Soya (ook Alpro) verwoest oerbossen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Shantisabine

Soya (ook Alpro) verwoest oerbossen

Bericht door Shantisabine » do apr 17, 2008 10:52

Gisteren zat ik lekker op m'n vereniging. Het nieuwe bestuur ging pannenkoeken voor ons bakken en aangezien een goede vriend dat bestuur in gaat, was ik voorzien van soya-banaanpannenkoeken. En toen ging ik even de rest van de soyamelk (die over was) naar binnen gieten. Bleek dat ik naast een bosbouwer (of bioloog) zat. Die vertelde me even fijntjes dat voor die soya (ja, ook Alpro!) oerbossen gekapt worden, ook vandaag de dag. Geen tropisch regenwoud, maar wel oerbos dus. Ik geloofde hem niet en zei dat ie dat maar even echt uit moest zoeken voordat ie dat soort dingen zou lullen. Blijkt dat ie net klaar is met een soya-project in opdracht van het LNV (oid) en dat dus zojuist uitgezocht had :oops: .
Verdorie.
Het rapport komt over een week of drie uit, maar dan zijn jullie alvast gewaarschuwd :wink: .

Marla
Leefwijze: veganist

Re: Soya (ook Alpro) verwoest oerbossen

Bericht door Marla » do apr 17, 2008 11:21

Hmm, toevallig heb ik gister nog op de site van alpro zitten kijken om uit te zoeken of ze iets over de duurzaamheid van hun palmolie zeiden maar ik vond alleen iets over de soja en dat klonk toch best goed. Er was ook een filmpje te zien maar dat heb ik nog niet bekeken. Ik ben dus wel benieuwd naar dat rapport!

Hmm, volgens mij wordt het steeds moeilijker om echt ethisch verantwoord te eten. Misschien toch maar eens breatharian worden dan ;)

Marla

Bericht door Marla » do apr 17, 2008 11:25

Alpro soya tast de natuurlijke rijkdom van het Amazone regenwoud niet aan. Geen enkele boerderij waarmee we samenwerken, ligt op landbouwgrond die werd ontgonnen of ontbost. Bovendien werken alle boeren met wisselbouw. Hoe we dit kunnen garanderen? Alpro zette een indrukwekkend traceersysteem op - van de boer tot het eindproduct - dat veel verder gaat dan de gangbare vereisten. U mag erop rekenen: u geniet van het gezondst mogelijke product!

Deze informatie geeft een goed beeld van de manier waarop we de productie van voeding zien. Dezelfde waarden gelden evenzeer in onze productiecentra in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk waar we voortdurend zoeken naar manieren om onze resultaten nog te verbeteren. Elke genoemde productie-eenheid respecteert onze normen met betrekking tot duurzame productie en probeert zoveel mogelijk materiaal, energie en middelen te recycleren. Zo wordt al het water gezuiverd en al de sojapulp en -schroot verwerkt tot dierenvoeding. We gebruiken bovendien Tetra-verpakkingen: door de Europese Commissie erkend als "de beste keuze voor het milieu" (op het vlak van recyclage).

Onze complete productiecyclus is onderworpen aan een ethische code. Van de selectie van sojabonen tot de regelmatige controles die moeten verzekeren dat we op elk vlak voldoen aan de hoogst mogelijke normen. Daarom zijn Alpro soya producten ook zo goed!
Mmja, in eerste instantie hebben ze het alleen over het amazonewoud, maar verderop staat: 'Geen enkele boerderij waarmee we samenwerken, ligt op landbouwgrond die werd ontgonnen of ontbost'.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do apr 17, 2008 13:01

Denk dat die bioloog in het algemeen bedoelde.

De meestte soja is voor veevoer.
Die voor menselijke consumptie komt via koekjes, e.d. op de markt.

Bio soja komt dacht juist meestal niet uit de risico gebieden.

Framboos

Bericht door Framboos » vr apr 18, 2008 7:40

Shantisabine schreef: Die vertelde me even fijntjes dat voor die soya (ja, ook Alpro!)
Enig idee waarom hij precies Alpro noemde? Is hij bij een Alpro-plantage geweest?

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » vr apr 18, 2008 8:28

Niet geweest, wel alles uitgezocht. En hij zei t waarschijnlijk omdat ik net Alpro aan het drinken was en dus dat merk noemde als een merk dat niet deed aan bossen verbranden enzo.

confusedreality

Bericht door confusedreality » za mei 10, 2008 21:53

Vegantastic schreef:Denk dat die bioloog in het algemeen bedoelde.

Dat laatste weet ik niet, maar ik vind het altijd ZO enorm hypocriet, dat andere mensen zoiets tegen mij zeggen, in feite mij als veganist beschuldigen van het kappen van het regenwoud. De cijfers die ik ken zeggen dat ruim 75% van alle soja ter wereld bedoeld is voor veevoer, voor zijn eten dus, niet jouw pak Alpro Soya.
Vind ik net zoiets als over gevoelens bij planten te beginnen. Wie eet er meer planten? Juist ja.

