Soya (ook Alpro) verwoest oerbossen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Framboos

Re: Soya (ook Alpro) verwoest oerbossen

Bericht door Framboos » do nov 20, 2008 7:42

Dit las ik net in de nieuwsbrief van Alpro:

Geen soja uit het regenwoud
Het tropisch regenwoud: misschien is het wel de mooiste plek op aarde. Nergens ter wereld vind je zo’n bonte verzameling van bijzondere dieren en prachtige planten. Het regenwoud beslaat ongeveer 7% van het aardoppervlak en het grootste regenwoud is dat van het Amazonegebied.
Afgelopen maand was het Braziliaanse Amazonewoud weer eens in het nieuws. In augustus ging zeker 756 vierkante kilometer bos verloren door houtkap en door brand. Als het in dit tempo doorgaat, zal het Amazonewoud in 2030 zijn verdwenen, zo schatten deskundigen! Veel van de regenwouden in de wereld worden bedreigd door houtkap. In het Amazonegebied worden veel bomen gekapt, om zo plaats te maken voor landbouw, bijvoorbeeld de teelt van soja.

Alpro soya zet zich graag in voor een betere wereld. Daarom doen wij niet mee aan deze aantasting van de prachtige flora en fauna in het regenwoud. Onze soja wordt gegarandeerd geteeld op landbouwgrond die ook origineel voor landbouw bedoeld is. Dus geen grond die is onttrokken aan het regenwoud. De boeren zorgen goed voor deze grond. Door middel van vruchtwisseling zorgen ze ervoor dat deze niet uitgeput raakt. Bovendien geeft Alpro soya de kleine boeren de beschikking over landbouwmacines, zodat ook zij gebruik kunnen maken van moderne technologië.

miauw_woef

Bericht door miauw_woef » di jan 20, 2009 18:35

En de biovariant Provamel, van het zelfde?

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo jan 21, 2009 11:08

Alpro en Provamel worden hoogstwaarschijnlijk verkocht, vanwege grote schulden door aankoop van een ander bedrijf en nou de crisis er nog bij, een schuld van 500 miljoen.
Wat gaan de eventuele nieuwe eigenaren doen, hoe milieuvriendelijk zijn ze?

green!
Leefwijze: veganist

Bericht door green! » di mar 24, 2009 20:07

Eigenlijk ben ik geen vegan, maar fruitarist! Maar omdat je dan veel duur fruit nodig hebt en noten en granen altijd maar, ook niet alles is, ben ik vegan.
Maar diep in mijn hart zou ik geen Alpro nodig willen hebben voor calcium. Geef mij maar gewoon een watertje. Maar we hebben de bouwstoffen wel nodig en het moet wel ERGENS vandaan komen.
Maar ik geniet t meest als mijn wasmachientje het badwater gebruikt en ik een paar bananen (eco) ernaast kan eten.

Kus!

Green!

glitters
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door glitters » ma apr 04, 2011 13:07

Aaahh wat moeilijk allemaal.. :( Waarom kan het nooit eens gewoon makkelijk zijn.
Is biologische sojamelk wel goed enzo? :P :P
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma apr 04, 2011 15:37

green! schreef:Maar diep in mijn hart zou ik geen Alpro nodig willen hebben voor calcium.
Dat heb je toch ook niet? Of je nou verrijkte sojaproducten gebruikt of een calciumsupplement, maakt toch helemaal geen verschil? Verrijkt geeft alleen de suggestie dat het natuurlijker is, maar voor je lichaam maakt het voor zover ik weet helemaal geen verschil.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma apr 04, 2011 16:37

Ik neem geen Alpro voor de calcium. Vind de sojamelk erg handig om mayo mee te maken en ik lust af en toe wel een kommetje vla of een kop koffie met sojamelk.
Verder eet ik graag tofu bij mijn eten. Voor mij is het een eiwitbron die ik lekker vind en die vult. Glutenvrij is voor mij zo licht verteerbaar dat soja een hulp is.
Anders kan ik helemaal de hele dag door eten omdat ik honger heb.

Ik ga wel meer peulvruchten eten voor de afwisseling. Het staat me namelijk niet aan dat een aantal sojaproducenten hun soja 'verantwoord' gaan noemen. Oa. Monsanto zit in die rondetafelgroep.
Dat geeft mij niet veel vertrouwen.
Ik wil sowieso geen gmo soja.
Het is moeilijk dat er oerwoud verdwijnt door de verbouw van soja. Maar als veganist is die ruimte wel veel kleiner dan die van een omnivoor.
Maar minderen kan dus geen kwaad.

Brent

Bericht door Brent » ma apr 04, 2011 17:04

Ik heb niets met soya omdat het te veel bewerkt moet worden om voor menselijke consumptie nog enigszins geschikt te zijn.
Bovendien zijn de twijfels over de gezondheidswaarde van de producten mij te groot.
En dan is er nog de onbetrouwbaarheid van de herkomst qua gekapte oerbossen en genetische modificatie.
Gelukkig zijn er nog talrijke andere bronnen voor m'n aminozuren, ik hoef helemaal gebruik te maken van een product dat zoveel bewerkingen nodig heeft.

Ik snap wel dat mensen die net vega zijn geworden en nog aan de aardappeltjes zitten iets "vleesachtigs" op hun bord willen zien zoals een soyaburger of soyagehakt, zeg maar het "vleesvervangersdenken".
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » ma apr 04, 2011 19:03

@ Brent,
Jij eet toch ook glutenvrij?
Heb jij er toevallig chronisch vermoeidheidssyndroom bij?
Als ik moe ben heb ik erg veel behoefte aan eten omdat dat wat energie geeft. Bij mij werkt soja dan goed.
Wat voor soort eten neem jij als je in een dip zit en wat extra's nodig hebt?

Brent

Bericht door Brent » ma apr 04, 2011 19:13

Annikka-Ayla schreef:@ Brent,
Jij eet toch ook glutenvrij?
Heb jij er toevallig chronisch vermoeidheidssyndroom bij?
Ik had wel last van ernstige vermoeidheidsklachten, maar die kwamen door mijn voedselintoleranties.
Ik kan heel slecht complexe koolhydraten afbreken, waardoor ik het enkelvoudige carbohydraatdieet volg [ http://www.scdiet.nl/dutchdiet.php ].
Sinds ik dat vrij strikt volg zijn de darm-, rug- en vermoeidheidsproblemen goeddeels weg.
Soya mag niet in dat dieet evenals andere peulvruchten, graanproducten, zetmeelhoudende voeding zoals aardappelen, onrijpe bananen etc.
Door het ontbreken van granen is het inderdaad tevens glutenvrij.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » di apr 05, 2011 10:26

@ Brent,
Wat goed dat het scdiet bij jou zo goed helpt. Ik ken het dieet. Ik weet dat er in veel recepten amandelen worden gebruikt ipv meel. Heb er destijds over gedacht om dit dieet ook te proberen ivm mijn vermoeidheid. Helaas verdraag ik maar een kleine hoeveelheid amandelen.
Ik zal eens kijken bij de recepten of ik daar wat mee kan en wat voor effect het heeft.
Bij mij is de vermoeidheid verergert door ziekte van Pfeiffer. Maar waarschijnlijk is bij mij de grondoorzaak dat ik altijd al glutenintolerant was en dat is destijds nooit ontdekt. En omdat het zo lang geduurd heeft voordat ik het wist heeft het veel kapot gemaakt in mijn lichaam.
Bij diagnose boven de 40 is er bij vrouwen vaak een blijvende chronische vermoeidheid. Ik hoop nog steeds op verbetering. Het gaat ook wel beter dan voordat ik glutenvrij at, maar ben nog steeds fysiek en sociaal nogal beperkt.

Jeroen

Bericht door Jeroen » di apr 05, 2011 21:01

Kan iemand me uitleggen waarom we het regenwoud niet zouden moeten kappen? Ik weet dat het trollerig klinkt maar met hongersnood in de wereld snap ik niet waarom we ons collectief zo druk maken over een bos dat te warm, te nat en veel te vol met nare beesten is om er fatsoenlijk in te kunnen wandelen of er op andere wijze van te genieten. Geef mij maar de Veluwe of het Reichswald. Het enige aansprekende argument dat ik tot nu toe heb gehoord is dat er zich veel planten bevinden die een belangrijke medicinale functie zouden kunnen vervullen.

