Zie het bezwaar tegen biologische eieren niet zo

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Martijn
Leefwijze: vegetarier

Zie het bezwaar tegen biologische eieren niet zo

Bericht door Martijn » di jun 03, 2014 1:05

Ik ben nu vegetariër en overweeg veganist te worden. Het argument ''melk is voor het dier'' begrijp ik. Wat betreft honing: het is me niet duidelijk in hoeverre de consumptie van honing verband houdt me de wereldwijde bijensterfte*, en omdat ahornsiroop een goed alternatief is vind ik het niet erg om voor de zekerheid geen honing te gebruiken. Maar als ik bij mezelf te rade ga voel ik eigenlijk weinig ethische bezwaren tegen het eten van biologische scharreleieren. Een kip voelt geen pijn bij het leggen, noch ervaart ze volgens mij emotionele schade als de boer het ei weghaalt.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

*Als iemand hier meer info over heeft is die ook welkom in deze draad.

Martine
Moderator

Re: Zie het bezwaar tegen biologische eieren niet zo

Bericht door Martine » di jun 03, 2014 6:46

:welcome:

Voor eieren van biokippen gelden eigenlijk grotendeels dezelfde bezwaren als voor andere vormen van eierindustrie. De haantjes leggen geen eieren en die worden dus vrijwel direct nadat ze uit het ei kruipen gedood (want ze hebben niet de 'juiste' eigenschappen om voor vlees te worden grootgebracht). De vrouwtjeskippen gaan na een jaartje minder goed leggen en worden dan gedood en vervangen door nieuwe kippen, terwijl een kip normaal zeker 10 jaar oud kan worden. (Voor koeien geldt eigenlijk hetzelfde, de mannelijke kalfjes worden snel vetgemest en geslacht, en de melkkoeien worden ook na een paar jaar gedood als ze minder melk gaan geven.)

Wat honing betreft, bijen werken hard om de hele zomer honing te verzamelen. Dat is hun wintervoorraad. De imker pakt dat vervolgens af en doodt de bijen (bij industriële productie) of geeft ze er suikerwater voor in de plaats. Beide niet goed voor de bijen en ook niet eerlijk. Hoe het precies allemaal zit heb ik me nooit echt in verdiept, want honing is zoals je zelf ook zegt makkelijk te vermijden, dus bovenstaande informatie is voor mij genoeg.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

sillygirl
Leefwijze: veganist

Bericht door sillygirl » di jun 03, 2014 8:05

In de industrie hebben alle dieren het ellendig, 'bio' en 'vrije uitloop' veranderen daar heel weinig aan en zijn alleen bedoeld om mensen gerust te stellen dat ze dieren kunnen blijven uitbuiten. Zelfs als je kippen zelf zou houden en goed verzorgen blijft het onrechtvaardig want ze hebben die eieren zelf nodig om hun mineralentekort* aan te vullen. Bovendien bevestig je met het eten van eieren het idee dat eieren iets zijn voor mensen, voor ons plezier en gebruik, waarmee je voor anderen bevestigt dat zij ook eieren moeten eten (=kopen) en dat dieren onze resources zijn in plaats van dat ze recht hebben op hun eigen leven. Overigens is 1 ei per dag eten net zo slecht voor je levensverwachting als 5 sigaretten roken per dag, dus voor jezelf is het ook alleen maar slecht.

(* doordat wij deze soort hebben gecreëerd die zo bizar veel eieren legt, krijgen ze al snel botontkalking en dergelijke)

Raynak

Bericht door Raynak » di jun 03, 2014 13:08

Ik kwam toevallig laatst deze site tegen, ik vond hem wel informatief.
Specifiek over eieren: 'Why not eggs?' http://www.veganpeace.com/animal_cruelty/eggs.htm

En nog wat meer onderwerpen, o.a. ook over honing:
http://from-meat-to-bean.tumblr.com/pos ... y-veganism

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di jun 03, 2014 15:58

Ik heb er ook ooit een stukje op mijn blog over geschreven, misschien vind je het interessant om te lezen (over eieren):
http://plantaardigheidjes.blogspot.nl/2 ... ieren.html

En is het niet zo dat de honingbij de wilde bij juist verdrijft en daardoor ook bijdraagt aan de bijensterfte? Kan mij heugen dat het zo iets is (maar kan er niets over vinden, het kan zijn dat ik de wilde zalm vs gekweekte zalm door elkaar haal met de bij 8) )
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Framboos

Bericht door Framboos » di jun 03, 2014 20:05

Martijn schreef:Een kip voelt geen pijn bij het leggen, noch ervaart ze volgens mij emotionele schade als de boer het ei weghaalt.
Martine stipt het ook al aan; het gaat mij om het productieproces. Er is vast wel iemand die dit uit z'n hoofd weet: in Nederland gaan er toch twaalf miljoen 'waardeloze' haantjes de hakselmolen in. Daar wil ik niet aan meewerken.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di jun 03, 2014 20:53

Framboos schreef: Martine stipt het ook al aan; het gaat mij om het productieproces. Er is vast wel iemand die dit uit z'n hoofd weet: in Nederland gaan er toch twaalf miljoen 'waardeloze' haantjes de hakselmolen in. Daar wil ik niet aan meewerken.
30 miljoen per jaar :( :cry: (bron)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Framboos

Bericht door Framboos » di jun 03, 2014 21:06

Yo, dat is nog meer dan ik dacht..!

Nou, dat dus. Dat is mijn bezwaar tegen biologische eieren (wist ik ook niet (echt...) voordat ik vegan ben, toen ik dat - hier - hoorde ben ik gestopt met eieren eten.

Martijn
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Martijn » wo jun 04, 2014 2:28

Bedankt voor de reacties en het welkom iedereen. Ik ga nog even hard nadenken over mijn omschakeling.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo jun 04, 2014 19:48

Al voor dat ik vegan werd, had ik al bezwaren bij het eieren eten, gewoon als ik eens bedenk wat het is? Een onbevrucht ei... Tja toen ik had ik er ook niet echt meer moeite mee om het te laten staan...
Treat others how you would like to be treated.

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo jun 04, 2014 22:37

Hoe vind jij eieren vaak lekker Martijn? Als je bijvoorbeeld omelet of roerei mist, dan vind ik zelf scrambled tofu een heerlijke vervanging. Met wat kruiden en sojasaus en/of edelgist erbij, en samen gebakken met wat champignons en een tomaatje, vind ik het misschien nog wel lekkerder dan vroeger toen ik eieren bakte. Ik vond eiwit eigenlijk nooit lekker behalve door de kruiden en dingen die ik erbij deed. Maar goed, ik ben tofu liefhebber en ik weet ook wel dat sommige anderen tofu juist saai vinden zoals ik eiwit saai vond. :wink:
Voor eieren bij het bakken zijn, per recept verschillend, ook mogelijkheden ter vervanging dus je kunt ook zonder eieren nog steeds wel cake e.d. eten :D
Voor een eiersalade op je toastje of op brood zijn er ook lekkere recepten op basis van tofu en ei-vrije mayonnaise (veganaise). Daar hebben wij ook enorm van zitten smullen en niets gemist.
En ik geloof dat ik laatst bij een vegan producten pagina op FB zelfs iets tegenkwam wat een soort vloeibaar goedje was ter vervanging van rauwe eidooiers...maar dat is niets voor mij dus heb ook geen idee of het lekker is en waar het van gemaakt is.
Alleen een gekookt ei zo eten, tja, er zal niet zo snel een product zijn dat precies zo smaakt en voelt denk ik. Dus daar komt het meer echt aan op de keuze of je erachter staat of niet.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jun 04, 2014 22:58

Mocht je besluiten om geen of minder ei te gebruiken en op zoek zijn naar hoe je ei vervangt, dan staat hier veel handige informatie: http://wiki.veganisme.org/index.php/Eivervangers

Overstand

Bericht door Overstand » do jun 05, 2014 11:01

Martijn schreef:Bedankt voor de reacties en het welkom iedereen. Ik ga nog even hard nadenken over mijn omschakeling.
Hoi Martijn :) welkom op forum, is best cool hier.

