Eitje tik

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sandy77
Leefwijze: veganist

Eitje tik

Bericht door Sandy77 » wo jan 21, 2015 15:03

Nu Pasen weer nadert is het binnenkort ook weer tijd voor de jaarlijkse eitje tik wedstrijd op de basisschool. Zo'n 400 eieren worden voor het plezier van de kinderen kapotgeslagen en belanden voor het grootste deel in de prullenbak. Bovendien moet ik als veganist voor mijn kids nu ook twee eieren kopen. Het is ook wel weer sneu als ze niet met de rest van de klas mee kunnen doen. Gewoon voor een keertje meedoen? De school vragen of ze deze 'leuke' traditie willen stoppen? Hoe lossen jullie dit op?

José
Leefwijze: vegetarier

Re: Eitje tik

Bericht door José » wo jan 21, 2015 17:45

Hm, ik heb zelf geen kinderen en dus ook totaal geen ervaring met dit soort dingen, maar wellicht kun je met iemand van de school in gesprek hierover in het kader van voedselverspilling ? Dat is misschien een iets makkelijker ingang om het ter sprake te brengen en misschien zijn er wel meer ouders die liever een voedselvrij alternatief zouden zien ?

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jan 21, 2015 18:22

Ok, ik heb zelf geen kinderen, maar ben wel scoutingleiding geweest, en daar deden we ook (flauwe) spelletjes en bedachten we dingen met pasen. Hier onder een paar voorbeelden van dingen die ik bedacht en uitgevoerd heb:
-'ezeltje' prik, zonder ezel uiteraard :mrgreen:
-broodkipjes/haantjes maken (zie bijvoorbeeld hier), dit kunnen uiteraard ook broodhaasjes of konijntjes worden (je kunt dit zowel van 'houdbaar' deeg maken, als daarna direct opeetbaar (koekjes)deeg... :mrgreen: en uiteraard kun je ze eindeloos versieren, bijvoorbeeld in de vorm van een haas/ei/kip etc..... <= kun je als juf ook vantevoren maken, en de kiddies ze alleen laten versieren)
-chocolade-eitjes maken (zie bijvoorbeeld hier en hier
-eitjes beschilderen (er zijn bij diverse winkels nep-eitjes te koop)
-een paashaas naaien
-'schipper mag ik overvaren' in paasthema (of elk willekeurig ander 'buiten'spel)
-levend paaskwartet (zowel binnen als buiten te doen)
-memory in paasthema (bijvoorbeeld icm kleurplaten met een paasthema)

Als je met voorbeelden komt, en e.e.a. brengt onder het mom van voedselverspilling inderdaad (die eieren worden weggegooid, brooddeeg figuurtjes kun je nog 'tentoonstellen' of opeten als het koekdeeg is) het gesprek aangaan lijkt mij.
Als ik de juf zou zijn, en je zou bij mij komen en ook aanbieden bijvoorbeeld om mee te helpen op die dag (ik noem maar wat) dan zou ik gelijk 'om' zijn (maja, ik was al vooraf om hahahaha)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jan 21, 2015 18:35

Oh, en wij maakten vroeger toen ik zelf op de basisschool zat ook vaak krentenbollen of krentenbrood (oost Nederland hè, dus krentenwegge en dat soort dingen schijnen hier populair te zijn :mrgreen: ).
Zoiets kan eigenlijk voor elke gelegenheid :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mystique

Bericht door Mystique » wo jan 21, 2015 23:19

Ik heb ooit, als leerkracht, geprobeerd het kerstdiner op school plantaardig te krijgen. En dan zelfs nog alleen in mijn eigen klas. Gelukkig stond de directeur hier open voor, maar kreeg mijn duo toch een paar boze reacties van ouders. Ze durfden niet eens naar mijzelf te komen, zo triest. Een paar dingetjes waren plantaardig, maar het meeste had gewoon vlees en zo.

Maar goed... Je kunt het altijd proberen, maar we zijn er met de Zwarte Piet discussie wel achter gekomen dat heel veel mensen traditie/kuddedieren zijn die nooit principes lijken te hebben, behalve bij dit soort dingen, want dan gaan ze als een gek staan steigeren.

Kun je desnoods niet van gips/klei/chocolade o.i.d. eitjes maken voor jouw kinderen, want ik geef je een heel kleine kans dat het je zal lukken dit te laten stoppen... :(

Succes, i.i.g. en houd ons op de hoogte hoe het afgelopen is!

Plaats reactie