Veganistisch ZZP'er & klimaatvoetafdruk

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Kaatje7
Leefwijze: flexanist

Veganistisch ZZP'er & klimaatvoetafdruk

Bericht door Kaatje7 » di mar 27, 2018 14:39

Hallo allemaal,
Ik kijk hier net een weekje op het forum rond en dat alleen al heeft ontzettend veel info en steun geboden voor mijn overstap naar veganisme. Daar ben ik alvast ontzettend dankbaar voor! :thanks:

Maar ik besef me ook meer dan tevoren dat veganisme gaat om meer dan alleen wat je eet, en dat het voor mij ook gaat om meer dan strikt genomen veganisme zelf. Het gaat me om een manier van leven waarmee ik zo min mogelijk schade toebreng aan anderen (mens en dier) en de wereld om me heen, en juist koester en "voed" wat heilzaam en duurzaam is. Nu wil het feit dat ik ZZP'er ben en daarin ook telkens weer zo duurzaam mogelijk probeer te ondernemen: vervoer zoveel mogelijk met fiets en OV, energiebesparende gewoontes aanleren en groene stroom (voor zover dat in NL bestaat) gebruiken, LED-verlichting, zoveel mogelijk water bezuigen, afval scheiden, eigen compostbak, etc.

Maar ik druk dus ook al jaren om de zoveel tijd weer visitekaartjes af en als ik trainingen geef ook wel eens flyers (hangt af van waar en in welke context). Nu is een goede vriendin van me volledig vegan en geeft ook wel eens kookworkshops, maar toen ik haar de website waar ik mijn visitekaartjes e.d. wil laten afdrukken ook wilde aanraden, vroeg ik me opeens af of dat wel volledig vegan-vriendelijk is en hoe ik dat te weten kan komen? Ze hebben sowieso een keurmerk voor klimaatneutraal drukken en daarom was ik hier zo overtuigd van. Nog steeds geen reden om dan pakken papier aan te slepen, maar geeft wel een gevoel van balans om dergelijk keurmerk te hebben. Heeft iemand ervaring met deze service of dat keurmerk? Of hebben jullie (ZZP'ers vooral) misschien andere tips voor het verduurzamen van visitekaartjes en/of flyers en sowieso veganistisch ondernemen? Van die geniepige dingen waar mensen misschien niet altijd aan denken?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips, ideeën en/of meningen! :govegan:
Vriendelijke groetjes,
Karoline

Martine
Moderator

Re: Veganistisch ZZP'er & klimaatvoetafdruk

Bericht door Martine » wo mar 28, 2018 12:56

Zit je ook op Facebook? Dan is de groep 'Vegan Ondernemers' misschien wat voor je. Daar komen dit soort vragen vaker voorbij.

Zelf heb ik nog niet de stap gezet om mijn drukwerk expliciet milieuvriendelijk te maken, dus ik heb geen tips voor je.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie