Soya (ook Alpro) verwoest oerbossen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

vegalan
Leefwijze: veganist

Re: Soya (ook Alpro) verwoest oerbossen

Bericht door vegalan » ma sep 01, 2008 15:58

Ik heb het veranderd, het staat nu alleen nog in jouw quote!

.

veglife

Bericht door veglife » ma sep 01, 2008 18:55

Ik gooi het er ook uit, bedankt vegalan!

lena

Bericht door lena » ma sep 01, 2008 20:43

Huh? Hebben jullie nou de quotes aangepast zodat er niet meer staat dat McDonalds ook verantwoorde soja gaat gebruiken?

veglife

Bericht door veglife » di sep 02, 2008 11:57

mcdonalds is op geen enkel punt een verantwoord bedrijf. Helaas kun je deze `schuld`niet direct toeschuiven aan mcdonalds maar aan de consument. Zij houden mcdonalds groot en zijn blind voor de desastreuze gevolgen van deze hun consumptief gedrag. Vandaar dat mcdonalds uit de lijst is verwijderd.

Framboos

Bericht door Framboos » di sep 02, 2008 12:27

Sorry* hoor, maar heeft niemand nou ooit bij jou het 'nee, dat boek moet je nog niet lezen, daar ben je te jong voor'-ding gedaan? Of het 'misschien moet je dat maar niet doen, want ik denk niet dat jij dat kunt'?

*Dat meen ik trouwens, maar ik kan gewoon echt heel slecht tegen pessimisme en negativisme. Als in nagels over kalkbord.

veglife

Bericht door veglife » di sep 02, 2008 14:41

Framboos schreef:Sorry* hoor, maar heeft niemand nou ooit bij jou het 'nee, dat boek moet je nog niet lezen, daar ben je te jong voor'-ding gedaan? Of het 'misschien moet je dat maar niet doen, want ik denk niet dat jij dat kunt'?

*Dat meen ik trouwens, maar ik kan gewoon echt heel slecht tegen pessimisme en negativisme. Als in nagels over kalkbord.
Waar heb jij het nu weer over? Graag even een uitleg!

Of voel je je aangevallen omdat je zelf de mcdonalds bezoekt en daardoor bijdraagt aan?

Framboos

Bericht door Framboos » di sep 02, 2008 14:53

De laatste keer dat ik in een Mc geweest ben kan ik me niet eens meer herinneren, dus nee, ik voel me niet aangevallen.

Wat ik bedoel is een beetje zoals kinderen opvoeden. Als je alleen maar blijft zeuren over de slechte dingen en áls dat kind een keer iets goeds doet blijft mekkeren dat het alleen maar dingen fout doet en dat hij/zij altijd alles fout doet, dan snap ik best dat zo'n kind op een gegeven moment denk: ik krijg alleen maar aandacht als ik negatieve dingen doe en als ik een keer iets goeds doe, wordt dat toch compleet genegeerd, dus why try?

veglife

Bericht door veglife » di sep 02, 2008 15:36

Ja, en? Het blijft hypocriet, aan de ene kant meewerken aan een goede zaak en aan de andere kant een complete destructie. Dat gaat er bij mij niet in.
maar ik kan gewoon echt heel slecht tegen pessimisme en negativisme:
nee, dat boek moet je nog niet lezen, daar ben je te jong voor'-ding gedaan? Of het 'misschien moet je dat maar niet doen, want ik denk niet dat jij dat kunt'?
:roll:

confusedreality

Bericht door confusedreality » di sep 02, 2008 20:43

@veglife
ik snap je punt, en ik ben het ook deels met je eens, maar elke stap verbetering is er wel één. en dan is het wel jammer dat deze nadrukkelijk weggehaald wordt hier. ik vind vegetarisme ook maar een willekeurige tussenweg, maar het is beter dan omni
Be the change you wish to see in the world - Mahatma Ghandi

Framboos

Bericht door Framboos » di sep 02, 2008 21:31

veglife schreef:Ja, en? Het blijft hypocriet, aan de ene kant meewerken aan een goede zaak en aan de andere kant een complete destructie. Dat gaat er bij mij niet in.
Dan is iedereen in min of meerdere mate hypocriet. Dat slaat echt nergens op.

lena

Bericht door lena » di sep 02, 2008 22:51

Het bewust veranderen van citaten van anderen, zodat het lijkt alsof ze iets anders gezegd hebben dan ze werkelijk zeiden, is iets wat je gewoon niet doet. Citeer dan helemaal niet.

vegalan

Bericht door vegalan » wo sep 03, 2008 20:02

Het Ging helemaal niet om Mcd maar om Alpro en het is dan van ondergeschikt belang. De naam Mcd wekt bij sommige irritatie op en om ergernis te voorkomen is het in belang van hen weg gehaald.
Als er behoefte bestaat om het over Mcd te hebben dan kan je daar een topic voor openen.

.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » wo sep 03, 2008 21:25

lena schreef:Het bewust veranderen van citaten van anderen, zodat het lijkt alsof ze iets anders gezegd hebben dan ze werkelijk zeiden, is iets wat je gewoon niet doet. Citeer dan helemaal niet.
2

vegalan

Bericht door vegalan » do sep 04, 2008 16:39

Wat is het argument? :?

.

confusedreality

Bericht door confusedreality » do sep 04, 2008 17:12

Het argument:
Je citeert iemand, of een rapport om daarmee je eigen mening of standpunt te onderbouwen. Als je vervolgens dat citaat verandert op een manier die niet duidelijk is voor de lezer dan misleid je de lezer. Je onderbouwt je argument dan met een citaat dat niet klopt. Een vleeseter kan precies hetzelfde rapport aanhalen om aan te tonen dat Alpro Soya niet deugt maar MacDonalds wel, door precies het tegenovergestelde te doen als wat nou gebeurd is.

Het is inderdaad zo dat de naam van MacDonalds in dit citaat irrelevant is voor het topic. Natuurlijk kun je het er dan uitlaten, ook als je iets te langdradig vindt. Dit doe je dan meestal door er [...] neer te zetten in de plaats van wat je weglaat, zodat iedereen ziet dat daar een stuk weggehaald is. Men kan dan zelf kijken bij de bron om te zien wat daar weggehaald is, en zelf besluiten of dat stuk inderdaad irrelevant is. Nu lijkt het voor de lezer alsof het er nooit heeft gestaan en dat is misleiding.

vegalan

Bericht door vegalan » do sep 04, 2008 19:13

confusedreality schreef: Je citeert iemand, of een rapport om daarmee je eigen mening of standpunt te onderbouwen. Als je vervolgens dat citaat verandert op een manier die niet duidelijk is voor de lezer dan misleid je de lezer. Je onderbouwt je argument dan met een citaat dat niet klopt.
Ik heb dat stukje geplaatst en ik had Mcd bij voorbaat er al uit kunnen laten omdat ik dat irrelevant vind. Dan had er geen haan gekraaid. Wat werd geciteerd is verder hetzelfde gebleven. Als iemand van mening is dat die informatie inzake Mcd wel belangrijk is (zoals degene die daar kritiek op heeft) dan moet hij of zij dat onderbouwen en eventueel daar een topic over openen. Als je dat negeert dan is je reactie ongegrond, want dan geef je blijk dat Mcd toch niet zo belangrijk is. Dan moet je ook verder niet zeuren. Wat is niet duidelijk voor de lezer en waardoor wordt de lezer dan misleid? Het citaat t.o.v Alpro soya klopt en daar ging het om.
confusedreality schreef: Een vleeseter kan precies hetzelfde rapport aanhalen om aan te tonen dat Alpro Soya niet deugt maar MacDonalds wel, door precies het tegenovergestelde te doen als wat nou gebeurd is.
Hoe kan een vleeseter hetzelfde rapport (waar Mcd is weggelaten) gebruiken, door toevoeging van Mcd om aan te tonen dat Alpro Soya niet deugd, zonder het rapport te vervalsen (want dat is door het weghalen van Mcd niet gebeurd).
confusedreality schreef: Het is inderdaad zo dat de naam van MacDonalds in dit citaat irrelevant is voor het topic. Natuurlijk kun je het er dan uitlaten, ook als je iets te langdradig vindt. Dit doe je dan meestal door er [...] neer te zetten in de plaats van wat je weglaat, zodat iedereen ziet dat daar een stuk weggehaald is. Men kan dan zelf kijken bij de bron om te zien wat daar weggehaald is, en zelf besluiten of dat stuk inderdaad irrelevant is. Nu lijkt het voor de lezer alsof het er nooit heeft gestaan en dat is misleiding.
Nu probeer je net als degene die niet wil (of wel) dat Mcd er staat, te citeren hoe het naar jouw idee dan geformuleerd zou moet worden. Maakt het voor het citaat wat uit of Mcd is vervangen door [...]?

