Totaal aantal dieren jaarlijks gedood

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Maarten
Leefwijze: veganist

Totaal aantal dieren jaarlijks gedood

Bericht door Maarten » wo mei 20, 2015 14:32

Ik heb gehoord dat er jaarlijks 60 miljard landdieren en 90 miljard zeedieren worden vermoord door mensen als gevolg van de vlees-, vis-, ei-, en zuivelindustrie. Echt schokkend hoog. Geen woorden voor...

Ik kan alleen nergens officiële statistieken vinden. Ook geen officiële schattingen. Niet op wikipedia en op google ook geen succes tot nu toe. Kent iemand een wetenschappelijke of officiële bron van het aantal dieren dat dood is gegaan als gevolg van de vlees-, vis-, ei-, en zuivelindustrie in 2014? Ik ben ook geïnteresseerd in statistieken over doden als gevolg van wetenschappelijke proeven, leder, bont, pesticiden, vervuiling etc.

Rick
Site Admin

Re: Totaal aantal dieren jaarlijks gedood

Bericht door Rick » wo mei 20, 2015 14:47

In Nederland of ter wereld?

Voor Nederland kun je gebruik maken van het CBS.
Het is alleen allemaal niet zo makkelijk om het goed boven water te krijgen.

Op wereldniveau lijkt het me onmogelijk. Dan kom je uit op schattingen, maar die zullen een behoorlijke range kennen. In oorlogsgebieden zullen dit soort statistieken niet bij gehouden worden.

Verder weet ik niet wat je met de cijfers wilt. Of het nu om 60 miljoen dieren gaat of om 400 miljoen dieren: niemand heeft een gevoel bij de omvang van deze dieren.

Ik heb ooit een programmaatje gemaakt waarmee je leed kunt berekenen. Het is te downloaden op www.ethicalc.nl
Gaat niet alleen over dierenleed. Ik heb wel gebruik gemaakt van CBS gegevens en je kunt er uiteindelijk ook mee uitrekenen hoeveel dierenlevens je eetpatroon kost. En volgens mij heb ik ook nog ergens een gemiddelde Nederlander gedefinieerd.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo mei 20, 2015 14:59

Statistieken betreffende (land-)slachtdieren in de VS (lijkt me redelijk representatief voor Westerse landen):
http://www.humanesociety.org/news/resou ... otals.html
Dit zijn denk ik alleen dieren die gebruikt worden voor vleesconsumptie, dus geen afgedankte haantjes en dergelijke. Het lijkt erop dat er gemiddeld een lichte daling is in 2014, al zijn de cijfers nog niet compleet.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Maarten

Bericht door Maarten » wo mei 20, 2015 15:11

Bedankt voor de snelle reacties. Ik bedoelde ter wereld, maar in Nederland ben ik ook geïnteresseerd. Ik heb je programma gedownload. Het ziet er interessant uit en ik zal het eens bekijken. Ik heb interesse in statistieken met officieel karakter zodat ik deze kan gebruiken in het promoten en verdedigen van veganisme.

Dank je voor de USA statistieken Rorrim. Ik denk ook dat het cijfer representatief is voor Westerse landen.

Lisa

Bericht door Lisa » do mei 21, 2015 17:46

Haha je zit er lekker in he maarten.
Vegan extremist/activist in de dop. :wink:

Maarten

Bericht door Maarten » vr mei 22, 2015 15:35

Lisa schreef:Haha je zit er lekker in he maarten.
Vegan extremist/activist in de dop. :wink:
Haha, extremist vind ik een beetje een naar woord maar activist klinkt wel goed!

Maarten

Bericht door Maarten » wo jun 03, 2015 20:58

Klik op de onderstaande link voor het beste antwoord dat ik op mijn vraag kon vinden. Helaas was mijn eerste getal voor het aantal gedode vissen veel te laag...

https://www.youtube.com/watch?list=PLmI ... cBJLpF1xFs

Maarten

Bericht door Maarten » wo jun 03, 2015 20:58

Klik op de onderstaande link voor het beste antwoord dat ik op mijn vraag kon vinden. Helaas was mijn eerste getal voor het aantal gedode vissen veel te laag...

https://www.youtube.com/watch?list=PLmI ... cBJLpF1xFs

Plaats reactie