Nogmaals, mag trollerig klinken maar ik snap niet hoe het beschermen van zo'n groot bos economisch te verantwoorden valt. Wat ik wel snap is dat het nu vaak op een manier wordt gedaan die op de lange termijn de grond nutteloos maakt, maar dat lijkt me niet de enige oplossing.
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Ananas

Bericht door Ananas » di apr 05, 2011 21:18

misschien omdat we alle planten hard nodig hebben om onze enorme co2 uitstoot te compenseren?

Brent

Bericht door Brent » di apr 05, 2011 21:59

De regenwouden zitten tjokvol plantensoorten en diersoorten die elders niet voorkomen. Ze houden enorm veel CO2 uit de atmosfeer weg idd en ze houden een kwetsbare arme bodem vast.
En er wonen ook volkeren wiens culturen zonder die wouden kapot gemaakt worden.
Wandelen doe je maar in een stadsparkje. :P
Hond aan de lijn. :mrgreen:

Zen

Bericht door Zen » wo apr 06, 2011 7:31

Jeroen schreef:Kan iemand me uitleggen waarom we het regenwoud niet zouden moeten kappen? Ik weet dat het trollerig klinkt maar met hongersnood in de wereld snap ik niet waarom we ons collectief zo druk maken over een bos dat te warm, te nat en veel te vol met nare beesten is om er fatsoenlijk in te kunnen wandelen of er op andere wijze van te genieten.
Ik begin steeds beter te snappen waarom jij CDA stemt. Alles draait om de mens in je redenering. Niets draait om de levens van dieren, bomen en planten, het behoudt van ecosystemen of zelfs ook naar de leefbaarheid van de planeet als geheel, ook met het oog op toekomstige generaties.
Jeroen schreef: Nogmaals, mag trollerig klinken maar ik snap niet hoe het beschermen van zo'n groot bos economisch te verantwoorden valt.
Misschien moet je eens verder kijken dan de economie.

Dat gezegd, het Amazone-gebied speelt inderdaad een cruciale rol in het omzetten van Co2 in zuurstof. Voldoende zuurstof in de atmosfeer is essentieel voor het voortbestaan voor het leven op Aarde en tegelijkertijd zijn ook de schadelijke effecten van Co2 in de atmosfeer bekend (o.a. voor de ozonlaag).

Door enorme droogte in het Amazone-gebied stoot het de laatste jaren echter zelf een enorme hoeveelheid Co2 uit. Bedenk zelf maar eens hoe massale ontbossing daar in een belangrijke hand in kan hebben.
Cut cold stone with a warm heart

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » wo apr 06, 2011 7:55

@ Jeroen,
Er is voedsel zat op de wereld. Het is alleen niet goed verdeeld.
Verder ben ik het eens met de commentaren over waarom we zuinig moeten zijn op onze oerwouden.

Jeroen

Bericht door Jeroen » wo apr 06, 2011 10:53

Ananas schreef:misschien omdat we alle planten hard nodig hebben om onze enorme co2 uitstoot te compenseren?
Dat is volgens mij niet zo eenvoudig, ik heb berichten gelezen dat dat inderdaad het geval is maar ook berichten dat het neutraal is door de fauna in het regenwoud, of dat het regenwoud juist voor extra broeikasgassen, waaronder CO2 zorgt.

Ananas

Bericht door Ananas » wo apr 06, 2011 13:13

Maar het enige belang dat er is om regenwoud te kappen, is om sojaplantages aan te leggen om veevoer te produceren. Voel je je daar goed bij?

Jeroen

Bericht door Jeroen » wo apr 06, 2011 14:43

Volgens mij is dat niet het enige wat met die grond gedaan kan worden, ook gewassen als maïs groeien daar uitstekend. De prijs van maïs stijgt door de opkomst van biobrandstoffen, dan lijkt het me zinnig te investeren in extra productie om te voorkomen dat het anders voor armere mensen te duur wordt.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo apr 06, 2011 21:10

Het is wat. Wat ik me na dit lezen van deze draad nog afvraag (zonder het te hebben over citaten of het nut van regenwouden), is of de bosbouwer/bioloog van Sabine zijn rapport over Alpro nog ergens op een vindbare plek heeft liggen. Sabine?

Plaats reactie