Ben je al bekend met tofu? Silly vertelde al met champions en tomaat, dat is echt heel lekker hoor. Als je jezelf die kans gunt, met tijd mee, dan veranderen je voorkeuren en verlangens ook naar voedsel, en dan verlang je zoals ik naar scrambled tofu met zwarte zout :D !

sillygirl

Bericht door sillygirl » do jun 05, 2014 12:25

oh ja ik vergat zomaar het zwarte zout, en dat was nog wel het magic ingredient :lol:

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » za jun 07, 2014 20:13

Het feit dat er haantjes levend worden vermalen/versnipperd, nam mij alle zin in een ei direct weg...
Naast dat ik er toch alleen maar last van m'n maag van kreeg...

Brent

Bericht door Brent » zo jun 08, 2014 5:23

Zelfs al zou er geen enkele wreedheid tegen kuikens en kipjens aan te pas komen, dan zou ik eieren nog mijden als de pest omdat ze geen zuivere voeding zijn zoals groenten, fruit, noten, zaden, granen en bonen dat wél zijn.
Ze zitten qua effect op je bewustzijn zelfs in de allergrofste categorie samen met het vlees, de vis, de schimmels (paddestoelen), de looksoorten en rotte voeding.
Waarom zou ik mijn allerkostbaarste bezit met zoiets goors bezoedelen?
Voor mij dus absoluut nooit XXX ei XXX !!
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Overstand

Bericht door Overstand » zo jun 08, 2014 8:36

ik moest altijd kokhalzen van ei man, wanneer me honger over was en er nog ei was. Of soms had je zo een jakk wat mama's in hun buikje hebben als ze zwanger zijn dat connects met de baby :D

dooier? :D

ik had een doosje ei met 10 eieren, en om 2 eieren te eten, was meestal hele doos leeg, omdat wanneer ik ei kraakte en ik bij wat er uit kwam, het niet mooi vond uitzien :D omdat die niet rond was, of het geel niet heel bleef

Jaa man, echt, met plantaardig voedsel, hebben jullie paar x gezien dat ik als een koe rauw groentes eet, en gewoon helemaal frisse gedachten heb.

Hihi ik ga, naar een kinderfeestje nu, waar taart wordt gesneden, heel veel snoep, koekjes, frisdrank.

Daarga ik zitten met me glas water, helemaal freshh and clean 8)

xxx xxx baby maar dan met paddestoelen :p

foppe

Bericht door foppe » di jun 10, 2014 21:21

Brent schreef:Zelfs al zou er geen enkele wreedheid tegen kuikens en kipjens aan te pas komen, dan zou ik eieren nog mijden als de pest omdat ze geen zuivere voeding zijn zoals groenten, fruit, noten, zaden, granen en bonen dat wél zijn.
Ze zitten qua effect op je bewustzijn zelfs in de allergrofste categorie samen met het vlees, de vis, de schimmels (paddestoelen), de looksoorten en rotte voeding.
Waarom zou ik mijn allerkostbaarste bezit met zoiets goors bezoedelen?
Voor mij dus absoluut nooit XXX ei XXX !!
Onder het mom van what doesn't kill you now, will kill you later? ;)

Brent

Bericht door Brent » wo jun 11, 2014 7:15

foppe schreef:Onder het mom van what doesn't kill you now, will kill you later? ;)
Onder het mom van, 'what kills your spiritual potential, kills your essence!'.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen » wo jun 11, 2014 9:33

Dat is een geloofsopvatting , geen feit hé. Want zo stel je het precies...

Plaats reactie