:x ff m'n frust kwijt hoor, sorry
Be the change you wish to see in the world - Mahatma Ghandi

LouLou

Bericht door LouLou » ma mei 19, 2008 6:35

Ja idd....5 kg soya= 1 kg vlees....

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di jul 01, 2008 21:33

confusedreality schreef: Dat laatste weet ik niet, maar ik vind het altijd ZO enorm hypocriet, dat andere mensen zoiets tegen mij zeggen, in feite mij als veganist beschuldigen van het kappen van het regenwoud. De cijfers die ik ken zeggen dat ruim 75% van alle soja ter wereld bedoeld is voor veevoer, voor zijn eten dus, niet jouw pak Alpro Soya.
Vind ik net zoiets als over gevoelens bij planten te beginnen. Wie eet er meer planten? Juist ja.
LouLou schreef:Ja idd....5 kg soya= 1 kg vlees....
Pas op, dit is echt zo'n valkuil waar veganisten vaak in trappen: Niet serieus op de zaak ingaan, maar vervallen in een vleeseters versus vega's discussie.
Het is waar dat een groot deel van de soja gebruikt wordt voor vlees, en dat je door vlees te eten, meer kwaad doet voor de bossen, dan als je soja eet. Maar dat is toch niet het einde van het verhaal?
"Ik eet al vega, dus doe al genoeg goeds, dus ik ga niet kritisch kijken naar mijn eetgedrag, ik ga lekker door met eten van soja, ook als die een verwoestend effect heeft, want er zijn anderen (vleeseters) die het slechter doen dan ik..."

Dat is toch geen argument vóór het blijven gebruiken van soja? Dat vlees nóg erger is?
Of vlees of vega beter is, daar gaat het hier helemaal niet over, het gaat er over dat het verbouwen van soja voor alpro verwoestend kan zijn, en de vraag is dan: Is het dan wel verantwoord om alpro te gebruiken? Kunnen wij alpro's gedrag beïnvloeden? Kunnen we beter andere merken gebruiken? Kunnen we beter andere producten gebruiken als vervanging van soja?

Ook bij plantaardige producten zijn er soms kwalijke effecten, en als we het milieu belangrijk vinden, moeten we ook vega producten kritisch bekijken en er iets aan gaan doen.

Ik kan me voorstellen dat vleeseters de gevolgen van soja als aanval gebruiken op jullie veganisme, om jullie onderuit te halen, zo zijn mensen soms. En ik kan me voorstellen dat dat vreselijk vervelend is.
Maar in feite geven ze ook gewoon aan dat veganisme op zichzelf niet de oplossing is voor álle problemen, en vragen ze ermee hoe jullie omgaan met dilemma's (bijv. soja willen eten, omdat het lekker en eiwitrijk is, maar het is wel verwoestend). Door serieus open te staan voor hun kritiek, er over na te denken en een rustig en eerlijk antwoord te geven over jouw beweegredenen laat je hen zien dat veganisme echt ergens op slaat, dat je kritisch kan nadenken over je eigen gedrag, en misschien inspireer je de ander dan wel om zelf ook kritisch te denken over zijn of haar eetgedrag. En daarbij kan je prima afsluiten door te zeggen dat voor vlees veel soja gebruikt wordt en in grote hoeveelheden, dus dat wat bossen betreft vlees geen vervanger van soja kan zijn voor jou.

Maar die 'geen kritiek op mijn soja!' zal vleeseters denk ik niet erg inspireren om af te stappen van hun 'blijf van mijn vlees af!' houding.

Oja en dit is allemaal niet vervelend bedoeld he :hippy:

Fynnya

Bericht door Fynnya » di jul 01, 2008 21:40

Shantisabine schreef:Het rapport komt over een week of drie uit, maar dan zijn jullie alvast gewaarschuwd :wink: .
Kan je aan die persoon vragen waar we meer informatie kunnen vinden? Ik vind dit wel interessant!

confusedreality

Bericht door confusedreality » do jul 03, 2008 22:06

@Fynnya:
je hebt uiteraard helemaal gelijk, daarom doe ik dat ook niet. Ik blijf altijd kritisch kijken naar mijn eetgedrag, en ik probeer naast mijn "kijk 's eerst naar jezelf" argumenten ook met andere argumenten te komen, zoals dat ik alleen soja gebruik waarvoor geen oerbossen zijn gekapt, oftewel biologische en Alpro sojamelk (niet-biologisch omdat er B12 enzo inzit).

De meeste mensen van wie dit soort opmerkingen (in mijn omgeving dan) komen, zijn mensen die helemaal niet met mij in discussie gaan, maar mensen die dit alleen maar tegen mij zeggen met een houding van "hah! jij DENKT wel dat je zo goed bent."
Be the change you wish to see in the world - Mahatma Ghandi

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr jul 04, 2008 10:05

confusedreality schreef:De meeste mensen van wie dit soort opmerkingen (in mijn omgeving dan) komen, zijn mensen die helemaal niet met mij in discussie gaan, maar mensen die dit alleen maar tegen mij zeggen met een houding van "hah! jij DENKT wel dat je zo goed bent."
Ja dat is echt balen als mensen dat doen...

veglife

Bericht door veglife » vr jul 11, 2008 20:38

Over balen gesproken, net een stuk gezien bij de rvu over een kerel die wilde meemaken wat het is om al houthakker door het leven te gaan. Shit, die gasten zagen bomen van 500-600 jaar om in 20 fuckin minuten. Ik werd er niet echt vrolijk van..........

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » za jul 12, 2008 22:12

Shantisabine schreef:n. Bleek dat ik naast een bosbouwer (of bioloog) zat. Die vertelde me even fijntjes dat voor die soya (ja, ook Alpro!) oerbossen gekapt worden, ook vandaag de dag. Geen tropisch regenwoud, maar wel oerbos dus. Ik geloofde hem niet en zei dat ie dat maar even echt uit moest zoeken voordat ie dat soort dingen zou lullen. Blijkt dat ie net klaar is met een soya-project in opdracht van het LNV (oid) en dat dus zojuist uitgezocht had :oops: .
Verdorie.
Het rapport komt over een week of drie uit, maar dan zijn jullie alvast gewaarschuwd :wink: .
http://www.veganisme.org/?nieuws=811" target="_blank" target="_blank
Sinds eind 2007 is er zogenoemde ‘groene soja' op de markt. Die mag niet afkomstig zijn van grond die na 1994 is ontbost en mag geen aantasting veroorzaken van ecologisch waardevolle gebieden. Producten waarvoor groene soja gebruikt wordt zijn onder meer:

* Weidezuivel, Campina
* 4-granen ei , Kwetters
* Zonnebloemei, Guliker & Roodbol
* Caring Dairy ijs, Ben & Jerry
* Alpro sojaproducten
* Beemsterkaas

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma aug 25, 2008 14:25

Ik geloof hier helemaal niets van, niet alleen omdat ze het zelf aangeven, maar ze hebben ook nog een prijs gewonnen van de milieu-vriendelijkste industrie in Belgie en waarom zouden ze hun naam te grabbel gooien, want ze weten heus wel dat de meeste Alpro-gebruikers goed willen weten waar hun product wegkomt, dus als de consument er achter komt dat zij niet duurzaam produceren dat ze dan veel klanten verliezen en Provamel is ook van hen.

indra

Bericht door indra » ma aug 25, 2008 20:09

Vegantastic schreef:Denk dat die bioloog in het algemeen bedoelde.

Alpro is niet bio... Provamel daarentegen wel. In elk geval staat op de verpakking van Sojade (als ik het goed heb) dat de soja in Frankrijk o.i.d. geteeld is.

vegalan

Bericht door vegalan » vr aug 29, 2008 20:18

Europese voedselproducenten en supermarktketens Alpro [...] etc hebben een alliantie gesloten met Greenpeace om verantwoorde soja van hun leveranciers te eisen. De ontbossing is vernietigend en moet onmiddelijk ophouden.” zegt Hilde Stroot, campagneleider. Bossen van Greenpeace Nederland.

Ze doen wel hun best!
Het ligt niet aan Alpro en het gebruik ervan hoeft niet de oorzaak te zijn van die ontbossing.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op vr sep 05, 2008 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.

veglife

Bericht door veglife » zo aug 31, 2008 19:33

vegalan schreef:Europese voedselproducenten en supermarktketens , El Corte Ingles, Waitrose, Asda, Alpro, Rotter-Sport en Tegut hebben een alliantie gesloten met Greenpeace om verantwoorde soja van hun leveranciers te eisen. De ontbossing is vernietigend en moet onmiddelijk ophouden.” zegt Hilde Stroot, campagneleider. Bossen van Greenpeace Nederland.

Ze doen wel hun best!
Het ligt niet aan Alpro en het gebruik ervan hoeft niet de oorzaak te zijn van die ontbossing.

.
Laatst gewijzigd door veglife op ma sep 01, 2008 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan » ma sep 01, 2008 10:31

Het gaat alleen om Alpro!

.

veglife

Bericht door veglife » ma sep 01, 2008 12:15

vegalan schreef:Het gaat alleen om Alpro!

.
Jawel!
Laatst gewijzigd door veglife op ma sep 01, 2008 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie