Stage op een melkveehouderij

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mout
Leefwijze: veganist

Stage op een melkveehouderij

Bericht door Mout » vr aug 22, 2014 11:18

Hoi iedereen,

Ik ben een nu aantal maanden veganist (na een tijd vegetariër te zijn geweest), en lees graag mee met de discussies op dit forum. Als veganist die verder geen enkele veganisten (overigens ook geen vegetariërs) kent, is het fijn om de meningen van andere veganisten te kunnen lezen. Zelf doe ik er alles aan om zo min mogelijk bij te dragen aan dierenleed, maar nou loop ik tegen een probleem aan. Ik ben net begonnen met een opleiding dierverzorging, en moet hiervoor stage lopen op een melkveehouderij. Dit vind ik erg lastig, want hier ben ik uit principe op tegen. Moet ik gewoon stage gaan lopen ("dan kun je eens meemaken hoe het er echt aan toe gaat op een melkveehouderij" heb ik al een aantal keer gehoord) of moet ik dit weigeren? Ik ben benieuwd naar jullie mening hier over.

Martine
Moderator

Re: Stage op een melkveehouderij

Bericht door Martine » vr aug 22, 2014 11:50

Als je je opleiding ook kunt afronden zonder deze stage (eventueel met een alternatieve stage bij een huisdierenasiel/opvang voor wilde dieren etc.), dan zou ik absoluut weigeren.

Als de stage verplicht is voor je opleiding zou ik alsnog protesteren en kijken of je er onderuit kunt komen, maar anders moet je misschien door de zure appel heenbijten.

Mijn oom heeft een klein melkveebedrijf en waar ik als kind wel eens meehielp, en je krijgt alle narigheid te zien. Kalfjes die van hun moeder worden gescheiden, koeien met uierontsteking, dieren die jij verzorgt gaan naar de slacht etc. Bovendien is een melkveebedrijf ook geen prettige omgeving voor een veganist. Jij weigert namelijk hun belangrijkste product te eten, en dat nemen ze je waarschijnlijk niet in dank af.

Edit: misschien kun je stage lopen bij Stichting Melief. Dat is een opvang voor boerderijdieren: http://stichtingmelief.nl/nl/v/stages.php
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mout

Bericht door Mout » vr aug 22, 2014 12:13

Bedankt voor je reactie Martine,

Wat je zegt, het lijkt me vreselijk om dat allemaal mee te moeten maken. En het idee dat ik er dan zelf aan bijdraag door daar te werken, daar zou ik ontzettend mee zitten. En inderdaad, ik zou dan waarschijnlijk mijn mond moeten houden over het feit dat ik veganist ben. Lijkt me erg lastig om voor me te houden op een melkveehouderij.

Goeie tip over Stichting Melief. Helaas is dit gevestigd bij Rotterdam en is het dus te ver om elke dag heen te reizen vanuit Friesland. Maar ik zal zeker op school vragen of het mogelijk is om bij een soortgelijk bedrijf stage te gaan lopen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr aug 22, 2014 12:30

Melief zit tegenwoordig net over de grens in Duitsland ter hoogte van Drente. Als je daar stage wilt lopen kun je eigenlijk het beste tijdelijke huisvesting zoeken in de buurt.

Ik hoop dat je een toffe stageplaats vindt!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mout

Bericht door Mout » vr aug 22, 2014 12:37

Ik zal zeker kijken wat de mogelijkheden zijn, heel erg bedankt!

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » vr aug 22, 2014 15:18

Hoi Mout,

Ik heb zelf ook ervaring met stage lopen op een veehouderij (voor een andere opleiding dan jij).

Ik zou inderdaad kijken of je op een leukere en voor jou meer zinvolle omgeving stage kan lopen. Of anders zorg tenminste dat je op een biologisch bedrijf mee kan lopen, dat scheelt al heel wat!

Mocht je toch op een veehouderij gaan meelopen, onthoud dat je absoluut niets hoeft te doen waar jij het niet mee eens bent! Je kunt je beroepen op je gewetensbezwaren. Hou het vooral bij jezelf, dat jij er niet achter kan staan voor jezelf.

Ik kon voor mijn opleiding de veehouderij niet ontlopen, de ergste dingen heb ik geweigerd, maar ik heb ook dingen gedaan waar ik eigenlijk niet achter stond. De dingen die ik heb gedaan deed ik omdat ik er het nut niet van inzag om er een groot probleem van te maken, het zou niks hebben veranderd voor het dier. Ik maakte een compromis. Ik hoefde bijvoorbeeld niet naar een slachthuis, maar de vervangende opdracht was op een veehouderij, daar heb ik om de band met de boer goed te houden geholpen met melken van de koeien.

Heel veel succes en sterkte waar nodig!

Mout

Bericht door Mout » vr aug 22, 2014 18:06

Bedankt voor je reactie,

Mocht ik niet kunnen ontkomen dat ik op een veehouderij zal moeten gaan stage lopen, dan zal dit in ieder geval een biologische zijn. Alhoewel ik dat natuurlijk ook veel liever niet doe! Erg vervelend voor je dat je dingen hebt moeten doen waar je niet achter stond. Hopelijk heeft mijn school er wat begrip voor, en zal ik niet in zo'n vervelende situatie belanden.

Heel erg bedankt!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr aug 22, 2014 21:19

Sowieso zal een biologische boer meer begrip hebben voor je standpunt vergeleken met een gangbare boer. Besef daarbij dat ook al zou een veganist in een slachthuis werken, dat hem niet per definitie hypocriet maakt. De functie die hij vervult heeft geen invloed op de vraag en het aanbod van het product op de markt. Dat terwijl hij in die functie wel kan zorgen voor een genadiger einde dan een gemiddeld medewerker het dier daar zal geven. Je kan stellen dat als niemand een dergelijke functie zou aannemen, de aanbodkant vanzelf instort. Dat is naar mijn mening een wat naïeve doch nobele gedachte. Welke keuze je ook maakt, zolang je je als veganist tegen het dierenleed blijft keren kunnen beide keuzes gerechtvaardigd worden.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Mout

Bericht door Mout » ma sep 01, 2014 16:13

Ik heb inmiddels gevraagd of ik ook bij een alternatief bedrijf stage zou mogen lopen, maar dit mag helaas niet. Gelukkig begrijpen mijn docenten wel waarom ik liever niet bij een melkveehouderij stage wil lopen, en helpen mij er erg goed bij om in ieder geval een biologisch stagebedrijf voor mij te vinden. Zo lang ik bijvoorbeeld geen koeien hoef te melken vind ik het ook niet hypocriet. Ik ben daar om de koeien te verzorgen, en dingen die ik niet doen wil weiger ik.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma sep 01, 2014 17:06

Je zou misschien ook nog kunnen kijken of je hier stage kunt lopen:
Stichting de Leemweg
http://www.koeienrusthuis.nl/

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » za sep 06, 2014 9:35

Ik denk dat je voor jezelf moet bedenken hoe een strenge veganist je wilt zijn. Dat is iets wat voor iedereen verschillend is. Ik zelf ben ook zoekend geweest wat ik wel/niet wil/mag en inmiddels heb ik besloten om er niet al te rigide mee om te gaan. Ik rij paard en mijn paarden hebben jaren op een veebedrijf gestaan en ik heb daar ook wel eens geholpen. De keuze van bedrijfsvoering zou niet de mijne zijn maar ik dat niet kan veranderen en daar leg ik me dan bij neer. Succes met je stage.

Plaats reactie