bemesten van moestuin/weiland

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

bemesten van moestuin/weiland

Bericht door Billy20 » di mar 15, 2016 8:35

Ik wil mijn moestuin en weiland liever niet bemesten met dierlijke mest maar hoe geef ik het dan voeding? Ik kan natuurlijk mijn groente/tuinafval gaan composteren maar geeft dan genoeg voeding? Ik dacht dat compost alleen de structuur van de bodem verbeterde.

Marianne
Leefwijze: veganist

Re: bemesten van moestuin/weiland

Bericht door Marianne » di mar 15, 2016 10:21

Tja, dat is best moeilijk: kunstmest maakt dat de fosfaatvoorraden in de wereld er nu in een razend tempo doorheen gejaagd worden, terwijl er nog lang niet genoeg gebeurt om het terug te winnen. Biologisch dynamische landbouw gebruikt ook dierlijke stoffen als mest, biologische landbouw ook, ook al kun je wel dingen van ze leren (zie wikipedia) en wat er verder overblijft is vruchtwisseling en de samenwerking tussen schimmels en wortels (arbusculaire mycorrhiza, zie de TED-talk van Mohamed Hijri). Hoveniers maken daar ook gebruik van.

Maar jouw weiland, heeft dat ook mest nodig? Wij hebben ook een zeer gangbaar weidemengsel (van Welkoop) en maaien het alleen maar. we hebben er wel wat klaver doorheen gemengd. Dat geeft ook voedingsstoffen en zorgt dat het niet verstikt.

Brent

Bericht door Brent » di mar 15, 2016 13:52

Dierlijke mest is in principe niets anders dan plantaardig materiaal dat via een darm is bewerkt.
Compost heeft dus evenveel voedingswaarde als dierlijke mest.
Als je dierlijke mest van wilde dieren zou gebruiken, is het in overstemming met veganisme, maar dat is niet te doen.
Ik zou zelf geen problemen hebben met dierlijke mest van biologisch gehouden vee, maar geef toch sterk de voorkeur aan bio-compost om niet mee te werken aan de overconsumptie van zuivel en vlees.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

@rno

Bericht door @rno » di mar 15, 2016 23:34

En (veganistische) menselijke mest?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo mar 16, 2016 18:11

Een effectieve manier om de bodem rijk te houden aan voedingsstoffen is het afwisselen van (niet-stikstofbindende) gewassen zoals de nachtschadefamilie, wortelen en veel anderen) met stikstofbindende gewassen, voornamelijk peulvruchten. Je kan zowel tijd als plaats afwisselen, dus dit jaar rij A aardappelen, rij B sperziebonen, rij C sla, rij D lupine en alles elk jaar een plekje opschuiven. Dit wordt wel gewasrotatie genoemd en kan toegepast worden met zoveel afwisseling als je zelf wil, meer is beter.

Je kan ook groenbemesters aan je rotatie toevoegen. Dat zijn stikstofbindende gewassen die aan het einde van het seizoen in hun geheel op het land achterblijven. Je hebt daar dus geen oogst van, maar het verrijkt de bodem met voeding voor het volgende seizoen. Ook is belangrijk (dit wordt in de gangbare teelt volkomen genegeerd) om het bodemleven gezond te houden. Dus liever niet ploegen en als het echt moet alleen wat oppervlakkig. Door het omwoelen van de grond sterft namelijk veel bodemleven en houdt de grond veel minder voedingsstoffen vast (vandaar dat gangbare boeren zoveel moeten bemesten). Bovendien zijn bodemorganismen belangrijk voor het omzetten van dood materiaal in bruikbare bouwstoffen voor de plant, voor het op peil houden van zuurgraad en voor het luchtig en vochtig houden van de grond.

Voorkom zoveel mogelijk dat er zwart zand zichtbaar is, want vanuit daar spoelen de meeste voedingsstoffen uit. Je kan evemtueel na het opkomen van het gewas nog iets (uiteraard geen lange stengels of zeer hongerige/dorstige planten) tussen het gewas zaaien. Met goede timing heeft het gewenste gewas dan amper last van de concurrentie. Hopelijk kan je hier iets mee. Succes!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » do mar 17, 2016 7:39

Bedankt voor de reacties. Toch weer stof tot nadenken. Ik ga me er wat verder in verdiepen.

Plaats reactie