Het gaat om Alpro en niet om Mcd.
.
Laatst gewijzigd door vegalan op vr sep 05, 2008 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.

confusedreality

Bericht door confusedreality » do sep 04, 2008 21:15

Goed, we kunnen het hier nog een eeuwigheid over hebben, maar dat gaat natuurlijk nergens meer over. Ik ga mijn punten alleen nog een keer uitwerken, hopelijk is dan duidelijk wat ik bedoel.

Mijn punt is alleen dat als je citeert, dat je dit letterlijk doet, duidelijk aangeeft wat er evt. veranderd is, en een bronvermelding geeft. Dat is niet mijn idee van hoe ik het geschreven wil zien, dat zijn internationaal aanvaarde regels in de academische en journalistieke wereld. Het is eerlijk en transparant.
Zoals ik al zei is MacDonalds inderdaad niet relevant voor dit topic, en daarom had een deel van het citaat zeker kunnen worden weggesneden, maar dan op een zichtbare manier.

Om ook nog terug te komen op mijn vleeseter voorbeeld: door Alpro Soya uit het citaat weg te laten en MacDonalds niet zou iemand de indruk kunnen wekken dat Alpro niet om regenwouden geeft en MacDonalds wel. Dat is alles wat ik bedoelde daarmee. Dat MacDonalds inherent slecht is voor de rest van de wereld moge duidelijk zijn.

vegalan

Bericht door vegalan » vr sep 05, 2008 11:47

Er zijn zoveel journalistieke stukken etc waarin irrelevante dingen zijn verwijderd of dusdanig is geformuleerd dat ze ontbreken, zonder dat dit wordt aangegeven. Het onderwerp bepaald de inhoudelijke waarde van het verhaal en waardoor onnodige balast kan worden weggelaten. Er kan dan niet echt worden gesproken van een citaat, maar het geeft wel weer wat binnen het toegepaste kader van belang is. Misschien kun je mij een link geven waar staat dat alle Journalisten en academici zich houden aan het geen jij voorstelt [...]? Ik heb er geen moeite mee om [...] toe te passen of Mcd te laten staan of weg te halen als daar behoefte aan bestaat, maar het gaat om het feit dat het voor het verhaal verder niets uitmaakt. Mcd heeft geen toegevoegde waarden, eerder het tegendeel omdat het bij sommigen irritatie opwekt. Dan is enige censuur ten behoeve van het gemoed (net zoals voor schelden) toegestaan als daarom wordt gevraagd. Men kan zijn wensen binnen dat kader kenbaar maken zodat aan de behoefte kan worden voldaan, maar het heeft geen zin om uitgaande van een constatering zonder fundament het te veranderen. Ook kan niet aan ieders wens (zonder conflict) worden voldaan, koopt dan een andere krant. Het ontbreken van [...] is een constatering zonder fundament omdat je zelf aangeeft dat Mcd niet relevant is en dat maakt [...] ook overbodig. De kennis die daarop berust weerlegt namelijk het betoog. De bron waar Mcd wel wordt vermeld veranderd niets aan de positie van Alpro en voegt daar verder ook niets aan toe. Nog steeds ontbreekt het argument waarom Mcd niet mag worden weggelaten of mag worden vervangen door [...]!
confusedreality schreef:.
Om ook nog terug te komen op mijn vleeseter voorbeeld: door Alpro Soya uit het citaat weg te laten en MacDonalds niet zou iemand de indruk kunnen wekken dat Alpro niet om regenwouden geeft en MacDonalds wel. Dat is alles wat ik bedoelde daarmee. Dat MacDonalds inherent slecht is voor de rest van de wereld moge duidelijk zijn.
Ik begrijp je argument wel als we uit zouden gaan van een constatering inzake het gebruik van soya in het algemeen. Maar binnen het kader van een vleeseter of veganist is een van twee van ondergeschikt belang.
Als iemand van mening is dat het niet zo is, dan moet dat kenbaar worden gemaakt. Daar gaat het om! Dat kan dan niet door [...] worden opgelost.

Er stond al etc (wat hetzelfde is) maar ik heb voor jou er [...] nog aan toegevoegd. Want dat wilde je toch? :)

Als je van het ontbreken van [...] zo'n punt maakt, waarom ga je dan niet het hele forum af om te kijken waar dit nog meer verbeterd moet worden? En probeer daar dan ook enige waarde aan toe te voegen. :?

.

Framboos

Bericht door Framboos » za sep 06, 2008 8:41

vegalan schreef:Er zijn zoveel journalistieke stukken etc waarin irrelevante dingen zijn verwijderd of dusdanig is geformuleerd dat ze ontbreken, zonder dat dit wordt aangegeven.
Daar gaat het nu niet om, het gaat nu om quotes.
vegalan schreef:Het onderwerp bepaald de inhoudelijke waarde van het verhaal en waardoor onnodige balast kan worden weggelaten. Er kan dan niet echt worden gesproken van een citaat, maar het geeft wel weer wat binnen het toegepaste kader van belang is. Misschien kun je mij een link geven waar staat dat alle Journalisten en academici zich houden aan het geen jij voorstelt [...]?
Ik kan je geen link geven, maar in het eerste vak dat ik kreeg bij een studie aan een universiteit werd dat heel, heel erg duidelijk gemaakt dat het not done is om citaten te veranderen zonder dat aan te geven.

Citaat, uit P. de Buck e.a., Zoeken en schrijven. Handleiding bij het maken van een historisch werkstuk (Baarn 1992): (...) worden daar waar men iets uit de tekst weglaat, ongeacht het aantal woorden of zinnen, drie puntjes tussen haakjes geplaatst: (...).

Je had het prima gewoon weg kunnen laten, maar dan had je de quote niet letterlijk over moeten nemen, maar moeten parafraseren.
vegalan schreef:Ik heb er geen moeite mee om [...] toe te passen of Mcd te laten staan of weg te halen als daar behoefte aan bestaat, maar het gaat om het feit dat het voor het verhaal verder niets uitmaakt.
Je gebruikt een quote, of je gebruikt je eigen woorden, maar je kunt niet de woorden van iemand anders aan gaan passen.
vegalan schreef:Mcd heeft geen toegevoegde waarden, eerder het tegendeel omdat het bij sommigen irritatie opwekt. Dan is enige censuur ten behoeve van het gemoed (net zoals voor schelden) toegestaan als daarom wordt gevraagd. Men kan zijn wensen binnen dat kader kenbaar maken zodat aan de behoefte kan worden voldaan, maar het heeft geen zin om uitgaande van een constatering zonder fundament het te veranderen. Ook kan niet aan ieders wens (zonder conflict) worden voldaan, koopt dan een andere krant. Het ontbreken van [...] is een constatering zonder fundament omdat je zelf aangeeft dat Mcd niet relevant is en dat maakt [...] ook overbodig. De kennis die daarop berust weerlegt namelijk het betoog. De bron waar Mcd wel wordt vermeld veranderd niets aan de positie van Alpro en voegt daar verder ook niets aan toe. Nog steeds ontbreekt het argument waarom Mcd niet mag worden weggelaten of mag worden vervangen door [...]!
vegalan schreef: Daarom zijn dus precies die (...) of [...] uitgevonden. Dan kan iemand anders die bv info zoekt over verantwoorde soja op zoek naar het originele verhaal, zoals confusedreality al zei.
vegalan schreef:Er stond al etc (wat hetzelfde is) maar ik heb voor jou er [...] nog aan toegevoegd. Want dat wilde je toch? :)
Het gaat er niet om of het hetzelfde is, het gaat erom dat je niet aan andermans quotes gaat prutsen.
vegalan schreef:Als je van het ontbreken van [...] zo'n punt maakt, waarom ga je dan niet het hele forum af om te kijken waar dit nog meer verbeterd moet worden? En probeer daar dan ook enige waarde aan toe te voegen. :?
Daarmee onderstreep je nu eignelijk precies het belang van (...). Hier was duidelijk dat er een quote van iemand anders veranderd werd. Als dat ergens anders ook gebeurd is, dan weten we dat niet en zijn we dus eigenlijk misleid.

.

vegalan

Bericht door vegalan » za sep 06, 2008 17:24

Framboos schreef:
vegalan schreef:Er zijn zoveel journalistieke stukken etc waarin irrelevante dingen zijn verwijderd of dusdanig is geformuleerd dat ze ontbreken, zonder dat dit wordt aangegeven.
Daar gaat het nu niet om, het gaat nu om quotes.
Dat is wel degelijk belangrijk omdat er wordt gesuggereerd dat alle journalisten, cq academici [...] hanteren en dat is niet waar. Ook zij veranderen bestaande citaten of formuleren deze op een dus danige wijze dat bepaalde irrelevante delen ontbreken. Zie bijv wikipedia waar heel wat academici (ik ken er wel een aantal) aan deel nemen en ook vind je het meestal niet in de literatuur en zelfs niet in alle kranten. Op het moment dat een citaat is veranderd kan je weliswaar niet meer spreken van een citaat, maar het neemt niet weg dat het dezelfde inhoudelijke waarden kan hebben. Dat is de kern van de zaak. Het verschil tussen een gehanteerde citaat en een eigen formulering wat gezien kan worden als een parafraseren, behoeft helemaal niet groot te zijn, waardoor men nog steeds zou kunnen beweren dat het een veranderd citaat is. De informatie in de literatuur inzake bepaalde onderwerpen overlapt elkaar en heel wat formuleringen zijn bijna hetzelfde, zonder dat er een verwijzing bestaat. Dat hele gedoe van [...] is daar een wassen neus en in het kader wat wordt weergegeven vaak van ondergeschikt belang. Een academische gevormd persoon weet dat het niet moet uitgaan van een bron, omdat er in de literatuur verschillen bestaan. De verwijzing naar gebruikte literatuur is vaak al evenmin waardvol omdat meestal niet wordt weergegeven wat is geëxtraheerd en wat niet meer (bijv door verdwijning) kan worden gecontroleerd. Als [...] (waar naar het verwijst) geen toegevoegde waarden heeft dan is het gewoon overbodig, het wordt dan alleen in belang van hen die waarde hechten aan deze symboliek [...] instant gehouden. Hierdoor is het nodig om te verklaren waarom het Mcd (welke is vervangen door etc of [...]) binnen de gehanteerde context wel belangrijk is!
Framboos schreef:
vegalan schreef: vegalan schreef:Het onderwerp bepaald de inhoudelijke waarde van het verhaal en waardoor onnodige balast kan worden weggelaten. Er kan dan niet echt worden gesproken van een citaat, maar het geeft wel weer wat binnen het toegepaste kader van belang is. Misschien kun je mij een link geven waar staat dat alle Journalisten en academici zich houden aan het geen jij voorstelt [...]?

Ik kan je geen link geven, maar in het eerste vak dat ik kreeg bij een studie aan een universiteit werd dat heel, heel erg duidelijk gemaakt dat het not done is om citaten te veranderen zonder dat aan te geven.

Citaat, uit P. de Buck e.a., Zoeken en schrijven. Handleiding bij het maken van een historisch werkstuk (Baarn 1992): (...) worden daar waar men iets uit de tekst weglaat, ongeacht het aantal woorden of zinnen, drie puntjes tussen haakjes geplaatst: (...).

Dat is een advies en berust om een argument dat je niet weergeeft! Er zijn zoveel dingen van de universiteit die ik not done vind.

Hier(zie link) is een artikel op wikkipedia over Nicolaes Witsen waar wordt verwezen naar P.de Buck waar niet duidelijk is wat is geciteerd of geextraheert. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaes_Witsen

Verder citeer je zelf soms uit kookboeken of de vega etc, zonder gebruik te maken van [...] en reageer je niet op aangepaste citaten van anderen. Zie je eigen quotes.
Framboos schreef:Daarom zijn dus precies die (...) of [...] uitgevonden.

Ik heb zelf al gezegd dat ik geen bezwaar maak tegen het gebruik (...) of [...] en deze als daar om wordt gevr zal toe passen. Dat is mijn punt niet. Maar ik moet daarbij wel constateren dat het eigenlijk binnen het gebruikte kader overbodig is. Ik vind etc. en ..... hetzelfde en moet constateren dat jij daar geregeld ook gebruik van maakt. Je hebt hier geen punt.
Framboos schreef: Dan kan iemand anders die bv info zoekt over verantwoorde soja op zoek naar het originele verhaal, zoals confusedreality al zei.

Je suggereert hier een argument welke niet dusdanig is gepositioneerd en door de persoon in kwestie (wat betreft de waarde) wordt geminimaliseerd. Het valt ook buiten het (Alpro en veganistisch) kader waar het is toegepast. Als iemand het waardevol vindt om het over soja in het algemeen te hebben (zonder het veganistisch perspectief?) dan kan daar (niet?) een topic voor worden geopend. Mcd heeft hier net zo min waarde als [...].
Framboos schreef:
vegalan schreef: vegalan schreef:Als je van het ontbreken van [...] zo'n punt maakt, waarom ga je dan niet het hele forum af om te kijken waar dit nog meer verbeterd moet worden? En probeer daar dan ook enige waarde aan toe te voegen. :?
Daarmee onderstreep je nu eigenlijk precies het belang van (...). Hier was duidelijk dat er een quote van iemand anders veranderd werd. Als dat ergens anders ook gebeurd is, dan weten we dat niet en zijn we dus eigenlijk misleid.
Mij maakt het niet uit of er etc, .... of [...] staat want ik beschouw het forum niet als mijn enigste informatie bron en als ik behoefte heb om het te controleren zal ik naar de bron vragen, zonder dat de persoon dat hoeft te vermelden in zijn quotes. Ik vind het vaak heel prettig als de informatie selectief (to the point) wordt geformuleerd en past binnen het kader waar het wordt opgevoerd. Menige bron (boek of info op een site) kan doeltreffender (kernachtig) worden geformuleerd. Dat begrijp je pas als je aan literatuur studie doet. Niemand wordt door het weglaten van Mcd of door het toevoegen van [...] misleid.

1 Je kunt aan het verloop van de quotes zien wat er is verwijderd en waarom
2 Je kunt uit verloop dus ook opmaken wat er oorspronkelijk stond.
3 Het is raar om te denken dat er buiten de formuleerde informatie geen andere bronnen bestaan en dat er buiten het Alpro kader (waarbinnen het is geplaatst) geen ander informatie over soja bestaat.
4 ik ben helemaal niet verantwoordelijk om anderen daar altijd op te wijzen.
5 Je concludeert wel maar je argumenteert niet en dat waarvan jij meent dat het een argument is heeft geen fundament.

Verder zou ik kunnen zeggen over Mcd :offtopic:
.

Plaats reactie