opvang circusdieren

Veganisme en dierenrechten

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

opvang circusdieren

Bericht door Billy20 » za sep 19, 2015 12:48

Ik hoorde laatst iets op de radio wat ik eigenlijk heel dubbel vind. Stichting Aap vangt wilde dieren uit circussen op, wat natuurlijk heel nobel is. Vervolgens wordt in de uitzending beschreven dat de slager langskomt om het voer voor de dieren te brengen. Elke dag bracht de slager vele kilo' s vlees. Je redt dus 1 dier maar om deze in leven te houden dood je vele andere dieren. Wat vinden jullie hier nu van? Toch maar die afgedankte circusdieren laten inslapen?

Morality
Leefwijze: veganist

Re: opvang circusdieren

Bericht door Morality » za sep 19, 2015 12:55

Geen van beiden, ik zou er voor kiezen om geen dieren te doden en ook geen producten te kopen waar dieren voor gedood zijn. Met die uitgangspunten zou ik gaan kijken naar de opties.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za sep 19, 2015 13:15

Ik denk dat je heel helder ziet Billy: het is heel ironisch hoe heel veel dieren gered worden door andere dieren op te offeren. Het is niet alleen stichting AAP, er zijn nog zoveel andere voorbeelden te noemen.
Als je uiteindelijk geen alternatieven hebt, dan is het moreel gezien misschien wel het beste om dan die vleesetende dieren in te laten slapen...
Voor honden en katten zijn er alternatieven, voor andere dieren weet ik het niet. Daar is nu nog niet genoeg vraag naar, dus ik ben bang dat het lastig wordt...

Brent

Bericht door Brent » za sep 19, 2015 14:13

Ik zou kiezen voor dat in laten slapen, al is dat op zich tragisch want er is een schreeuwend tekort aan vleeseters in nieuwe natuur zoals de Oostvaardersplassen en aan de kust met al die damherten.
Maar goed, circussen werken nu eenmaal niet met wolven, beren en lynxen en de oppervlakte aan nieuwe natuur is bovendien nog te klein. :P

http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... erstalent/
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Benno

Bericht door Benno » zo sep 20, 2015 6:20

Ik denk dat de fout hier wordt gemaakt om dieren te vergelijken met mensen die een keus hebben om dieren te eten of niet.
Dieren eten nu eenmaal dieren, dat is de natuur. Al snap ik ook wel dat circusdieren wel heel erg ver afstaan van hun vrije broeders in het wild denk ik toch dat hun voedingsbehoefte vrijwel identiek is.
Ik vind dat we de circusdieren goed moeten verzorgen en ze desnoods voeren met andere dieren tot ze een natuurlijke dood sterven.
Hopelijk houdt het daar dan op en hoeven we geen leeuwen e.d. te laten inslapen want dat zou de slechts mogelijke oplossing zijn. Ze zouden dan zijn gered om ze te laten inslapen? Wat een vreselijke "oplossing"!

Geldt niet hetzelfde voor dierentuinen? ik kom daar al vele jaren niet meer omdat ik het niet kan aanzien om zulke prachtige wezens in gevangenschap te zien.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo sep 20, 2015 21:25

Benno schreef:Ik denk dat de fout hier wordt gemaakt om dieren te vergelijken met mensen die een keus hebben om dieren te eten of niet.
Dieren eten nu eenmaal dieren, dat is de natuur. Al snap ik ook wel dat circusdieren wel heel erg ver afstaan van hun vrije broeders in het wild denk ik toch dat hun voedingsbehoefte vrijwel identiek is.
Ik vind dat we de circusdieren goed moeten verzorgen en ze desnoods voeren met andere dieren tot ze een natuurlijke dood sterven.
Hopelijk houdt het daar dan op en hoeven we geen leeuwen e.d. te laten inslapen want dat zou de slechts mogelijke oplossing zijn. Ze zouden dan zijn gered om ze te laten inslapen? Wat een vreselijke "oplossing"!

Geldt niet hetzelfde voor dierentuinen? ik kom daar al vele jaren niet meer omdat ik het niet kan aanzien om zulke prachtige wezens in gevangenschap te zien.
Is jouw oplossing "heel veel dieren doden, zodat de circusdieren niet gedood hoeven te worden" niet veel slechter?

Maarten

Bericht door Maarten » zo sep 20, 2015 23:08

Ik zou getemde roofdieren zich beperkt laten voortplanten en ze alleen vlees geven van dieren die aan een natuurlijke oorzaak zijn overleden. Voed ze desnoods natuurlijk overleden mensen. Als ik dood ben mogen ze mij best aan de leeuwen voeren, dan red ik er misschien nog een koe mee ook. Verder moet de wetenschap zich richten op het produceren van gezond veganistisch voedsel voor carnivoren. Voor honden is dit al gelukt en ik verwacht dat dit in de toekomst voor alle carnivoren zal lukken.

Benno

Bericht door Benno » ma sep 21, 2015 5:13

Rick schreef:
Benno schreef:Ik denk dat de fout hier wordt gemaakt om dieren te vergelijken met mensen die een keus hebben om dieren te eten of niet.

Is jouw oplossing "heel veel dieren doden, zodat de circusdieren niet gedood hoeven te worden" niet veel slechter?
Goed of slecht vind ik een moeilijke afweging en zijn volgens mij menselijke gevoelens die ook met de tijd veranderen.
Wat 500 jaar geleden goed was wordt nu misschien als slecht gezien.
Als je zegt dat vele dieren moeten sterven om 1 dier te voeden slecht is dan ontken je de hele natuur en vindt je de roofdieren in Afrika ook slecht. Of vind je het alleen maar slecht omdat de mens de dieren doodt die aan de circusdieren worden gegeven?
Ik ben het met je eens dat het doden van dieren door de mens slecht is en weet in deze kwestie dan ook geen "goede" oplossing.
Het is het zoveelste door de mens veroorzaakte probleem waar we weer eens geen oplossing voor hebben.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma sep 21, 2015 7:11

Benno schreef:
Rick schreef:

Goed of slecht vind ik een moeilijke afweging en zijn volgens mij menselijke gevoelens die ook met de tijd veranderen.
Wat 500 jaar geleden goed was wordt nu misschien als slecht gezien.
Als je zegt dat vele dieren moeten sterven om 1 dier te voeden slecht is dan ontken je de hele natuur en vindt je de roofdieren in Afrika ook slecht. Of vind je het alleen maar slecht omdat de mens de dieren doodt die aan de circusdieren worden gegeven?
Ik ben het met je eens dat het doden van dieren door de mens slecht is en weet in deze kwestie dan ook geen "goede" oplossing.
Het is het zoveelste door de mens veroorzaakte probleem waar we weer eens geen oplossing voor hebben.
Het gaat hier natuurlijk niet om een discussie over wat goed en slecht is en dat opvattingen in de tijd veranderen. Het gaat ook niet om dat dieren andere dieren eten. Het gaat erom dat mensen dieren een verschrikkelijk leven geven, om vervolgens andere dieren te 'redden'.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di sep 22, 2015 21:28

Rare tegenstrijdige situatie inderdaad. Al denk ik dat het voornamelijk 'afvalvlees' is dat de dieren gevoerd krijgen. De slager krijgt er waarschijnlijk een vergoeding voor, dus zal deze dienst graag verlenen en bovendien zal geen vleeseter er wat van zeggen, want dat zou hypocriet zijn. Wel zijn de meeste vleeseters tegen het 'nutteloos' doden of laten sterven van dieren, al helemaal als het om huisdieren of andere entertainmentdieren gaat.
Interessant dat vaak het doden van dieren centraal staat in discussies. Het doden van andere dieren is iets dat de mens al duizenden jaren doet. Het echte recentere probleem is het behandelen van dieren als productiemiddel. Het voortdurend zoeken naar manieren om de productie te verhogen en de benodigde ruimte en hulpstoffen te verminderen is pas begonnen met de industriële revolutie. Vaak wordt vergeten dat levende wezens lijden en dode wezens niet. Het levenslange lijden in de dierindustrie is hels vergeleken met een klap of schot waaraan een wild dier overlijdt.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie