijke habitat, omdat deze niet meer (voldoende) aanwezig is. Ook worden in sommige landen dieren doodgeschoten door jagers, stropers, of mensen die menen hun erf te moeten verdedigen. De mens (op enkele individuen na) heeft de neiging dieren die met uitsterven worden bedreigd in leven te willen houden. Of dit voor het welzijn van het dier ook het beste is valt te betwijfelen. Wat heeft een dier nu voor leven in een wereld waarin het geen passende leefomgeving kan vinden?
Ik ben het hier wel met je eens, als het gaat om het eventuele terugplaatsen van een dier in het wild. Dat zal ook vanwege de geringere overlevingskans van veel zoo-dieren in het wild geen goed idee zijn. En het uit het wild nemen van een dier vanwege dit soort problematiek is wellicht soms een goede optie, al zal het praktisch bezien bijna ondoenlijk zijn. Maar in beide gevallen denk ik dat de belangen van het dier op de eerste plek zouden moeten staan. Zodra je ze gebruikt voor entertainment en er geld mee verdient, word je verleid tot compromissen. Natuurlijk wordt het heel moeilijk als er alleen geld voor opvang is als er ook mensen naar mogen komen kijken in ruil voor geld - dat het zonder die entreegelden helemaal niet mogelijk is. Dat wordt ethisch bezien een complex dilemma...

In ieder geval denk ik dat dit niet opgaat voor het fokken van zoo-dieren in gevangenschap (oftewel, de manier waarop de meeste zoo-dieren in de zoo zijn gekomen). Dat zouden we toch in ieder geval kunnen laten?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Sas

Bericht door Sas » vr jan 31, 2014 17:27

Daar ga ik niet (meer) heen. Het is net zo onnatuurlijk als circusdieren... maar ja, alles is beter dan ze laten inslapen, want dat is het alternatief. Dat er geld over de rug van dieren wordt verdiend is helemaal vervelend. Als je toch een dierentuin hebt, geef alle dieren dan voldoende ruimte, voedsel en zorg en koop/importeer dan geen nieuwe dieren meer... (tenzij ze ziek zijn en hulp nodig hebben)

Kitsune

Bericht door Kitsune » vr mar 14, 2014 10:51

Dierentuinen zijn enorm commercieel en ik weet uit betrouwbare bron (iemand die er stage heeft gelopen) dat het "overschot" aan dieren gewoon wordt afgemaakt. In dit geval oa vleemuizen die massaal werden vergast. En denk ook aan die Giraffe laatst....een gezond dier wordt gewoon vermoord omdat er geen plek voor is en niemand anders het wil hebben!

Renee 1137, een interessante discussie, het is moeilijk in te schatten hoe andere diersoorten zich voelen. Hebben ze liever een beschermde, kleine omgeving met genoeg voedsel, maar waar bepaalde instincten (jacht, rennen, klimmen, sex) worden onderdrukt of kiezen ze een "vrij" leven met meer risico en kans op honger, ziekte etc? Dat zal per diersoort ook nog eens verschillen....Ik denk dat je makkelijker aan de behoefte van een herbivoor kunt voldoen dan aan die van een carnivoor op basis van hun natuurlijke gedrag.
Sommige dieren (bijvoorbeeld hazen/koijnen) vertonen in gevangenschap sowieso erg stressvol gedrag...Ik heb het zelf gezien bij jonge konijntje die we hadden opgevangen omdat hun hol was vernield (1 brok stress). Die moet je dus al in gevangenschap gaan fokken om dieren te krijgen die niet zoveel stress hebben (en dat geldt voor de meeste zoniet alle dieren). De dieren in het wild en in de dierentuin kun je in dat op zich dus eigenlijk al niet vergelijken....

sillygirl

Bericht door sillygirl » vr mar 14, 2014 10:54

Ik ben wel benieuwd in hoeverre jullie denken dat dit NL dierentuinen anders/beter zijn dan in andere landen? Ik heb er niet zoveel bezocht, en voornamelijk grote zoals Blijdorp maar heb altijd de indruk gehad dat ze daar wel erg hun best doen voor passende verblijven, natuurlijke leefstijl, etc. (tegenwoordig dan. als kind heb ik nog de ijsbeer en bruine beer in blijdorp zien wegkwijnen in een blauwe zwembadkuil :roll: )

Wat ik op FB tegenkom over dierentuinen komt op mij toch vaak over als vooral een probleem van ongereguleerde/te commerciele dierentuinen en niet als iets dat in NL vergelijkbaar speelt. Ik zie ook zelden dieren die er ellendig bij zitten, voorzover ik dat door zou hebben. (maar ik ben ook maar 2 keer in dierentuinen geweest de afgelopen 10 jaar).
Ik vind de Apenheul bijvoorbeeld wel overkomen alsof ze echt hun best doen voor die apen en zich juist ook inzetten voor apen in het wild (door de educatie & fondsenwerving die ze doen).

Eef

Bericht door Eef » vr mar 14, 2014 10:58

Sas schreef: maar ja, alles is beter dan ze laten inslapen, want dat is het alternatief. Dat er geld over de rug van dieren wordt verdiend is helemaal vervelend. Als je toch een dierentuin hebt, geef alle dieren dan voldoende ruimte, voedsel en zorg en koop/importeer dan geen nieuwe dieren meer... (tenzij ze ziek zijn en hulp nodig hebben)
Als je alleen aan het welzijn van de dieren denkt, dan zijn ze volgens mij soms beter dood af, dan in de dierentuin (of het circus) :(

Ik ga ook niet naar dierentuinen, vreselijk.

Kitsune

Bericht door Kitsune » vr mar 14, 2014 11:07

sillygirl schreef:Ik ben wel benieuwd in hoeverre jullie denken dat dit NL dierentuinen anders/beter zijn dan in andere landen? Ik heb er niet zoveel bezocht, en voornamelijk grote zoals Blijdorp maar heb altijd de indruk gehad dat ze daar wel erg hun best doen voor passende verblijven, natuurlijke leefstijl, etc. (tegenwoordig dan. als kind heb ik nog de ijsbeer en bruine beer in blijdorp zien wegkwijnen in een blauwe zwembadkuil :roll: )

Wat ik op FB tegenkom over dierentuinen komt op mij toch vaak over als vooral een probleem van ongereguleerde/te commerciele dierentuinen en niet als iets dat in NL vergelijkbaar speelt. Ik zie ook zelden dieren die er ellendig bij zitten, voorzover ik dat door zou hebben. (maar ik ben ook maar 2 keer in dierentuinen geweest de afgelopen 10 jaar).
Ik vind de Apenheul bijvoorbeeld wel overkomen alsof ze echt hun best doen voor die apen en zich juist ook inzetten voor apen in het wild (door de educatie & fondsenwerving die ze doen).
Misschien wel beter qua levensomstandigheden (ruimte e.d.), maar qua populatie controle vrees ik dat er weinig verschil is. Er worden nou eenmaal jonge dieren geboren (vind het publiek "leuk") en er is maar een beperkte capaciteit qua aantal dieren. Dus wat niet "nodig" is wordt afgemaakt! http://eoswetenschap.eu/artikel/euthana ... ok-bij-ons
http://www.thehindu.com/opinion/op-ed/t ... 690036.ece
En dat stuit me nog wel het meest tegen de borst.....dieren worden toch vooral als publiekstrekker, als product om geld te verdienen gezien (dus uitgebuit). En als ze al aan "soortbehoud" doen wordt er puur naar de soort gekeken, maar niet naar individuele dieren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mar 14, 2014 15:46

sillygirl schreef:Ik ben wel benieuwd in hoeverre jullie denken dat dit NL dierentuinen anders/beter zijn dan in andere landen? Ik heb er niet zoveel bezocht, en voornamelijk grote zoals Blijdorp maar heb altijd de indruk gehad dat ze daar wel erg hun best doen voor passende verblijven, natuurlijke leefstijl, etc. (tegenwoordig dan. als kind heb ik nog de ijsbeer en bruine beer in blijdorp zien wegkwijnen in een blauwe zwembadkuil :roll: )
Mensen doen dat vaak... denken dat het in NL wel goed zit, maar het blijven commerciele instellingen waar dus de dieren niet optimale omgevingen krijgen. Dat wil zeggen... dat als ze dat wel zouden doen het publiek veel minder de dieren zouden zien en dus commercieel niet interessant is. In NL hebben ze het wel minder lastig met geld, dus hier kom je niet zo snel ondervoeding e.d. tegen, maar juist eerder obesitas e.d. (wat voor bepaalde dieren resulteert in gewrichtspijnen e.d.). Daarom is o.a. sterfte door aandoeningen aan poten bij olifanten ook hoog in dierentuinen. Door o.a. gebrek aan beweging of door overgewicht.
Ook stereotype gedrag is veel te zien in de dierentuinen, wat ontstaat door stress, gebrek aan ruimte etc.
Alleen niemand in een dierentuin zegt aan de bezoeker waarom dat is of er staat niet op een bordje bij het verblijf iets over... tot dus ver ook de beperking van de educatieve functie waar ze het altijd over hebben. Meer propaganda wat ze verspreiden.

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » zo mar 16, 2014 0:57

Ik vraag me af wat jullie van het Berenbos te Rhenen vinden.
Dat is er om begonnen beren uit benarde (dans)situaties te halen, de rest is er eigenlijk bijgekomen om die opvang te kunnen financieren. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Nobel doel, ongetwijfeld. Maar die ene zwaar neurotische ijsbeer (niet opgevangen maar gekocht/geboren ter onzer vermaak) staat me ook nog altijd bij (ik was er een paar jaar geleden, voordat ik nadacht over dierentuinen)...

Het enige dierenpark in NL waar je zonder (alteveel) morele bezwaren naartoe kunt gaan - of evengoed een 'slechte' zaak?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 16, 2014 1:01

Wat bedoel je met de rest?

Tsja.. berenbos.. mijn zusje was er geweest en die vond het al niet zo prettig, omdat de dieren zich niet goed konden afzonderen en publiek ze min of meer aanmoedigde in hun stereotype gedragingen of hun aangeleerde gedrag om publiek te vermaken. Dus denk dat de situatie natuurlijk voor de beren beter is dan hun vorige situatie, maar de vraag is niet ook of het genoeg is om ze echt een goed leven te geven. Volgens mij heeft Viervoeters in oostblok nl. ook een berenopvang met veel meer ruimte.

Brchj

Bericht door Brchj » ma mar 17, 2014 10:13

Ik ben niet persé tegen dierentuinen. Mijn mening, maar dat is niet echt gebaseerd op feiten, is dat vroeger dieren uit het wild werden gehaald om als entertainment te functioneren voor (rijke) lui, in kleine hokjes.
Tegenwoordig heeft een dierentuin denk ik meer rollen. Ik denk dat een dierentuin voor een groot deel vermaak is,maar ook een grote educatieve rol heeft voor kinderen (kinderen leren ook van dieren houden), maar ook als een soort last resort voor veel dieren. Een hoop dieren die in dierentuinen komen kunnen uiteraard niet terug naar het wild, dus komen ze denk ik in een dierentuin.
Ik denk dat Nederlandse dierentuinen over het algemeen wel een stuk beter zijn in hun verzorging voor dieren dan bijvoorbeeld in Oost-Europa. In Nederland zijn veel dierentuinen aangesloten bij de 'Vereniging van Nederlandse Dierentuinen', die strenge eisen stellen. In Oost-Europa wordt er niet bepaald naar het belang van het dier gekeken. Ik denk dat veel dierentuinen echt hun best doen om de natuurlijke leefomgeving na te bootsen, dieren uit te dagen om hun voedsel te foerageren, ze doen soms mee aan fokprogramma's.

Ik zag een keer in een dierentuin een olifant met 2 gebrande sterren op haar kont, zo zielig, maar ze was dus wel weggehaald uit het circus en had een (relatief natuurlijk) mooi verblijf met andere soortegenoten.

Het klopt natuurlijk dat de dieren het belangrijkst inkomen van een dierentuin zijn, dus dat een dierentuin commercieel is, maar juist daarom zullen ze denk ik hun best doen de dieren het zo prettig mogelijk te maken.
Lieve Nugget! <3
Clover

Kitsune

Bericht door Kitsune » ma mar 17, 2014 10:40

Wat is dan het educatieve? Volgens mij leren kinderen op dit moment niet veel meer dan dat het "ok" is om dieren op te sluiten voor ons vermaak?! Letterlijk aapjes kijken.....kijk hoe "grappig" die aap tegen het raam slaat...De meeste mensen zijn niet in staat om gedrag van andere dieren te begrijpen/te interpreteren, dus hoe gaan ze dat hun kinderen vertellen? En wordt erbij vertelt dat we het leefgebied van vele dieren vernietigen uit winstbejag en omdat veel mensen graag elke dag vlees eten?

Ik zal wel wat cynischer zijn, maar zie niet de educatieve waarde van een dierentuin. Ga dan (onder begeleiding) naar een opvang van varkens, koeien en geiten e.d. zodat kinderen ze ook kunnen aaien en vertel meteen over de bioindustrie.

Wen

Bericht door Wen » ma mar 17, 2014 12:54

Een dierentuin is een commerciële intselling, die vooral geld moet opbrengen. Er wordt elk jaar gekweekt omdat kleintjes publiek trekken en het surplus wordt gewoon elk jaar gedood. Wat beter is dan wat er vroeger mee gebeurde, want dan werd surplus gewoon verkocht. Zo zijn er van safaripark de Beekse bergen leeuwen in circussen terug gevonden (maar na publieke verontwaardiging zijn ze daar mee gestopt).

Dat deze dieren niet terug kunnen naar de natuur is geen argument. Ze worden gevangen en gekweekt voor zoo's. Als we stoppen met kweken , kunnen we de dieren die er nog zijn, gewoon een zo goed mogelijk leven geven tot ze sterven.

Natuurlijk zitten dieren in zoo's niet goed. Een olifant bv moet 's winters gewoon binnen opgesloten zitten omdat ze niet tegen de koude kunnen. De meeste dieren tonen trouwens stereotiep gedrag zoals heen en weer bewegen voor tralies (wat een uiting is van grote stress en frustratie). In het wild hebben ze een rijk en boeiend leven. Natuurlijk is het in de vrije natuur gevaarlijker. Maar dat geldt voor ons mensen ook. Gewoon altijd opgesloten zitten is voor ons ook het veiligste. Toch zullen weinig mensen voor die optie kiezen.

http://www.biteback.org/campagnes/voorv ... derdieren/

Wen

Bericht door Wen » ma mar 17, 2014 12:54

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma mar 17, 2014 13:24

Interessant artikel, thanks! :)
En ook de reacties hierboven goed om te lezen. Er zijn dus veel goede argumenten die ook opgaan zelfs als de dieren goed behandeld lijken te worden.
Ik denk dat het wel raar is, als je dierentuinen afschaft, dat je dan moet accepteren dat je veel diersoorten nooit zult zien, en dat sommige er zelfs helemaal niet meer zijn. Aan de andere kant, kan ik ook niet echt zeggen dat ik het dan waardevol vind als een (bijna) uitgestorven diersoort in gevangenschap nog wel gefokt wordt alleen maar 'zodat er nog wat exemplaren van zijn om naar te kijken'. Het behoud van een soort vind ik sowieso geen doel op zich, i.t.t. veel dierenorganisaties, ik vind het alleen zinnig als het onderdeel is van verantwoordelijk om willen gaan met complexe ecosystemen omdat er meer op het spel staat. Soorten komen en gaan al miljarden jaren en de vraag is wat mij betreft niet hoe we elke soort die toevallig op dit moment bestaat kunnen behouden, alsof ze heilig zijn, maar of het verdwijnen van een soort gevolg is van dom en onverantwoordelijk gedrag van onze kant waar we nog op tijd mee moeten stoppen.

Wen

Bericht door Wen » ma mar 17, 2014 15:02

Ik denk dat als we soorten willen behouden, dat we dan aan habitatbescherming moeten doen. Dat is de enige manier.
Ze kweken omdat wij mensen ze dan in kooitjes kunnen gaan bekijken is idd absurd.

Brchj

Bericht door Brchj » ma mar 17, 2014 16:31

Wen schreef:Ik denk dat als we soorten willen behouden, dat we dan aan habitatbescherming moeten doen. Dat is de enige manier.
Ze kweken omdat wij mensen ze dan in kooitjes kunnen gaan bekijken is idd absurd.
\

Dat is sowieso het allerbelangrijkste, landbescherming.

Maar ik zei al, dit was mijn mening, niet gebaseerd op feiten, maar hoe ik erover denk. Wat de educatieve waarde van dierentuinen is? Kinderen leren tijdens een bezoek aan een dierentuin ook veel over diersoorten. Er staan vaak bordjes met uitleg, er zijn vaak momenten waarop verzorgers dieren eten geven waar publiek bij is, publiek krijgt dat uitleg. Ik ben het met je eens Kitsune dat kinderen zo leren dat het goed en 'normaal' is dat dieren in een hok zitten, en dat is niet de bedoeling. Kinderen meenemen naar een boerderij en varkentjes aaien vind ik een prima principe!
En ja Wen, jij hebt ook gelijk dat de kleintjes inderdaad publiekstrekkers zijn.
Lieve Nugget! <3
Clover

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma mar 17, 2014 16:44

ik denk dat je als ouder ook veel invloed hebt op wat je kind ervan meekrijgt. OP kinderboerderijen lopen ook veel kinderen rond met een houding van 'entertain me' en behandelen de dieren niet goed. Ouders wakkeren zo'n mentaliteit alleen maar verder aan door dit gedrag ten eerste al te negeren, en ten tweede zelf ook nog met fototoestellen aan te komen, dieren bij hun kind op schoot te dwingen (of het kind op het dier te zetten), etc.

Ik kan me voorstellen als wij nog eens ouders worden dat we misschien wel een keer met ze naar de dierentuin gaan, misschien ook wel niet, maar als we zouden gaan dan in elk geval wel met een poging om er daadwerkelijk iets van te leren (ook dat zo'n dierentuin eigenlijk niet iets leuks is) en niet om 'entertained' te worden door lieve diertjes en tussendoor hamburger te eten. :P

Plaats reactie