Kunnen we vleesconsumptie verbieden?

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Kunnen we vleesconsumptie verbieden?

Bericht door Dani » wo okt 15, 2014 11:54

Goed geschreven, "vlees eten is een persoonlijke keus" wordt netjes onderuit gehaald.
Immorele keuzes worden toegedaan aan onwetendheid, en het gemis van de drang om kennis te vergaren.

https://www.academia.edu/8361770/Kunnen ... _verbieden

Wat vinden jullie van dit stuk?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Rorrim
Moderator

Re: Kunnen we vleesconsumptie verbieden?

Bericht door Rorrim » wo okt 15, 2014 14:37

Prima artikel. Eenvoudige en duidelijke taal met niet teveel loze woorden. Positief is de voorzichtige toon/opbouw die ervoor moet zorgen dat veel vleeseters zich niet direct aangevallen voelen. Vaak zijn vleeseters bij dit onderwerp geneigd zich direct te verdedigen, zo niet dan ten minste zich af te sluiten zodat de discussie ten einde is. Aangenaam leesvoer, dit. Hopelijk schrikt de titel niet teveel mensen af.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 15, 2014 17:37

Goed geschreven inderdaad.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo okt 15, 2014 18:33

Ik vraag mij eigenlijk af, is het niet al strafbaar wat ze doen met dieren?
Is er iemand die bekend is / rechten heeft gestudeerd? Als we nou eens met alle vegetariers en veganisten een rechtszaak gaan beginnen (dan kunnen we de kosten delen) tegen de vleesindustrie, en de vleeseters? :P
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Lisa

Bericht door Lisa » wo okt 15, 2014 20:44

Dani schreef:Ik vraag mij eigenlijk af, is het niet al strafbaar wat ze doen met dieren?
Is er iemand die bekend is / rechten heeft gestudeerd? Als we nou eens met alle vegetariers en veganisten een rechtszaak gaan beginnen (dan kunnen we de kosten delen) tegen de vleesindustrie, en de vleeseters? :P
Count me in!!

Moniek

Bericht door Moniek » wo okt 22, 2014 10:18

Volgens mij is de wet zo aangepast ten gunste van boeren dat vee buiten de wet valt. Een hond vermoorden is bv strafbaar, maar een varken niet (al kom je er nog met 2 uur taakstraf vanaf als je een hond vermoord, maar dat terzijde).

Dat dacht ik onlangs ergens opgepikt te hebben, maar pin me er niet op vast!

Brent

Bericht door Brent » di mar 31, 2015 5:19

In Maharastra, India staan sinds kort zware straffen op het consumeren van rundvlees:

http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUIT ... ndia.dhtml

Megastallen geven gezondheidsschade voor omwonenden:

http://www.parool.nl/parool/nl/1024/GRO ... hten.dhtml
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

herbrandt

Bericht door herbrandt » do apr 02, 2015 13:03

Het idee om een rechtszaak te beginnen tegen de vleesindustrie klinkt tof en mijn activistische hart gaat er wel lekker snel van kloppen. Maar toch ben ik bang dat het onbegonnen werk is en er alleen maar heel veel geld aan kwijt kan gaan... De vleesindustrie heeft, denk ik, enorm veel geld, ik denk niet dat we daar tegen op zouden kunnen.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » wo apr 08, 2015 12:18

Moniek schreef:Volgens mij is de wet zo aangepast ten gunste van boeren dat vee buiten de wet valt. Een hond vermoorden is bv strafbaar, maar een varken niet (al kom je er nog met 2 uur taakstraf vanaf als je een hond vermoord, maar dat terzijde).

Dat dacht ik onlangs ergens opgepikt te hebben, maar pin me er niet op vast!
Klopt, ik heb eens een beetje gelezen in de wet omtrent de rechten van dieren en voor dieren die bestemd zijn voor menselijke consumptie wordt een uitzondering gemaakt. Als je een bio-industrie koeienstal vol met honden zou zetten zit de overheid vermoedelijk snel op je dak, maar wanneer je er iets aan poogt te verdienen mag het allemaal wel.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » wo apr 08, 2015 12:21

Interessant en toegankelijk artikel overigens. Ik vind de ethische/filosofische benadering ook het beste, omdat je bij een pragmatische en/of sentimentele benadering veel makkelijker op onzinnig verweer stuit.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za apr 11, 2015 18:56

Onzinnig verweer komt er toch wel :roll: Een rechtszaak beginnen tegen de dierenuitbuitigsindustrie... hihi... we kunnen Friesland Campina ofzo aanklagen, al is het maar om een statement te maken. Nu zeggen er vast mensen dat dat slecht is voor het imago van veganisme, maar aangezien de meeste mensen toch geen veganist zullen worden, is het nutteloos om daarop te wachten. ;)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » di apr 14, 2015 10:18

Onzinnig verweer komt er inderdaad wel, maar veel mensen zien zichzelf wel als moreel persoon. Daar kan je ze mijns inziens effectiever op aanspreken dan een beroep te doen op hun medeleven voor wezens die ze (geheel onterecht uiteraard) als 'minder' beschouwen.

Plaats reactie