Stelling: Wanneer is het wél verantwoord?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sas
Leefwijze: veganist

Stelling: Wanneer is het wél verantwoord?

Bericht door Sas » zo jan 19, 2014 15:05

Ik eet zelf geen vlees, en sinds kort ook geen andere dierenproducten meer. Ik ben van mening dat het niet nodig is in onze 'tijd' en maatschappij. Er zijn voldoende alternatieven die net zo lekker zijn, of misschien wel beter smaken dan de producten van dieren. Ik ben tegen het onnodig lijden van dieren, en ik zal er alles aan doen om dit te voorkomen.

Maar, ik geloof wel dat het verantwoord is als je echt geen andere keuze hebt. Als je moet overleven zoals de Eskimo's of Inuit bijvoorbeeld. Als je er echt van afhankelijk bent, dan vind ik het niet zo erg. Je bent dan immers deel van de natuurlijke kringloop. Deze mensen respecteren ook het dier, ze bidden er zelfs om, en hebben naar verluid een spirituele band met de dieren, en ze zullen elk deel van het dier gebruiken, ze verkwisten niets. Ze gooien niks weg, en gebruiken alleen wat ze nodig hebben. De vacht om zich warm te houden, en niet omdat het in de 'mode' is om vacht te gebruiken... Dan ben je wat mij betreft in balans met de natuur, en heb ik er minder problemen mee.

Maar ik in ben niet in zo'n situatie, ik heb een keuze.

Dit in contrast met onze machinale megastallen, waar mensen de dieren mishandelen, verkrachten, en dan bruut vermoorden, soms zonder verdoving, totaal geen respect voor het dier hebben, vermorzelen en dan in hamburgers en worsten persen. Dieren zijn producten en objecten geworden. We hebben er totaal geen band meer mee. En dan onze wegwerpmaatschappij... elke kip/ei/vlees/vis die niet wordt verkocht, gaat gewoon de vuilnis is. Men vermoord eerst een dier om het daarna even respectloos weg te smijten. En dan de boeren, die soms een 'melk overschot' hebben. Ze kiepen de melk gewoon in de goot, omdat ze er anders een lagere prijs voor krijgen. Het is gewoon pure waanzin!!! Daar ben ik dus op tegen!

Hoor graag jullie mening! :)

@rno

Re: Stelling: Wanneer is het wél verantwoord?

Bericht door @rno » zo jan 19, 2014 17:09

Is er iemand van plan om in een onherbergzaam gebied te gaan wonen? In principe is zelfs Nederland geen vanzelfsprekend woongebied voor mensen. Ik betwijfel of de mensen in Utopia zullen overleven.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jan 19, 2014 19:04

Sas schreef:Maar, ik geloof wel dat het verantwoord is als je echt geen andere keuze hebt. Als je moet overleven zoals de Eskimo's of Inuit bijvoorbeeld.
Als je sneeuwscooters hebt en jachtgeweren, dan kan je ook wel andere manieren vinden :)

Maar ik heb op zich niet direct iets tegen het idee dat een mens geheel in balans met natuur leeft, maar zijn die volkeren er nog wel? Ik denk dat vrijwel allemaal beïnvloed zijn en die balans zoek is.

Denk ook dat de mens als soort niet overal zou horen te leven - we kunnen het wellicht - maar dat de situatie niet past bij ons als soort en we niet geschikt zijn voor de omgeving.

Unicorn

Bericht door Unicorn » zo jan 19, 2014 20:42

Vroeger was het een kwestie van overleven, nu zijn we in een tijdperk waarin we meer leven om te eten dan eten om te leven. Ik snap ook niet waarom er zoveel dieten ineens terug willen gaan naar hoe onze voorouders aten etc, die mensen werden zeker geen 80 en dachten echt niet elke maaltijd na hoeveel calorieën ze aten, laat staan het percentage eiwit, vet en koolhydraten.
Wij mensen staan zover van de natuur af, dat ik niet denk dat de meeste mensen nooit in een situatie zullen verkeren waar we moeten zoeken naar ons voedsel (ik denk dat in de ergste situatie je 5 km moet lopen om een supermarkt te vinden).

Sas

Bericht door Sas » ma jan 27, 2014 6:01

Unicorn schreef:Ik snap ook niet waarom er zoveel dieten ineens terug willen gaan naar hoe onze voorouders aten etc,.
Inderdaad. Toen werden mensen niet ouder dan 35 jaar! Rond 1600 was 35 al ouderdom.., voornamelijk door ziektekiemen in voedsel. Wormen en parasieten in vlees, slechte hygiëne en nauwelijks medische kennis...

Kitsune

Bericht door Kitsune » do jan 30, 2014 10:48

Sas schreef:
Unicorn schreef:Ik snap ook niet waarom er zoveel dieten ineens terug willen gaan naar hoe onze voorouders aten etc,.
Inderdaad. Toen werden mensen niet ouder dan 35 jaar! Rond 1600 was 35 al ouderdom.., voornamelijk door ziektekiemen in voedsel. Wormen en parasieten in vlees, slechte hygiëne en nauwelijks medische kennis...
Kritische opmerkingen....hoe men DACHT dat onze voorouders aten. Hele Paleo dieet is bijv. gebaseerd op een niet kloppend beeld van een vleesetende voorouder...maar goed dit terzijde.

Wanneer is het verantwoord? Ik doe alles om te overleven ook een menselijke dier afschieten als het moet....Maar goed dat is hypothetisch en mijn inziens niet echt relevant. Alhoewel ik zou graag afgelegen in de bergen willen wonen waar het koud is Canada/Alaska/Scandinavie zeg maar), maar daar is het relatief lastig om aan groente/fruit te komen. Dat houdt me toch enigszins tegen.

Choco
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Choco » ma feb 10, 2014 15:58

Ik vind een dier vermoorden in geen enkel geval verantwoord denk ik, maar ik ben benieuwd of jullie vinden of zuivel en ei consumeren wel prima is als dit zou afkomen bij de 'lokale boer' waar o.a. de koeien en kippen nog wel buiten op het gras zijn te vinden, niet geslacht worden na hun 'gebruik' en dus een diervriendelijk bestaan zouden hebben?
Look past the end
It's a dream, as it's always been
All life lives on if we've ever loved it

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 10, 2014 16:24

Choco schreef:Ik vind een dier vermoorden in geen enkel geval verantwoord denk ik, maar ik ben benieuwd of jullie vinden of zuivel en ei consumeren wel prima is als dit zou afkomen bij de 'lokale boer' waar o.a. de koeien en kippen nog wel buiten op het gras zijn te vinden, niet geslacht worden na hun 'gebruik' en dus een diervriendelijk bestaan zouden hebben?
Vanuit een theoretisch perspectief zou ik daar niet tegen zijn, maar in de praktijk denk ik dat het belang van de dieren toch snel in het gedrang zou komen. Als dieren als productiemiddel worden gebruikt, bestaat altijd het risico dat ze slechter behandeld worden omdat de productie daar 'efficiënter' van wordt. Dat is wat je nu ook ziet, 'diervriendelijke' veehouders versnipperen haantjes, halen kalfjes weg bij hun moeders, en slachten dieren die niet productief genoeg (meer) zijn. Dierenbelangen komen het beste tot hun recht als de dieren niet als grondstof of productiemiddel worden gebruikt.

Bovendien is het niet nodig om dierlijk voedsel te eten. Plantaardige voeding is lekker, gezond en efficiënt te produceren, dus de enige reden dat mensen nog dieren eten is omdat ze gewend zijn dat te doen. Onder de juiste omstandigheden kan die gewoonte worden afgeleerd, en dan is de veehouderij overbodig geworden.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » ma feb 10, 2014 20:04

Choco schreef:Ik vind een dier vermoorden in geen enkel geval verantwoord denk ik, maar ik ben benieuwd of jullie vinden of zuivel en ei consumeren wel prima is als dit zou afkomen bij de 'lokale boer' waar o.a. de koeien en kippen nog wel buiten op het gras zijn te vinden, niet geslacht worden na hun 'gebruik' en dus een diervriendelijk bestaan zouden hebben?
Ik vind het eten van vlees om jezelf te laten overleven een veel logischere en meer verantwoorde keuze dan het consumeren van zuivel. Voor het produceren van zuivel moet je dieren als vee gaan houden. Je gaat melk dat bestemd is voor een babykoe of babygeit 'aftappen' om dat als andere diersoort te gaan eten. Ik ken veel dieren die andere dieren eten. Ik ken geen enkel dier (buiten de mens om) die melk van een ander dier drinkt. Überhaupt zijn er geen dieren die na het spenen nog melk drinken (huisdieren niet mee gerekend).

LienDec
Leefwijze: flexanist

Bericht door LienDec » di feb 11, 2014 12:17

Er werd mij ook al de vraag gesteld: als je melk kon krijgen van een koe die zijn vrijheid kreeg en het kalfje bij zich mocht houden, of eieren van een kip die alle vrijheid én een goeie behandeling kreeg... Zou je het dan eten? Dan zit je ook bij de vraag: plaatsen veganisten dieren op dezelfde lijn met mensen? Want dan zou je het ook zeker niet eten. De kwestie van wat te doen in een overlevingssituatie laat ik hier dan nog buiten.
Ik had ooit een speech gezien waarbij de vergelijking werd gemaakt met de eisprong van een vrouw, dat eet je toch ook niet op? Wij hebben zo'n vertekend beeld gekregen over het gebruik/misbruik van dieren, hopelijk kunnen we dit beeld in onze sociale omgeving veranderen.

Thaa
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Thaa » di feb 11, 2014 18:30

Ik ben zelf meer plantaardig gaan eten omdat ik het ecologisch meer verantwoord vind. Ik heb hier ergens ook nog geschreven een discussie die ik met iemand had. Ik ken een meisje die uit Somalië komt van de zomer was ze in Kenia en is ze naar Somalië gegaan wat heel erg link was.
Maar goed, ze ging daar naar toe en sliep echt op zo'n boerderij waar haar moeder vandaan komt.
Haar moeder zelf heeft in Somalië dierengeneeskunde gestudeerd en voor de burgeroorlog verzorgde zij die dieren koeien, geiten,kamelen en kippen die vrij rondlopen waar kinderen mee spelen en zo heel gaaf allemaal. Ze aten ook niet elke dag vlees maar heel soms. Toen ze daar kwam was het ook ramadan... maar ze hebben wel een geit geslacht toen en alles van dat dier gebruikten ze daar. Ja, dat is duurzamer daar gaat geen oerwoud aan dood of zo. Met die tig dieren die ze hadden kon je overleven.

In het Westen moet men zo nodig van die kiloknallers kopen een kilo shoarma voor 1 euro ik schrok heel erg toen van zembla dat er dan smet op het vlees zit. Ik heb ook familieleden die vlees zien als een verworven recht terwijl het heel vaak is gezegd voor de mensen die geen vega willen zijn een keer in de week vlees eten genoeg is. Maar wat ik soms zie joh. Vlees op brood, worstje bij de Hema en thuis dan weer aan het vlees >.> Is ook niet gezond.

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » zo mar 16, 2014 1:02

Wel verantwoord is vlees eten in mijn mening in een situatie waarin mens en dier tezamen tot de natuur behoren en in principe gelijken zijn (en de mens niet eens per definitie bovenaan de voedselketen staat), deel uitmaken van - en beseffen dat ze deel uitmaken van - hetzelfde eco-systeem, dezelfde circle of life.

Ik weet in hoeverre en op welke plekken in de wereld zo'n situatie nog bestaat (ik denk nog wel op een paar zeldzame plekken, zoals in de Outback van Australie her en der) maar dan vind ik het dus wel verantwoord.

Keyword = respect.

Plaats reactie